Achterwiel- versus voorwielaandrijving in de sneeuw

Achterwiel- versus voorwielaandrijving in de sneeuw
De beste poederbak is een ingesneeuwde poederbak...
De beste poederbak is een ingesneeuwde poederbak…

We zijn op zoek naar de ultieme poederbak. Want wat is nu precies de beste auto om mee naar de sneeuw, in de sneeuw maar ook dagelijks in Nederland te rijden? Eigenlijk heel simpel: de bak die je snel, maar vooral veilig naar je bestemming brengt. Nu is de ene poederbak de andere niet en komt er ook nog zoiets als ‘driving techniques’ en ‘gear’ om de hoek kijken waar het om veilig aankomen gaat. De komende dagen, of beter weken gaan we hier dieper op in. We gaan het hebben over de aandrijfsystemen, banden, terrein versus Autobahnracers etc. Gisteren stonden we al stil bij benzine vs. diesel en hybride vs elektrisch. Vandaag staan we stil bij de aandrijving.

Aandrijving

In principe zijn er drie aandrijfvormen: voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en ‘alle-wielenaandrijving’ het spreekt voor zich dat deze laatste natuurlijk de beste kansen heeft op sneeuw en ijs. Morgen gaan we in op de ‘alle-wielenaandrijving’. Vandaag allereerst achterwiel- versus voorwielaandrijvng.

Achterwielaandrrijving

Een belangrijk kenmerk van de achterwieldrijving is het spinnende wiel. De meeste ‘sportieve’ auto’s hebben achterwielaandrijving; heerlijk om mee te knallen maar dus niet als ze vallen. Op een vlakke weg valt het allemaal nog wel mee maar wanneer er een besneeuwde helling voor je ligt is de kans groot dat je behoorlijk gaat spinnen en de kont gaat schuiven en uitbreken. Dit heeft er alles mee te maken dat het meeste gewicht meestal op de voorwielen hangt: hier ligt het motorblok en dus ook de meeste druk op de banden. Met een diesel is het nog wel te overzien (zie artikel van gister) maar dikke benzine bomvol pk’s is duidelijk minder.

Voorwielaandrijving

Beter gaat het al met voorwielaandrijving: de auto zal als het ware omhoog worden getrokken. Daar het motorblok boven de aangedreven wielen hangt veel druk per cm2 en dus ook betere grip. Vooral de combinatie voorwielaandrijving en diesel is een mooie. Hier echter ook de beperking van éénwielaandrijving wanneer er geen slipdifferentieel is.

Wat rijd jij eigenlijk? Voorwiel of achterwielaandrijving? Herken je je in bovenstaande?

RP

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur2 oktober 2013 · 08:56

Ik heb het gevoel dat ik op het forum beland ben van autoweek.nl

Toerist
thijzel2Auteur2 oktober 2013 · 09:08

Mijn ervaring: Het is 80% banden en 20% aandrijving (op 4wd na). Een achterwielaandrijver met goede nieuwe winterbanden komt beter omhoog dan een voorwielaandrijver met gemiddelde of gemiddelde gebruikte winterbanden. Heb zo’n 10 poedertrips in een BMW 1-serie achter de kiezen, met nieuwe Dunlop Sp wintersport huppeldepuppes kwam ik eigenlijk nooit vast te staan. Na zo’n 20.00km ging het hard achteruit. De laatste trip met 4mm profiel was het net alsof ik op zomerbanden reed. Dan krijg je taferelen zoals hierboven.

Als ik nu weer een auto zou mogen uitkiezen dan zegt m’n verstand 4wd maar m’n hart
zou toch wel weer graag zo’n auto uit Zuid Duitsland willen. Omdat ze zo lekker rijden. En omdat driften in de sneeuw zo leuk is.

Expert
meteomorrisAuteur2 oktober 2013 · 09:23

@@Neorej, LOL. Wie weet steekt iedereen er nog wat van op en staan we niet op weg naar de berg achter een NL sticker te wachten die midden op de weg kettingen moet gaan leggen ;)

powfinder.com
Beginner
AllartAuteur2 oktober 2013 · 10:21

Ik heb een paar keer in (NL!) een collega met zo’n zuid-duitse auto van de parkeerplaats moeten sleuren met m’n voorwiel aangedreven dieseltje…
Zullen wel zomerbandjes geweest zijn, maar toch, hij kwam niet van z’n plek in 10cm sneeuw…
Ik zou zelf wel de volgende keer kiezen voor winterbanden op stalen velg ipv lichtmetaal omdat je dan een smallere band kunt kiezen = meer druk per CM2
Afgelopen seizoen toch nog kettingen moeten leggen 500m voor La Rosiere omdat ik niet verder kwam op m’n 205 brede sloffen :(
Dat was met mijn oude Toyota-tje geen probleem geweest op 175 breed…
Dus ik denk wel dat de bandenkeuze minstens even belangrijk is als het soort aandrijving.

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Gevorderd
RPAuteur2 oktober 2013 · 10:25

@@thijzel Klopt

Banden komen nog aan bod maar hier staat of valt bijna alles mee… durf zelfs te stellen dat een voorwielaangedreven diesel op goede winterbanden verder komt dan 4x4 op gladde zomerbanden…

Snap de lol van de beamer heel goed, is trouwens ook in 4x4 te krijgen ;-)

Punt is wel dat met dezelfde goede winterbanden de voorwielaandrijver beter presteert dan de achterwielaandrijver.

Explore the Outdoor!
Gevorderd
RPAuteur2 oktober 2013 · 10:30

@@allart Alleen in losse sneeuw is een smalle band beter. Op bijna alle andere ondergronden is de bredere band beter zie ook: http://wepowder.nl/weblog/4535/Wat-is-de-beste-winterband%3F

En zal ook wel aan de Toyota liggen ;-)

Explore the Outdoor!
Gevorderd
koeienlapAuteur2 oktober 2013 · 10:33

Met goede banden kom je met beiden een heel eind. Met zowel ervaring met voor, achter en 4wielaandrijving in de sneeuw, wil ik niet meegaan met jouw opmerking dat voorwiel beter is door het gewicht van de motor. Heuvelop en bepakt en bezakt is het gewicht op de achteras aanzienlijk hoger dan op de vooras. Met voorwielaandrijver ben ik meerdere keren achteruit prima omhoog gekomen, waar ik met vooruit omhoog alleen maar wielspin had. Wel is gripverlies op de achterwielen moeilijker te controleren.

WE´ve got the POWDER
Expert
meteomorrisAuteur2 oktober 2013 · 10:56

@@Thijzel2, stond jij niet een keer moeilijk te doen in Champex? ;)

powfinder.com
Gevorderd
AlexSkiAuteur2 oktober 2013 · 10:58

Ik heb het gevoel dat ik op het forum beland ben van autoweek.nl

LOL. Het is de laatste tijd wel raak met al die autogerateerde onderwerpen :-)

De enige reden waarom ik in een Legacy rijd is omdat:

  1. Mijn ‘mannetje’ riep dat het degelijke wagens zijn\
  2. De aanschafprijs laag was\
  3. Mijn oude Mazda 323 niet meer door de keuring kwam.

Achteraf gezien had ik iets meer tijd moeten nemen alvorens ik de keuze maakte, omdat:

  1. De achterbank niet plat kan\
  2. ik dankzij punt 1 afhankelijk ben van dakdragers\
  3. Dakdragers tricky zijn te monteren aangezien er geen raamstijlen aanwezig zijn.\
  4. Ik toch al redelijk wat kosten heb mogen maken in de garage

Nu is het wel zo dat ik over het algemeen probeer mee te rijden met anderen omdat ik anders onwijs veel geld kwijt ben aan brandstof.

When life gets too complicated.... SKI
Toerist
LievenDAuteur2 oktober 2013 · 11:29

Ford Mondeo diesel hier, met winterbanden uiteraard. Nog maar 1 keer een probleem gehad: ijzige weg bergop waar iedereen voor mij was stilgevallen. Terug vertrekken was niet mogelijk, maar zonder passagiers op de achterbank lukte het wel vlot. Druk op de achteras is dus inderdaad van belang, @@koeienlap :-)

Weinig mensen die overigens lijken te weten dat je in 2de of 3de versnelling kan vertrekken en zo minder wheelspin veroorzaakt. Vreemd.

Expert
meteomorrisAuteur2 oktober 2013 · 11:32

@@LievenD, goede tip. Ik denk dat @@RP zijn reeks maar moet afsluiten met rijtips ;)

powfinder.com
Gevorderd
RPAuteur2 oktober 2013 · 11:44

@allemaal leuk om jullie ervaringen te lezen, leren we allemaal wat van… en @@LievenD je loopt op de zaken voorruit! ;-)

We gaan eerst nog verder in op de techniek, etc. en daarna gaan we echt kijken wat we met die techniek en gezond verstand kunnen doen… en daar kom je heel ver mee!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
FreeArnoAuteur2 oktober 2013 · 16:58

ff een losse flodder:
Een auto met voorwielaandrijving rijdt achteruit makkelijker een gladde helling op dan vooruit rijdend.

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
skiesterAuteur2 oktober 2013 · 18:28

Nog een voordeel van voorwielaandrijving tov achterwiel aandrijving: kettingen. Kettingen moet je leggen om de aangedreven wielen, en bij een voorwielaandrijving zijn dat gelijk ook de sturende wielen. Met kettingen om de achterwielen gaat je normaal oversturende auto flink ondersturen!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
RPAuteur2 oktober 2013 · 18:46

@FreeArno en @@skiester Beide helemaal gelijk! Dank voor de aanvulling ;-)

Explore the Outdoor!
Expert
HaasAuteur2 oktober 2013 · 19:31

“Met kettingen om de achterwielen gaat je normaal oversturende auto flink ondersturen!”

Straks gaat skiester ons ook nog de buitenspel regel uitleggen!!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Beginner
mhilbertsAuteur2 oktober 2013 · 20:46

Ik kom overal naar boven met mijn TT 6901. Genoeg ruimte ook voor ski’s .

Gevorderd
RPAuteur2 oktober 2013 · 21:22

@@mhilberts TT 6901? is dat een Quattro of achterwieler?

@@Haas ben er ook bang voor… ;-)

Explore the Outdoor!
Gevorderd
skiesterAuteur2 oktober 2013 · 21:57

@@Haas dat zal ik met liefde doen als je langs komt voor nieuwe banden, onder het genot van een bakkie!

;)

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
HaagjeAuteur3 oktober 2013 · 11:51

320D hier, maar zoals iemand anders al zei: De banden maken veel verschil. Waar veel mensen met voorwiel-aandrijving sneeuwkettingen moesten leggen kwam ik gewoon omhoog. Had ook lekker veel bagage achterin. dat kan natuurlijk ook helpen he :)

Expert
HaasAuteur4 oktober 2013 · 01:01

@@skiester gaane we doen!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Toerist
thijzel2Auteur4 oktober 2013 · 13:34

@@meteomorris: Dat was met een VW polo op zomerbanden (schaam) + kettingen. Toenmalige werkgever wilde geen winterbanden monteren omdat het een voorloopauto was…

Beginner
DrRoetkerAuteur11 december 2017 · 17:03

@@Neorej, LOL. Wie weet steekt iedereen er nog wat van op en staan we niet op weg naar de berg achter een NL sticker te wachten die midden op de weg kettingen moet gaan leggen ;)

meteomorris op 2 okt 2013 09:23

inderdaad, vaak iemand die dan ook z’n kettingen op de voorwielen legt van zijn BMW op zomerbandjes :D

Expert
ollieAuteur12 december 2017 · 10:54

@@meteomorris: Dat was met een VW polo op zomerbanden (schaam) + kettingen. Toenmalige werkgever wilde geen winterbanden monteren omdat het een voorloopauto was…

thijzel2 op 4 okt 2013 13:34

Volgens mij stond ik op diezelfde weg, met winterbanden en een diesel. En met Bassie en Steven… (en zonder Steven waren we nooit boven gekomen). Sweet memories…

Overigens reed er toen een andere WP/Powderchaser met een brakke bak het laatste stuk achteruit omhoog… classic!

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Beginner
robvanelenAuteur12 december 2017 · 11:31

Gewoon fiat panda 4 wd daar rijdt je alles mee

Gevorderd
Arnie777Auteur12 december 2017 · 11:41

BMW 318i touring. Gisteren mee naar St Sorlin en Valloire mee gereden. Heerlijk rijden op de snelweg en ook omhoog door goede winterbanden geen kettingen nodig gehad. En natuurlijk lekker het kontje uitgooien af en toe ;)

BTW, moet altijd lachen om de BMW rijders die de kettingen op de voorband leggen… Klassiek :P

Freeride = Life
Toerist
AnoniemAuteur12 december 2017 · 12:35

Afgelopen week samen met mijn maatje wezen poeder jagen in de Alpen van Oostenrijk. We waren een beetje laat vertrokken maar met de BMW 330E wist de schade behoorlijk te beperken en we waren er zo! We zijn Begonnen op de Tux, daarna Gerlos, en geëindigd in St Anton waar we overal zonder problemen boven zijn gekomen zelfs met een iets te brede winterband van Vredestein maat 255/40/18 ;-)

We hadden voor de zekerheid loopvlak kettinggen mee van het merk Maggi Track die we 2 keer hebben gebruikt om bij ons favoriete restaurant te komen

Binnen 2 minuten liggen ze er beide onder en kom je overal lachend naar boven. (kost wat maar dan heb je ook wat )

Een Quattro is de meest ideale auto maar met een paar kwalitatief goede winterbanden kom je ook met de BMW een heel eind :-)

Gevorderd
barttoorn2Auteur12 december 2017 · 12:38

mooi topic ;o) voor mij 2 keuzes, een defender of een Suub. Het is voor mij het laatste geworden vanwege; 1. snelheid (wrx STI) 2. enig comfort 3. Ruimte (eigenlijk liever een station maar hatchback past veel in) 4. onovertroffen AWD versus bijna alle merken 5. het oog wil ook wat ;o) pk’s teveel voor in de echte sneeuw, maar je wil in de zomer ook wel eens echt snel ergens zijn, dus een paar standen (waarvan de mietjes stand met 100 pk voor in de sneeuw) Dan zijn er nog de winterbanden, wat ik interessant vind aan veel van de discussies hieromtrent, is het type winterband wel echt heel belangrijk nog, de ene is zeker de andere niet. Dus lees alle ADAC tests en vooral omdat een winterband in NL of vaak in de bergen aan andere eisen dient te voldoen. Ik offer graag meer grip in sneeuw op voor meer verbruik en wat meer herrie. rij zelf 5 a 6 maanden per jaar op deze winterbanden, ook prima voor herfst weer in NL namelijk. Kettingen nog nooit gebruikt, nergens nodig gehad en als dat we zo is, boek ik wel een paar nachten bij. (uitzondering is ijzel, etc dan moet je gewoon niet rijden, ook met kettingen glij je van een ijsbaan af) Daarbij passen er bij mijn wielen geen kettingen meer tussen de wielkasten…(het ook wil wel vaker iets) #Scoobysport daarom altijd een feest om in Zwiterserland veel " vriendjes" tegen te komen en ongeschreven sociale code, je zwaait naar elkaar, lijken wel snowboarders tijdens een dump.

Beginner
GaiusAuteur12 december 2017 · 13:48

Afgelopen week samen met mijn maatje wezen poeder jagen in de Alpen van Oostenrijk. We waren een beetje laat vertrokken maar met de BMW 330E wist de schade behoorlijk te beperken en we waren er zo! We zijn Begonnen op de Tux, daarna Gerlos, en geëindigd in St Anton waar we overal zonder problemen boven zijn gekomen zelfs met een iets te brede winterband van Vredestein maat 255/40/18 ;-)

We hadden voor de zekerheid loopvlak kettinggen mee van het merk Maggi Track die we 2 keer hebben gebruikt om bij ons favoriete restaurant te komen \

`

Goed om te lezen vertrek komende twee weekenden met dezelfde combi naar de sneeuw :-)

Toerist
AnoniemAuteur12 december 2017 · 16:42

Dan moet dat helemaal goed komen! Have fun en veilige kilometers gewenst ;-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!