Slapen in de auto

Slapen in de auto
Kostenbesparing of gekkenwerk?
Kostenbesparing of gekkenwerk?

We zijn op zoek naar de ultieme poederbak. Want wat is nu precies de beste auto om mee naar de sneeuw, in de sneeuw maar ook dagelijks in Nederland te rijden? Eigenlijk heel simpel: de bak die je snel, maar vooral veilig naar je bestemming brengt. Natuurlijk te gek al dat 4x4 geweld, maar wat nou als je het moet stellen met wat je al hebt, of zoals in mijn geval een auto van de zaak hebt, dan zal je net wat creatiever moeten zijn.

Laten we eerlijk zijn, poederjagen kost geld en als je veel op pad wilt zijn dan is flexibel zijn het toverwoord.

Seizoen 12/13 was mijn beste tot nu toe, qua kwaliteit, maar met 12 trips zeker ook qua kwantiteit. Wil je zoveel weg zijn dan moet je op de kleintjes letten en dat betekend dat mijn Seat Ibiza ST geschikt is om in te slapen, hieronder lees je hoe ik dit heb aangepakt:

Materialen

Uitgangspunt bij de modificaties is dat ik niks blijvend aan de auto mag veranderen. Dit stond er op mijn boodschappenlijstje:

  • Dakkoffer, slapen in de auto betekend gear op het dak.

  • Radiatorisolatiemateriaal, voor dat kleine beetje extra warmte.

  • Zwarte handdoeken, deze zorgen voor minder condensvorming op de ramen en belemmeren inkijk van de kantonpolizei.

  • Zuignappen, om de raamisolatie op z’n plek te houden.

  • Matras, je wilt natuurlijk wel enig comfort behouden.

  • Winterslaapzakken

Matras en dakkoffer kon ik gratis van marktplaats halen en dat betekende dat ik voor nog geen 30 euro aan materiaal nodig had, normaal de kosten voor een nachtje slapen in een goedkoop pensionnetje in Oostenrijk.

Bij deze kosten tel ik de slaapzakken niet mee, maar daar komen we nog op terug.

Raamisolatie

Buitenzijde van zwarte badstof, binnenzijde van isolatiemateriaal.
Buitenzijde van zwarte badstof, binnenzijde van isolatiemateriaal.

Matras

Op maat gesneden met een broodmes en daarna geisoleerd aan de onderzijde.
Op maat gesneden met een broodmes en daarna geisoleerd aan de onderzijde.

Het eindresultaat

Master-bedroom, uiteraard wel even netjes opmaken.
Master-bedroom, uiteraard wel even netjes opmaken.

Slaapzakken

Uiteindelijk is het belangrijkste onderdeel van je uitrusting je slaapzak. Natuurlijk ga je niet de hele nacht je motor laten draaien om de kachel gaande te houden en daarnaast kan je het vergeten dat de auto langer dan een uur warm blijft als je deze voor het slapen nog even opstookt.

Slaapzakken hebben een nogal misleidend rating systeem met vaak drie temperaturen op de zak:

*Comfort: Temperatuur tot waarbij een vrouw een gemiddelde comfortabele nachtrust kan hebben.

*Comfort limit: Temperatuur tot waarbij een man en gemiddelde comfortabele nachtrust kan hebben.

*Extreme: Temperatuur tot waarbij een vrouw gedurende een aantal uur kan overnachten zonder directe onderkoelingsverschijnselen.

Die laatste rating is dus meer een marketing gimmick. De mummieslaapzakken die ik gebruik hebben een grens van -27C. We hebben met deze slaapzakken comfortabel overnacht op het parkeerterrein bij de Hochgratbahn terwijl de autothermometer een buitentemperatuur van -20 aangaf.

Regelgeving

Overnachten in de auto in de nabijheid van de openbare weg mag officieel niet in de EU. Tijdens een zeven daagse roadtrip hebben we echter op de meest uiteenlopende plekken overnacht. Onderaan de lift, maar ook midden in kleine dorpjes. Dit heeft er natuurlijk wel mee te maken dat niemand verwacht dat je in een Seat Ibiza slaapt en de ramen helemaal donker zijn in slaapmodus waardoor je niet naar binnen kan kijken.

Tips

  • Zet een raampje op een klein kiertje om condensvorming te beperken, doe dit wel aan de windstille zijde.

  • Zorg dat je auto vlak staat.

  • Zet je auto op een veilige en verlichte plek, je zal niet de eerste zijn die beroofd of bestolen wordt.

  • Stop je thermo kleding ook in je slaapzak en gebruik je overige gear als kussen.

  • Laat de hoedenplank zitten, je laptop past er prima op en er gaat niks boven het terugkijken van de beelden van die dag voor het slapen gaan.

  • Leg een extra fleecedekentje over je slaapzakken, scheelt ook in condens.

  • Geen douche? loop een hotel binnen met wellness, helemaal fris je slaapzak in en al je gear is weer droog.

Zo wil je wakker worden

Afgelopen februari besloten we om zeven dagen achter de sneeuw aan te rijden, opzoek naar nieuwe kleine gebiedjes en faceshots. Uiteindelijk bracht deze trip ons na een dikke Nordstau later ook sneeuw uit het Zuiden en zelfs op de terugweg nog een klein beetje Oststau. Halverwege de week zaten we in Forni di Sopra in Italië waar het goed toeven was met weinig concurrentie en goed eten. Omdat we natuurlijk flink bespaard hadden op overnachten besloten we eens goed te genieten van het lokale eten en de streekwijnen (Friuli). De auto hadden we daarom maar in het dorp geparkeerd, dit hoe we de ochtend erna wakker werden:

Afgaande op dit topicis er al best een flinke club die ook af en toe een nachtje in de auto pakt. Ik ben benieuwd heb jij afgelopen seizoen in de auto geslapen en wat heeft het je opgeleverd?

Vinnie

Reacties

Gevorderd
EmileHendrixAuteur7 oktober 2013 · 16:21

Leuk artikel. Bedankt voor de tips!

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
meteomorrisAuteur7 oktober 2013 · 16:24

@@Vinnie, nice (de indeling van je auto, maar nog meer de beelden ;)) Op Facebook had iemand de volgende vraag: ‘klinkt leuk maar als je skischoenen in een dakkoffer stop krijg je ze de volgende ochtend nooit meer aan hier nog een tip voor misschien??’

Heb jij daar een antwoord op?

powfinder.com
Gevorderd
RPAuteur7 oktober 2013 · 16:36

Haha, helemaal top!

@@Vinnie Hoe doe je dat met opstaan - aankleden, zet je de motor aan op de boel iets op te warmen of gewoon die-hard in de vrieskou aankleden?

Wat doe je inderdaad met skischoenen en (natte) skikleding?

Ga je dit seizoen weer in je auto slapen of staan er ook pensionnetjes op de planning?

Explore the Outdoor!
Gevorderd
FonzieAuteur7 oktober 2013 · 17:50

Tikkie primitief, maar wel gaaf. Klinkt een beetje als survival RP ?! en dan in combi met poeder en mobiliteit… Ik begrijp dat je je kleding weer droog krijgt door een hotel/welness op te zoeken en dan tijdens het badderen je spullen droogt? Kan me voorstellen dat je weleens geen welness kan vindnen en dat handschoenen en boots langere droogtijden nodig hebben, of bestaan er van die 12 volt skischoen drogers? Het lijkt met nogsteeds een beetje krap allemaal, maar niet onmogelijk. Ik zou wel een soort standkachel of iets dergelijks prettig vinden… nog grappiger na een nachtelijke dump zien ze een auto in het dorp zonder sneeuw op het dak, en die stond daar toch de hele nacht geparkeerd…? :-)

Never a last run..
Beginner
FrekieFAuteur7 oktober 2013 · 18:33

Hee geniaal stukje! Ben toevallig net bezig om dit zelf in mijn auto te fabrieken :D . Dan maar meteen een paar vragen: waar heb jij die zuignappen vandaan? Haal je deze bij de bouwmarkt?.. En wat heb jij gebruikt om tussen de voorstoelen en de ‘laadbak’ in te doen, of meer hoe heb je dat bevestigd zonder schroeven in je plafond te draaien :P ?

Verder heb ik zelf voor de stroomvoorziening voor een omvormer gezorgd. Ben van plan daar een paar schoenverwarmers in te doen s’nachts.

Wanneer mag ik weer?
Toerist
JaapvRAuteur7 oktober 2013 · 18:40

Dunne dingen (thermo’s, sokken) 's nachts in je slaapzak, komen ze er droog (of igg warm genoeg) weer uit. Eventueel ook je binnenschoenen (als je ze anders niet aankrijgt). Mijn winterslaapzak is om die reden iets te lang, zodat je onderin een mooi stapeltje rommel kan hebben…

12 volt schoendrogers bestaan zeker, maar ik weet niet hoeveel stroom die trekken…

Keep up the good work!

Gevorderd
JustFrankAuteur7 oktober 2013 · 20:27

Niemand hier die nog een dienst tijd mee gemaakt heeft? Binnen schoenen mee de slaapzak in en gewoon bij het voeten einde laten liggen. volgende ochtend gegarandeerd droge binnen schoenen. Niks geen stroom nodig. afgelopen jaar nog getest op 3000m, het werkt ook op die hoogte…

Life is Good! Enjoy the Ride!
Gevorderd
skiesterAuteur7 oktober 2013 · 20:31

Geweldig dit. Niet helemaal mijn kopje thee, maar als t een keertje moet…

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
polingAuteur7 oktober 2013 · 20:34

uber cool hardcore. respect

Gevorderd
ConstantAuteur7 oktober 2013 · 21:17

Bij hevige sneeuwval kom je niet meer uit je auto?! Verder helemaal geweldig plan!

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
johnbreedAuteur7 oktober 2013 · 21:36

Goed verhaal Vinnie, ikzelf neem altijd graag een hete kruik in m’n slaapzak mee of een paar lege plastic (cola) flessen gevuld met warm water, werkt prima!
m’n matras lig ik op een dikke isolatieplaat uit de bouwmarkt

andere kwalificatie die ik tot nu toe mis op de zoektocht naar de ultieme poederbak is toch wel de mogelijkheid om te kunnen koken op je motorblok! even een foccacia op warmen of een hotdog, stukje zalm!

http://www.wisebread.com/cooking-great-meals-with-your-car-engine-the-heat-is-on

Gevorderd
rutgerbergeAuteur7 oktober 2013 · 21:43

Zou dit toch ook graag is een dagje willen proberen…
Me nieuwe leasebak (auris ts met privacy glass achter) bied wel wat mogelijkheden :-)

Gevorderd
NielsAuteur7 oktober 2013 · 22:49

Nice! itt tot de andere autotopics is een wedstrijd ver pissen wat lastiger na een winternacht in de auto.

Ik sliep regelmatig in mijn Caddy, dit is nog iets meer behelpen, tof & lekker inventief!

Beginner
AllartAuteur7 oktober 2013 · 23:02

Ziet er niet verkeerd uit! Nu alleen nog een koffiezetapparaat ;)

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Gevorderd
VinnieAuteur7 oktober 2013 · 23:26

@@meteomorris, vraag is al beantwoord:

Liners in je slaapzaak en ze zijn de dag erna prima!
verder na de dag je spullen even snel afnemen met een handdoek en je boots neerleggen bij je pedalen scheelt ook al een hoop.

@@RP: het ritueel is inderdaad wekker half uurtje eerder, auto starten en nog even opwarmen.
.Dit kan zonder je slaapzak te verlaten door met een skistok je koppeling in te drukken! en dan met een muziekje rustig op te staan.

Wat betreft kleding etc:
Goretex gear (of soortgelijken) heeft niet zo’n lange droogtijd en verder is het natuurlijk zaak om gewoon te blijven zoeken naar gortdroge poeder;)

2 setjes van alles meenemen is ook een optie voor een wat langere roadtrip.

@@FrekieF de zuignappen komen van de Xenos, gaan per 9 voor een euro of 2. Ik heb nu betere, dubbele zuignap met verbinding. Komen van de wasstraat en worden daar gebruikt voor antenne’s.
Omvormer is gaaf idee, heb ik ook naar gekeken, maar mijn ervaring is dat ik mijn camera en laptop altijd wel kon opladen in een cafe’tje!
Om de ruimte voor af te sluiten heb ik vaak een grotefleecedeken gebruikt en dan gewoon de stoel rechtzetten en de hoofdsteunen omhoogschuiven en klaar ben je.

Zo dat was 'm weer:)

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
RobinNAuteur8 oktober 2013 · 12:27

Coole oplossing Vinnie, alles voor de poeder!

@@Allart voor koffie is een Jetboil wel een idee denk ik, heb ik 1 keer mogen gebruiken en lijkt me wel een handig systeem.

Waar het wit is, is een weg.
Beginner
AllartAuteur8 oktober 2013 · 12:36

Daar kun je heel wat bakkies koffie voor kopen bij een cafe-tje! @@RobinN ;)
Leuk speelgoed wel :)

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Gevorderd
RobinNAuteur8 oktober 2013 · 13:05

Nou ik ook in mijn hoofd om hem te gebruiken tijdens de stops op de autobahn. Lekkerdere koffie en ze zijn niet 4 euro per stuk. En dan is ie ineens wel snel terug verdiend :D

Waar het wit is, is een weg.
Beginner
mhilbertsAuteur8 oktober 2013 · 13:40

http://www.handpresso.com/produit-1-1-handpresso_auto_e_s_e_.html

Essentieel voor als het ochtenritueel in de koude auto! Is veiliger dan een jetboil in de auto. Terugverdientijd is ca. 70 dagen bij 2 espresso per dag…

Gevorderd
evanAuteur8 oktober 2013 · 13:57

Dat 's winters slapen in je auto (of bus) in de bergen geen probleem hoeft te zijn heeft ene Olivier de Souza wel bewezen.


Deze held moet wel de meest toegewijde freerider ooit zijn en hij is nog diepzinnig ook :-). Ben benieuwd of hij nog steeds zo leeft.

@@Vinnie
Complimenten voor het kluswerk. Ziet er netjes uit!
Hoe lang is die matras? Volgens mij kan het ook geen kwaad als je een beetje van elkaar houdt als je zo lepeltje-lepeltje ligt. Dan heeft die Fransoos wel wat meer ruimte.
Het lijkt me een groot voordeel als je op roadtrip bent en elke avond naar een ander gebied rijdt dat je dan niet de stress hebt van het zoeken van voordelig onderdak. Slaap je ook altijd in je auto als je meerdere dagen in één gebied blijft?
Als je een lang weekend gaat skiën (donderdagavond heen, zondagmiddag terug, twee overnachtingen op de bestemming) ben je al gauw beter af als je met z’n vieren reist en een voordelig pensionnetje boekt in plaats van met z’n tweeën en in de auto overnacht.
Stel, je rijdt naar een gebied op 1000 km afstand. Als je een zuinige auto hebt (1L/12km) verbruik je 83L. Bij de huidige benzineprijs (€1,78/L) ben je dan ongeveer €150 kwijt. Heen en terug dus €300. Als je met vier personen reist in plaats van twee, dan heb je dan nog €300 te besteden aan een pension. Bovendien is het gezelliger en hoef je per persoon minder te rijden, kan je dus meer slapen en kom je uitgeruster in de Alpen aan en uitgeruster weer thuis. Ik begrijp dat het moeilijker is om een groep van vier personen te vormen, maar als er nu al animo is om naar Hintertux te rijden hoeft dat bij een midwinters PA geen probleem te zijn lijkt me.

Gevorderd
snelle_henkieAuteur8 oktober 2013 · 15:17

Nice, krijg bijna zin om zo op pad te gaan, terwijl ik toch meer een luxedier ben (als het even kan natuurlijk). Paar vragen/ideeën:

  • vaak hoor je over waxinelichtjes/kaarjes mee voor nood, is dat ook niet wat voor tijdens overnachten? Schijnt dat een paar kaarsjes (ik heb geen idee hoeveel) de auto al kunnen verwarmen. Wel zorgen voor voldoende ventilatie en goed opletten qua brandgevaar, dus ook maar een brandmelder mee ;-)

  • zak sodazout mee voor je binnenschoenen kan wellicht helpen: vreet vocht en vieze geurtjes ook weg.

  • ga het liefst op bak zonder bak op het dakkoffer. Snowboard zou ik nog wel onder de auto durven leggen, eventueel aan een slot. Schoenen kun je voorin. Dus, zou je zonder kunnen, iemand ervaring?

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Beginner
QmaartenQAuteur8 oktober 2013 · 17:33

@snelle_henkie; \

  • ga het liefst op bak zonder bak op het dakkoffer. Snowboard zou ik nog wel onder de auto durven leggen, eventueel aan een slot. Schoenen kun je voorin. Dus, zou je zonder kunnen, iemand ervaring?

???

powpowwowjippiajippieee
Gevorderd
snelle_henkieAuteur9 oktober 2013 · 14:33

@@QmaartenQ kennelijk om 15:17 een dipje…

Ik bedoelde dat ik bij voorkeur geen skibak op de auto heb, teveel gedoe. En ik ben benieuwd of er mensen zijn die af en toe wel in hun auto overnachten, maar die geen skibak/dakkoffer mee hebben. Waar laat je dan al je spullen?

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Beginner
QmaartenQAuteur9 oktober 2013 · 15:22

LoL, Dan wordt het al een stuk duidelijker.
Geen ervaring met slapen in de auto.
Zoek toch liever een pensionnetje.
Zeker in Oostenrijk ben je vaak al voor 30 euro klaar met ontbijt.
Heb adresjes waar je voor een 2pp kamer 35 euro betaald.
Heb ik er toch wel voor over.
;-)

powpowwowjippiajippieee
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!