After Season Alert

After Season Alert
(C) Jarno Schurgers
© Jarno Schurgers

Wat? Een alert? Voor de echt verslaafden die deze winter niet kunnen loslaten een after season alert. Hoezo de naam after season? Weliswaar gaat er veel sneeuw vallen in het hooggebergte, maar buiten de liften op de gletsjers van bijvoorbeeld Zermatt, Diavolezza (St. Moritz), Engelberg, Kaprun, Stubai, Hintertux en het Kaunertal zijn er geen liften meer geopend op niet-gletsjers.

Maar toch. Een lang weekend staat voor de deur, er gaat sneeuw vallen en wie weet kun je er nog wat mooie poederbochten uit persen. Daarnaast is het ook een mooi moment om de winter echt af te sluiten. Of je nu wel of niet gaat. Nog een keer die spanning van een poederalert. Een allerlaatste. Lekker om thuis verlekkerd naar de webcams te staren.

Wanneer?

Tussen vrijdag 17 mei en zondag 19 mei gaat de temperatuur stevig onderuit. Met name in de Zwitserse Alpenhoofdkam en Alpennoordkam gaat het nulgradenniveau richting de 2000 meter en tijdelijk zelfs even iets lager. Vooral het Monte Rosa massief gaat een flinke hoeveelheid sneeuw zien. Meer naar het oosten worden de hoeveelheden een stuk minder.

Go?

Reken op die paar plekken in Zwitserland waar de liften nog open zijn op een meter vers. Lokaal zelfs meer. Maar…. Er zijn enkel gletsjerliften open, zodat indien je ofpiste gaat je een labyrint van gletsjerspleten betreedt. Daarnaast is de zon dermate sterk dat koude sneeuw vaak slechts een kwestie van uren is en ten derde is het een kwestie van goed timen. Want volgens de laatste berekeningen wordt het komend weekend een spel tussen neerslag en zon.

Allemaal goede redenen dus om niet te gaan. Maar als alles op zijn plek valt en de zon even doorkomt dan kun je thuis mooi vertellen dat je pinksterpoeder reed.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur14 mei 2013 · 23:02

Lap, mijn hart maakt een sprongetje. Mijn buikje kriebelt… Nog eentje, toe mam?

knowledge is powder
Gevorderd
yannickdbAuteur14 mei 2013 · 23:15

Damned, dat is niet wat ik voor ogen had…
Touren in de zon cava, maar meter vers? Toch even nadenken over plan B

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Gevorderd
RoelaanoAuteur14 mei 2013 · 23:18

Heb mijn pijlen gericht op Chamonix, maar dan wel pas maandag erheen en de rest van de week van het iets betere weer genieten vanaf de aiguille du Midi!

Gevorderd
koen_djfistelAuteur15 mei 2013 · 01:47

meteomorris = smeerlap = telkensweerlevenoverhoophaalder !!!

sbs roelz
Gevorderd
Willem2kAuteur15 mei 2013 · 08:13

PA, gaat hem niet worden voor mij… Maar wat een super toffe foto :D

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
Guy.Auteur15 mei 2013 · 08:24

Is dit PA#32 of #1?

Gevorderd
RPAuteur15 mei 2013 · 08:43

Ja, lekker zeg… net nu ik de winter definitief vaarwel heb gezegd kom jij met dit verhaal!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
SteefAuteur15 mei 2013 · 08:57

Disentis gooit misschien nog wat open komend weekend!:

Pfingsten, 18.-20. Mai 2013
Sofern es die Schneesituation erlaubt, wird ein Teil unserer Anlagen noch einmal in Betrieb genommen.

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
MarcoAuteur15 mei 2013 · 09:07

Argh!!! Pinksterpoeder! Hoe lekker klinkt dat, maar ik denk dat ik het dit jaar laat bij PaasPoeder. Dat was ook al lekker!

Expert
meteomorrisAuteur15 mei 2013 · 09:49

@@Steef Dank voor de toevoeging. Allemaal zuidhellingen daar. Wees er snel bij!

powfinder.com
Gevorderd
coenAuteur15 mei 2013 · 10:22

Staldenfirn is noord toch?:)

Earn your turns...
Expert
TimVAuteur15 mei 2013 · 10:45

degenen die naar Cham gaan, laat maar weten !!!
zit er momenteel, en wss wel nog effe… ;)

Gevorderd
coenAuteur15 mei 2013 · 10:55

Wel leuk al die sneeuw trouwens, maar de tourcondities zijn niet echt lekker dit jaar:(

Earn your turns...
Gevorderd
MimosaAuteur15 mei 2013 · 11:24

Hoop dat er ook nog wat poeder in Hintertux valt, aangezien ik daar naar toe ga dit weekend :-). Nog meer mensen daar in de buurt?

Powder makes me happy!
Beginner
PieterBeirnaertAuteur15 mei 2013 · 13:24

vorig weekend in hintertux ook nog mooie dump gehad

Gevorderd
koen_djfistelAuteur15 mei 2013 · 14:08

hoe hecht zo’n sneeuw op voorverwarmde grond ??? lijkt me niet zo stabiel … of … ???

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur15 mei 2013 · 17:44

@@koen_djfistel
de sneeuw die nu valt op een sneeuwloze ondergrond is door de kracht van de zon zo weer weg. Daarnaast is de kans op het slopen van je kanten erg groot.

Poeder rijd op je die plekken waar nog een base ligt.

powfinder.com
Gevorderd
dejongarnoAuteur25 mei 2013 · 23:05

Hier in le Grand Massif is de base tussen 1600 en 1800m de piste, tgv prepareren en sneeuwkanonnen blijft de ijzige base daar het langst liggen; zie het als een soort snowworld-achtige onderlaag. Boven de 1800 ligt er gewoon nog dikke sneeuw. Op 1900 meter raakte mn skistok niet eens de bodem! De condities vanaf 1900m zijn echt nog alsof het maart is. Eergister heb ik letterlijk geen steentje gevoeld op mn afdaling in Flaine.

Het is echt niet te geloven hoe winters het is. Vandaag (check de datum!!) 3 graden op 700m en sneeuw vanaf 1000m. Boven moet er een dik pak puf gevallen zijn, dus morgen nog 1 (??) keer op pad om dit tussenseizoen af te sluiten :)

En dan moet het klaar zijn; tijd om te biken!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!