100 lawineslachtoffers deze winter

100 lawineslachtoffers deze winter
100 slachtoffers al deze winter
100 slachtoffers al deze winter

Tot vandaag, 22 april, hebben lawines tenminste 100 dodelijke slachtoffers geëist in de Alpen. 21 in Zwitserland, 33 in Frankrijk, 20 in Oostenrijk en 26 in Italië. Ter indicatie, jaarlijks vallen er gemiddeld 85 lawineslachtoffers in de Alpen, waarbij de aantallen in Italië het meest fluctueren. Nu ligt dat aantal dus hoger, terwijl er nog steeds een aantal skigebieden open zijn en het tourseizoen in volle gang is. Vanwaar die afwijking van het langjaarlijkse gemiddelde?

Hoewel het nog te vroeg is voor conclusies vallen een aantal zaken op wanneer we de cijfers bestuderen. Nadere bestudering later deze zomer zal tot een verdere verdieping leiden. Voorlopig dus de zaken die opvallen, waarbij een kanttekening gemaakt dient te worden dat de verzamelde data nog niet geheel compleet is.

Is een airbag nu effectiever?
Is een airbag nu effectiever?

Opvallend 1: Steil is geil

Het is te vroeg om te zeggen dat er sprake is van een trend, maar opvallend genoeg viel een belangrijk deel van de slachtoffers op hellingen tussen de 40 en 45 graden. Steil is geil, maar kan dus ook dodelijk zijn.

Opvallend 2: Veel freeriders verongelukt in Frankrijk

Traditioneel maken we een scheiding tussen freeriders en tourskiërs. Met freeriders bedoelen we liefhebbers van poeder die veelal binnen het bereik van skiliften hun lijnen zoeken. Met tourskiërs bedoelen we boarders en skiërs die eerst helemaal naar boven lopen om dan af te dalen. Frankrijk kent dit jaar de twijfelachtige eer bijzonder veel freeriders in een lawine te zien verongelukken. Maar liefst 16 freeriders verongelukten in een lawine en dat is 2 keer zo veel als tijdens winter 2011-2012. Ook het aantal verongelukte alpinisten is 2 keer zo hoog als normaal.

Opvallend 3: Veel slachtoffers bij lawinegevaar twee

Verder is het aantal slachtoffers dat bij lawinegevaar 2 viel opvallend. Gemiddeld gezien vallen de meeste slachtoffers juist bij lawinegevaar 3.

Ga je de komende weken nog de sneeuw, check dan dagelijks je lawinebericht. Heb je geen kennis van off-piste en lawines, huur dan een berggids.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
telemikeyAuteur23 april 2013 · 16:52

Harde cijfers…

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
alexsvwAuteur23 april 2013 · 19:14

Dat zijn slechte cijfers voor een niet echt sneeuw arm seizoen.
Ben benieuwd of er nog een verband is tussen meer slachtoffers bij L2 en dat er meer slachtoffers zijn op de steilere hellingen. Je zou het bijna wel verwachten.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Toerist
FishAuteur23 april 2013 · 20:27

Niet verbazend,
t publiek wordt breder en daardoor de Poeierstress weer wat hoger.
De condities over t algemeen dit seizoen wispelturig en aanzienlijk kwa hoeveelheid.

Om efficient te voorkomen, verplicht officiele stage volgen om recht te hebben op een verzekering. ( zoals bij paragliden).

btw. je moet r maar ns op letten hoe de velen hun ABS aanhebben…lijkt wel hun boekentas…hoeveel vaste liesriempjes.

surf’s up
c-ya
K.

K.

Gevorderd
Willem2kAuteur23 april 2013 · 21:51

Gaat het over het jaar of de winter? Dat is me niet helemaal duidelijk. Want als het over het jaar gaat heeft dat ongeluk in Cham de ‘score’ van Frankrijk natuurlijk wel aardig geholpen. :(

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
ConstantAuteur23 april 2013 · 22:47

Hierbij beloof ik volgend seizoen alleen met leraar of berggids op pad te gaan.

Drie-eenheid gescoord in de uitverkoop (K2 Pilchunk en DPS Tour).

En ik ga niet naar Frankrijk, eerdere negatieve (on)veiligheidservaringen worden helaas bevestigd door de cijfers.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
RoelaanoAuteur23 april 2013 · 23:01

@ Constant,

Nou ben ik toch wel erg benieuwd naar de onveiligheid die jij in grote maten ervaart in Frankrijk, en blijkbaar minder in de andere Alpenlanden…

En mocht te trouwens de 230 sonde bij je tas hebben gekregen ruil die dan meteen even om voor een langere versie, dat maakt het leven voor jou en een eventueel slachtoffer een stuk aangenamer.

Gevorderd
emistosAuteur23 april 2013 · 23:49

Ik zou eigenlijk wel eens een duidelijk overzicht willen zien waarbij het globale aantal mensen wat in een jaar buiten de piste skiet wordt vergeleken met het aantal slachtoffers van dat jaar. En dat vervolgens van de afgelopen jaren naast elkaar leggen. Uiteraard is dat moeilijk te meten, maar zou wel interessant zijn om te weten hoe de cijfers per individu door de jaren heen zijn.

Gevorderd
MBultenAuteur23 april 2013 · 23:53

@@Roelaano, toch meermaals gelezen en bij SSC vernomen, dat sonde langer dan 2mtr weinig nut meer heeft voor de niet-professional, ivm tijdsduur graven en sneeuwdruk?
Heb zelf Pieps I-probe 220, dus heb nog 0,5mtr extra bereik, werkt perfect in stress, want is toch lastig voelen/ beoordelen.
groet Marco

LedFloyd
Gevorderd
RoelaanoAuteur24 april 2013 · 00:01

Dieper dan 2 meter graven is inderdaad erg lastig binnen de 18 minuten, maar ik wil niet diegene zijn die zijn vriend met een ademruimte op 2 meter diep niet kon vinden omdat z’n sonde te kort was. ´

Buiten dat werkt het echt een stuk relaxter met een langere sonde.

Gevorderd
ConstantAuteur24 april 2013 · 00:25

@@Roelaano: De lawinestatistieken geven zeker niet de indruk dat mijn vooroordeel over de Franse veiligheidscultuur onjuist is :-)

ik ben in Val d’Isere geweest, skileraar negeerde alle afzettingen en verbodsborden, ondanks de aanwezigheid van de pistedienst, die blijkbaar al weer klaarstond voor het volgende ongeluk (enkele weken ervoor was een complete skiklas in hetzelfde gebied onder een lawine omgekomen). En dat deden meer skiklassen.

En een keer in Frankrijk uit de lift geduwd door een snowboarder, mede doordat het veiligheidspersoneel zat te suffen.

Laat ik het diplomatiek formuleren, in Frankrijk heeft men een andere veiligheidsfilosofie dan in Zwitserland. Of zoals m’n leraar in Val d’Isere zei, de skileraren offeren een deel van hun veiligheid op om de klanten een geweldige vakantie te geven, we kunnen het ook een positieve draai geven.

Dank voor de tip, mocht het verstandig zijn, dan koop ik een langere sonde. Of een i-Probe. Ik wilde persé die K2 rugzak en schep hebben, er was sprake van grote korting, de bijbehorende sonde was mooi meegenomen.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Expert
meteomorrisAuteur24 april 2013 · 08:40

@@Willem2k het gaat over deze winter.

@Constant oordeel niet te snel. Het enige dat we weten is dat het aantal freeriders dat in Frankrijk offpiste in een lawine kwam in absolute termen groot is deze winter.
\

Het is ondoenlijk om dat af te zetten tegen andere landen. Een aantal vragen die je dan zult moeten beantwoorden.

Hoeveel mensen gaan in Frankrijk off-piste en hoeveel in Oostenrijk/Zwitserland en Italie?

Hoe was de sneeuwopbouw in (delen van) Frankrijk in vergelijking met de andere gebieden/landen?

Waarom vielen er vorig jaar dan zo weinig slachtoffers in Frankrijk?

Waarom vallen er in Chamonix en La Grave lawineslachtoffers dan in Verbier of St. Anton?

Wat is de invloed van het in vele gevallen veel extremere terrein in Frankrijk op het aantal lawineslachtoffers?

Waarom vallen er verhoudingsgewijs in Frankrijk veel minder tourslachtoffers dan in Oostenrijk en Zwitserland?
\

Je ziet, het is te makkelijk om in termen van landen te oordelen en daaraan conclusies te verbinden. Het relatief veilige Oostenrijkgevoel kan ook liggen aan het feit dat het off-piste rijden daar pas net begint door te breken en de massa nog off-piste moet. Wees dus voorzichtig met je oordeel. Want een lawine weet niet dat je een expert bent.
\

Over de sonde ben ik het eens met @@Roelaano. Liever te lang dan te kort.

powfinder.com
Gevorderd
ConstantAuteur24 april 2013 · 12:16

Ok, ik zal de Fransen nog een herkansing geven bij het kiezen van mijn skivakanties :-) Mijn vooroordelen zijn ook veroorzaakt door diverse werkgevers waar de Franse collega’s geen koploper waren qua veiligheidscultuur op de werkvloer.

Over Chamonix gesproken, meermaals geweest, daar kreeg ik (ondanks mijn vooroordelen over de Fransosen) wel een heel veilig gevoel, daar sluiten ze heel snel pistes bij ijsvorming, veel veiligheidspersoneel, geen vreemde dingen gezien, etc.

Wat betreft Verbier, ze spreken er Frans, maar daar bedoel ik niets mee :-)

3 meter sonde wel goed? Heeft er iemand nog een 300 cm sonde met einde-seizoenskorting gezien, liefst carbon, indien mogelijk K2? :-)

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
OpaproAuteur24 april 2013 · 15:33

@@marco: het SSC propageert altijd lange sondes! Wij gaan er vanuit dat je een meter lengte ‘werkruimte’ nodig hebt. Verder ben ik het ook met Roelaano eens: gewichtsbesparing op een sonde kan toch geen thema zijn voor freeriders. De iProbe valt overigens relatief lang uit door het vaste stuk voor het handvat.

@@emistos: dit is het grote ontbrekende getal in de lawinestatistieken. Er zijn pogingen gedaan (in O’rijk), maar dat liep op niets uit. Het is gewoon niet te doen. Jammer want vallen er veel slachtoffers op noordhellingen omdat het daar echt gevaarlijker is, of omdat er botweg veel meer afdalingen worden gemaakt? Vanuit de sneeuw snappen we wel dat noord ongunstig is, maar of dat de reden voor het grote aantal slachtoffers aldaar is, weten we niet 100% zeker.

In het algemeen: we gaan lekker in termen van ongevallen, maar het langjarig gemiddelde ligt voor de Alpen wel iets hoger dan 85 (richting 110 volgens het SLF). En we zullen nog even moeten wachten met een definitief oordeel over de hoeveelheid ongevallen bij niveau 2 (gevoelsmatig kwamen er in bepaalde weken inderdaad een hoop voorbij), maar ongeveer 30% van de slachtoffers (langjarig gemiddelde) valt bij dit niveau. Dus een heel fijne jongen is het nou ook nooit geweest…

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!