Lawine airbag of een lawine cursus?

Lawine airbag of een lawine cursus?
Een airbag of een cursus?
Een airbag of een cursus?

Met de komst van de wePowder Safety Academy krijgen wij regelmatig de vraag wat er beter is; een lawine airbag of een lawine cursus? ABS airbags schermt namelijk met een 97% survival rate. Dan heb je toch geen cursus meer nodig? Want gaat het mis dan heb je nog altijd je airbag.

Aan de andere kant beweren wij in paragraaf 8 van het gratis hoofdstuk uit module 1 dat off-piste skiën en snowboarden een relatief veilige sport is en is het risico vergelijkbaar met één uur autorijden per dag. Tenminste… als je over de juiste kennis beschikt en daar naar handelt. Doe je dat niet, dan is het al snel net zo gevaarlijk als basejumpen of klimmen in de Himalaya.

Is voorkomen beter dan genezen?
Is voorkomen beter dan genezen?

Maar volg je de redenering van ABS en van vele vragenstellers, dan heb je juist voor die momenten een ABS airbag en is er de survival rate 97%. Een lawinecursus is dan helemaal niet nodig. Toch?

Wat zeg jij: een lawine airbag of een lawinecursus? En vooral waarom?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur15 november 2013 · 08:46

scientia potentia est
oftewel vrij vertaald ‘knowledge is POWDER’
Ikzelf investeer momenteel in kennis en tripjes ipv airbag. Die huur ik wel.
Een goede drie-eenheid heb ik me wel aangeschaft.

knowledge is powder
Gevorderd
DutchessAuteur15 november 2013 · 09:01

Mensen die dat vragen moet je het lidmaatschap ontzeggen. tsss!

Want wat is er nou beter, ABS of een rijbewijs?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur15 november 2013 · 09:02

(en daarmee bedoelde ik de ABS op je auto, inclusief de airbag en je veiligheidsgordel)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
AnoniemAuteur15 november 2013 · 09:43

Het is naar mijn menig geen vraag van “of het een of het ander”.
Het begint uiteraard met kennis en als je gaat off piste gaat rijden dan zorg je voor zoveel mogelijk veiligheid… dus pieper, sonde, en schep en zodra je kan (financieel) tegenwoordig ook een lawine airbag.

Gevorderd
AlexSkiAuteur15 november 2013 · 09:44

Ik zeg maar 1 ding: Voorkomen is beter dan genezen.

When life gets too complicated.... SKI
Expert
robbeAuteur15 november 2013 · 10:00

Kennis gaat voor, en als het financieel gaat abs erbij

if you don't ride it, you won't scratch it
Gevorderd
49Auteur15 november 2013 · 10:44

zonder ABS kan je beslissen minder risico te nemen, zonder kennis kan je niks beslissen.

maar het belangrijkste is karakter: doe geen dingen waarvan je de gevolgen niet kan inschatten of accepteer dat je kamikaze speelt. en dan kamikaze als solitair spel graag.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
KRoversAuteur15 november 2013 · 12:12

CURSUS!!!

1: Een ABS beschermt totaal niet tegen rotsen, bomen, vallen van kliffen en andere zaken waar een lichaam niet tegen kan. Hoe groter de lawine, des te groter dat risico.
2: In een terrain trap ben je ook met ABS de lul. Zeker als je de lawine van beneden los trapt. Wel eens drie meter sneeuw weg proberen te graven in een minuut of 10? En hoe herken je die situaties??? Cursus…
3: Je bent niet alleen in de bergen. Alles wat je doet kan ook gevolgen hebben voor anderen op de berg of in het dal. Als je dat niet kunt inschatten ben je levensgevaarlijk bezig.
4: En hoe denk je verder te gaan als je ski’s zoek zijn en je nog midden in lawinegevaarlijk terrein staat?
5: Geluk is met de dommen. Dat iets goed ging wil niet zeggen dat het verantwoord was. Dat wil zeggen dat je mazzel had. En de de ellende met geluk is dat je pas weet dat je het had op het moment dat je geluk op is. Resultaten en daarmee opgebouwde ervaringen uit het verleden bieden in dit geval een garantie op een slechte toekomst, want je gaat de grenzen steeds verder oprekken. Met een cursus leer je zien hoe je het geluk af kunt dwingen op een gezonde manier.

Ik vind eigenlijk dat je niet kunt beweren dat freeriden een relatief veilige sport is. Juist omdat dit alleen geldt als je weet wat je doet. En dat ondermijn je als je op een ABS gaat vertrouwen. Dan heb je namelijk geen idee meer wat je aan het doen bent. Trouwens, hebben jullie wel op zitten letten bij de overlijdensberichten van de laatste tijd? Hoezo veilig?
Ik heb, met ABS, in een relatief kleine lawine gezeten. Dat was geen pretje, er komen flinke krachten vrij bij een bewegende sneeuwmassa. Dat wil ik voortaan liever vermijden. Daarnaast was ik 1 ski kwijt en dan is het behoorlijk ploeteren om weer in de bewoonde wereld te komen. En je ABS is vanaf dat moment nutteloos, want al gebruikt!!!

Lees vooral ook mijn bijdragen bij de andere ABS discussie. Daar ga ik in op de vaak gemaakte vergelijking met auto’s en hun veiligheidssystemen.

Avalensemble!
Gevorderd
Mitchel.Auteur15 november 2013 · 12:34

Is dit echt een vraag onder mensen ?!

Kennis gaat uiteraard voor ABS Airbag!

Skiing is Freedom!
Gevorderd
skiesterAuteur15 november 2013 · 12:37

vragen naar de bekende weg… wellicht de vraag op wintersporters.nl stellen, misschien dat je dan wel discussie krijgt!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
AnoniemAuteur15 november 2013 · 12:46

Afgelopen jaren heb ik vrij regelmatig artikelen gelezen over lawine ongevallen. Daarbij viel het mij op dat het relatief vaak mensen betreft die behoorlijk ervaren waren of onder leiding van een ervaren gids stonden een geen airbag droegen. Hierdoor krijg ik het gevoel dat dit soort ongelukken vaker voorkomen, dan de adrenaline junkies met airbag en zonder kennis. Weet iemand of hier onderzoek naar gedaan is?

Voor mij heeft dit ertoe geleid dat ik eerst een 3 eenheid, daarna een airbag kocht en nu pas verder ga met een cursus.

Beginner
GillesAuteur15 november 2013 · 13:01

Vergeet ook niet de kosten van de vervangende cilinder voor iedere keer dat je je airbag trekt ook wel 30 euro…

Bovendien is die 97% survival een mooi voorbeeld van selectief gebruik van data. Neem je de originele SLF gegevens dan is het eerder 85% survival.

Aan u de keuze maar zelfs met elementaire kennis is de kans om een lawine te voorkomen al snel groter dan 97%. Dus lijkt me een goede deal van snow safety center of wepowder acedemy.

Gilles is my name!!
Beginner
GillesAuteur15 november 2013 · 13:12

@@japstar Het zou best kunnen dat beginnende freeriders het zekere voor het onzekere nemen en gelijk een airbag aanschaffen. Zo ik ook. Terwijl meer ervaren rijders die hier niet mee zijn opgegroeid het nut er niet van inzien. Zonder is het immers altijd goed gegaan…

Met airbag hoeft niet te zeggen dat je meer risico neemt. Het is een aanvulling op de uitrusting die nu eenmaal beschikbaar is. Maak er dan ook gebruik van zou ik zeggen.

Daarnaast denk ik dat de adrenaline junkies wel degelijk heel goed weten waar ze mee bezig zijin want anders zouden ze nooit op dat niveau kunnen skiën.

Gilles is my name!!
Gevorderd
kurtAuteur15 november 2013 · 13:21

ligt er maar net aan wat je uitgangssituatie is:

  1. is net de sneeuw onder je voetjes weggetrokken, terwijl je daarvoor nog mooi op het tapijtje stond en zie je je stilstaande maatjes voorbij komen? (uit ervaring: heel raar gevoel)

dan ben je misschien meer geholpen met de airbag dan de cursus, want een cursus houdt je niet in het zicht van je vrienden.

  1. je staat boven aan die mooie weide en denk ‘woh, hier mag ik naar beneden!’.

dan heb je VEEL meer aan die cursus die je even laat nadenken over de situatie en je af en toe zegt: “NEE het is niet verstandig om te gaan”. Daarbij natuurlijk wel de zelf discipline om dan ook op zoek te gaan naar die ander plek waar je wel veilig mag genieten.

  1. met betrekking tot de kosten van een airbag, wat heb je aan €800,- op de bank als je ze niet meer uit kan geven?

ga een keer minder en investeer in je veiligheid, cursus zul je zelf moeten doen, een 3 eenheid en airbag kun je huren of lenen van een poedervriend zonder vakantie (of budget).

be smart, ride safe

live to ski another day
Gevorderd
alexsvwAuteur15 november 2013 · 14:29

Ik heb eerst geïnvesteerd in kennis en daarna in een airbag.

Als je investeert in kennis dan ben je niet allen veiliger onderweg maar er zijn nog veel meer voordelen:\

  • je weet beter de goede poeder te vinden\
  • je ontmoet ontzettend leuke mensen die dezelfde passie delen\
  • het zijn echt leuke dagen\
  • Een deel van die kennis kan je ook zomers gebruiken in de bergen
Walking down a mountain is a waste of gravity
Beginner
TeleOttoAuteur15 november 2013 · 15:22

Als je nou pas een ABS kan kopen als je een bewijs kan overleggen dat je de Wepowder Academy met goed gevolg hebt doorlopen…

Nee, zonder gekheid. Je bent uiteraard zelf verantwoordelijk wat je met je leven doet en als jij denkt met een ABS en zonder kennis je van een berg te storten dan kan dat. Denk nog wel even aan je fam en vrienden en aan de mensen die jou uitgraven of bergen…Wat dat betreft is het verhaal van Menno Boermans over zijn periode bij de reddingsdienst in Zwitserland ook goed om eens te lezen. (Heb zo ff geen linkje.) Dan zie je de impact die bergredders (zonder uitzondering stoere mannen en vrouwen) te verduren krijgen door de jaren heen. Zelfs het lezen van zijn relaas deed me al beven.

Waarom zou je uberhaubt moeten kiezen of je de cursus wel of niet zou doen? Honderden euro’s aan een abs uitgeven tegenover een paar tientjes cursus is sowieso geen afweging toch?

Nog maar een idee dan:
Misschien geeft de Bever wel korting op een ABS als je de WPA hebt afgerond?

Enjoy and share the joy
Gevorderd
ffKnallenAuteur15 november 2013 · 16:45


Misschien geeft de Bever wel korting op een ABS als je de WPA hebt afgerond?\

In ieder geval wel als je het FFF hebt bezocht :-D

Expert
meteomorrisAuteur15 november 2013 · 20:52

precies… WPA cursisten krijgen ook een korting bij Bever.

powfinder.com
Gevorderd
brtAuteur15 november 2013 · 22:45

kennis is vluchtig, ik zou voor een ABS gaan. Is tastbaar, kun je aan je maten laten zien en je kunt er spullen in opbergen. Erg handig! :P

Wat zijn dit voor vragen? Per ongeluk een wintersporters.nl artikel op wepowder gepost, jongens? :-)

Expert
meteomorrisAuteur15 november 2013 · 22:54

@@brt, je zult ze de kost moeten geven… het zijn er veel meer dan je denkt. Heel veel meer.

powfinder.com
Beginner
jaspercramAuteur16 november 2013 · 01:22

Het (hele) grote gevaar van ABS is dat er daardoor meer mensen zijn die denken dat ze geen cursus nodig hebben.

To ski or not to ski, that is the question
Toerist
TezeAuteur16 november 2013 · 02:40

Zelfs om dit uur blijft dit een ‘no brainer’ !

Gevorderd
Robert1968Auteur16 november 2013 · 13:09

Kennis is macht zij mijn instructeur.

Snowboarder 🤙
Gevorderd
ConstantAuteur17 november 2013 · 16:21

Ik ski om meerdere redenen nog achter de leraar aan, de belangrijkste reden is de veiligheid.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Expert
tellie-GAuteur17 november 2013 · 19:38

Het grote gevaar van een cursus is dat daardoor meer mensen denken dat ze geen airbag nodig hebben. :P

De airbag tegenover verantwoorde routekeuze stellen (als gevolg van kennis/cursus of gids) moet je nou juist niet doen! Het zijn twee schakels in dezelfde keten.
Trap dus niet in de omgekeerde denkfout als die waarvan “we” de onwetende wintersporter betichten door de airbag af te schrijven als goodie voor posers die je na een goeie cursus of op weg met een gids niet (meer) nodig zou hebben. Zoals lawinegoeroe Munter zegt, de lawine weet niet dat je een expert bent. Airbags kunnen wel degelijk je leven redden en komen wat dat betreft toch echt wel goed uit de statistieken. (ook na aftrek van de marketing-bias)

En ja volg ook die cursus en doe ook je pieper aan en lees het lawinebericht enz… enz…

(gravity) I fought the law but the law won...
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!