The NorWay to Heaven

The NorWay to Heaven

Voorpret thuis in de Oisans: Het huis ligt vol met materiaal, Ski’s, stokken, ski tas wegen… al het nodige materiaal mee voor op de gletsjer…droge vruchten, nootjes, energierepen, thermosje, camelbag….Checklist nog een keer doornemen… Veel te laat naar bed na een etentje bij vrienden…. Kan toch niet slapen…Veel te ongeduldig…Kan niet wachten… Norway here we come!

Op naar Tromsø

Van Grenoble naar Genève naar Zürich naar Oslo naar Tromsø naar de haven en dan eindelijk de aankomst op ons prachtige zeilschip waar we de komende tijd gaan vertoeven. Als schipperskindje komt alles al weer snel boven borrelen. 's Ochtends om 5 uur mijn bedje uit geklommen om de bemanning te helpen met de haven uit varen. De dikke touwen en trossen, de opgedoekte zeilen op de giek, over de zee heen turen zittend op de kluiverboom, flink duwen tegen het luik en voorzichtig langs de steile trap het ruim in.

Nieuw avontuur

Iedere dag vroeg opstaan, de geur van de koffie bij het aankleden in de kleine ruimte waar we slapen. Ik scharrel mijn tourski spullen bij elkaar en geniet van een moment alleen buiten voordat iedereen opstaat. De annex brengt ons iedere dag aan de voet van een nieuw avontuur.

Touren

Met de tourski shoes in het zand beginnen aan een lange heerlijke dag. Berkenbossen, weide sneeuwvelden, de verandering van het weer sneeuw temperatuur, waanzinnige uitzichten. De bergen zorgen iedere dag voor nieuwe verassingen. De wind durende de laatste hogen meters wakkert aan. Het vertrouwde geluid van mijn vellen en ademhaling wordt langzaam achtergrondmuziek. Aangekomen op de top, zonder woorden, het gevoel maar een heel klein mensje te zijn hier in de Lyngen Alpen. Het gevoel me op de juiste plek te bevinden, geeft een heel intens gevoel.

Overweldigend

Na een goed avondmaal kruipt iedereen zijn bedje in, moe en voldaan. Even nog het lampje aan bij mijn bed, probeer nog wat te lezen maar ben nog zo vol van de belevenissen van de dag. Het gevoel is moeilijk te beschrijven. Ik voel me zo dankbaar. De fjorden zijn overweldigend mooi. De bergen leren me iedere dag weer wat bij en dit ervaar ik als de beste leerschool.

Herinneringen

Bij terugkomst in de haven van Tromsø, delen we onze ervaringen met andere skiërs. De barretjes, restaurantjes en ski shops zijn gevult met skiërs maar ook Noren. 's Avonds vind je muziek en goed bier, ideaal om deze reis te beëindigen.

Na een lange vliegreis weer terug. Gelukkig wonen we in een prachtig gebied, de Oisans. Thuis vinden we onze vrienden, onze gewoontes, en het belangrijkste… Onze bergen.

Met een warm hart denk ik terug aan deze prachtige reis. Geduldig zal ik wachten, tot we elkaar weerzien! Takk skal du ha. Ha det bra!

encompany

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur26 april 2013 · 10:07

Oef… lekker!

powfinder.com
Gevorderd
JuulskiAuteur26 april 2013 · 10:50

mooi verhaal, lekkere beelden, brings back memories of very good times! Wellicht volgend jaar weer die kant op!

Beginner
DrRoetkerAuteur26 april 2013 · 13:14

zeilen én skiën… wat een gouden combinatie!

Gevorderd
vlokfeestAuteur26 april 2013 · 16:01

Eervolle vermelding op mijn verlanglijst! Goed verhaal!

Toerist
JaapvRAuteur27 april 2013 · 09:10

C’est la Fleur de l’ampol, la bateau?

Mooie trip hoor, kom snel terug!

Toerist
AnoniemAuteur27 april 2013 · 14:17

Dank jullie wel voor de leuke reacties!

Nog een beetje tourskien en dan gaan we het klimmen & mountainbiken weer beginnen

Gevorderd
johnbreedAuteur27 april 2013 · 17:32

hhhmmmm!! jaloersmakend wat een fijne trip zich!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!