Skitouren in Noorwegen

Skitouren in Noorwegen
Paradise!
Paradise!

Zeezicht vanaf de top, zwemmen in de fjord, midden in de nacht in de stralende zon bovenop een berg staan en daarna slapen op het strand, barbequeën aan zee, het noorderlicht, après-ski in de sauna, steile toppen en waanzinnnige couloirs, dat is Noors skiavontuur in een notedop. Noorwegen heeft schitterende gebieden om te touren, zoals Sunnmøre, de Lofoten en natuurlijk de kers op de taart; Lyngen. Ik zal in dit verhaal een korte inleiding geven over de eerste twee gebieden, en uitgebreide info geven over je trip naar Lyngen.

Het Noorse landschap varieert van inneralpiene gebieden met lange dalen en hoogvlaktes tot spectaculaire ruige kustgebieden waar de bergen zó de zee inlopen. Van oudsher maken de Noren vooral skitochten op tourlanglaufski’s en dan voornamelijk in de vlakkere gebieden zoals Jotunheimen en de bekende Hardangervidda. Maar het alpiene skitouren, of zoals het hier heet “topptur”, is de laatste jaren enorm populair geworden in Noorwegen. En niet alleen de Noren hebben ontdekt hoe mooi en spectaculair het skilandschap hier is. Ook de Amerikanen en zelfs de Zwitsers, zelf ook niet geheel verstoken van goed skiterrein, komen in steeds grotere aantallen naar de Lofoten en de Lyngsalpene om hun sporen te trekken.

Sunnmøre

Met Pasen was ik in de Sunnmørsalpane, één van de meest populaire tourskigebieden, tussen de kustplaatsjes Volda en Stranda. Dit gebied heeft bekende toppen rond de 1600m zoals Randers Topp, Slogen en Skårasalen, vanwaar je soms recht de fjord inskiet. Sunnmørsalpane ligt in zuid Noorwegen en is niet al te ver van de grote noorse steden (Een uur rijden vanaf het mooie havenstadje Ålesund, of negen uur vanuit Oslo) en is daardoor relatief populair, maar zelfs in het “drukke” paasweekend hadden we zonder veel moeite nog first tracks in perfecte noordwandpoeder op Fingeren en Kopphornet. Sunnmøre is het makkelijkst te bereiken door naar Ålesund (non-stop met KLM!) te vliegen en daar een auto te huren.

Lofoten

De volgende trip gaat naar de Lofoten, een spectaculair tourgebied net boven de poolcirkel. Deze eilandengroep wordt gevormd door laag, maar ruig gebergte en alleen al het uitzicht over zee vanaf de top is de lange reis waard. Er zijn heel veel mooie skitoppen in Lofoten. Higravstind is met slechts 1146m de hoogste, maar je daalt af tot op het strand en iedere meter is raak, zonder de lange vlakke dalen zoals je tegenkomt als je in Jotunheimen gaat touren. Een populaire skitop is bijvoorbeeld Geitgaljartinden bij Laupstad, vanwaar je recht het strand op skiet. Om in Lofoten te komen vlieg je naar Bodø of naar Evenes airport, tussen Narvik en Harstad. Vanuit Bodø neem je de ferry of het vliegtuig naar Svolvær, wat een goede uitvalsbasis is. Vanuit Evenes of Narvik neem je de auto of de ferry naar Svolvær. In mei gaan we op pad, wordt vervolgd…

Lyngen

Mijn favoriete tourskigebied ligt nog iets noordelijker; de Lyngsalpene, ook wel Lyngen Alps of Lyngen genoemd. Herinner je je nog deze blog van vorig jaar? De Lyngsalpene vormen een langgerekt schiereiland ten oosten van Tromsø en je wordt dus aan alle kanten omgeven door de fjorden en de Noorse Zee. Het uitzicht is adembenemend mooi en als je laat in het seizoen gaat, kan je in de midzomernachtzon boven de fjorden skiën. Een paar jaar geleden stonden we om middernacht bovenop Store Kågtinden, terwijl de zon knaloranje boven de Noorse Zee hing. Nadat we hadden “geluncht” op de topgraat en bijna sprakeloos naar de zon en de bootjes onder ons hadden zitten kijken, begon de zon weer op te komen en daalden wij af naar onze biertjes en slaapzakken op het strand.

De sneeuw in noord Noorwegen

De mogelijkheden zijn eindeloos, de sfeer is superrelaxed en aangezien de zon toch de hele nacht schijnt, heeft niemand haast om vroeg op pad te gaan. Van “Tagesgang” hebben ze in ieder geval nog nooit gehoord en het is natuurlijk ook niet zo warm als in de Alpen, dus over nattesneeuwlawines hoef je je iets minder zorgen te maken. De opbouw van het sneeuwdek kan daarentegen aardig complex zijn, met de gebruikelijke problemen zoals in de Alpen. Het is dus belangrijk het lawinebericht goed te lezen en je eigen waarnemingen te doen en/of met een gids op pad te gaan. Er zijn meerdere berggidsen in Noorwegen en Nederland die tourskireizen naar Lyngen aanbieden, zoals o.a. de Nederlandse gids Michiel Engelsman.

Toppturtips voor Lyngen

Lyngen heeft alle mogelijke skitouren van mellow bergjes aan zee tot heftig alpien terrein met lange couloirs. Het is echt een droomgebied om te touren, maar ook om serieuze steile lijnen te rijden. Lyngen’s hoogste top is Jiehkkevárri op 1834m en andere populaire toppen zijn o.a. Storgalten en Jægervasstinden. De Lyngen Alps vormen maar een klein gedeelte van het schitterende skiterrein rond Tromsø. Zo zijn ook Kvaløya en Ringvassøya (ten westen van Tromsø), de eilandjes Kågen en Uløya en het gebied ten oosten van het Lyngen schiereiland (met toppen als Sorbmegáisá en

Giilavárri) zeer mooie gebieden om te skiën.

Praktische informatie voor je trip naar Lyngen

Om in de Lyngsalpene te komen, vlieg je naar Tromsø met SAS of Norwegian. Er zijn meerdere vluchten per dag vanuit Oslo en Trondheim. Vanuit Nederland neem je SAS, KLM of Norwegian naar het noorden. Je hebt ook een auto nodig. Deze kan je huren op het vliegveld, o.a. bij Avis. Het vliegveld ligt vlakbij de stad, waar je alle mogelijke skispullen, boeken en kaarten kan kopen. Vanuit Tromsø is het ongeveer anderhalf uur rijden naar Lyngsalpene, inclusief de ferry van Breivikeidet naar Svensby. Er zijn geen hotels in Lyngen. Je boekt een huisje, bijvoorbeeld in Lyngseidet of Svensby. Een essentieel boek is “Skitouring in Troms” van Espen Nordahl, de engelse versie van “Toppturer i Troms”. Ook “Toppturer i Norge” is een waardevol boek, maar dan moet je er wel een cursus Noors bij kopen.

Seizoen

Rond Tromsø wordt de hele winter geskied, ook tijdens de “mørketid”, de permanente winterduisternis waarin de hemel slechts vaal blauw kleurt als de zon op z’n hoogst onder de horizon staat. Maar de meeste mensen gaan touren als het wat lichter is, in maart en april. Dan heb je ook een goede kans het noorderlicht te zien. Als je eind april of in mei gaat, kan je in de midzomernachtzon skiën en er ligt dan nog meer dan genoeg sneeuw om mooie afdalingen te maken, vooral op noordhellingen en in couloirs.

Heel, heel veel informatie!

Hier vind je een blog van onze trip naar de Lyngen Alps van vorig jaar. Wil je wat meer algemene informatie? Dan klik je gewoon op Lyngenalp.no of Visittromso.no. Voor het lawinebericht kan je natuurlijk gewoon terecht op wePowder, maar je kan ook op deze twee sites kijken.

Gidsen

Wil je onder professionele begeleiding op pad? Dan huur je natuurlijk een gids. Welke? Wat dacht je van de Magic Mountain Lodge, Alpine Guides, White Blue, Breogfjell, Fjelletkaller, Mountain Guide Michiel Engelsman of Nortind.

Kaarten voor Lyngsalpene

“Ullsfjorden 10156” en “Storfjorden 10153” uit Nordeca’s kaartserie “Norge-serien 1:50.000”. Dit zijn de meeste actuele kaarten en ze zijn gedrukt op plastic. Of gebruik de “Turkart Lyngenhalvøya 2625 1:50.000”. Deze kaart is iets ouder en is gedrukt op papier, maar je hebt dan aan één kaart genoeg voor de hele Lyngsalpene. Kaarten bestel je hier of je kijkt hier voor een online versie. Daarnaast zijn er ook diverse boeken beschikbaar. Die bestel je hier.

Sneeuw, weer en slapen

Je vindt alle relevante weerinformatie natuurlijk gewoon op wePowder, maar voor wat extra info kan je ook hier terecht. Slapen in de Lyngen Alps kan natuurlijk op veel plekken. Je kan het eens proberen bij Koppangen Brygger, Lyngen Havfiske, Sorheim Brygge, Magic Mountain Lodge of Svensby Tursenter. Wil je goedkoop slapen in Tromsø dan kan je het proberen bij Amihotel.

Vervoer

Je stapt ongetwijfeld een keer in de ferry. Check dan deze site even voor de tijden. Tromsø heeft een vliegveld. Altijd handig.

En als afsluiter…

Drie keer Andreas Fransson en Morgan Salén in de Lyngen Alps. Wanneer ga jij er naartoe??

robbie

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur6 mei 2013 · 11:44

Local update:
Het regent vandaag tm 1200m in Lyngen… Vorige week waanzinnige condities, zon, poeder bovenin en springsnow beneden.

De meeste zuidhellingen zijn wel afgeschreven (hard gebakken of kaal), maar op het noorden is nog wel veel moois te vinden, vooral in de couloirs…

Gevorderd
koen_djfistelAuteur6 mei 2013 · 21:04

:-) :-) :-) moet ik toch nog eens terug ; iets noordelijker dus :-)

sbs roelz
Gevorderd
NielsAuteur6 mei 2013 · 22:21

Goede info! Blijft lonken daarboven!

Toerist
AnoniemAuteur7 mei 2013 · 23:25

Nou Robert,
zo te zien is het als ‘god in Noorwegen’. Ik kom snel een keer langs ;-)

Gevorderd
telemikeyAuteur8 mei 2013 · 09:33

Klinkt toch echt prachtig en ik kom er maar niet toe. Deels is dat ‘ranzigheid’, deels ben ik terughoudend omdat ik het idee heb dat je niet ‘zomaar’ Noorwegen doet. In mijn gedachten houdt Noorwegen toch een stuk meer plannen in dan een tripje Alpen, ook een stuk(je) meer knaken/ €’s maar ook het verlaten van het concept “knallen als ze vallen”.

En zo tikkend denk ik dan: wat een flauwe **** argumenten. Laat ik me daardoor Noorwegen ontzeggen? Gewoon doen dus!

Hmmm, toch Noorwegen maar eens wat hoger op de stapel in de bucketlist leggen.

White room,Pillow lines,I rule
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!