Wat is de beste winterband?

Door dr.Gear op 27 september 2013 · 22

Ieder jaar brengen de OAMTC en de ADAC een uitgebreide winterbanden test en dat is dit jaar niet anders. Een test die de basis vormt voor de ANWB test. Maar overigens een compleet andere test dan de test van Auto Bild waar ze de prestaties van de winterbanden vergelijken met die van een zomerband en een zogenaamde all-season band.

Het is jammer dat de OAMTC en de ADAC dit niet doen, want het laat de zin, maar ook de onzin van winterbanden zien. Laten we vooropstellen dat als je naar de wintersport gaat een winterband meer dan nuttig, nee zelfs in veel landen (als de omstandigheden daarom vragen) verplicht is. Maar woon je in Nederland, rijd je geen duizenden kilometers per jaar en kun je op dagen met ijzel en sneeuw de auto thuis laten, thuis werken of gebruik maken van het openbaar vervoer, dan zijn winterbanden zeker geen noodzaak. Maar laat die auto dan ook staan als er sneeuw ligt, want je houdt de boel onnodig op en het is levensgevaarlijk. Voor ons freeriders geldt dat niet, wij monteren de winterbanden al wanneer de R weer in de maand zit en halen ze pas na de laatste sneeuw van de Dutchweek weer van de wagen. Toch? Voor dr. Gear in ieder geval wel.

Precies op tijd

Deze test is precies op tijd. Niet dat het volgende week gaat sneeuwen, maar de jongens van wePowder starten volgende week wel met een special over rijden in de sneeuw. Ze hebben RP gevraagd als zijn kennis eens op te pennen en vanaf volgende week is alles in de ban van de poedermobiel. Want hoewel dr. Gear zelf al jaren in een Panda 4x4 edition Val d'Isère rijdt, leest hij verlekkerd het poedermobiel topic. Het wordt eens tijd dat dr. Gear zich verdiept in nieuwe banden. Want die spijkertjes doen het goed in de sneeuw, op de snelweg word ik er gek van. En tot voor kort kwam ik zelden de Alpen uit, maar nu de jongens van wePowder me een paar keer per jaar op de redactie willen zien (ja, de koffie is er heerlijk). Je snapt het, winterbanden dus.

De testresultaten

Het is in essentie heel simpel. De overgrote meerderheid van de winterbanden is gewoon goed. Maar er zijn er ook die het ronduit slecht doen bij nat weer. En nu dromen jullie er net zo als dr. Gear van om dagelijks in de poeder te staan en wie weet doe je dat voor je gevoel ook, de realiteit is dat de meerderheid van de tijd jij rond rijdt in het grijze Nederland en Belgie. En daar is het winter vaak nat.

Waar dr. Gear te maken heeft met besneeuwde bergwegen, hebben jullie grijs nat asfalt. En dus zijn jullie wensen heel anders. Dr. Gear zijn advies: laat de op-het-water-onder-de-maat-presterende-band links liggen. De rest is allemaal goed.

testresultaten 185/60/R15

testresultaten 225/45/R17

Mijn droomband?

Waar dr. Gear van droomt? Van de ultieme winterband. En met die mooie campagnes lijken ze te bestaan. Wat te denken van de Nokian Hakkapeliitta R2 SUV? Als je je band uitrust met het Nokian Cryo Cristal concept dan wil je toch bijna niets anders meer? Het idee? Ze hebben kleine kristallen toegevoegd aan het rubber om de grip te verbeteren. In een land als Finland kan dr. Gear zich daar iets bij voorstellen, maar in Les Pays Flat? Wat zeggen jullie?

Een revolutie? Op naar een mooie, veilige winter, ook op de weg!
Een revolutie? Op naar een mooie, veilige winter, ook op de weg!

Reacties

• ieism
    Tourist
    ieism op 27 september 2013 · 17:28
    Vroeger werd er altijd aangeraden smallere winterbanden te monteren. Nu had ik vorig seizoen een mooie vergelijking tussen smalle en brede omdat ik toevallig twee bijna identieke sets had liggen.
    Bleek dat de breedste set echt veel beter presteerde op met name aangedrukte sneeuw en ijs. Ook de remafstand was beter, minder glijden.
    Het enige echte nadeel was nat wegdek, waar je eerder last hebt van aquaplaning. Maar dat is iets waar je rekening mee kan houden door je snelheid aan te passen. Mogelijk dat je met hele diepe verse sneeuw ook beter een smalle band kan hebben, ik merkte zelf weinig verschil.

Na wat zoekwerk bleek ook opeens Continental aan te raden gewoon de OEM bandenmaat aan te houden, en niet smaller te gaan met moderne winterbanden.

Adac is het hier weer niet mee eens en wil liever smallere banden op onze auto.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Breed of liever smal?
    splitfest.nl
  • Constant
    Beginner
    Constant op 27 september 2013 · 17:51
    @ieism: Brede banden zijn beter mijn inziens, want winterrubber verliest tegenwoordig maar zeer zelden z'n grip op sneeuw en ijs. En zolang er grip is, dan wint een brede band het van een smalle band.

Na vijf jaar onder zeer gladde winterse omstandigheden gereden te hebben, ik heb ongelofelijk veel grip met m'n 225 brede winterbanden. Elke helling op en af zonder kettingen, veilig remmen, etc. Ook bij stuifsneeuw en ijzel veilig kunnen remmen (met beleid natuurlijk, er zijn grenzen).

Verder ben ik het zeer oneens dat winterbanden overbodig zijn in NL. Keer op keer staat de ring A10 compleet vast ("verkeersinfarct") na zeer geringe sneeuwval. Door de zeer lage snelheid zijn er geen ongelukken, dat weer wel.............
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Constant
    Beginner
    Constant op 27 september 2013 · 17:52
    Zeer oneens met de stelling in het artikel bedoel ik natuurlijk.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 27 september 2013 · 18:03
    Het probleem is in Nederland dat mensen zonder winterbanden toch gaan rijden op sneeuwdagen. Wat Dr Gear zegt: als je de auto dan kunt laten staan, dan is het niet nodig. M.a.w. als je dus wel in de auto moet: dan wel!

Ik heb nu M&S banden, de General Grabber AT2. Zijn geen winterbanden, maar all terrain. Wel legaal in Duitsland. Ben erg benieuwd hoe dat doet in de sneeuw.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • RP
    Advanced
    RP op 27 september 2013 · 18:19
    Smalle winterbanden zijn in lossen sneeuw vaak beter, meer druk per cm2 en dus meer grip = minder snel glijden.

Brede banden beter op al het andere. Gezien al het andere vaker voorkomt = gewoon brede band nemen.

Bovendien zijn de rubbercompounds de laatste jaren nog zoveel beter geworden dat ook in diepere sneeuw de brede band maar weinig onderdoet voor het het smalle stepwiel.

@skiester superband voor in de sneeuw en ijs, in andere maat wel met sneeuwvlok dus top. M + S is overigens al voldoende, zeker onder 4x4 maar dat wist je al
    Explore the Outdoor!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 september 2013 · 18:32
    Ik heb zojuist maar een setje op MP gescoord. Vanuit kostenoverweging. Tot nu altijd gedaan en heeft altijd goed uitgepakt. Dit worden overigens de eerste winterbanden op mijn Legacy. Ben benieuwd hoe dat aan gaat voelen met mijn AWD 😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 september 2013 · 19:10
    Dit is wat de OAMTC zegt over brede banden:
    Ist von Breitreifen im Winter abzuraten?
    Auf trockener Straße, bei Nässe mit geringen Wassertiefen und auf festgefahrener Schneefahrbahn können breitere Reifen unter Umständen sogar Vorteile gegenüber ihren schmäleren Brüdern haben. Vorsicht ist allerdings bei Aquaplaninggefahr geboten!
    Auf jeden Fall muss geklärt werden, ob bei der gewünschten Reifenbreite weiterhin Schneeketten montiert werden können.
    http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C1579843%2C%2C

En dat ondersteunt het verhaal van @Ieism en @RP
    @Constant, ik vermoed dat dr. Gear denkt dat mensen zo wijs zijn om ook de 3x3 van Munter, factor materiaal toe te passen in het verkeer. Maar goed, hij komt ook al een tijdje niet meer in de winter in Nederland. Toch @dr.Gear?
    May the powder be with you.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 27 september 2013 · 20:15
    @Spookjuh. Als je op MP banden koopt, let dan wel op de code die erop staat. Is een 4 cijferige code met de eerste 2 cijfers weeknummer, en de laatste 2 jaarnummer. Bijv. 2407 is dus week 24 in 2007. Banden, en zeker winterbanden, nemen af in kwaliteit naarmate de jaren verstrijken. Rubber wordt minder elastisch en dat is zeker bij winterbanden belangrijk.

Banden van meer dan 5 of 6 jaar oud dus mee uitkijken, zeker als je zelf ook nog plannen hebt om er een paar jaar op te rijden. Let trouwens ook op scheurtjes in de wang van de band.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 september 2013 · 23:04
    @skiester bedankt voor de tip. Ik ga ze morgen ophalen en zal het checken.
  • Haas
    Expert
    Haas op 27 september 2013 · 23:13
    Weet iemand hier het adres van Bandencentrum Skiester? Dacht dat er een vestiging ergens op de zuidas zat...
    moet ff een nieuw setje op m'n syncro... schroeven.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 27 september 2013 · 23:43
    @Haas welkom! We hebben ook koffie!! 😉
  • RP
    Advanced
    RP op 28 september 2013 · 09:06
    @Haas Geen idee man, sorry
    Explore the Outdoor!
  • humulus
    Tourist
    humulus op 28 september 2013 · 10:05
    Ik heb juist een maatje kleiner op stalen velg mede omdat dan de sneeuwkettingen makkelijker omgaan en je de wielkasten en andere onderdelen niet kan beschadigen.

Bijkomend voordeel, vaak zijn de kleinere maten goedkoper.
    Poeder is verslavend!
  • Haas
    Expert
    Haas op 28 september 2013 · 12:18
    @ RP 😃
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 28 september 2013 · 21:37
    @humulus: inderdaad, bij mijn brede banden kon ik er alleen dure "Traks" omheen leggen, gewone kettingen zouden tegen de ophanging komen als ik een hobbel raak (en dan raakt m'n auto waarschijnlijk onbestuurbaar in een slip).

Het andere nadeel (dure banden) komt er helaas zeer spoedig aan 😞

@meteo morris: de 3x3 moet ik nog leren bij het SSC, ik ben wel voorstander van 4x4 met winterbanden, ongelofelijk wat een veiligheid in de sneeuw. Veilig autorijden van en naar de wintersport is minstens even belangrijk als veiligheid tijdens de sneeuwpret.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 30 september 2013 · 13:46
    Heb zelf de Conti's op deze zitten. Ben daar erg tevreden over. Andere goede band was de Michelin Pilot Alpin.
    Let wel, de band moet ook bij de auto passen. Een band kan op de ene auto geweldig zijn en bij de andere verschrikkelijk.
  • olaf0011
    olaf0011 op 20 september 2018 · 12:02
    Zelf kijk ook altijd eerst naar de ANWB testen, afhankelijk of je zomer, winter of all season banden wilt. Uit de ANWB all season testresultaten kwamen de Michelin CrossClimate+ erg goed uit de test en heb deze onder mijn BMW 5 serie geknald. Ik moet zeggen dat ze ook heerlijk en comfortabel rijden met aardig wat grip op de weg.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 20 september 2018 · 19:05
    @olaf0011 Nu nog een poedermobiel.

En dan meteen ook nog eens kijken naar winterbanden.
    Toerisski
  • Steef
    Advanced
    Steef op 20 september 2018 · 21:05
    Olaf0011, is die BMW een leaseauto van je werkgever, bandenconcurrukker? Ouwe spammer.
    Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
  • Gaius
    Beginner
    Gaius op 21 september 2018 · 07:19
    Hier een BMW leasert, Geen bandenkeuze stress. Er zit volgens mij Bridgestone in de zomer onder en Pirelli in de winter. Omdat ik met de R in de maand op winterbanden rij blijken de achterbanden maar een seizoen mee te gaan. De banden zijn best breed en dat betekent inderdaad dure kettingen. Volgens de dealer kan het eigenlijk ook niet, maar ze hebben de marge wel erg ruim genomen. Past makkelijk met belading. Gauw een afspraak maken want de R zit al in de maand en ze zitten er nog niet onder.
  • BMT
    Advanced
    BMT op 5 oktober 2018 · 14:04
    Heb zelf Michel Pilot Alpin onder mijn Outlander, vond ik heel erg comfortabel en veilig, vergeleken met de Continentals onder mijn A6.
  • Slim
    Tourist
    Slim op 10 oktober 2018 · 04:03
    Hier een BMW leasert, Geen bandenkeuze stress. Er zit volgens mij Bridgestone in de zomer onder en Pirelli in de winter. Gauw een afspraak maken want de R zit al in de maand en ze zitten er nog niet onder.Gaius op 21 sep 2018 07:19

In September al winterbanden? Is dat niet wat vroeg? De kans op sneeuw is dan toch wel heel miniem, of woon je ergens waar het HEEL erg koud is?
    Ik woon zelf namelijk ergens waar het wel erg koud is(noord Minnesota), maar ook hier is sneeuw voor oktober wel zeer zeldzaam. Voor hetzelfde geld is het eind september 25 graden, dan zijn winterbanden niet bepaalt een betere keuze.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro