Poederalert #29

Poederalert #29

Zoals aangekondigd hierbij poederalert #29. Een lagedrukgebied met de naam Ingo koerst op de Alpen af om daar wederom een laag sneeuw te brengen. Zwaartepunt deze keer in het noordwesten van de Alpen, hoewel de eerste sneeuw op nadering van de sterkste fronten in het zuidwesten en zuiden van de Alpen valt.

Laag Ingo op weg naar de Alpen
Laag Ingo op weg naar de Alpen

Maar liefst 2 occlusie fronten koersen op maandag en dinsdag op de Alpen af, waarbij het noordwesten van de Alpen de meeste sneeuw te verwerken krijgt. In de stau van de Mont Blanc is een meter vers boven de 1900 meter goed mogelijk. De sneeuwgrens schommelt daarbij op maandag rond de 1100-1400 meter en op dinsdag rond de 1200-1600 meter. Houd rekening met langdurige neerslag in het midden- en hooggebergte, waarbij treeruns tussen de 1500 en 2000 meter goed mogelijk zijn op noordhellingen.

Maandag eerst nog sneeuw uit zuidwest (let op ::Courmayeur en de gebieden in zuidalpen centraal). Daarna draait de stroming naar west tot noordwest en sneeuwt het in de weststau. In de nacht van maandag op dinsdag arriveert dan het tweede front. Deze keer frontaal koersend op de Isere, Haute Savoie, Savoie en westelijk Wallis.

Poederadvies tot en met woensdag

>> Noordalpen west: dinsdag en woensdag (vooral de gebieden die optimaal liggen voor de weststau)

>> Westalpen noord: dinsdag en woensdag (vooral de gebieden die optimaal liggen voor de westnoordweststau)

>> Westalpen centraal: dinsdag en woensdag (vooral de gebieden die optimaal liggen voor de westnoordweststau)

>> Zuidalpen centraal: maandagmiddag (met name het westelijk deel)

>> Zuidalpen west: maandagmiddag (met name de noordelijke Piemonte)

Tijdelijk lente

Na dinsdag stijgt de temperatuur rap. Een tussenhoog voert warme lucht aan uit het zuiden en hoewel het dan zonnig wordt in de Alpen en het goed scoren wordt na de verse sneeuw van maandag en dinsdag is het oppassen geblazen. De rappe tempoeratuurstijging zal voor een verhoogd lawinegevaar zorgen.

Het wordt warmer vanaf woensdag
Het wordt warmer vanaf woensdag

Maar…

Is de winter dan defintief weg daarna? Dat is nog niet in de sterren geschreven. De laatste kaarten wijzen op een laatste winterprik voor de noordalpen op vrijdag/zaterdag. Maar dit alles met een groot voorbehoud. Eerst weer 3 dagen poeder, later deze week een update.

Nog een winterprikje voor de noordalpen tussen 12 en 14 april?
Nog een winterprikje voor de noordalpen tussen 12 en 14 april?

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur7 april 2013 · 20:44

Hier in La Grave stond tot deze ochtend sneeuw voor morgen voorspeld maar gaan nu mee met je voorspelling, zal niets worden morgen hier

Gevorderd
koen_djfistelAuteur7 april 2013 · 21:49

@morris : stel, maar dan ook ‘stel’ , (want alles is tegen) datik morgen naar L2A rij ; kan ik daar in de buurt wat vinden en hou ik het daar dan (in de buurt?!?:-) ) uit tot het einde van de week ; tot het einde van die bijzondere belgische paasvakantie ?

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur7 april 2013 · 22:01

@@koen_djfistel
Hebben jullie nog steeds vakantie? Wat een land.;)

In antwoord… Nee. L2A krijgt niet zoveel vers en woensdag/donderdag wordt warm. Veel reizen voor kort plezier.

Maar als je iemand vindt die La Grave met je wilt doen en je bereid bent om af en toe geen zicht te hebben, dan wel.

powfinder.com
Gevorderd
EchoAuteur8 april 2013 · 15:44

ik heb geen keus…(jaja ik weet…) maar ik zit donderdag gewoon in de bus naar L2A… :-)

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
dejongarnoAuteur8 april 2013 · 17:34

hier (Grand Massif) is het begonnen; sneeuw vanaf 1200m…

Gevorderd
MarcoAuteur8 april 2013 · 19:32

Zou het wat zijn komend weekend? Kan alleen pas vrijdagavond weg en moet zondagnacht weer terug zijn… Even in de gaten houden dus!

Expert
meteomorrisAuteur8 april 2013 · 21:38

@@Marco, nee!

powfinder.com
Gevorderd
MarcoAuteur9 april 2013 · 10:08

@morris Dat is dan helder…
Dan richt ik me volledig op het weekend erop om te gaan toeren!

Gevorderd
Guy.Auteur9 april 2013 · 13:34

@ Morris, dit weekend geen PA#30?..

Gevorderd
MimosaAuteur9 april 2013 · 16:43

Ik vraag me af of de Jungfrau region/Schilthorn een goede poeder bestemming is komend weekend?

Powder makes me happy!
Elite
SvenD'HaeseleerAuteur9 april 2013 · 20:01

40 tot 50 cm vers gekregen in Le Monetier, La Grave was enkel open tot Peyrou d’Amont. Perfecte condities tot 1700 a 1800m in Serre Chevalier, er onder lentecyclus

Expert
meteomorrisAuteur10 april 2013 · 08:42

@SvenD’Haeseleer dank voor je report!
@@Marco @@serdvc komend weekend een klein poederalert. Zaterdag prima poeder boven de 2000 meter. Daaronder warm. s’ middags zon. Zondag warm en zoeken naar poeder op hoge noordwanden.
@@mh74 prima bestemming. Zaterdag mooie poeder op hoogte.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!