PC Hooft tractor in de sneeuw

PC Hooft tractor in de sneeuw
Meesters in de sneeuw of mastodonten?
Meesters in de sneeuw of mastodonten?

We zijn op zoek naar de ultieme poederbak. Want wat is nu precies de beste auto om mee naar de sneeuw, in de sneeuw maar ook dagelijks in Nederland te rijden? Eigenlijk heel simpel: de bak die je snel, maar vooral veilig naar je bestemming brengt. Nu is de ene poederbak de andere niet en komt er ook nog zoiets als ‘driving techniques’ en ‘gear’ om de hoek kijken waar het om veilig aankomen gaat.

Sinds dinsdag gaan we hier dieper op in en volgende week blijven we hier over doorpraten. We gaan het dan hebben over de banden, rijtechnieken etc. Eerder stonden we al stil bij benzine vs. diesel en hybride vs elektrisch, ook gingen we al in op voorwiel- en achterwielaandrijving. En gister gingen we in op het stokpaardje; 4x4, awd en vierwielaandrijving. Maar dan vooral de autobahn varianten.

Maar wanneer je echt gaat poederhunten en de dumps je om de oren vliegen hebben ook autobahn 4x4’s hun beperkingen: lage bodemvrijheid en meestal geen lage gearing.

Auto’s die het probleem van de beperkte bodemvrijheid oplossen zijn de SUV’s zoals bijvoorbeeld de BMW X3 en X5, Toyota RAV4 en de Koreanen zoals de Hyundai Santa Fe, Kia Sorento etc. Deze staan over het algemeen wat hoger op hun poten maar ze missen vaak de lage gearing en vallen dus niet in het rijtje van ‘echte’ 4x4’s……

En dan komen we by the ‘full-size-purpose-built-4x4’ uit. Deze 4x4’s zijn specifiek voor terreinrijden gebouwd maar ook hier grote verschillen. We hebben de pick-up achtigen zoals bijvoorbeeld de Toyota Hilux, terreinauto’s zoals de Defender en de luxe off-roaders zoals de Land Cruiser en Range Rover. En die laatste klasse kennen we in Nederland beter onder de naam van PC Hooft tractor. In het buitenland de wagen voor de ‘soccer moms’. Volgens velen te groot, te pompeus, te slecht voor het milieu en voor patsers. Maar goed, wie in een land als Nederland zijn nek maar enigszins boven het maaiveld uitsteekt wordt al snel voor gek versleten. Iets waar je als freerider in menig verjaardagskringetje al mee te maken krijgt. Maar laten we eerlijk zijn, als je het fijne asfalt van onze polders zelden verlaat en nooit op poederjacht gaat, dan heb je ook geen heuze poederjager nodig. Toch werken de Europese mastodonten aan een charme offensief en is hybride geen vies woord meer.

De basic voertuigen zijn als poedermobiel minder geschikt: weinig comfortabel en (te) lage topsnelheid, we moeten het dus meer richting de Luxury 4x4’s gaan zoeken. Wat de meeste in deze klasse gemeen hebben is een tussenbak met een hoge- en lage gearing en een of meerdere sperren.

De hoge gearing gebruik je bij ‘normaal’ gebruik en wanneer het zwaar of moeilijk gaat worden schakel je de lage gearing in waardoor de versnellingen heel kort worden: veel kracht en maximale controle. Met een middensper koppel je de vooras en achteras qua aandrijving aan elkaar: 50% naar voren en 50% naar achteren en daarnaast is er vaak nog een vorm van achtersper (handbediend of limited sperdifferentieel of algehele tractiecontrole) die de achterwielen star aan elkaar koppelen zodat beide achterwielen altijd aandrijving hebben.

In de praktijk betekent dit dat je door de hoge bodemvrijheid, lage gearing en sperren praktisch door alles heen kunt ploegen, tijdens Poederalert 19 kwamen we met mijn Land Cruiser om 3 uur in de nacht in een enorme sneeuwstorm en bak sneeuw van bijna 40 cm. in de buurt van Oberstdorf terecht, de Toyo gaf geen krimp en ik reed als op rails naar de eindbestemming.Bijkomend voordeel van deze 4x4’s zijn de hoge zit (overzicht) en het volume: 4 of 5 poedermaten met gear is meestal geen probleem. Niets voor niets won de Landcruiser 150 met overtuiging de test in de Autobild Allrad. En dat mag een prestatie heten in een blad dat gedomineerd wordt door Made in Germany.

Zijn er dan geen nadelen? Tuurlijk wel: topsnelheid niet geweldig maar met 150 -160 Cruisen is ook geen straf. Wel vaak: onbehoorlijke dorst, maar splitten met maatjes die met gear en al mee kunnen maakt het toch nog acceptabel. Beperkingen sneeuw en ijs: het hoge eigen gewicht. Qua rijden in echt diepe sneeuw praktisch onverslaanbaar, maar stilzetten is een ander verhaal, door het hoge eigen gewicht wil het spulletje nog wel eens gaan glijden. Remedie hiertegen is op steile hellingen in de lage gearing te gaan rijden zodat de 4x4 op de motor kan remmen, dan is het probleem opgelost!

Na het weekend gaan we weer verder. Maar voordat het zover is wellicht de meest provocerende stelling tot nu toe. PC hoofttractor voor in de sneeuw? Ja/Nee? Zeg het maar!

Geniet van je weekend!

RP

Reacties

Beginner
brtsAuteur4 oktober 2013 · 08:51

Ja. Want tegen de tijd dat ik dat soort wagens kan betalen hoef ik ook niet meer achterin een combo te slapen. Een beetje comfort, volume en rijhoogte maakt het rijden met zulke wagens natuurlijk echt fijner dan in kleinere auto’s.
Maar tot die tijd, gewoon goedkoop en slapen in de wagen ;)

Gevorderd
jelmerAuteur4 oktober 2013 · 09:00

Ik vind een aanschafprijs van 100.000+ ook best een nadeel… Zijn toch al gauw zo’s 200 poedertrips…

Beginner
SaintUsugeAuteur4 oktober 2013 · 09:42

Een goede vriend van mij heeft een rangerover van 3 jaar oud met een v8 diesel. Dat is geen straf maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel erg veel geld moet hebben wil ik zo’n auto kopen.

Gevorderd
AlexSkiAuteur4 oktober 2013 · 10:06

Ik zeg: Nee. Voorop gesteld dat het onderwerp wel grappig is voegt het naar mijn mening weinig toe aan het onderwerp Freeriden. Ik riep eerder al cynisch iets over het ‘wie-heeft-de-grootste’ syndroom, maar dit onderwerp nodigt wel uit om jezelf te etaleren als je daar prat op gaat.

Zoals je al gemerkt hebt heeft iedereen een eigen mening over dit onderwerp en dan worden zaken in veel gevallen enigszins suggestief (gevoel, ervaring). De vraag wat de beste poederbak is doet er dan niet meer zo toe.

Als je gek bent van auto’s en er geld aan wilt spenderen be my guest, maar de essentie van het verhaal is nog steeds dat we van A naar B willen. Of je dat in een oud beestje doet of in een PC Hoofttractor doet volgens mij niet ter zake. Als je er maar komt :-P

When life gets too complicated.... SKI
Toerist
AnoniemAuteur4 oktober 2013 · 10:44

+1

Gevorderd
RPAuteur4 oktober 2013 · 11:15

@@jelmer De aanschafprijs van een nieuwe is inderdaad niet te doen, wanneer ze 10 jaar of ouder worden ziet dit er heel anders uit…

Een vriend van mij heeft een Landcruiser 100 4.2 uit 1998 voor 12K uit Duitsland gehaald. Doordat hij 15 jaar is bijtellingsvriendelijk op de zaak gezet en dan is het nog wel te doen…

Onderhoud is meestal duurder en de gebruikskosten ook, wanneer je echter vaak de sneeuw opzoekt met 4 of 5 buddies is het wel fijn…

@@Spookjuh Heerlijk dit! Hoewel je blijkbaar helemaal niets met auto’s hebt en zeker niet met ‘groot en 4x4’ etaleer je jezelf toch door dit luidkeels te verkondigen. En dat is nu precies de bedoeling van deze stelling!

Zoals ik al in het eerste artikel aangaf:
Ja, wat is nu de ultieme poederbak? Eigenlijk heel simpel: de bak die je snel, maar vooral veilig naar je bestemming brengt.

Voor de een is dat een full size 4x4 en voor de ander een VW Golf uit 1990 en dat is nu juist het leuke, het gaat er inderdaad om dat je op de plek van bestemming komt.

In deze serie gaat het erom dat we alles de revue laten passeren en de voor- en nadelen van ‘alles op vier wielen’ en dat betekent ook dat we het over de ‘grote 4x4 jongens’ moeten hebben, temeer omdat dit wel de ideale poederhunt mobielen zijn.

Het gaat er dus niet om of je dit al dan niet kunt betalen maar of je er een meerwaarde (of niet) in kunt zien om met een grote, veilige 4x4 onderweg te zijn… los van de vraag of dit al dan niet binnen je bereik ligt.

Om op jouw reactie terug te komen dat deze reeks weinig toevoegt aan het onderwerp Freeriden: dat is jouw mening. Toch reageer je ieder keer weer, dus blijkbaar interessant genoeg om dit te doen…

Wanneer je kijkt naar het topic Poeder Mobiel http://wepowder.nl/forum/topic/22113 dan blijkt het toch wel te leven hier en daar…

In mijn ogen heeft de Poedermobiel alles te maken met Freeriden.

Ik woon niet in de Alpen en ik ga alleen op pad met Powderalerts. Dit betekent over het algemeen met 4 of 5 buddies in de auto springen en 2 a 3 dagen de poeder in. Omdat het dan altijd sneeuwt (anders gaan we niet) is het voor mij fijn om een auto te hebben waar ik alle buddies met gear makkelijk in kwijt kan en die mij relatief vlot maar vooral veilig naar de plek van bestemming brengt. Het feit dat ik ook in een laag sneeuw van 40 cm kan doorploegen voegt voor mij dan echt wel wat toe want ik wil graag de volgende ochtend in de poeder staan en niet een dag later…

Dus wederom ‘horses for causes’. Ben je niet onder deze omstandigheden onderweg: inderdaad, onzin maar wanneer je probeert een stuk of 8 (hopelijk meer) powderalerts per seizoen mee te pakken is dit toch wel prettig.

Met andere woorden: het is voor iedereen persoonlijk wat zijn of haar beste poedermobiel is. Maar we willen allemaal naar de sneeuw en wanneer je toe bent aan een andere auto is het voor sommigen wellicht fijn om een beetje te weten wat de voor- en nadelen van bepaalde auto’s of aandrijving zijn zodat hij of zij dit mee kan nemen in het beslissingsproces!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
AlexSkiAuteur4 oktober 2013 · 11:57

@@RP You got me there :-) . De spreekwoordelijke valkuil :-P

When life gets too complicated.... SKI
Expert
RogieradminAuteur4 oktober 2013 · 12:13

En zelfs mensen die in de Alpen wonen lezen vol intresse mee ;-) Zeker omdat ik opzoek ben naar een tweede auto naast mijn Kangoo (prima sneeuw, slaap, en veel materiaalwagen, ook zonder 4x4). Waarschijnlijk wordt het een Rav4

Gevorderd
skiesterAuteur4 oktober 2013 · 12:13

Kijk, het is natuurlijk niet perse nodig, maar toch wel heel leuk om in een auto onderweg te zijn die 200/250 kan rijden, en ook in de bergen en in de sneeuw zijn mannetje staat!

En ik vraag me ook af of al die mensen die dat belachelijk vinden, ook nee zeggen als ze kunnen meerijden in zo’n fijne wagen, en of ze dat dan heel vervelend vinden om relaxed zoevend, diep wegzakkend in leren bekleding, met goed instelbare verwarming snel ter plekke te zijn waar vervolgens de skietjes onder gebonden kunnen worden om te kunnen freeriden… Uitgerust te kunnen freeriden, want dat is ook belangrijk tenslotte!

@@RP je bent de peperbus vergeten te noemen! Of ben je soms al vergeten wat een top poedermobiel dat was!?

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
JoepAuteur4 oktober 2013 · 12:19

Ik zou als het aankomt op vervoer in de sneeuw niets liever willen dan over zo’n wagen te kunnen beschikken. Ik zou er alleen niet het hele jaar door en elke dag in willen rijden en al helemaal niet in de stad (waar ik nu eenmaal woon).
Afgezien van de financiën kan het buitensporige brandstofgebruik een serieus probleem zijn. Uiteraard is carpoolen een verzachtende omstandigheid en ook het feit dat de kilometers die je maakt voor een x aantal trips per jaar in het niet vallen bij het vele zinloze geforens etc. Maar ja, ik neem aan dat de meeste gewone stervelingen er niet nog een boodschappenwagentje naast hebben dus dan worden door het jaar álle kilometers met zo’n slurper gereden en da’s dan wel weer jammer. Ik geef meteen toe dat ik dan zelf ook wel boter op mijn hoofd heb met een echt niet zo zuinige ouwe Passat.
Anyway: het is jammer dat het voor de meeste mensen een alles of niets beslissing is. Ontegenzeggelijk zijn dit gewoon de meest geschikte auto’s om onder vrijwel alle winterse omstandigheden mee in de Alpen onderweg te zijn en bovendien denk ik dat het voor een heleboel mensen ook nog wel een extra dimensie geeft aan de trip. Het is gewoon een topbeleving om met zo’n wagen door sneeuw en ijs te ploegen met de zekerheid dat je toch niet snel iets zal gebeuren.
Maar al met al schuurt het wel een beetje met de rest van de spirit die aan freeriders doorgaans wordt toegeschreven (respect voor de natuur, genieten van het ongerepte, no nonsense).
Als je per se op plaats x wil zijn op het moment dat de lijnen getrokken kunnen worden, kan je natuurlijk ook gewoon zorgen dat je arriveert vóór de dump gaat vallen :-)
Het tegenargument wordt dan natuurlijk: we gaan zo laat mogelijk omdat we zo zeker mogelijk willen weten wáár de beste lijnen getrokken kunnen worden: en dat impliceert rijden in de sneeuw. Ik speel even advocaat van de duivel en chargeer heel erg: dan benader je de poederhunt wel heel technocratisch en laat je je kennelijk door niets tegenhouden en komt het er in feite gewoon op neer dat je koste wat kost eerste rang wil zitten.
Tegenstellingen te over dus :-)
Mbt de stelling: voor in de sneeuw? Ja. Maar zelfs als ik het geld zou hebben zou ik niet weten of ik zonder gewetensbezwaren als enige auto een PC Hoofttractor zou rijden voor die paar tripjes naar de sneeuw.

Gevorderd
RPAuteur4 oktober 2013 · 12:34

@@Rogier Dank! en RAV4 is goede auto, in die klasse zijn de Subaru’s ook top… beide zeer capabel in de sneeuw en mega-betrouwbaar.

@@Joep Kijk dat is een mooi betoog en ook helemaal waar!

Als je een auto wilt die alles doet wat jij wilt en 4x4 is dan is een 2e hands Octavia 4x4 op LPG een mooie keus: ruim, capabel, betaalbaar en op LPG ook ‘schoon’. Maar een Toyota RAV4 of Subaru station op LPG is ook een hele goede keus, kijk maar naar @@Opa, bijna 5 ton op de teller…

En ja, ik benader de poederhunt inderdaad technocratisch, dit heeft te maken met werk en mijn 3 kids. Helaas geen tijd in overvloed dus moet wel om zo veel mogelijk ultieme poeder te kunnen rijden.

En ja, ik zit vol tegenstellingen, net als het leven ;-)

Explore the Outdoor!
Gevorderd
skiesterAuteur4 oktober 2013 · 12:41

Let alleen wel op met toyota’s op LPG. De grote V8 en V6 motoren kunnen het prima, maar de kleinere motoren hebben snel last van de hogere temperaturen die vrijkomen bij de verbranding van LPG. Let maar op de geschiktheidslijsten: toyota’s staan daar meestal niet op ‘groen’. Het kan wel maar de vraag is hoe lang de motor het volhoudt voordat hij gereviseerd cq half vernieuwd moet worden!

Subbies daarentegen staan erom bekend dat ze goed en lang lopen op LPG.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
RPAuteur4 oktober 2013 · 13:30

@@Joep Bijvoorbeeld de Subaru Forester, een niet te grote stationwagen, heel betrouwbaar en na inbouw LPG ook relatief zuinig en ‘schoon’ rijden… Wanneer je weinig km’s maakt natuurlijk ook gewoon op benzine maar verbruik dan gemiddeld 1 op 9 a 10 schat ik zo in.

En ook nog ‘ploegen’!

Of de Octavia:

Explore the Outdoor!
Beginner
AllartAuteur4 oktober 2013 · 13:44

Als ik er zelf een zou moeten kopen (gelukkig hoeft dat niet :P) zou ik denk ik een oud Rangerover chassis nemen met een nieuwe(re) carosserie en een gastank eronder.
Hoewel ik niet weet of dat nog steeds gunstig is met de nieuwe belastingmaatregels voor oldtimers.
Als leasebak ben ik erg te spreken over mijn V50, ook al is dat geen 4x4.
Maar dat laatste heeft vooral te maken met het “groene” leasebeleid…

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Toerist
JoepAuteur4 oktober 2013 · 13:55

@@RP bedankt weer voor alle info en de uitermate wervende filmpjes!

Toerist
AnoniemAuteur4 oktober 2013 · 22:15

Begrijp ik goed dat het praten over wielen in de sneeuw nog meer teweeg brengt dan praten over plank of latten? Lekker hoor!

Het draait om de afdaling, ook op wielen ;-) en hoe zwaarder je bent hoe gemakkelijker het doorglijdt.

@@Rogier, met Hakkapeliitta’s om de velg lukt bijna alles, ook met je rode Kangoo (denk ik eh)

Expert
meteomorrisAuteur4 oktober 2013 · 22:17

@@MartijnSchell LOL!! Pre-stoke. Dit belooft wat voor de dagen dat we echt over sneeuw gaan praten ;)

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur4 oktober 2013 · 22:25

@@Meteomorris Snap ik, heb hier ook een nieuw karretje voor winter 2014 klaar staan en je raadt vast in 1 keer wat voor één. ;-)

Expert
RogieradminAuteur4 oktober 2013 · 22:32

@@MartijnSchell Ook met Nokian lukt echt alles met de Kangoo. Zelfs al wel eens vastaande 4x4 voorbij gereden. Enne mag ik ook gokken ;-)

Gevorderd
ConstantAuteur4 oktober 2013 · 22:37

Neem toch een nette 4x4 Combi zoals een Skoda Octavia Scout. Wel 4x4, maar niet de bulk van een SUV.

En voor de liefhebbers van een SUV, doe s.v.p. eerst eens een goede “elandsproef”, daarna praten we weer verder! :-)

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Expert
meteomorrisAuteur4 oktober 2013 · 22:39

@@MartijnSchell, subaru forester 2.0D?

powfinder.com
Gevorderd
RPAuteur5 oktober 2013 · 09:54

@@Constant bedoel je dit?

Tuurlijk is de handling door het hoge gewicht en de hoogte van de auto minder dan een lage auto met dezelfde specs. Echter, door toepassing van (elektronische) anti-sway bars, luchtvering, etc. zijn de SUV’s toch zeer goed te controleren, sterker nog blijven ze in bochten vaak vlakker dan jouw Scout.

Bovendien zit het grootste gewicht in het onderstel en blok, dus relatief laag bij de grond.

Zelfs mijn oude Cruiser uit 2001 heeft hydraulische vering (lijkt op luchtvering maar meer hufterproof) met ook nog 4 standen voor de schokdemper instelling, van comfort tot sport. In de sportstand kun je verdomd snel over een klaverblad heen met deze mastodont… helt wel wat over maar blijft strak op koers.

De SUV’s van recentere tijden zijn alleen maar beter geworden dus ik begrijp jouw punt niet zo goed ;-)

@@MartijnSchell Daarom zijn lage gearing en hele goede all-terrain banden met sneeuwvlok ook zo fijn! Ben benieuwd naar je nieuwe ’ karretje’

Explore the Outdoor!
Gevorderd
RPAuteur5 oktober 2013 · 10:44

Dit is trouwens ook een hele mooie. In onderstaand filmpje is goed te zien wat de gevolgen zijn van overlading van je auto en wat dit doet.

In dit geval is het een Octavia maar dit gaat natuurlijk voor alle auto’s op. Het is natuurlijk wel zo dat er grote verschillen zitten tussen laadvermogens van auto’s.

Let hier dus op als je met 4 of 5 poedermaten op stap gaat, vooral extra dakbelasting heeft veel impact door het verhogen van het zwaartepunt van de auto.

Explore the Outdoor!
Gevorderd
ConstantAuteur5 oktober 2013 · 11:34

@@RP: s.v.p. de ESP uitzetten op je SUV voor de gewenste elandproef-effecten. En zoals sommige SUV rijders doen, door blijven rijden op zomerbanden in de winter, want met 4x4 en wat off-the-road profiel (M+S) heb je toch geen winterrubber nodig voor voldoende grip in de bochten?

Wat betreft de dakkoffers, bij meer lading als toegestaan op de dakrails (75 kg?) schijnt het bij alle auto’s inderdaad mega-link te worden met zware dakkoffers bij het betere bochtenwerk. Maar wat zit er dan in die dakkoffer? Een lading stenen? Hoe kan iemand nou meer als 50 kg in een dakkoffer proppen? Wat zit er dan in hemelsnaam voor lading in?

Het is geen Octavia probleem, maar een ESP probleem die zwaar over-reageert op een situatie waarop het niet is berekend. Die ESP is toch bij bijna alle auto’s van dezelfde fabrikant (Bosch)? Of eigenlijk geen ESP probleem, want door zich niet te houden aan de specificaties in het instructieboekje van de auto, gaat men ver buiten de toegestane grenzen van de ESP.

Aan de ene kant goed dat het onderzocht wordt, anderzijds lijken alle elandproeven (inclusief de moeder van alle elandtesten, de Merc. A-Klasse) gefabriceerd door journalisten, die niet integer hebben getest. Ik ben ooit twee weken op zomervakantie in Zweden geweest, half Zweden doorgereden, vreemd genoeg nergens auto’s ondersteboven in de berm zien staan vanwege het uitwijken voor elanden :-).

Let hier dus op als je met 4 of 5 poedermaten op stap gaat, vooral extra dakbelasting heeft veel impact door het verhogen van het zwaartepunt van de auto.

Als je poedermatties dik genoeg zijn, dan verschuift het zwaartepunt weer naar beneden :-)

En zomaar een tip aan iedereen: let even op de maximale doorrijdhoogte in parkeergarages, in mijn appartementencomplex zitten een paar lage plekken in de garage, waar menig dakkoffer (vooral op SUV’s) is beschadigd. Loop eerst even door de garage, anders kom je proefondervindelijk achter het bestaan van het laagste punt.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Expert
RogieradminAuteur5 oktober 2013 · 13:56

Constant heeft daar een goed punt: In Val Thorens pas je in bijna geen enkele garage met dakkoffer, en mijn dakkoffer heeft nog wat krassen van een garage in Les Arcs…

Gevorderd
ConstantAuteur5 oktober 2013 · 15:18

Ik zeg het ook als VVE Bestuurslid, er zijn een paar rookmelders en tl-balken eraf gereden in onze parkeergarage. Meestal door onbekende dakkoffers.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
skiesterAuteur5 oktober 2013 · 15:20

Er is idd maar 1 garage waar je in past met suv en dakkoffer in valtho!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
AnoniemAuteur5 oktober 2013 · 17:54

@@RP. Precies ben het met je eens. Als je een grote en zware 4x4 hebt zonder lage gearing dan zijn kettingen gewoon obligatoire op de besneeuwde of verijsde weg tijdens een steile afdaling. Echt lachen als de jongens uit Marseille of Parijs komen met de dikke BMW’s en dan van die sokken om de wielen leggen om hun maison secondaire te kunnen bereiken. Met andere woorden… welke autobezitter met fatsoenlijke AWD onder de kont wil kettingen leggen? Hier in les Hautes Alpes zijn zo’n beetje de enige grote auto’s die veilig berg op en af komen de Landcruisers zoals die van @@meteomorris. Daar heeft Morris echt een punt. De lichtere auto’s die op bezine rijden hebben ook lage gearing nodig om niet te veel vaart te maken helling af.

Gevorderd
RPAuteur5 oktober 2013 · 18:14

@@MartijnSchell Daarom heb ik ook een Landcruiser 100… BTW Disco en Range Rover ook prima mits goede winterbanden… (is mijn persoonlijke ervaring).

Maarre… nu weten we nog niet wat jouw nieuwe auto is! ;-)

Explore the Outdoor!
Beginner
polingAuteur5 oktober 2013 · 18:57

@@Skiester. die nee geef ik je heel makkelijk vwb die 250. no worries. voor die paar uurtjes,pfff

@@spookjuh +1 totally agree!
maar blijkbaar zijn er genoeg met meer testosteron dan ons ;-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!