Winter verwachting 2013-2014

Winter verwachting 2013-2014
Morris (c) Jarno Schurgers

Een week terug was ik nog in de bergen en met enige zekerheid kan ik je melden dat de winter er nog (lang) niet is. Het was zonnig en slechts met goed zoeken waren er nog verdwaalde sneeuwvelden te vinden. En dat na een winter met enorm veel sneeuwval. Toch, en dat heb ik vaker in deze periode van het jaar, meende ik de herfst al te kunnen ruiken. De avonden werden kouder en de ochtenden vochtiger. En dan begint het bij mij te kriebelen. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar bij mij in ieder geval wel. En dan begint het knagen en komen de vragen. Wat gaat de winter doen? Wat zegt de natuur, wat zeggen de orakels en wat doen de parameters?

De zomer zit er bijna op en met dit artikel markeren we de overgang naar winter '13-'14. Het is vandaag 1 september en of we willen of niet, meteorologen bestempelen deze dag als de start van de meteorologische herfst. Twintig dagen eerder dan wat je waarschijnlijk ooit op school hebt geleerd. De grens van 1 september is het gevolg van een afspraak uit het verleden. De Societas Meteorologica Palatina (opgericht in 1780) is grondlegger van deze afspraak en tevens een van de eerste internationale weerorganisaties. In die tijd vond men het wel zo makkelijk om steeds drie opeenvolgende kalendermaanden tot één seizoen te bestempelen. Ofwel nog maar 91 dagen te gaan tot de start van de meteorologische winter. Het aftellen is nu echt begonnen!

Nog maar 91 dagen tot de winter!
Nog maar 91 dagen tot de winter!

En in de regel hoeven we zeker niet te wachten tot 1 december voordat de eerste sneeuw valt. In de herfst worden de dagen als gevolg van de lagere stand van de zon korter en duren de nachten langer. Gevolg is dat het kouder wordt, omdat de zon minder lang zijn warmte in kan stralen. Dat wil overigens niet zeggen dat dit direct tot sneeuw leidt. Er zijn herfstmaanden voorbij gegaan waarbij we tot eind november moesten wachten totdat de Gemsstockdefinitief ingesneeuwd raakte. Standvaste periodes van hogedruk zorgden dan voor een herbeleving van het zomergevoel, waarbij de kleuren aan de bomen weliswaar al veranderden, maar het witte goud achterwege bleef. Een typische Indian Summer situatie. Maar niet voor niets associëren we de herfst met zijn stormen. Oorzaak van de levendige depressie-activiteit zijn de grotere tegenstellingen in temperatuur op het noordelijk halfrond. We gaan kortom een turbulente periode tegemoet waarbij het letterlijk kan vriezen of dooien.

Maar wat de natuur ook gaat doen, wij gaan je van de zomer naar de winter loodsen met zowel online als offline vertier die je niet wilt missen. En tot en met 1 november ten minste éénmaal wekelijks een voorspelling van mijn hand voor de korte en de lange termijn. En mocht die dump komen, reken maar dat je hem hier dan kunt volgen. Vandaag sluit ik af met een voorspelling voor de komende week, maar allereerst dat offline en online vertier.

Nog meer nadruk op veiligheid

Met inmiddels meer dan 200.000 unieke bezoekers en miljoenen pageviews per winter op wePowder, is freeriden en poedersneeuw geen klein dingetje meer. Jaarlijks gaan steeds meer mensen off-piste en de lezers van het eerste uur weten als geen ander hoezeer wij vanaf het prille begin al hameren op veiligheid. Huur een gids, volg een cursus en koop de juiste materialen. Gevleugelde woorden die we blijven herhalen. Want de vrijheid die onze sport ons biedt kan alleen dan voortbestaan als we er verstandig mee om gaan. En daarbij geldt dat een gewaarschuwd freerider tenminste voor twee telt. Onlangs nog verscheen er een onderzoek waaruit bleek dat off-piste skiën en snowboarden met de juiste kennis net zo veilig als één uur autorijden. Maar zonder kennis net zo gevaarlijk als de Himalaya beklimmen. En dus gaan we je daarbij komende winter nog nadrukkelijker bij helpen.

Een pompende nazomer

Natuurlijk kriebelt het nu al en wil je dat kunnen delen met anderen. En daarom zijn er een aantal events die je zeker niet wilt missen.

  • 15 september vieren we het einde van de zomer met een surf en BBQ, opgeven kan nog hier

  • 29 september is er het jaarlijkse pieperfest (Sorry = VOL)

  • 27 oktober volgt mogelijk een extra pieperfest (Meer info binnenkort)

  • 8 november is er het Freeride Film Festival in de beste filmzaal van Nederland (kaartjes zijn binnenkort te reserveren)

Een diepe winter

En na 8 november begint dan het aftellen naar de winter. Spijker je kennis bij, update je freeride paspoort, verdiep je in de mooiste gebieden en bestemmingen, want de winter gaat komen. En dan opeens is de winter er. Wij hebben wat data voor je geprikt zodat je met gelijkgestemden onderweg bent.

  • 12-15 december is er de wePowder Freeride Kick Off (Sorry, inmiddels ook VOL)

  • 3-11 januari gaan we naar Canada voor de wePowder RevelSTOKE week (meer info hier)

Maar er is natuurlijk meer. Omdat de kick-off zo rap volstroomde volgen er nog meer wePowder events en… Epique (de organisatoren van de wePowder Freeride Kick Off) en Powderguides (Berggids Martijn Schell en friends) hebben hun programma’s voor winter '13-'14 alweer online staan. Off-piste onder begeleiding van de hoogst gecertificeerde berggidsen en leraren. Laat die winter maar komen!

Verwachting komende week

De komende week nog geen winter. Weliswaar is het vandaag en morgen ietsje kouder en valt er op de gletsjers van Tirol en het Salzburgerland wat sneeuw boven de 2500-2900 meter. Maar vanaf dinsdag liggen de Alpen weer onder invloed van een zuidelijke stroming die warme lucht aanvoert vanuit het zuiden en dat blijft zo de komende zeven dagen. Volgende week meer!

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Guy.Auteur1 september 2013 · 16:23

Lees ik daar PA#0,0001?

Expert
meteomorrisAuteur1 september 2013 · 16:26

@@serdvc LOL, zoiets ja. IK heb er zin in.

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur1 september 2013 · 16:45

+1 Oew, yes. :D

Gevorderd
VinnieAuteur1 september 2013 · 18:17

Nice! Vorig seizoen begon het seizoen over 56 dagen, kan niet wachten!

ook heel gaaf dat ondanks het stijgende aantal pageviews er nog steeds ontzettend goed geluisterd wordt naar de community!

Gaaf dat het weekweerbericht een feit is!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Expert
BSSKI.chAuteur1 september 2013 · 18:37

Ik heb er ook zin in. Local report Kaprun: dal = zeer herfstig, berg sneeuwval :) Een paar mooie dagen zijn tot November alsnog welkom.

Gevorderd
ffKnallenAuteur1 september 2013 · 18:50

Waar ik nu benieuwd naar ben is hoeveel serieuze en actieve freeriders zijn er nu in de Benelux, 200k vind ik wel heel erg veel! Als je kijkt dat het kick-off weekend 62 betreft, voor pieperfest tegen de 200 geïnteresseerden zijn. Zou je willen onthullen hoeveel mensen hun freeride paspoort op Wepowder hebben ingevuld?

Gevorderd
VinnieAuteur1 september 2013 · 18:59

@@ffKnallen, ik ken een hoop “serieuze” freeriders die geen freeride paspoort hebben ingevuld.

Maar het is wel vraag waar we het vaak over hebben gehad tijdens trips.

Ongeveer een miljoen nederlands gaan op wintersport jaarlijks, dan hebben we in ieder geval een vertrekpunt.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur1 september 2013 · 22:13

thx morris, eindelijk voorbij ; die ellendig lange zomer ; watwasie weeeer ninormaal lang ;-)

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur1 september 2013 · 22:20

@@ffKnallen, ‘hoeveel serieuze en actieve freeriders’? Dat is een goede vraag. Net als @@Vinnie hebben wij het daar ook wel eens over van en naar de Alpen. Hangt natuurlijk ook een beetje van de definitie af. Want wanneer ben je serieus?

En wat zegt de cijfers van vandaag over morgen? Toen we met wePowder zijn gestart waren er heel wat experts in het veld die ervan gingen dat we maximaal 800 wePowder boeken zouden verkopen. De werkelijkheid is dat we nog maar een paar exemplaren op de plank hebben liggen en dat zonder support van de boekhandels en wintersportzaken.

Toen we door de 50K unieke bezoekers gingen dacht iedereen dat dit iets tijdelijks zou zijn. Inmiddels zijn we verviervoudigd. En om je een idee te geven, het bezoek is deze zomermaanden al het dubbele van de zomer vorig jaar.

Toen we het eerste filmfestival organiseerden vroegen we ons af of we het zaaltje wel vol kregen en ieder jaar zitten we tot aan de nok toe vol. En dat terwijl we de capaciteit jaar in jaar uit verdubbelen. Ja, dit jaar gaan we premium ;)

Toen we de eerste kick-off organiseerden vroegen we ons af of er wel genoeg animo zijn en dit 3e jaar zijn er op 1 september nog maar 4 plaatsen beschikbaar. Let wel, 1 september. Er zullen zeker mensen zijn die naast een plekje grijpen omdat ze pas in oktober/november online komen.

Net als voor het pieperfest. Ik weet nog goed dat we mei 2008 in Leek zaten en het idee voor een Pieperfest werd geopperd. Zouden daar mensen op afkomen? 28 september 2008 was het eerste pieperfest in Scheveningen. Anno 2013 is een pieperfest in 48 uur uitverkocht. Let wel, hartje zomer startte de verkoop.

Toen we met het freeride paspoort begonnen hadden we geen idee. Vanwege een transitie naar een nieuwe site en een verdere optimalisering van het paspoort was het even uit de lucht. In december 2012 is het opnieuw gelanceerd. Het staat pas in de kinderschoenen, maar kent nu al zo’n tienduizend gebruikers en zal de komende periode veel breder ingezet worden.

De komende jaren zullen er meer en meer freeriders bijkomen. Dat ligt niet aan wepowder, of jou en mij, maar wel aan de sporen die we achter laten en anderen uitlokken om ook eens achter dat lijntje te gaan kijken. Vrijheid is nu eenmaal het mooiste wat er is. Die ene bocht doet mij alle drukte van alledag vergeten.

Hoe serieus en actief zij zijn? Ach weet je… de beste freerider is de freerider met de grootste smile.

powfinder.com
Toerist
The_OAuteur2 september 2013 · 01:08

Hoe serieus en actief zij zijn?
Afgezien van de eeuwige smile ;-) tijdens het shredden, staat mijn inziens de
vraag: ben je beroepsmatig met toerskien bezig?. En dan me name of je verantwoordelijk en aansprakelijk bent voor de veiligheid van anderen. Dat groepje is wat Nederlanders betreft - logischer wijs - zeer beperkt (tientallen?). De rest (98%) is Lifestyle/Hobbyisme…

And Also The Trees
Gevorderd
ffKnallenAuteur2 september 2013 · 13:30

Mijn omschrijving was misschien niet helemaal geweldig, maar had het misschien beter kunnen omschrijven als de groep die van te voren bedenkt offpiste te gaan ipv de mensen die poeder zien liggen en bedenken laten we dat even lekker meepakken, of zou je het beter kunnen omschrijven als de groep die met een pieper op pad gaan…zijn er cijfers bekend hoeveel piepers er in Nederland / Europa zijn verkocht? Maar ja wat is nauwkeurig, want dat zegt weer meer over mogelijk verantwoord onderweg zijn…

Maar interessant om te horen dat de wepowder community uit zo’n 10k mensen bestaat! Zoveel mensen die met veel plezier en interesse deze website volgen en altijd beter op pad gaan dan zonder deze website! @@meteomorris ik zou zeggen goed bezig jongens, en ga vooral zo door! (Blijf onze verslaving voeden ;-))

Expert
meteomorrisAuteur2 september 2013 · 14:19

@@ffKnallen ja, van een klein dorpje met Galliërs zijn we een interessant stadje vol poederliefhebbers geworden waar tegenwoordig heel wat nieuwsgierige winterliefhebbers komen gluren om inpiratie op te doen…

powfinder.com
Expert
BSSKI.chAuteur3 september 2013 · 10:44

Interessante info Morris! Petje af voor het succes in 3 jaar ! Op naar de 15k. LG

Beginner
wimdesAuteur4 september 2013 · 11:10

ja dat dorpje is wel wat veranderd sinds Meteomorrix er kwam binnengevallen :-)

Gevorderd
ArjenproadminAuteur4 september 2013 · 13:34

Par Toutatis!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Expert
meteomorrisAuteur4 september 2013 · 20:40

@@wimdes … LOL!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!