Snow safety: de groep check

Snow safety: de groep check
90% van de dodelijke lawines wordt zelf veroorzaakt
90% van de dodelijke lawines wordt zelf veroorzaakt

Steeds meer mensen raken bekend met de gevaren die sneeuw, het weer en het terrein herbergen. Ondergesneeuwde en misschien wel onbekende factor in het geheel blijft nog steeds de mens. En dat terwijl bijna 90% van de lawine slachtoffers zelf de veroorzaker is van zijn/een dodelijk lawine. Ergens gaat er dus iets mis tijdens het beslissingsproces.

Ian mcCommon was na Werner Munter een van de eerste onderzoekers die dieper in ging op de mens en zijn beslissingsfouten. In zijn paper ‘Evidence of heuristic traps in recreational avalanche accidents’ heeft hij de wereld gewezen op de vallen waar we in groepsprocessen in lopen. Een werkstuk dat steeds beter en vaker zijn weg heeft gevonden naar freeriders zoals jij en ik. Grootste probleem in groepsprocessen daarentegen blijft het wonderlijke gegeven dat ieder lid afzonderlijk een andere (minder gevaarlijke) beslissing dan wanneer dit in de dynamiek van een groep gebeurt.

Groepen zorgen voor veiligheid, maar kunnen leiden tot overmoedig gedrag
Groepen zorgen voor veiligheid, maar kunnen leiden tot overmoedig gedrag

De SLF is daarom in juni 2012 een omvangrijk onderzoek gestart naar groepsprocessen. Het doel is uiteindelijk een simpele groep check te ontwikkelen waarmee groepen en leiders van groepen beter in staat zijn risicovolle groepsprocessen te herkennen en deze vroegtijdig te elimineren. Een onderzoek dat wij de komende maanden op de voet gaan volgen.

Want als ik terug kijk op mijn leven in de poeder dan hebben zich ook beslissingen voorgedaan die ik als individu nooit zo genomen zou hebben, maar waar als ik groepslid volledig in mee ging. Of beter nog, in op ging. En waarschijnlijk kun jij ook wel een voorbeeld noemen. Deel deze gerust zodat we ervan kunnen leren. Want iedereen overkomt wel eens zoiets. Beter leren we ervan, zodat we niet allemaal dezelfde fout maken. In dat licht is het zeker aardig om het verhaal ‘when stoke takes over’ van Sander Kan nog eens terug te lezen.

Uiteindelijk willen we maar 1 ding... poeder
Uiteindelijk willen we maar 1 ding… poeder
meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!