4x4 in de sneeuw

4x4 in de sneeuw

De beste poederbak brengt je altijd naar de diepste poeder

We zijn op zoek naar de ultieme poederbak. Want wat is nu precies de beste auto om mee naar de sneeuw, in de sneeuw maar ook dagelijks in Nederland te rijden? Eigenlijk heel simpel: de bak die je snel, maar vooral veilig naar je bestemming brengt. Nu is de ene poederbak de andere niet en komt er ook nog zoiets als ‘driving techniques’ en ‘gear’ om de hoek kijken waar het om veilig aankomen gaat. De komende dagen, of beter weken gaan we hier dieper op in. We gaan het hebben over de aandrijfsystemen, banden, terrein versus Autobahnracers etc.

Eerder stonden we al stil bij benzine vs. diesel en hybride vs elektrisch. En gister gingen we in op voorwiel- en achterwielaandrijving. Vandaag gaan we in op het stokpaardje; 4x4, awd en vierwielaandrijving. Deze zijn er in alle soorten en maten te krijgen. Van een Panda 4x4 tot en met een Bentley Continental GT W12 6.0 4x4; de keuze is reuze! Maar ook hier grote verschillen in capaciteiten. We hebben de ‘gewone’ auto’s die met vierwielaandrijving zijn uitgerust en daarnaast de ‘full-size-4x4’, de echte terreinauto’s.

Ook dit is een 4x4
Ook dit is een 4x4

Voor gebruik als poedermobiel is de van de personenauto afgeleide 4x4 al een prima keuze. Bijvoorbeeld een ruime stationwagen met dieselmotor en vierwielaandrijving: prima auto voor dagelijks gebruik, family car en poederbak. Ook hier best wel wat verschillen in aandrijving en capaciteiten. Een simpele 4x4 kan in het ergste geval ook 1-wiel-aandrijving hebben, alle kracht gaat dan naar het wiel met de minste weerstand: juist, het spinnende wiel! Daar hebben de meeste fabrikanten iets op verzonnen: het midden differentieel. Bij de personenauto afgeleide 4x4’s is dit meestal een Visco- of Haldex koppeling die in de plaats komt van het midden differentieel en die zelf ingrijpt wanneer er wielspin gaat optreden.

In de meeste gevallen zijn de auto’s vooral achterwiel aangedreven (bijvoorbeeld 60:40) en wanneer er wielspin komt grijpen de systemen in en gaat de aandrijving naar de wielen met de meeste tractie. Hier zijn wel veel varianten op mogelijk, bijna iedere fabrikant heeft hier zijn eigen visie op.

In bovenstaande geval heb je in het meest ongunstige geval nog maar twee-wiel-aandrijving: een voorwiel en een achterwiel. De kracht gaat nog steeds naar de wielen met de minste weerstand: juist, de spinnende wielen! Ook hier hebben fabrikanten iets op verzonnen: tractiecontrole, (limited) slipdifferentieel, etc. Het komt er op neer dat de aandrijving gelijkmatig aan de wielen zal worden doorgegeven en dat in geval van wielspin de kracht naar het wiel dat wel grip heeft zal worden overgebracht. Een filmpje dat dit duidelijk maakt:

In deze klasse ben ik persoonlijk erg gecharmeerd van de Audi Quattro’s c.q. Allroad’s: beulen van Autobahn ‘Hammers’ en daarnaast zeer capabel in de sneeuw. Met een wat lager budget zijn de Subaru’s zeer aan te raden. Beetje saai maar wel mega-betrouwbaar en goed in de sneeuw. Ook de Volvo’s XC70 zijn aanraders: goed betaalbaar en over het algemeen zeer betrouwbaar en ruim. Wanneer we het over een zakelijke auto hebben die ook nog eens betaalbaar is dan zijn de Skoda’s (Octavia 4x4 en Yeti 4x4) ook een hele prima keuze.

Een hele interessante ontwikkeling voor de zakelijke rijders zijn de hybride 4x4’s. Zo ongeveer alle fabrikanten zijn bezig met het uitbrengen van hybride modellen van hun 4x4’s. Grote voordeel zijn de subsidies van onze overheid (investeringsaftrek), ontbreken van BPM en wegenbelasting en de lage bijtelling die deze hybrides opleveren. Een voorbeeld hiervan is de Mitsubishi Outlander PHEV met maar 7% bijtelling. Het is de verwachting dat er in 2014 vele nieuwe modellen in dit soort configuraties op de markt zullen komen.

Rijd jij een vorm van 4x4 en zo ja welke? Al eens kettingen moeten leggen?

RP

Reacties

Beginner
SaintUsugeAuteur3 oktober 2013 · 08:50

Ik heb het al in voorgaande topics ook aal aangegeven maar ik rij dus in een Octavia II 1.8tsi 4x4. Ik heb nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad. Buiten de sneeuw rij ik ook regelmatig over modderige landweggetjes en ook daar heb ik nog nooit vastgezeten.
Als opmerking op de bovenstaande tekst is het volgens mij zo dat de meeste auto’s uitgevoerd met een haldex koopeling juist voorwielaandrijving hebben en bij gripverlies de achterwielen er bij aanzetten. Dit is bij mijn Octavia i.i.g. wel zo.
Daarnaast is de Octavia natuurlijk een betaalbare en grote familieauto. Met de 1.8tsi kan ik op de Autobahn ook goed meekomen aangezien de top op bijna 220km/h ligt.
Verbruik is ook te doen. Bij beheerst gebruik is 1:14 haalbaar. Mijn gemiddelde ligt op ca. 1:12,5

Beginner
TjeerdNAuteur3 oktober 2013 · 09:13

Volvo XC70 van 10 jaar oud. Al heel wat sneeuw moeten verstouwen maar nooit kettingen nodig gehad. Alleen de term ‘goed betaalbaar’ komt niet direct in me op als ik hem ophaal na een onderhoudsbeurt…

Gevorderd
RPAuteur3 oktober 2013 · 09:22

@@SaintUsuge klopt, Haldex vaak voorwiel primair en Torsen-Visco vaak achterwiel primair.

Je Octavia is idd een hele goede poedermobiel en vooral het verbruik is netjes voor een benzineauto…

@@TjeerdN hah, ja dat is altijd ff balen… ik bedoel dat de XC70 in aanschaf best goed te doen is bij bijvoorbeeld 10 jaar oud. Je krijgt dan een veilige, ruime station die ook nog eens zeer geschikt is als poedermobiel! Motoren zijn meestal extreem betrouwbaar en volgens mij is de algehele kwaliteit ook wel ok…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
RPAuteur3 oktober 2013 · 09:35

@allemaal ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar jullie gebruikers ervaringen m.b.t. je poedermobiel.

Zaken zoals verbruik, comfortabele kruissnelheid, onderhoud, binnenruimte, betrouwbaarheid en natuurlijk ervaringen in de sneeuw!

Dit om mede-WePowderraars een handvat te reiken wanneer ze gaan shoppen voor de nieuwe (oude)poedermobiel…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
Guy.Auteur3 oktober 2013 · 09:40

Mini Countryman Cooper SD All4, met een volle tank red ik 500 km, maar dan rij ik wel veelal boven de 160 en stukken 200. op die snelheden merk je niets.

Er passen 3 man in met gear. Met deze auto nooit problemen gehad of sneeuwkettingen moeten leggen.

Beginner
FrekieFAuteur3 oktober 2013 · 09:50

Bij deze:

Mijn poeder mobiel is een BMW 330xd. Vermogen van 70 op de achterwielen en 30 voor.
Voordeel van het motorblok is een hoge kruissnelheid op de autobahn. Nadeel het verbruik. Nu is deze gechipt dus misschien niet helemaal representatief. Binnenruimte is prima (station). Al zou ik niet met meer dan 4 personen tegelijk op trip gaan. Het is maar een 3-serie natuurlijk ;) .

Opsomming BMW 330xd uit 2004\

  • gemiddeld verbruik 1:14 (voor de Belgen 7 liter ongeveer) diesel\
  • kruissnelheid zeer hoog\
  • comfort zeer hoog\
  • onderhoud zou ik als gemiddeld willen beschrijven\
  • binnenruimte gemiddeld\
  • hij heeft me nog nooit laten staan dus betrouwbaarheid is goed zou ik zeggen :D\
  • en 4x4 dus helemaal top !
Wanneer mag ik weer?
Gevorderd
skiesterAuteur3 oktober 2013 · 11:12

Wat ik wel heb begrepen is dat de hybride 4x4s een ander type 4x4 zijn, omdat de voorwielen door de benzine motor worden aangedreven en de achterwielen door de electro motor. Dus kun je volgens mij niet helemaal de voordelen van een normale 4x4 behalen, en ik vraag me af wat er gebeurt als de accu leeg is: dan dus geen 4x4 meer? Iemand die dat weet?

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
AnoniemAuteur3 oktober 2013 · 11:39

Gokje, maar er komen vast hybrides waarbij de brandstofmotor ook de accu op kan laden zodat je altijd 4x4 hebt.

Gevorderd
RPAuteur3 oktober 2013 · 11:40

@@skiester De Mitsubishi Outlander PHEV heeft twee elektromotoren (voor en achter) en een benzinemotor dat eigenlijk ook een soort aggregaat is die de voeding voor de elektromotoren verzorgt. Bij lange afstanden en laag accuniveau drijft de benzinemotor rechtstreeks de voorwielen aan en de achterste elektromotor in geringe mate de achterwielen.

Wanneer er dus benzine in de tank zit kan er eindeloos gereden worden in 4x4

Recent is de Peugeot 3008 Hybrid4 verschenen: dieselmotor voor de voorwielen en elektromotor voor de achterwielen. In geval van de 4x4 modus drijft de dieselmotor de voorwielen aan en de elektromotor de achterwielen. In deze modus zal de dieselmotor ook continu bijladen dus in theorie zou je in 4x4 moeten kunnen blijven rijden.

Hoe een en ander in de praktijk werkt heb ik nog niet kunnen ondervinden.

Explore the Outdoor!
Beginner
HaagjeAuteur3 oktober 2013 · 12:36

De Peugeot Hybrid4 zou ik laten staan. Meest verschrikkelijke automaatbak ooit hebben ze daar op gezet.

Gevorderd
Sjoerd_Auteur3 oktober 2013 · 15:02

Hybrid4 systeem werkt wel ok, heb een Citroen DS5, snel optrekken en 4x4 in de sneeuw werkt ook goed. Nadeel dat verrekte batterijblok waardoor je alleen maar bigfoots mee kan nemen (overdreven natuurlijk, maar de baggageruimte is echt een flink stuk kleiner). De versnellingsbak is inderdaad een stuk minder prettig dan een volautomaat (had hiervoor een C5 Break).

Let wel op het 4x4 systeem werkt niet boven de 65/70 KM per uur, dan is het gewoon weer alleen de voorwielen.

Volgende keer voor mij lekker weer een normale auto en geen hybride meer. Die paar euro belastingvoordeel worden ruimschoots gecompenseerd met het verbruik door het meezeulen van die batterijen (en natuurlijk mijn rijstijl, of misschien wel het gebrek eraan ;-)

Gevorderd
RPAuteur3 oktober 2013 · 15:52

@@Sjoerd2 dank! dat is een mooie ‘mythbuster’

Explore the Outdoor!
Gevorderd
VinnieAuteur3 oktober 2013 · 17:24

Ok daar gaan we dan:

Seat Ibiza ST 1.2TDI, voorwielaangedreven.
Kettingen nodig? jazeker!
tankpas? jazeker, voor NL
Actieradius na Venlo: ongeveer 900KM.

Configuraties:
3p met gear in de auto.
4p met gear in koffer op het dak
2p met matras achterin en gear in koffer op het dak (heb er bij -20c in geslapen)

kruissnelheid:
2P 148 echte km
3P 145 echte km
met koffer mag je overal 10km afhalen, geen snelheidswonder dus!

Binnenruimte voorin is prima, achterin zit je liever niet langer dan een paar uur.
Slapen ging eigenlijk prima, afgelopen februari een roadtrip gemaakt van 7 dagen waarbij we elke nacht eigenlijk prima geslapen hebben.

So who’s sleeping in cars?

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
AllartAuteur3 oktober 2013 · 17:42

@@Vinnie Slaap jij in de foetus houding? ;) Zo diep lijkt me die Seat niet…

Volgens mij moet dat in mijn V50 ook kunnen, maar niet geprobeerd, ik houd toch wel van wat comfort :P
Wel eens kettingen moeten leggen, maar niet vaak gelukkig!
Ik rijd dus een V50 1.6 TDI voorwielaangedreven met NL tankpas.
Zelfde verhaal als Vinnie eigenlijk, maar met een kruissnelheid van +/- 170

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Gevorderd
VinnieAuteur3 oktober 2013 · 17:52

Ha @@allart zal eens wat fotos opsnorren en posten!
Heb nog ergens een filmpje waarbij we ons uit de auto moesten graven in Forni di Sopra
was die nacht 50-70cm gevallen in het dorp op 800m.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
RPAuteur3 oktober 2013 · 18:03

@@Vinnie top! Das pas avonturen…

Zet je hem dan bij de lift op de parkeerplaats of maakt het niets uit? Ik heb een daktent op mijn Toyo waar ik veel in slaap maar nog nooit tijdens poedertrip gedaan.

Punt is wel dat die opengeklapte daktent meer aandacht trekt dan dat jij in je Seat ligt dus kans op weggestuurd worden groter…

Kan ook gewoon in Toyo gaan liggen, ruimte zat ;-)

Slaap je op opblaasmatrasje of gewoon op de ‘vloer’?

Explore the Outdoor!
Beginner
AllartAuteur3 oktober 2013 · 20:23

Ben benieuwd! Als back-up is het zeker het overwegen waard.
Was afgelopen seizoen rond de feestdagen iets teveel geld kwijt aan een bed naar mijn zijn :P

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Beginner
fastsiegieAuteur3 oktober 2013 · 20:46

@@Vinnie ben ook wel eens benieuwd. Ik heb een oersaaie jetta en volgens mij moet het ook lukken maar is wel geen break natuurlijk maar een seat Ibiza ook niet.

Expert
HaasAuteur4 oktober 2013 · 00:16

Hey RP leuk op drift met je auto topics.
heb dus ruim een jaar geleden de t4 2,5 tdi syncro van morris overgenomen.
Toen die nog onder morris z’n vlag voer hebben we er behoorlijk veel trips van en naar de bergen mee gemaakt. Op droog, nat en vet besneeuwde wegen. Never een probleem mee gehad. Klop klop op hout. Wel mis ik een beetje het driften. Ik was daar dus met m’n voorwiel aangedreven nissan bluebird 2.0 electronische injectie twinspark razend goed in. Ook die wagen lag als een blok in de sneeuw trouwens. Ja ok als je op een gladde helling moest stoppen en dan weer wegrijden was dat natuurlijk vaak niet te doen. Ik liet me dan vaak terugzakken om vervolgens met een beetje meer schwung de helling te bedwingen.
De frisse winterband daarin zit m het verschil. Een frisse winterband die ik voor komend seizoen nog ff moet scoren.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
RPAuteur4 oktober 2013 · 12:04

@@Vinnie Is het voor jouw wellicht iets om een blogje te schrijven over de do’s & dont’s van het slapen in de auto?

Beste plekken om dit te doen, uitrusting, tips & tricks?

Explore the Outdoor!
Gevorderd
VinnieAuteur4 oktober 2013 · 17:52

@@RP goed idee, blog staat inmiddels klaar dus die komt er een dezer dagen aan.
@fastsige moet inprincipe kunnen in een jetta, mijn ibiza is wel een ST maar een echte station mag je het niet noemen, maar daarom heeft ie ook maar 2 letters van het woord gekregen.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
RPAuteur4 oktober 2013 · 18:15

@@Vinnie Top! Ben reuze benieuwd…

Explore the Outdoor!
Beginner
fastsiegieAuteur4 oktober 2013 · 20:38

@@vinnie wil wel eens pics zien. Ik heb namelijk geen vlakke laadvloer.

Toerist
AnoniemAuteur8 oktober 2013 · 15:50

afgelopen 3 jaar met een Subaru Impreza 2.0 station uit '99 gereden. Gekocht omdat ik een half jaar in Oostenrijk ging wonen. Vanaf de eerste sneeuwvlokjes heb ik genoten van deze auto. De auto heeft heel veel sneeuw gezien en hij heeft de meest steile bergpassen op gebracht. Nooit kettingen nodig.

  • Ruim genoeg, 3p + gear is geen probleem\
  • Cruisesnelheid van 160-170 is prima te doen (als verbruik geen punt is)\
  • Helaas kleine tank + hoog verbruik (meest gunstige geval 1 op 11 op de Nederlandse snelwegen) In Oostenrijk 1 op 8 gemiddeld gereden\
  • Technisch perfect

Als daily driver wanneer je meerdere keren p. jaar de sneeuw opzoekt perfect en relatief goedkoop in aanschaf (ik heb 1600,- betaald)

Let wel, het verbruik en minder vaak naar de sneeuw:'( hebben mij doen besluiten om een ‘goedkopere’ daily driver te zoeken.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!