Wat is dit jaar de beste helmcam?

Door dr.Gear op 24 september 2013 · 11

Welke wordt het?
Welke wordt het?

Wie had dat gedacht? Vorige winter stelde dr. Gear zich de vraag; 'Wat is de beste helmcam?'. Want hoewel kritisch zou ik er ook aan moeten geloven. Niet om mezelf vast te leggen. Nee, daar is dr. Gear veel te snel voor. Eerder om eens wat educatieve films te gaan schieten. Want ik ben en blijf kritisch.

Point of view

Want zo schreef ik toen: 'De POV, ofwel point of view deed dr. Gear eerst verbazen over de beelden die geschoten werden. Hoe waren deze shots mogelijk? Daarna was het de snelle penetratie die Dr. Gear heeft verbaast en na zelf wat vluchtig getest te hebben verbaasde Dr. Gear zich over de prijzen die men over heeft voor apparaten die bij bosjes verloren worden, waarvan de batterijen te snel en altijd op het verkeerde moment leeg zijn en waarvan het beeld niet altijd om over naar huis is te schrijven. De allernieuwste trend die Dr. Gear op het spoor is gekomen is het gebrek aan creativiteit. Een filmpje van vijf minuten van een en dezelfde afdaling kan Dr. Gear niet bekoren. Noem me flauw en ouderwets, maar zelfs mijn ietwat oudere spanningsboog is na dertig seconden meer dan verslapt. Een beetje creativiteit is welkom.'

Bij gebrek aan goede testen heb ik toen jullie goede raad ingeschakeld. En dr. Gear heeft tot 4 keer toe met een camera in zijn hand gestaan. En iedere keer kwam die twijfel. Wat als er nu iets beters op de markt komt? Toen uiteindelijk het vlammetje om te willen kopen gedoofd was, kwamen daar opeens onze vrinden van wintersporters.nl met een test van actiecamera's op de proppen. Met notabene een ranglijst. Heel even was dr. Gear vanwege de naam van de test op het verkeerde been gezet. Een test van 'actiecamera's'. Actie? Camera's? Bij deze combinatie van woorden denkt dr. Gear aan de Dukes of Hazard, de memorabele beelden van Rocky of de eerste Die Hard films. Dat was actie. Pure actie, vastgelegd met camera's. Maar toen ik naar de beelden keek wist ik al snel beter. Ook dit is een test van camera's waarbij je je eigen actie vastlegt, deze ongeinspireerd aan elkaar lijmt met behulp van een computerprogramma en er een muziek onder zet. Dat heeft niets met actie te maken.

Maar actie of geen actie. Dr. Gear is weer gegrepen door het koopvirus. Ook ik wil zo'n kaboutertje op mijn helm, zo'n hoofdlampje naast mijn goggle of een miniscuul vizier in mijn goggle voor de 'actiecamera' (bespottelijk, actie? hoe komen ze erbij). Maar welke? Contour is inmiddels failliet. Go pro heeft de naam, maar als dr. Gear zijn vrinden van wintersporters.nl moet geloven dan is zo'n Sony het beste. Maar of zij er echte 'actiebeelden' mee hebben geschoten betwijfeld dr. Gear. Je hebt natuurlijk wintersporters aan de ene kant en freeriders aan onze kant. En dus hoort dr. Gear het graag van jullie. Wordt het nu Contour niet meer is een Sony of toch de befaamde Go-Pro kabouter? Help mij uit mijn twijfels, want om dr. Gear heen gonst het dat de winter er aan komt (hoewel dr. Gear zijn linkerpink aanvoelt dat dat pas in november gaat gebeuren, maar dit terzijde).

Dank alvast!

Reacties

• snelle_henkie
    Advanced
    snelle_henkie op 24 september 2013 · 09:00
    Jammer dat ze alleen de GoPro 3 Silver edition en niet (ook) de Black edition hebben getest. De Black edition heeft een betere lens, kost uiteraard meer, maar dan heb je ook een afstandsbediening erbij en stukken mooier beeld. Ben er happy mee, niet alleen tijdens freeriden, ook tijdens surfen, mountainbiken, etc.
    En ja, die accu gaat wel veel te snel leeg, dus dit jaar maar een tweede erbij kopen.
    Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
  • Gilles
    Beginner
    Gilles op 24 september 2013 · 09:40
    Welke camera´s staan van links naar rechts op de onderste rij?
    Gilles is my name!!
  • Rene
    Beginner
    Rene op 24 september 2013 · 10:18
    @Gilles , de ISAW A2 Ace - Liquid Image Apex 388 - Sony HDR-AS15 . Op 1080p en vol scherm is het iets beter leesbaar 😃
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 24 september 2013 · 10:26
    Camera vergelijking tussen:
    - AEE Magicam
    - Rollei Bullet HD
    - GoPro 3 Silver Edition
    - ISAW A2 Ace
    - Liquid Image Apex 388
    - Sony HDR-AS15
  • stijn
    Beginner
    stijn op 24 september 2013 · 15:41
    Ik hoor veel positief nieuws van de Garmin Virb:

http://sites.garmin.com/virb/
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 24 september 2013 · 18:49
    @stijn Oei, oei, oei. De website ziet er goed uit. Je maakt het dr. Gear net als de jongens van wePowder die zo nodig vandaag hun wePowder Safety Academy moesten lanceren niet makkelijk. Waar zij zoveel bombarie maken dat mijn post overstemd wordt, maak jij het me nog moeilijker. Wat ziet die Virb er aantrekkelijk uit zeg. Maar dr. Gear kan nergens actiebeelden vinden van de Virb. Of kijk ik niet goed?
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • stijn
    Beginner
    stijn op 24 september 2013 · 20:39
    @dr.Gear Er zijn toch al goede reviews te vinden, zeker vanDc Rainmaker:

http://www.dcrainmaker.com/2013/08/garmin-initial-thoughts.html...

http://www.dcrainmaker.com/2013/08/comparison-charts-garmin.html...

Van zodra ze op de markt te vinden zijn gaan wij eentje via het werk bestellen. In de fysieke sector is het zo super makkelijk om bv hartslagen/snelheid/... aan juiste beeld en timing te koppelen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 24 september 2013 · 22:56
    PROTIP: Die Bullit zou ik niet nemen, lijkt teveel op een seksspeeltje.
    splitfest.nl
  • rollie
    Beginner
    rollie op 25 september 2013 · 10:32
    ben benieuwd of er een test komt met de sony, de isaw a3 en de black.... van deze beelden vind ik de sony er ver boven uit steken!
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • rollie
    Beginner
    rollie op 25 september 2013 · 10:36
    De sony is nu trouwens al voor 170 euro te kopen.... da's 2x zo goedkoop als de black! http://www.ebay.de/itm/Sony-HDR-AS15-Unterwasser-Camcorder-Wasserfest-...
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • Haas
    Expert
    Haas op 25 september 2013 · 15:13
    ik heb de ontwikkelingen de laatste op het gebied van de helmcams ff laten sloffen.
    heb zelf nog de gopro hd. Wat me opvalt bij al die beelden ( incl die van mezelf in m'n gigantische archief...) is dat het door de groothoek lens al snel lijkt alsof je met mach 10 de berg af suist.
    is dat bij die nieuwe modelletjes nog steeds zo?
    Het liefst heb ik een zo realistische weergave van de rij snelheid naast natuurlijk een loepzuiver beeld super mooie kleuren enz...enz...
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro