Tweede winterprikje van winter '13-'14

Tweede winterprikje van winter '13-'14
Sneeuw in de noordwest en noordstau
Sneeuw in de noordwest en noordstau

Na de eerste winterprikvan winter '13-'14 (de Zugspitze ontving zomaar 40 cm vers), zit nu de tweede winterprik er aan te komen. Deze zal veel sneeuw brengen in het hooggebergte, waarbij de sneeuwgrens tijdelijk richting de 1500 meter (of ietsje lager) zakt en het middelgebergt ook wit kleurt.

Wederom goed nieuws voor de gletjsers die hun winterdek zullen zien groeien. De overige delen van de bergen zullen tijdelijk wit kleuren, want hoewel het echt wel even wat kouder wordt, is het nog steeds te vroeg voor een permanente laag.

Periode: maandag 16 tot vrijdag 21 september

Het is het laag Roland dat verantwoordelijk is voor het tweede winterprikje**.** De stroming gaat naar noordwest, de temperaturen onderuit en dan kan er op donderdag zomaar opeens 30-80 cm vers liggen op de gletsjers. De eerste sneeuwval wordt verwacht tussen maandag en dinsdag, waarbij de sneeuwgrens in de nacht van maandag op dinsdag richting de 1500 meter daalt. Het tweede sneeuwfront volgt van woensdag op donderdag. Dan wederom een dalende sneeuwgrens.

Het laag Roland gaat sneeuw brengen vanuit noordwest tot noord.
Het laag Roland gaat sneeuw brengen vanuit noordwest tot noord.

Onderstaande pluim laat goed de 2 fronten zien. De rode pijlen laten de dalende temperaturen zien. De blauwe cirkel de twee periodes met neerslag. #winteriscoming… Yihaa

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Robert1968Auteur15 september 2013 · 18:14

Hoi meteo Morris
Ik hoop dat je een mooie zomer hebt gehad. Maar ben je al klaar voor de winter?
Ik begin langzaam al de kriebels te krijgen! En hoop op een lang vette winter!
Greetz van een snowboarden.

Snowboarder 🤙
Expert
meteomorrisAuteur16 september 2013 · 13:56

@robertenmarieke Ik heb nog wel zin in wat zon en mooie golven, maar de winter begint te kriebelen. Toch wacht ik altijd totdat er een goede basislaag ligt. De gletsjers in het voorseizoen zijn leuk, maar dan spaar ik toch liever mijn euro’s voor de diepere dagen. En jij?

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!