Off piste, wat neem je mee?

Off piste, wat neem je mee?
Better safe than sorry
Better safe than sorry

Ik ga off-piste en neem mee…….

Dat is de vraag waar we allemaal wel eens mee bezig zijn. Freeriden is namelijk een risicosport zoals @Opa het placht te zeggen…… en dat is het ook.

About me

Ik ben zelf pas sinds een jaar of twee weer fanatiek aan het freeriden en moet dus nog heel veel leren en ondervinden. Ik probeer zoveel mogelijk Powderalerts mee te pakken en heb de afgelopen twee seizoenen ook flink geïnvesteerd in kennis (Lawine I en II) en safety-gear (airbag en drie-eenheid). Ik heb veel met gidsen gereden omdat ik eerst ervaring op wilde doen voordat ik zelf met poedermaten lijnen wilde gaan trekken. Wanneer ik in een voor mij nieuw gebied kom of wanneer de omstandigheden tricky zijn ga ik ook met een gids op pad: zo leer je het gebied goed kennen zonder zelf het wiel uit te hoeven vinden en je bent over het algemeen veilig(er) onderweg.

Persoonlijk

Het is voor iedereen persoonlijk wat je wel of niet meeneemt tijdens het off-piste skiën. De een wil zo licht mogelijk op pad met alleen een kleine airbag-rugzak, schep, sonde, pieper en een flesje water en de ander sleept een 45 liter rugzak met zich mee.

Noodzakelijkheden

In mijn ogen zijn die airbag, schep, sonde, pieper en een flesje water qua materiaal inderdaad het absolute minimum maar iedereen mag daar natuurlijk anders over denken. Minstens zo belangrijk zijn je poedermaten want alleen is wat mij betreft echt geen optie. Een ander item dat zeer hoog op de lijst van noodzakelijkheden staat: kennis en ervaring!

Kennis en ervaring

Je kunt alle tools en safety-gear van de wereld hebben, wanneer je niet weet hoe deze toe te passen of een situatie in te schatten ben je nergens. Verantwoord freeriden begint met kennis. Heb je deze (basis)kennis niet, ga dan met een gids op pad. Op wePowder staan goede Nederlandse en Belgische gidsen die je niet alleen veilig door het terrein loodsen maar ook nog eens heel veel leren. De volgende stap is dan een of meerdere lawine cursussen volgen waar je onder andere het lawinebericht, terrein en je eigen beperkingen in leert schatten. Bovendien leer je om te gaan met je safety-gear en onderga je hoe moeilijk en keihard werken het is om iemand te vinden en dan ook nog eens binnen 15 minuten onder de sneeuw vandaan te halen. Voeg dit dan samen met veel off-piste kilometers en dan kun je over het algemeen relatief veilig op pad.

Wat neem ik mee?

Ik heb een vrij grote rugzak, een Snowpulse Guide 30. Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik vrij veel gear met me meesleep. Dit betekent ook een vrij zware lading op je rug maar ik ben het gewend om met hele zware rugzakken te lopen dus voor mij geen probleem. Op de foto zie je de gear die ik bijna altijd bij me heb. Een en ander is wel afhankelijk van de omstandigheden: wanneer ik een echte backcountry tocht ga maken heb ik meer bij me dan als ik in het zicht van de piste blijf. Hierbij de lijst voor backcountry tochten:

• Airbag

• Schep

• Sonde

• Pieper (op het lichaam natuurlijk)

• Reserve goggles

• Reserve (dunne) waterdichte handschoenen

• Medisch kitje met beademingsmasker en SAM Splint

• Blizzard Survival Bag en reddingsdeken

• 25 meter touw (geen dik klimtouw maar 250 kilo lijn)

• Survival mes met firesteel

• Multi-tool

• Kompas en kleine GPS

• Survival kit (incl. hoofdlampje)

• Twee flesjes water

• Bivak-masker (indien koud) en Buff

• Primaloft jasje en broek (nepdons dat ook nat nog isolatiewaarde heeft)

• Energy-bars of fruitkeks

• Reserve batterijen voor pieper

• SPOT (GPS rescue apparaatje)

• Extra telefoon (waterdicht en hufterproof)

• Vellen (zodat ik eventueel ergens uit kan hiken)

• Freeride-map of topografische kaart van het gebied

• Tie-wraps en Duct tape

• Klimgordel (indien Gletscher of tocht)

Ja, ik weet het, dit is veel, erg veel. Ik voel me er echter prettig bij. De gedachtegang is dat ik me hiermee minimaal een nacht op de berg moet kunnen redden. We zijn vaak onder slechte omstandigheden onderweg (veel sneeuw en slecht zicht) en dit kan het voor hulpdiensten nogal bemoeilijken om tijdig bij je te komen. Indien ik in een situatie terecht zou komen dat ik een nacht op de berg moet doorbrengen graaf ik een sneeuwhol, richt dit in met de spullen die ik bij me heb en wacht totdat de hulpdiensten er zijn……

Overleven

Er is een ‘Rules of Three’, een mens kan onder slechte omstandigheden:

-3 minuten zonder lucht

-3 uur zonder shelter

-3 dagen zonder water

-3 weken zonder eten

Voordat het levensbedreigend gaat worden.

Omdat shelter voor ons een hele belangrijke is hierbij een simpel filmpje over het graven van een sneeuwhol (meer te vinden onder ‘how to build a snow cave’)

Heb je veel tijd, dan kun je nog altijd een IGLO bouwen:

Wat nemen jullie mee?

Zoals aangegeven heb ik veel bij me, wellicht overdreven veel. Daarom ben ik benieuwd wat jullie meenemen en de zin- en onzin om dit wel of niet te doen.

RP

Reacties

Toerist
tsc72149Auteur15 oktober 2013 · 08:43

Ik zie nergens een waxine lichtje staan.
Weegt niets en geeft in een sneeuwhol veel licht en eventueel warmte.
Moet je natuurlijk ook nog iets hebben om het aan te steken,want ik denk niet dat dat met je firesteel gaat lukken.
Voor de rest ben ik het met je eens;je kan beter voorbereid zijn en het niet nodig hebben dan niet voorbereid zijn en het wel nodig hebben.

Let the mountains have it's day or two following a big storm
Gevorderd
RPAuteur15 oktober 2013 · 09:19

@@tsc72149 Staat inderdaad niet in lijst maar zit standaard in mijn survival-kit, 4 stuks zelfs met aansteker, zie foto…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
snelle_henkieAuteur15 oktober 2013 · 09:28

En natuurlijk de breekstaafjes: geen warmte, wel licht en natuurlijk ultiem cool om in het schemer/donker de reddingsheli landingsaanwijzingen te geven ;-)

Voor mij nieuw: SAM Splint en SPOT - kun je daar wat meer over vertellen?

Niet voor skiërs, maar voor boarders handig: naast tie-warps en duck-tape ook een mini sjorband of extra strip voor het geval je binding kapot gaat.

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
RPAuteur15 oktober 2013 · 10:32

@snelle_henkie

SAM splint is een flexibele spalk die zelfs als nek-brace gebruikt kan worden. Kan hier heel verhaal houden maar makkelijker: http://www.sammedical.com/products/sam-splint/

SPOT is een GPS apparaatje waarmee je in geval van nood middels GPS een signaal naar hulpdienst kan sturen (wel abonnement nodig). Je kunt het in combinatie met je smart-phone ook gebruiken om berichten te sturen (zelfs naar facebook ;-) wanneer je geen telefoon ontvangst hebt.

In geval van abonnement zijn je beredderingskosten gedekt, dus soort extra verzekering. Voor ‘ons’ freeriders overdreven maar ik heb hem toch omdat ik regelmatig in gebieden zit waar geen GSM netwerk is, dus neem hem ook mee tijdens freeride trips.

http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=116

Explore the Outdoor!
Gevorderd
skiesterAuteur15 oktober 2013 · 11:13

OK dan, nog ff een aanvulling want je bent vergeten dat je ook nog zooi in je jas hebt zitten!:

in je jas:\

  • Zonnecreme met lippenbalsem min. factor 20, let op kies speciale wintersport crème anders kan het bevriezen op je gezicht;\
  • Pistekaartje met daarop telefoonnummers van de nooddienst;\
  • Mobiele telefoon: punt van discussie want kan Lawinepieper verstoren: zorg er dus voor dat je hem z over mogelijk weg stopt van je lawinepieper, ik heb m in mn rechterbroekzak zitten terwijl ik mn pieper links draag;\
  • Liftpas;\
  • ID, je internationale verzekeringspas, cash en credit card. ID is verplicht, je verzekeringspas voorkomt direct afrekenen in het ziekenhuis en cash/creditcard heb je nodig om bijv. een taxi/bus te kunnen betalen als je verkeerd uitkomt.
Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
evanAuteur15 oktober 2013 · 11:16

Goed overzicht en +1 voor het correct schrijven van duct tape.

Wie heeft een airbag maar gebruikt die niet altijd bij het freeriden? Eerlijk zeggen hoor!

Gevorderd
RPAuteur15 oktober 2013 · 12:39

@@skiester dank voor de aanvulling en is natuurlijk ook zo… goh, dat jij zo goed weet wat er allemaal in mijn zakken zit ;-)

@@evan Ik heb mijn airbag altijd om, zelfs als ik voor 90% op de piste zit… (wat gelukkig bijna niet voorkomt). Reden: je maakt toch gauw ff een doorsteek en naast de piste = off-piste (lekkere open deur). Maar nog een reden: doordat ik altijd met die bult op mijn rug ski voelt het zo vertrouwd, ook qua houding, dat ik me zonder eigenlijk een beetje in onbalans voel, raar maar waar.

Explore the Outdoor!
Expert
ieismAuteur15 oktober 2013 · 12:59

Ik had me net voorgenomen alle rotzooi eens uit de kast te trekken, en een wanhopige poging tot organisatie te doen. Dus lijstjes zijn welkom.

Mijn tas is niet zo groot, dit is alles wat ik meestal mee wil hebben:
3-eenheid
tape en 2 schroeven
enkele stubby schroevendraaier, lichte leatherman met mesje.
EHBO , geen spalken.
Blizzard bag (gaat niet altijd mee)
Heatpacks
Skins
klein kompas en kaart
gezond verstand

Ik neem geen reservestraps en bandjes meer mee om snowboardbindingen te maken. Ik heb nu zo’n giga grote tiewrap bij me. Heb ik vorig jaar een volle dag mee gereden als noodoplossing, prima en veel lichter. Hij is denk ik 50cm lang, en bijna een centimeter breed (de tiewrap dus:) ).

Ik heb minder water en meestal geen thee meer bij me voor noodgevallen. In geval van nood/dorst smelt ik sneeuw met een chemisch heatpack. Scheelt een kilo.

Varta Alkaline Powerpack. Niet alleen heb ik dan reservebatterijen bij me voor mijn pieper, maar je kan ook je telefoon er nog mee bijladen.

Touw, harnas, hoofdlamp? Laat ik in de auto en doe ik vlak voor de apres ski om.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
RobinNAuteur15 oktober 2013 · 13:26

“Touw, harnas, hoofdlamp? Laat ik in de auto en doe ik vlak voor de apres ski om.”

:D:D

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
RPAuteur15 oktober 2013 · 13:47

@iesm lol

Dus als ik in Landgraaf iemand om 3 uur in de nacht met een harnas en hoofdlamp in de touwen zie hangen ben jij dat? ;-)

Gezond verstand is ook een mooie, ben wel benieuwd hoe je dat in je tas stopt.

Heatpacks was ik vergeten te noemen maar heb ik idd ook bij me

Explore the Outdoor!
Gevorderd
skiesterAuteur15 oktober 2013 · 14:32

De airbag heb ik eigenlijk ook altijd om. Wil toch een rugzak voor goggles en reserve truitje en dan ik heb meestal maar 1 rugzak mee. Dus heb ik mn meuk altijd bij me. Mn pieper heb ik eigenlijk ook standaard om. Gewoonte geworden. Ook bij piste skien. Denk alleen dat ik in Landgraaf het ding niet ga dragen…

@@ieism als je dat nu een beetje handig doet kun je van je touw een soort hangmat maken en ook nog wat tukken in Landgraaf!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
AnoniemAuteur15 oktober 2013 · 14:51

@@skiester, halverwege de marathon geen pieperzoek actie dus? Heb net mijn Mammut binnen, kan wel wat oefenen gebruiken :p

Beginner
AllartAuteur15 oktober 2013 · 18:07

Ik dacht dat ik een hoop zooi meenam! :P
Zie wel een aantal items voorbij komen waar je niets aan hebt als je niet weet wat je ermee moet doen… dus misschien niet voor iedereen…
Zelf heb ik bij me:
ABS + 3 eenheid (+ reservebatterijen)
Hoogtekaart + pistekaartje
Thermoskan met zoete thee
Chocola + Mueslirepen
EHBO kit (basic, incl alu reddingsdeken), cursus staat op de to-do-list, nu dus zinloos om meer mee te nemen.
Blizzardbag
Reserve goggle + handschoenen
Muts voor als ik m’n helm niet op heb of als t heul koud is.
Telefoon
Portofoon

Hmm zo lijkt het toch weer meer dan het is… :P

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Beginner
mhilbertsAuteur16 oktober 2013 · 04:25

@@RP achtergrond in de verzekeringswereld dat je zoveel “redundancy” inbouwd?

Elite
lesalpesAuteur16 oktober 2013 · 10:01

Gordeltje is natuurlijk leuk, maar zonder bijbehorende kit nog steeds redelijk nutteloos als je niet op hulp van buitenaf rekent…

Gevorderd
RPAuteur16 oktober 2013 · 11:05

@@lesalpes helemaal waar. Neem ik ook alleen mee wanneer we op gletsjer backcountry tocht gaan maken of andere tocht waar nodig en wanneer ik dat doe dan altijd met gids. Mijn ervaring is dat de gids de nodige gear bij zich heeft en dat ze het dragen van een gordel verplicht stellen.

@@mhilberts Haha, als financieel- en vermogensadviseur inderdaad raakvlakken met verzekeringswereld maar denk niet dat het daar vandaan komt… dit is wel een goede opmerking, het is namelijk heel persoonlijk wat je wel- of niet meeneemt en waarom en dat heeft natuurlijk een achtergrond.

Denk eerder bij het andere deel van mijn gespleten persoonlijkheid: Off-Road Racing en Wildernisgids opleiding.

Ik ben graag zoveel mogelijk ‘self reliant’. Ik wil er niet blindelings op vertrouwen dat hulpdiensten snel te plaatse zijn en ik wil in dat geval mijn kansen vergroten. Tijdens mijn opleiding in Canada zaten we diep in de Yukon en Northwest Territories en daar was je echt op je maten en jezelf aangewezen, denk dat het daar vandaan komt.

Kreten als: ‘Preparation is Key’, ‘Two is one, One is none’ en ‘Prepare for the worst, hope for the best’ zijn er daar behoorlijk ingestampt… ;-)

Daarnaast heb ik behoorlijk veel ervaring met 7-8 daagse Off-Road Races in het Oostblok, ook daar vaak op je co-pilot, jezelf en je gear aangewezen. Wanneer je de boel dan niet voor elkaar hebt is het einde race of erger.

Ja, wat ik in het verhaal al schreef: wellicht erg overdreven voor het backcountry freeriden met de geweldige reddingsteams die er in de Alpen zijn, maar ik voel me er prettig bij en dat is voor mij het belangrijkste. Misschien een gevoel van ‘schijnveiligheid’ maar dat zal blijken wanneer het zover is, hopelijk nooit.

Hieronder een filmpje van ons eerste tripje dit seizoen. Zoals je kunt zien was het zicht zeer slecht, stond er een enorme ‘woei’ en een minimale baselayer (sharks). Wanneer er onder deze omstandigheden iets mis gaat met jezelf of poedermaatjes kan het even duren voordat de hulpdiensten ter plekke zijn. Denk niet dat ze met deze draaiende rukwinden een heli laten vliegen…

Ik ben absoluut geen Doomsday Prepper ;-) maar ben wel graag prepared (voor zover mogelijk).

Explore the Outdoor!
Gevorderd
FonzieAuteur16 oktober 2013 · 13:24

Mijn lijstje is bijna net zo compleet, ik misde alleen nog het touw, klimgordel, waxine lichtjes en aansteker, breaklights, Maar zn hoofdlampje is ook handig lijkt me.
Heb daarentegen wel weer stokken (voor een boarder!) om te hiken maar ook handig voor het eventueel stutten/bouwen van een shelter. En spare-lawine pieper. (al meerdere malen uit moeten lenen aan degene die m in de auto of badkamer hadden laten liggen) en een camelback, om vol te piesen en een lawineslachtoffer mogelijk mee te verwarmen :-) of om sneeuw in te smelten en drinken.

Maar een snorkel… hoort dat nou niet bij een Offpiste kit? ja toch… kom op :-)

Never a last run..
Gevorderd
kiekAuteur16 oktober 2013 · 16:07

…en waar is je “jetboil” gebleven???

Gevorderd
RPAuteur16 oktober 2013 · 16:32

@@Fonzie ja, de snorkel, tuuuuuuurlijk! ;-)

@@kiek Die jetboil gaat soms nog mee, samen met de Mountain House Spaghetti Bolo… en koffie en thee… ;-)

Deze had jij toch gemaakt?

Explore the Outdoor!
Gevorderd
RPAuteur16 oktober 2013 · 16:33
Explore the Outdoor!
Gevorderd
kiekAuteur16 oktober 2013 · 17:01

Ja…was ook off-piste.
En een onvergetelijke indruk mee gemaakt. Chicken Korma deed het ook goed.

Gevorderd
kiekAuteur16 oktober 2013 · 17:09

Ik zie dat je door @@skiester aan een type biertafel ski bent geholpen…
Super voor een off piste lunch alla Grand Massif.

(sorry ik heb geen smiley’s maar ik vindt dit leuk)

Gevorderd
skiesterAuteur16 oktober 2013 · 21:07

Hey @@kiek! All OK. smileys maakt je gewoon met ; ) of : ) maar dan zonder spaties ertussen, dan wordt het ;) en :)

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
mhilbertsAuteur16 oktober 2013 · 21:55

@@RP

Ik begrijp je uitgangspunten en inderdaad kunt idd maar beter goed voorbereid zijn.

Doet me wel denken aan een leuke ervaring die ik eens keer heb gehad. Ik was aan het duiken /speervissen op Aruba.
Ik: -neopreen pak, duikcomputer, mes, lood, flippers…the works.
Mijn lokale “buddy”: fles, duikbril, speedo en van die bodyboard flippers. Dus niet eens een mondstuk.,

Gast spartelt naar beneden, stopt wat stenen in zijn speedo en draait een keer per minuut zijn fles open en neemt een teug lucht. Dit houdt hij zo’n 20 minuten vol en schiet wat barracudas in de tussentijd…Ik schiet een goudvis…

Bovengekomen kijkt hij me aan en zegt zoiets als :“leer nou maar eens eerst fantsoenlijk duiken voordat je met al die rommel op pad gaat…”

Strekking van dit verhaal: ervaring en oefening is waarschijnlijk belangrijker dan al het equipment.

Ik denk zelf dat ervaring EN equipment de beste optie is, maar veel equipment kan soms ook veel schijnveiligheid veroorzaken,

Gevorderd
RPAuteur16 oktober 2013 · 22:41

@@mhilberts Zoals ik zelf al aangaf in mijn reply is het inderdaad zo dat: ‘Ik denk zelf dat ervaring EN equipment de beste optie is, maar veel equipment kan soms ook veel schijnveiligheid veroorzaken’

Echter, ik heb niet de illusie dat ik ooit op het niveau van die lokale buddy zal komen… want laten we eerlijk zijn: wanneer jij op dezelfde manier zou hebben gedoken zou je waarschijnlijk zijn verzopen ;-)

Ik heb ook niet het idee dat ik zonder mijn rugzak met inhoud een betere skiër zal worden en ook niet dat ik zonder mijn rugzak andere beslissingen in het terrein zal nemen.

Gear is nooit een alternatief voor kennis, kunde en vaardigheid, eerder een aanvulling.

Je moet natuurlijk wel met die gear om kunnen gaan anders heeft het inderdaad geen zin…

Zoals ik in mijn verhaal aangaf ben ik eerst met gidsen op pad gegaan (dit seizoen ski ik 40 jaar), heb geïnvesteerd in kennis en voor zover mogelijk in vaardigheden en ben toen pas mijn kit gaan samenstellen op basis van ervaringen en mogelijke worst case scenario’s.

Ik voel me hier goed en prettig bij maar geeft me zeker niet het gevoel dat ik ‘nu alles maar kan doen want ik heb mijn kit’

De mensen die met mij op pad zijn geweest weten (en sommigen hebben ondervonden ;-) dat ik veiligheid en het maken van de juiste beslissingen heel serieus neem en dat ik bij twijfel zeker niet inhaal…

Bottom line: ik denk dat we het helemaal met elkaar eens zijn en als mijn verhaal op jou is overgekomen als zou gear in de plaats komen van de echt belangrijke zaken als kennis, kunde en vaardigheden zou ik dit jammer vinden, wellicht blogje nog een keer lezen? ;-)

Explore the Outdoor!
Gevorderd
RPAuteur16 oktober 2013 · 23:09

@@mhilberts Excuus, nu ik teruglees heb ik jouw reply wellicht wat persoonlijk opgenomen terwijl jij het waarschijnlijk in meer algemene vorm bedoeld…

Explore the Outdoor!
Elite
SvenD'HaeseleerAuteur17 oktober 2013 · 22:22

Touw (Dyneema) heeft weinig nut als je niets mee hebt om er op af te dalen, 30m is ook een betere keuze dan 25m. Een 7,5- of 8mm touw (, tiblocs of ropeman, 8 en wat prusic, stijgijzers en piolet zijn in ons vergletsjerd gebied standaard. Verder start je best op een dagtocht met verse batterijen, enkel bij een meerdaagse tocht is het de moeite om reservebatterijen en een extra telefoontoestel mee te nemen. Maar het ziet er zeker niet slecht uit.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!