Sneeuw voor het hooggebergte

Sneeuw voor het hooggebergte
Sneeuw voor het hooggebergte (Meer snowmaps)

Aan het begin van deze week viel er weer wat sneeuw in het hooggebergte. De sneeuwgrens lag zoals verwacht rond de 2500-3000 meter, maar kon lokaal wat lager uitkomen. Daarna was het weer de beurt aan mooi zomers weer, waarbij de dalen zich lokaal vulden met bewolking. Typisch inversie weer welke de overstap van zomer naar winter markeert. Komend weekend zullen ook de hoogste toppen zich weer in de wolken hullen.

Tussen hogedruk op de oceaan en hogedruk boven Rusland is er de komende dagen ruimte voor instabiele lucht boven de Alpen. En omdat het in de Po-vlakte onder invloed van de oostelijke stroming met name in de bovenlucht heeft kunnen afkoelen zijn er genoeg ingrediënten voorhanden voor wat sneeuw. Warmere vochtige lucht uit het westen plus koudere drogere lucht uit het oosten.

Drukverdeling boven Europa
Drukverdeling boven Europa

Met name zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag gaat dit sneeuw opleveren. Reken op 20-40 cm vers op de gletsjers. Sneeuw die het op de gletsjers zal gaan halen tot aan komende winter. De overige sneeuw zal het lastig hebben. De zon is nog steeds te sterk. Pas over een week of twee zal deze vanwege de dalende hoek van inval en afnemende zonnetijd gedurende de dag substantieel aan kracht verliezen. Hoe dan ook… wederom wat sneeuw voor de gletsjers. #winteriscoming

Wie spot komend weekend de eerste webcams met verse sneeuw in de Alpen? Post ze hieronder of nog beter ff in het forum waar we komend seizoen zoals gebruikelijk weer de vorderingen van koning winter volgen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Guy.Auteur4 oktober 2013 · 12:41

Waar blijft PA#1 nou… 2 jaar geleden stond ik op 7 oktober in de poeder in Tux…

Expert
meteomorrisAuteur4 oktober 2013 · 13:41

@@serdvc, zondag kun je poeder rijden in Tignes. Mogelijk eind volgende week in het oosten van Oostenrijk. Dan kun je de rest van de week gebruiken om je kennis over lawines en andere alpine gevaren op te frissen ;)

powfinder.com
Gevorderd
Guy.Auteur4 oktober 2013 · 18:08

@Morris, mijn pijlen zijn gericht op Molltalergletser… Het is nu wel mooi geweest met hoogtekaarten en Bergfex doorspitten, tijd om mijn nieuwe gebieden kennis te testen.

SSC cursus staat op mijn agenda inmiddels…

Expert
meteomorrisAuteur4 oktober 2013 · 18:23

@@serdvc ??? De Molltalergletsjer om je seizoen mee te openen?? Begint jouw winter pas in maart? Zonder gekheid. Het meerendeel is daar op het westen en zuiden gericht. Ik zou niet dat hele eind gaan rijden voor deze gletsjer. En ken je deze al? www.wepowderacademy.com

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!