Een sneeuwrijke Dutchweek?

Een sneeuwrijke Dutchweek?

Vorig weekend reed ik de poeder van PoederAlert #31. Het deed me realiseren hoe goed deze winter was, maar ook dat het einde van de liftassisted freeriden nadert. De zon wordt steeds sterker en enkel op noordhellingen steiler dan 42 graden heeft de zon nog geen grip. Gevolg was dat de sneeuw gedurende de zaterdag snel transformeerde van lichte poeder naar voorjaar sneeuw.

Het einde nadert
Het einde nadert

Het einde van het seizoen komt daarmee in zicht en op veel plaatsen in de Alpen is er een wildgroei aan evenementen ontstaan, waaronder de Dutchweek in Val Thorens. Ooit gestart als een event voor skiërs en boarders die maar geen afscheid kunnen nemen van de winter, de laatste twee jaar daarentegen getransformeerd tot een event waar zelfs niet skiërs en boarders op af komen. Ja heus, naaldhakken en sneakers op de piste. Daar komt geen (huur)ski of boardboot meer aan te pas. Ondertussen transformeert Tignes zich tot een Dutchweek alternatief voor skiënde families. Ach, voor ieder wat. Clubben in Valtho, snowjammen in Tignes.

En wij freeriders? Als er maar poeder ligt! En beide gebieden gaan poeder krijgen de volgende week. Maar dat gaat niet zomaar.

Actueel

De Alpen liggen op dit moment tijdelijk onder de invloed van een hogedrugebied. Dat betekent zonnige dagen en koude nachten. De pistes zijn daardoor s’ ochtends lekker hard, de off-piste bevroren en op de noordwanden nog verse poeder. In de late ochtend wordt de boel zachter en door goed te timen is er heerlijke firn te rijden. Maar een actief laag ligt klaar om richting het vasteland te trekken. Wat maar met moeite lukt. Vanaf zaterdag slaagt het laag boven Ierland er in een verbinding te maken met een laag boven de Middellandse zee. Ten westen van deze gordel van lagedrukgebieden zakt koude lucht vanuit het noorden af richting de Pyreneeën en het zuiden van Frankrijk. Ten oosten hiervan weet zeer warme lucht vanuit de Sahara vanuit het zuiden naar het noorden op te rukken.

Korte termijn

Gevolg is dat de Alpen vanaf vrijdag ingeklemd liggen tussen voor het seizoen koude lucht in het westen en warme lucht in het oosten. Maar omdat er hogedruk boven de Atlantische oceaan hangt er en boven Oost-Europa ook een joekel van een hogedrukgebied ligt, slaagt het laag er maar met moeite in om koude lucht tot aan de Alpen aan te zuigen. Gevolg is dat de Alpen van vrijdag tot en met woensdag in een niemandsland komen te liggen. Vooral de Franse Alpen liggen hier precies in. En een kleine verschuiving maakt dan het verschil tussen koude lucht en sneeuw of warmere lucht en natte sneeuw. Waarbij de modellen steeds meer neigen naar een afkoeling in de westalpen. Dat zou sneeuw betekenen in het hooggebergte van de westalpen. En gebieden als Tignes en Val Thorens die ruim boven de 2000 meter liggen mogen dan op sneeuw rekenen.

De gebieden verder naar het oosten (Oostenrijk en het oosten van Zwitserland) daarentegen liggen continue in de warme (en instabiele) lucht.

Het wordt wat kouder
Het wordt wat kouder

De details

Bovenstaand plaatje laat zien dat de modellen hinten op een geleidelijke afkoeling. Bovenstaand plaatje noemen we een zogenaamde ensemble- of pluimverwachting. Wat is een ensemble? Met ensemble- of pluimverwachtingen krijg je een idee van de onzekerheid in de weersverwachtingen. Bij ieder weermodel wordt de verwachting in een iets vereenvoudigde versie met kleine verschillen in de uitgangspositie -tig keer doorgerekend. Als het resultaat erg gevoelig is voor kleine veranderingen zullen de verwachtingen al snel uit elkaar gaan lopen. Als de verschillende verwachtingen weinig uiteenlopen is de weertoestand stabiel en de betrouwbaarheid hoog. Als de verschillende verwachtingen in de pluim daarentegen ver uit elkaar liggen, dan duidt dat op een grotere onzekerheid.

Bovenstaande pluim voor de Franse westalpen (Tignes en Val Thorens) laat de daling in temperatuur goed zien. Daarnaast blijft er al die tijd kans op neerslag. Poeder dus? Ja, maar het beste valt deze gedurende de nacht. De zon is inmiddels zo krachtig dat vers gevallen sneeuw in een paar uur transformeert naar natte poeder en zelfs de sneeuw die gedurende de dag valt zal nat zijn. Maar goed het gaat dus sneeuwen waarbij de sneeuwgrens langzaam aan zakt.

Volgende week volgt er nog een laatste update, daarna verschijnt de terugblik op winter '12-'13. Een winter die vele hoogtepunten kende, maar vooral vanwege zijn dieptepunten een onuitwisbare stempel drukte.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
telemikeyAuteur24 april 2013 · 09:22

Mooie plaat: ‘het einde nadert’!

White room,Pillow lines,I rule
Elite
kanskiAuteur24 april 2013 · 10:13

Mooi uitgelegd weer Morris! Super.
Maar na het laatste weekje met je in Ischgl hang ik toch echt ff de ski’s aan de wilgen voorlopig! Laat de warmte maar komen voor jou de goeie swell en de warme rotsen in mijn geval!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
BazzAuteur24 april 2013 · 11:07

Dit wordt het tweede jaar dat ik niet ga. De condities werden steeds slechter. Met Opa moeten zoeken naar stukjes die nog off piste konden en over poeder konden we slechts dromen. Dus besloten tijdens een andere periode te gaan.
En sinds ik niet meer ga zijn de condities steeds beter geworden…
Gemeen hoor. Maar iedereen die gaat; Super veel plezier!!!

Gevorderd
Guy.Auteur24 april 2013 · 14:17

@Morris,

Is de zon nu net zo sterk als begin oktober?

Expert
meteomorrisAuteur24 april 2013 · 14:52

@@kanski blijf jij maar mooi even in de zevende hemel ;)
@@serdvc ja, nog iets sterker zelfs. 21 december staat de zon het laagste. Je moet er dus 10 dagen aftrekken. De zon is nu net zo sterk als eind september.

powfinder.com
Gevorderd
EchoAuteur24 april 2013 · 16:10

@@Bazz ik ken het… ik zou dit jaart ook niet gaan, had mijn sneeuwcentjes al in maart en april tripjes zitten omdat ik ook goede poedr wilde rijden. Maar:
Het is zover, de winnaar van de Dutchweek actie is bekend: Eric Spronk!!!

Haha, val ik even met mijn neus in de boter, dit is nu al de beste Dutchweek ooit qua sneeuw!

Het moest zo zijn denk ik :-)

@Morris bedankt voor de sturende adviezen afgelopen seizoen, klasse! En deze kers op de taart doet me helemaal goed, THNX!

Do or do not, there is no try (Yoda)
Expert
ieismAuteur24 april 2013 · 21:13

Ik ga de sneeuwkettingen gewoon weer in de auto gooien, je moet positief blijven toch?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
FreekAuteur25 april 2013 · 00:25

Die liggen er bij mij al in :-)

Beginner
FreekAuteur25 april 2013 · 00:25

Net als m’n paraplu ;-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!