Sölden Ötztal voor ieder wat wils

Sölden Ötztal voor ieder wat wils

Één dag - drie toppen - 4400 afdaal meters

Sölden is wellicht één van de meest bekende skigebieden van Oostenrijk, niet voor niets is hier de film Snowfever opgenomen. Zijn de aprés-skibars altijd goed gevuld en heb je talloze mogelijkheden om uit verschillende table dance clubs te kiezen.

Gurgls

Aan het einde van het Ötztal heb je nog de plaats Obergurgl. Dit skidorp bestaat uit dure hotels en spreekt een hele andere klasse aan.

Wat beide gebieden gemeen hebben is dat er weinig mensen off-piste gaan, maar er is een kapitaal aan freeride mogelijkheden. Door het enorme skigebied kan je kiezen uit bossen, couloirs, grote witte hangen en gletsjers, en de keuze uit alle hang exposities. Er zijn afdalingen van 1600 hoogtemeters te doen en dat maakt het tot een mooi feestje.

Door de diversiteit heb je ook vaak te maken met vele alpine gevaren, gletsjer spleten, Absturz gelände, of extreem snel wisselende sneeuw omstandigheden.Inn. Schwarze Schnieder

Één van de mooiste runs in Sölden vind ik die naar Pitztal en dan terug naar Sölden. Deze hoge alpine afdaling heeft alles van wilde gletsjers tot couloir tot grote hangen en lopen op vellen.

Schwarze Schnieder

Mijn avontuur begint op de top van de Inn Schwarze Schnieder. Maar eerst is het een hele lange tocht met liften naar het bergstation Tiefenbachjoch. Van daar kan je via de zuid graat de berg beklimmen. Via de Retterbach gletsjer komen we op de Kalres gletsjer en zitten we al in het Pitztal. Door de grootse steile gletsjers en de wilde omgeving voel ik me meteen in mijn element. Onderaan Mittelberg nemen we de gletsjertrein omhoog om zo in het gletsjerskigebied Pitztal te komen.

Mittagskogl

We nuttigen van ons zelf mee gebracht bammetje en daarna plakken we onze vellen onder en zetten ons in beweging naar Mittagskogl. Mijn ski punten kijken al de diepte in en als een arend laat ik ze naar beneden storten. 1400 hoogte meters lang spat de sneeuw in mijn gezicht. Met een grote grijns en een bezweet voorhoofd kom ik beneden, maar tegelijk weet ik dat ik voor de komende twee uur geen afdaalmeters meer zal gaan maken. Als we boven zijn doen we de vellen onder en zetten we koers naar…? Dat is een goede vraag, gaan we voor de makkelijke weg via het Rettenbach joch of via de lastige variant het Pitztaler jöch. We besluiten om voor Pitztaler jöch te gaan, want vanaf daar heb je nog een mooie afdaling. Om vijf uur staan we dan op de top naast het Pitztaler jöchl. Één dag drie toppen en 4400 afdaal meters!

Rettenbach gletsjer

Naast deze geweldige afdaling, zijn er tal van andere mogelijkheden, zo biedt de noordkant van Geislachkogl veel potentieel van steile couloirs, voor de expert valt daar met korte hike veel te doen. Op de zuidkant van de Giggijoch ligt het zo geheten Kranewitten. Een mooie brede hang die bij de piste uitkomt en je snel terug bent bij de lift.

Terug naar Sölden

Op de Rettenbach gletsjer onder de sleeplift Seiterjöchel vind je een super mooie noordwand genaamd Kühlschank. Van de Tiefenbachferner via Weisskar kan je helemaal naar Winterstall skiën en met de skibus weer terug naar Sölden.Geislachkogl

Tips

  • Voor het gebied is de AV kaart: 30/5 Ötztaler Alpen, Geigenkamm erg aan te raden.

  • Voor Pitztal AV kaart 30/6 Ötztaler Alpen, Wildspitze (skitouren)

  • Zoals hierboven beschreven zijn er erg extreme afdalingen te doen, dus duik niet ergens in als je de route niet van te voren hebt bekeken.

  • Op de gletsjer gebruik je natuurlijk de normale gletsjer uitrusting.Pitztal

BorisTextor

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur25 april 2013 · 12:26

Lekkere pics en bijbehorend verhaal.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
koen_djfistelAuteur25 april 2013 · 20:36

mmmmmm coolstrakvet werd ooit gezegd maar hier meer dan toepasselijk :-)

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!