Skiën in Afrika

Skiën in Afrika

Afriski (Bron: http://www.skimountain.co.uk/files/image/afri-ski-slopes.jpg)

Zoals ik vorige week al schreef vertrek ik komende juni naar Zuid-Afrika om te skiën in een van de slechts zeven skigebieden die het complete continent Afrika telt. Gezien het gemiddeld tropische klimaat is het ook niet het eerste continent dat je met skiën zou associëren. Maar toen ik drie jaar geleden tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika sneeuw voorbij zag komen, was mijn interesse gewekt. Na er een beetje rond te hebben gezocht verdween de ambitie om er een keer te skiën echter naar de achtergrond. “Leuk voor later” dacht ik.

Aanleiding

Toen ik afgelopen winter echter een hele groep Zuid-Afrikanen leerde kennen werd ik er weer aan herinnerd. Een van de jongens die met dezelfde groep naar Ischgl was gekomen, Liam, was een fanatiek snowboarder. Er viel die week toevallig veel sneeuw en op een van de verrassend goede dagen zijn we samen een dagje gaan tijden.

Liam geniet (foto van Liam Surridge)
Liam geniet (foto van Liam Surridge)

Tijdens die dag hebben we het veel gehad over skiën in Afrika, want hij had namelijk een aantal seizoenen in Afriski gewerkt; een skigebied in het noorden van Lesotho. Ik had er nog nooit van gehoord maar hij bleef aanhouden dat het een geweldige ervaring is om daar te skiën. In de lift ontstond het wilde plan om zelf te gaan solliciteren in Afriski en daar een tijd door te brengen. Hoewel er vaker wilde plannen gemaakt worden tijdens de winter gebeurt het toch vaak dat er uiteindelijk niets van komt. Dat bleek dit keer anders en na twee weken besloot ik Liam te vragen of hij me in contact kon brengen en al snel was alles geregeld.

Afriski

Zoals gezegd ligt Afriski in Lesotho. Een onafhankelijk Koninkrijk dat, als enige land ter wereld, in zijn geheel boven de 1000 meter ligt terwijl het bijna net zo groot is als heel Nederland. Afriski zelf ligt op een duizelingwekkende 2917 meter. Dat maakt dat het er in de winter(dus onze zomer) flink koud kan worden, maar door het relatief droge klimaat valt er niet vaak veel sneeuw. Toch heeft het dit seizoen al flink gesneeuwd en vorige week zijn er zelfs al heuse poederbochten gedraaid.

Poeder in Afriski(Genomen door Peter Peyper)
Poeder in Afriski(Genomen door Peter Peyper)

Het skiën

Afriski heeft slechts één lift en afhankelijk van de hoeveelheid sneeuwval variëren de mogelijkheden. Er loopt in ieder geval een piste van de top tot beneden die voorzien is van besneeuwing. Daardoor is het altijd mogelijk om tijdens het seizoen te skiën. Toch is de standaard van skiën niet te vergelijken met wat we van Europa, de U.S. of Canada gewend zijn. Zoals Liam het aan mij ook uitlegde: Het skiën is prima, verwacht geen fantastisch skigebied, maar wel een fantastische en unieke ervaring. En dat is ook precies wat ik verwacht. Als ik eerlijk zeg kan ik me moeilijk voorstellen hoe het zal zijn en daarom kijk ik er ook naar uit om de hele zomer door te bloggen en mijn ervaringen met jullie te delen. Lesotho is een land dat ontzettend in ontwikkeling is en niet te vergelijken met elk ander land waar ik tot nu toe ben geweest.

De reis

Momenteel ben ik nog erg druk met voorbereiden van de complete reis. Over een of twee weken begin ik met het bloggen, dus het eerst volgende blog kun je verwachten vlak voor vertrek! Ik ben erg benieuwd of hier op wePowder wel eens iemand naar Afriski is geweest, of bijvoorbeeld elders in Afrika heeft geskied. Mocht dat het geval zijn, laat dat dan even weten in de comments!

ThijsKennis

Reacties

Elite
kanskiAuteur21 mei 2013 · 12:06

Laat je enkel goed herstellen Thijs! Veel suc6 daaro!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur21 mei 2013 · 17:40

Klinkt weer als een mooi avontuur Thijs! Zelf geen ervaring met skiën in Zuid-Afrika, maar een culture-shock met de Alpen zal het zeker zijn!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
koen_djfistelAuteur22 mei 2013 · 13:15

met de grote A van Avontuur !!! Enjoy !!!

sbs roelz
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur24 mei 2013 · 15:15

Veel plezier man, wordt vast een groot avontuur!

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
dejongarnoAuteur28 mei 2013 · 11:07

Super cool projct Thijs! solliciteren zeg je; heb je al een idee wat je daar gaat doen? Ga je skiles geven?

Have fun man!

Gevorderd
alexsvwAuteur29 mei 2013 · 09:08

Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Kom maar op met dat blog.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!