Wat is de beste auto voor in de sneeuw?

• RP
    Advanced
    RP op 1 oktober 2013 · 15:43
    @joep

In volgende stukken gaat het een en ander de revue passeren, maar voor 'maatwerk' kun je me altijd een PM sturen aangezien een en ander sterk afhankelijk is van je doel, budget en persoonlijke voorkeur!
    Explore the Outdoor!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 oktober 2013 · 15:57
    De vergelijking is inderdaad ietsje moeilijker omdat de motorblokkenboer er meer mee doet dan alleen 2 motorblokken uit het schap trekken en op 1 van de blokken een turbo vastschroeven. Je zal zien dat elke keuze die de motorblokkenboer maakt in favour of 'bergweg' een nadeel is voor 'stadsverkeer' of iets anders...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • misteriks
    Beginner
    misteriks op 1 oktober 2013 · 16:11
    Eind november wordt mijn Volvo V60 plugin hybrid geleverd, mooi optijd voor komend seizoen.
    215 pk diesel op de vooras en 70 pk electromotor op de achteras.

Ben benieuwd hoe hij het in de sneeuw gaat doen.

• skiester
    Advanced
    skiester op 1 oktober 2013 · 16:21
    @joep daar heb ik nu zelf onderzoek naar gedaan. Moet het nieuw zijn dan zijn de 4x4 opties van het VAG concern (vooral skoda) prima opties voor niet teveel geld. (blijft relatief) Want goed private leasebaar.

Een panda 4x4 nieuw is ook niet heel goedkoop en wel erg klein voor autobahn cruiser.

Als tweedehands ook een optie is dan gaat je keuze mogelijkheid wel omhoog: als looks niet belangrijk zijn dan heb je bij subaru veel keuze. Gaat ook nog eens niet kapot. Kijk, persoonlijk vind ik een Forester echt een grijzewollensokkenbabyboomermetfietsrekachterop auto, maar dat neemt niet weg dat ze goed en ruim zijn. Een toyota RAV4 gaat ook niet kapot. Verder zijn er de oude audi allroad en volvo XC70 betaalbaar, maar die zijn in gebruik niet goedkoop en let op met de 2,5 diesel van audi en zn nokkenassen.

Kijk eens op mobile.de, daar kun je 4x4 als optie aankrijsen. Dan kun je zien wat er allemaal als 4x4/AWD te koop is. Op die manier heb ik de FJ cruiser ontdekt!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 1 oktober 2013 · 16:32
    @ powderskifun, mag ik even melden HOE eens ik het met je ben! nou zijn 'Marseillais' met dergelijke auto's nog erger want die parkeren ook nog of de halve wereld van hun is.

Maar de test van afgelopen winter: toyota corolla uit 1999 doet het met goeie winterbanden beter dan een veel nieuwere clio (van mn vriend) met kapot gereden winterbanden. En doet het OOK stukken beter dan de meeste grote toeristen bakken, die recht tegenover de kroeg in de meest stijle bocht van de weg naar boven, stil komen te staan 😀. Dat wil zeggen: ik heb in de twee winterseizoenen dat ik in des Hautes Alpes woon nog NOOIT sneeuwkettingen gelegd en wel altijd berg op op mn werk aangekomen. En iedereen hier weet dat we sneeuw gehad hebben hier.
    (ik geef toe dat een auto uit 1999 niet persee zuinig is, maar die is er ook uit nu)

Alles wat 4WD, groot en duur is, is vooral om de rest van de weg af te drukken en eerder gestressed op je bestemming aan te komen.

Goeie vakantie auto: als ie dan toch groot moet, dan voldoende lig lengte om er languit in te kunnen slapen!
    ... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 1 oktober 2013 · 16:38
    ps, het soort ski's waar je op skiet, beinvloed en vergemakkelijkt soms zelfs het skien, maar om te gaan skien, moet je KUNNEN skien. Het zelfde geld voor auto's en er in rijden..... vooral op sneeuw
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 1 oktober 2013 · 16:46
    Zelf rijd ik in een Mini Countryman Cooper SD All4 ( dus 4x4 ). Mijn eerste Countryman was een Cooper S All 4 en die is wegens algehele malaise door de fabriek teruggekocht. Daarna dus de diesel variant genomen.

Sindsdien 0 problemen mee gehad en ben erg tevreden. Je kan er met 3 man en alle gear prima mee naar de alpen rijden. 200 op de autobahn doet 'ie ook en die 4x4 is subliem. Terwijl de hele autobahn bezaaid lag met gestrande auto's door sneeuwval, blies ik er met 4x4 en winterbanden makkelijk langs. Ook ik heb dan ook nooit sneeuwkettingen omgelegd. Wel ga ik ze voor de zekerheid aanschaffen voor een eventuele situatie dat het geheel verijsd is bergafwaarts. Niets helpt dan meer behalve kettingen.

Qua kosten is hij ook nog wel te overzien. Zelf heb ik hem in de lease en betaal ongeveer 500 bijtelling per maand. I know, is een sloot geld, maar een premium auto, diesel, 4x4 mét automaat is nou eenmaal duur. En mijn auto is dan de goedkoopste.

Wel ben ik al aan het kijken naar een nieuwe en overweeg nu serieus die Volvo plugin hybrid aangezien die 0% bijtelling heeft.

Maar als geld geen rol speel zou ik gaan voor een BMW M550XD met een dubbele tank. Of nog leuker, een Mercedes Benz G63 6x6 AMG, alleen probeer daar maar eens de pas naar Bosco Gurin te nemen.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 1 oktober 2013 · 16:50
    Ik reed hiervoor een VW T4 syncro. Top auto, prima 4x4, redelijk verbruik, ruim en prima in te slapen. Maar omdat ik als kind regelmatig in een landcruiser zat.... Nu rijdt @Haas in de blauwe syncro en rijd ik zelf een Landcruiser 100 4.2TD.

Waarom? Ik rijd regelmatig van en naar de Alpen. En kom nog wel eens wat sneeuw tegen. En kijk maar eens goed rond in de Franse Hautes Alpes.. nergens rijden zoveel landcruisers in de bergen als daar.. en dat moet een reden hebben 😉

Een landcruiser is een werkpaard, geen autobahnmobiel. Hij doet het daar wel lekker op, maar 130-140 is toch wel het mooiste. Luchtvering, meer dan genoeg plaats, altijd tractie en lage gearing voor klimmen (en dalen).

Ik snap @powderskifun heel goed. Toen ik nog geen kinderen had, maanden in de Alpen woonde en ik niet continue richting de Alpen reed was mijn trouwe metgezel een 17 jaar oude Corolla. Meer heb je niet nodig als je eenmaal in de Alpen bent. Maar dikke pakken sneeuw, 1000 kilometer heen (en terug), poedermaten en dito materiaal... ach weet je.. ik wilde graag zo'n wagen en ik ben blij dat ik er nog in mag rijden. 😉
    May the powder be with you.
  • RP
    Advanced
    RP op 1 oktober 2013 · 16:51
    @leonie winterbanden komen ook nog aan bod.... en driving techniques ook....

maarre als ik jouw reacties en oordelen zo lees moet het maar snel gaan sneeuwen! 😉
    Explore the Outdoor!
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 1 oktober 2013 · 17:01
    @ RP ha! zeker weten, en niet omdat ik zo graag ik de auto zit!
    @ meteomorris, klopt! wbt de landcruisers, er rijden ook nergens zoveel gare saisonier-auto's als in les hautes alpes 😀 De derde categorie zijn trouwens de kangoo's en soortgenoten. Worden die niet 4wd gemaakt (in de trant van de panda..)?? sorry, ik heb een grote mond, maar daar heb ik dan weer geen verstand van... 😀
  • skiester
    Advanced
    skiester op 1 oktober 2013 · 17:20
    "Alles wat 4WD, groot en duur is, is vooral om de rest van de weg af te drukken en eerder gestressed op je bestemming aan te komen. "

😉 😉 😉 😉 😉

....krabbelt langzaam weer op....
  • skiester
    Advanced
    skiester op 1 oktober 2013 · 17:23
    En idd wordt de kangoo in het buitenland ook als 4x4 aangeboden.
  • Joep
    Tourist
    Joep op 1 oktober 2013 · 17:49
    @skiester @RP Dank voor de info en het aanbod. Ik volg dit met belangstelling en als er nog vragen zijn zal ik ze zeker stellen.
  • JustFrank
    Advanced
    JustFrank op 1 oktober 2013 · 17:52
    a6 avant quatro 3.0 diesel, en luchtvering, genoeg ruimte voor 4 personen, geen koffer op dak nog nooit sneeuw kettingen nodig gehad..... maar goed er hangt een ander prijs kaartje aan dan een panda 4x4...
    Life is Good! Enjoy the Ride!
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 1 oktober 2013 · 18:16
    vergis je niet over dat prijskaartje, die is zeker anders dan een audi, maar ze zijn wel gewilt
  • kanski
    Elite
    kanski op 1 oktober 2013 · 19:44
    Laten we eerlijk zijn; niks verslaat de Subaru in de sneeuw 😉

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 1 oktober 2013 · 20:13
    Sorry maar ik vind het zo jammer dat er maar een paar zijn hier die het snappen...

De beste auto voor in de bergen blijft gewoon de kleine lichte auto, bij voorkeur met een leeftijd van 20 jaar of meer.

FUCK YEAH I AM FREE
  • Haas
    Expert
    Haas op 1 oktober 2013 · 20:41
    Ik vraag me af waarom niemand het hier heeft over de Nissan Buebird 2Liter electronische ontsteking twinspark. Generatie kloof? één van de weinige auto's met wie ik een echt goede (winter) band had.
    Nu dus idd t4(ever) syncro. niet echt een snelle jongen op de autobahn maarrrr Alle gear erin van een man of 4/5 en karren maar!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 1 oktober 2013 · 20:55
    MB E270 CDI beetje een oudje maar de latjes kunnen binnen in. Wel ff een krikje meenemen om de kettingen om te leggen. Heb niet zoveel problemen met achterwielaandrijving maar kettingen omleggen is een drama.
    Ben wel benieuwd naar volgende bijdrages. Neem ff de Peugeot 508 hybride diesel mee in je verhaal. 4x4 (sort of) en diesel. Totaal 200 pk en trekkracht is echt goed. Is namelijk ook een leasetopper.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • evan
    Advanced
    evan op 1 oktober 2013 · 21:59
    "De beste auto voor in de bergen blijft gewoon de kleine lichte auto, bij voorkeur met een leeftijd van 20 jaar of meer."

Ben ik helemaal met je eens @ErnstHendrikSprenger, al weet ik het van die leeftijd nog niet zo zeker (http://wepowder.nl/forum/topic/80464?page=3#last) 😃. Ik heb liever een bak poeder dan een poederbak. Met eenvoudige moderne auto's met winterbanden kan je prima 130 à 140 rijden op de Autobahn en kom je een heel eind in de bergen. Bovendien, mocht je toch kettingen moeten omleggen, hoe vervelend is dat nou mits het niet elke dag moet? Ik begrijp best dat mensen het fijn vinden om in een terreinwagen te rijden, maar om ermee van Nederland naar de Alpen te rijden ... Is dat niet net zoiets als freeriden met slalomski's omdat het laatste stukje naar de lift dan zo fijn skiet?
    Als ik permanent in de Alpen zou wonen zou ik ook voor een Subaru Legacy of anders wel een Panda 4x4 of een Lada Niva gaan 😃.
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 1 oktober 2013 · 22:02
    Subaru Justy, oftewel een Suzuki Swift met subaru 4x4. Kost niks, redelijk zuinig en brengt je overal waar je heen wilt
    WE´ve got the POWDER
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 oktober 2013 · 22:27
    Ik ben het wel eens met een lichte auto, zeker als het voorwielaandrijving is. Minder onderstuur, kortere remweg. Een zware diesel is helemaal niet zo fijn op een bochtige ijzige weg hoor.
    Heb eigenlijk vrij bewust nu een kleinere auto gekocht, voor hetzelfde geld had ik ook een station kunnen kopen maar deze is echt veel zuiniger en ik zit 98% van de kilometers met maximaal twee man in de auto. Hoe groot wil je? Het is 2013, bewaar nog wat olie voor de volgende generatie.
    splitfest.nl
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 1 oktober 2013 · 22:27
    Dit topic is denk ik ook wel (bewust of onbewust) een voedingsbodem voor het 'wie-heeft-de-grootste' syndroom aanwakkeren 😃
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 1 oktober 2013 · 22:29
    Zinsopbouw klopt niet helemaal zie ik net 😋
  • japstar
    Beginner
    japstar op 1 oktober 2013 · 22:33
    eentje met winterbanden
  • JeffreyBuik
    Advanced
    JeffreyBuik op 1 oktober 2013 · 23:30
    4 jaar terug 1000 euro uitgegeven aan een Volvo v40... setje pewags snowtracks en nieuwe ruitenwissers. Heeft al 4 volle winters in Oostenrijk overleeft elke dag bergje op bergje af... Ze is niet meer de jongste maar zeurt niet en rijdt heerlijk!
  • Whistler
    Beginner
    Whistler op 2 oktober 2013 · 00:02
    Jaren een Subaru Impreza gehad; wat een genot was dat in de sneeuw.
    Daarna een A4 die me ook overal naar toe heeft gebracht.
    Met twee maanden staat er een nieuwe A3 2.0 TDI Limousine voor me klaar die me ongetwijfeld ook overal veilig naar toe zal brengen; de S line uitvoering (25mm lager) zal zo nu en dan voor een uitdaging zorgen 😉
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 2 oktober 2013 · 00:18
    Een Polo. Nooit kettingen nodig 😃
    Atomic
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 2 oktober 2013 · 09:24
    @joep Ik heb de Octavia II 4x4 nu 3,5 jaar. De problemen die ik er mee gehad heb zijn beperkt. Wel is er een nieuwe waterpomp ingekomen en verbruikt hij op het moment wat veel olie. Hij staat nu op bijna 150.000km. Het verbuik is gemiddeld 1:12,5 waarbij ik redelijk stevig doorrij. Ik rij vaak vanuit het noorden richting Zwolle en het scheelt echt als als ik mij goed aan de snelheid hou. Rij ik niet harder dan 120km/h (wat overigens niet vaak voor komt) dan is 1:14 makkelijk te halen. Bij woon werk verkeer over een provinciale weg haal ik ook 1:15 a 1:16. Als je op de duitse autobahn echt doortrapt verbruikt hij nooit meer dan 1:8 gemiddeld. Vorig jaar ben ik een keer plank gas naar Winterberg gereden (gemiddeld van huis naar piste 120km/h) was het verbruik ook 1:8
    Voor mij is het een lease auto maar ik kan mij voorstellen dat iemand die iets rustiger rijd er gewoon een hele goede auto aan heeft die nog jaren mee gaat.
    Ik mag zelf over een paar maanden weer een andere uitzoeken maar ik ben er nog niet uit welke het gaat worden. Omdat ik zelf ook jaag is 4x4 wel erg handig. Ik rij daarbij veel over onverharde boeren paden. Met twee wiel aandrijving blijf ik vaak in de berm al steken maar de Octavia heeft mij nooit nooit laten staan. Ik zit dus ook weer sterk naar de Octavia III 4x4 te kijken alleen moet het deze keer wel een diesel worden. In DL zijn de nieuwe 1.6tdi al te leveren met 4x4 maar ik vraag mij af of deze ook naar nederland komt of dat de 2.0 4x4 er alleen komt.
    Ik hoop nog steeds dat de nieuwe 1.6tdi 4x4 er met 20% bijtelling komt. Als ik hem dan chip dan heb ik voor mij de iedeale gebruiksauto.
    2e hands zijn de Octavia's 4x4 in DL best wel veel te krijgen. Ik zou dit zeker aanraden.
  • RP
    Advanced
    RP op 2 oktober 2013 · 10:38 Explore the Outdoor!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro