Hoe rijd je veilig in de sneeuw?

Hoe rijd je veilig in de sneeuw?
Op weg naar de eindeloze poedersneeuw
Op weg naar de eindeloze poedersneeuw

We zijn op zoek naar de ultieme poederbak. Want wat is nu precies de beste auto om mee naar de sneeuw, in de sneeuw maar ook dagelijks in Nederland te rijden? Eigenlijk heel simpel: de bak die je snel, maar vooral veilig naar je bestemming brengt. Nu is de ene poederbak de andere niet en komt er ook nog zoiets als ‘driving techniques’ en ‘gear’ om de hoek kijken waar het om veilig aankomen gaat.

Sinds vorige week zijn we op zoek en ook deze week blijven we nog even zoeken. We zullen het dan hebben over de banden, rijtechnieken en de 3x3 van rijden in de sneeuw. Eerder stonden we al stil bij benzine vs. diesel en hybride vs elektrisch, ook gingen we al in op voorwiel- en achterwielaandrijving. En gister gingen we in op het stokpaardje: 4x4, awd en vierwielaandrijving en de luxe 4x4’s met lage gearing. Vandaag starten we met een intro over rij tactieken in de sneeuw.

De 3x3 van rijden in de sneeuw

Veilig in een sneeuwstorm staat of valt met het koppie gebruiken, eigenlijk vergelijkbaar met het risicomanagement dat we toepassen tijden het freeriden. Ook hier is 3x3 van Munter prima toe te passen.

  1. Allereerst ga je thuis kijken wat de omstandigheden en voorspellingen zijn die je tijdens je route en op de plaats van bestemming kunt tegenkomen. Wanneer je weet dat er onderweg bakken met sneeuw te verwachten zijn kun je met je two-wheel-drive maar beter zorgen dat je kettingen bovenop liggen en wellicht wat extra reistijd incalculeren. Of indien mogelijk uitwijken naar veiligere routes richting je bestemming. Wordt het naar verwachting heel druk op de wegen en is er een risico dat je vast komt te staan, zorg dan dat je weet waar je kunt tanken, neem wat extra dekens mee en vergeet die waxinelichtjes, wat water, iets te eten en eventueel de thee niet. Ingesneeuwd raken op de snelweg komt zelden voor, maar als het je gebeurt en de tank raakt leeg dan blijf je zo toch warm.
Regen is vervelend, sneeuw nog erger
Regen is vervelend, sneeuw nog erger
  1. Gedurende de rit het weerbericht blijven checken en natuurlijk vinger aan de pols houden over de omstandigheden die je op dat moment aantreft: sneeuw, ijzel of gewoon lekker doorblazen? Wordt het weer slechter en is er de kans dat je vast komt te staan; tank op tijd bij, zoek alternatieven en als het echt dreigt vast te lopen, check dan in bij een hotel.

  2. Naarmate je in een echte sneeuwbui terecht komt geldt… alert blijven: gaat dit nog goed, heb ik de juiste uitrusting (kettingen) bij me, ellenlange file’s in het vooruitzicht, nog slechtere omstandigheden verderop, etc. Hier neem je dus de beslissing om door te gaan of om een hotelletje naast de snelweg op te zoeken…

Nu begint het echt te dumpen
Nu begint het echt te dumpen

Sneeuw en ijs zijn per definitie glad en dit betekent dus glijden. Op een vlakke weg valt het allemaal nog mee maar wanneer we een helling op of af gaan rijden gaat dit ineens een heel ander verhaal worden. Omhoog valt vaak nog wel mee: een hoop wielspin maar geen rare capriolen, naar beneden is een heel ander verhaal en over ABS in de sneeuw ben ik niet altijd even enthousiast….

Soms kan het geen kwaad om te wachten op de sneeuwschuivers
Soms kan het geen kwaad om te wachten op de sneeuwschuivers

De sterkste of zwakste schakel zijn altijd de banden. Waar je ook mee naar en door de poeder blaft, zorg dat je goede winterbanden hebt met ruim voldoende profiel, hier heb je al meer dan de helft mee gewonnen! Heb je nu nog maar 4 mm op je winterbanden, dan is dit het moment om je nieuwe winterslofjes aan te schaffen. Wacht je tot november of december dan moet je niet vreemd staan te kijken als je favoriete merk al uitverkocht is. En voor je favoriete winterband check je even het winterband test artikelvan dr. Gear. Zonder winterbanden naar de Alpen? Morris bracht eerder al de winterbandenplicht voor Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg en Italië al in kaart.

Tot zover voor vandaag. Morgen gaan we het hebben over grip. Hebben jullie nog niet te vergeten tips die iedereen kan gebruiken in zijn voorbereiding?

RP

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur7 oktober 2013 · 12:07

And now for something completely different: Ik heb wel eens gelezen dat je ski’s vervoeren (zoals op de subaru bovenaan) niet echt goed schijnt te zijn voor je wax / belag (vuil). Klopt dit?

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
RPAuteur7 oktober 2013 · 12:20

@@Spookjuh Ik heb geen idee! Men heeft het er inderdaad weleens over dat vooral het zout slecht kan zijn voor je belag en bindingen en dat je kanten roesten, etc. Dit lijkt op zich wel logisch maar geen idee wat nu echt de impact is…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
skiesterAuteur7 oktober 2013 · 12:25

Als het nat en en er ligt veel zout, dan komt die meuk die op je raam komt ook op je belag en in je bindingen. Dat bijt en is iid niet zo goed!

Kom ik meteen op een puntje dat ik mis in het artikel: de roze ruitenvloeistof. Of nog beter blauwe! ;) ;) ;)

Met slecht rijweer is je voorruit snel onzichtbaar, dus moet je veel sproeien. Als je niet de juiste vloeistof hebt (meestal is blauw degene met antivries erin) dan vriezen je sproeiers dicht. Of je hebt niet genoeg: als het op is dan sproeit het ook niet zo lekker meer. Dan kun je nog zulk mooi materiaal hebben… Als je niets meer ziet!?

Mijn tip is dus om ook een sproeifles ruiten ontdooier in de auto te hebben. Het kan de ruit even schoonmaken totdat je bij het tankstation nieuw spul kunt kopen, je ontdooit ook je sproeier ermee en het scheelt heel veel krabben als je 's ochtends de auto in moet richting skistation. Werkt vast ook als slot ontdooier.

Nu heb ik ook weer een vraag: er was een goedje waarmee je je deurrubbers kunt insmeren tegen vastvriezen. Ik moest vorig jaar een keer via de achterklep naar binnen omdat de deuren niet meer open wilden. Weet iemand wat dat is?

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
ffKnallenAuteur7 oktober 2013 · 12:30

Zoals je al schreef omhoog is meestal geen probleem (heb zéér slechte wegen meegemaakt maar met goede banden en je gaspedaal beheerst gebruiken nog nooit kettingen nodig gehad) maar ik ben wel benieuwd naar tips over het dalen? Bij ijzige wegen ga je vaak over op kettingen maar zijn er nog meer tips, hoe bepaal je om over te gaan op kettingen (voor het dalen) om te voorkomen dat je te laat bent? Nog mogelijke rij / stuur tactieken als je voelt dat het glad wordt en je zit op een weg omlaag?

Gevorderd
RPAuteur7 oktober 2013 · 12:30

@@skiester goede tip ;-)

Rubbers: vaseline werkt prima, enige nadeel is dat rubbers op den duur dof kunnen worden. Siliconenspray liever niet, gaat kraken…

Explore the Outdoor!
Expert
meteomorrisAuteur7 oktober 2013 · 12:32

@ffknalen Later deze week meer rijtactieken ;) Artikel is nu in de opmaak.

powfinder.com
Gevorderd
RPAuteur7 oktober 2013 · 12:32

@@ffKnallen Dit volgt nog in volgende afleveringen, dus nog ff geduld… ;-)

Explore the Outdoor!
Gevorderd
ffKnallenAuteur7 oktober 2013 · 12:47

nice!

Gevorderd
skiesterAuteur7 oktober 2013 · 12:57

@@RP dan kom ik gauw even je vaseline lenen! ;)

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
Willem2kAuteur7 oktober 2013 · 13:03

Misschien een open deur, maar let ook een klein beetje op hoe je inpakt.

Je wil bij een noodstop geen skischoenen koppen (of door je voorruit hebben) en staalkanten en autogordels zijn bij kleinere auto’s ook nog wel eens een factor om rekening mee te houden.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
SteefAuteur7 oktober 2013 · 14:02

Nog een no-brainer: je kettingen nooit onder/achterin je kofferbak opbergen. Voorkomt dat je al je bagage moet uitladen in de sneeuw…:)

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
skiesterAuteur7 oktober 2013 · 14:21

@@Steef: maybe no brainer maar je moet ze de kost geven… Ik leg ze (als ik ze mee heb) meestal bij de voeten van de achterpassagiers. Mooi laag voor die zware dingen en je kunt er meteen bij. Dan is het wel handig om geen achterpassagiers te hebben van 2.00 meter…Het is dan ook handig om er handschoenen bij te doen, zodat je niet in de natte sneeuw met ijskoude klauwen aan die kettingen vastgevroren gaat zitten.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
HaagjeAuteur7 oktober 2013 · 14:26

Zorg voor een navigatiesysteem die automatisch weersomstandigheden en verkeer op de route doorgeeft?

Was daar de afgelopen winter erg blij mee. scheelde behoorlijk wat tijd in de file.

En gooi je tank vol voordat je echt in de buurt van de Alpen komt? Zelfs al zit je tank nog halfvol.

Toerist
JoepAuteur7 oktober 2013 · 15:22

Een heel belangrijke tip die ik mis: bezint eer ge begint. Als het echt zo bar en boos is dat je enkel glibberend naar boven/beneden kan, dan maar ff niet.

Andere tips
Ik heb er zelf altijd last van dat bij slecht weer mijn zijspiegels zo smerig worden. Daar kan je op een gegeven moment echt niets meer door zien. Die poets ik dus ook af en toe. Daartoe ook altijd een rol pleepapier en van die wetties oid bij de hand, kan je ook gewoon heel even snel bij een parkeerplaatsje doen.

Andere tip die ik heb is om bij een stop ook even je koplampen schoon te maken. Daar zit vaak ook een beste laag modder op. Maakt je beter zichtbaar voor andere weggebruikers en uiteraard ook meer licht in het donker.

Ik bestudeer altijd alternatieve routes van te voren. Blind vertrouwen op de alternatieven die de navigatie voor je in petto heeft vind ik erg onverstandig. Juist met veel sneeuw kan hij iets voor je bedacht hebben dat alleen maar nog slechter (of niet) begaanbaar is.

Internetverbinding onderweg is ook wel een must om op de hoogte te zijn van het fileleed etc. Ik heb een Zwitsers pre-paidkaartje van Swisscom waarmee ik voor een paar franc per dag mobiel internet heb. Zodra we de grens over zijn gaat die erin en hoef ik niet meer te stressen over roaming-tarieven e.d. Stelt me ook in staat om indien nodig tegen normale tarieven lokaal te bellen (op zoek naar hotelletjes ofzo).
En zorg dat je telefoon goed is opgeladen voor het geval je langdurig stil komt te staan zonder benzine.

En qua sneeuwkettingen en no-brainers, hoewel het wel een heel hoog ANWB gehalte krijgt zo: \

  • thuis oefenen of op z’n minst montage-instructies bekijken.\
  • evt. een stuk zeil oid meenemen om op te kunnen knielen bij het pielen (handig bij natte weg)\
  • Petzl lamp om bij te kunnen lichten bij omleggen in donker.\
  • handschoenen zijn bij voorkeur niet van wol of ander absorberend materiaal want dan kan het alsnog een nare exercitie worden igv natte sneeuw/modder.\
  • na gebruik thuis even schoonmaken en laten drogen en weer logisch opgerold in het koffertje doen: kan je ze de volgende keer weer in no time tevoorschijn toveren, zijn ze niet verroest of anderszins aan elkaar gekoekt en/of in de knoop.

Ik check ook altijd mbv google maps en/of op een gedetailleerdere kaart (bijv www.plandeville.ch) of ik kan zien of ik voor mijn eindbestemming een steile weg te verwachten heb. Heb ook wel eens gemaild met verhuurder of met plaatselijke VVV hoe de bereikbaarheid is met besneeuwde wegen, of de weg snel weer wordt geruimd e.d. Juist als je zoals ik een auto hebt die níet per se overal doorheen komt, vind ik het wel fijn om te weten wat me te wachten staat, zeker als ik ook nog twee kinderen achterin heb zitten.

Zo hadden we eens een chalet op de Bühlberg in Lenk. Dat is een smal weggetje met om-en-om eenrichtingverkeer, dat niet bovenaan de lijst met ‘te ruimen wegen’ staat.
Dan wil je niet halverwege ineens niet verder kunnen en dan nog je kettingen omleggen zodat je uiteindelijk tegen het verkeer inrijdt als je weer verder kan. Dan beter de kettingen wat eerder omgelegd en gewoon doorkunnen op het hogergelegen stuk van de weg waar wél nog een een dik pak sneeuw op ligt omdat hij niet geruimd wordt.

Gevorderd
EmileHendrixAuteur7 oktober 2013 · 16:13

@@Joep
Een goeie co-piloot kan een flink verschil maken door, als er toch getankt wordt, even uit te stappen en de emmer/zeem van 't tankstation ter hand te nemen. Kost niks en die auto staat toch stil.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Toerist
JaapvRAuteur7 oktober 2013 · 18:49

Wat is de deal met spike-banden in Europa? Verboden?

Hier werken die dingen echt fantastisch; grip op rotondes met blauw ijs. In z’n drie.

Gevorderd
RPAuteur7 oktober 2013 · 19:31

@@JaapvR Ja, spikes zijn de BOM, in de meeste Alpenlanden in de winter wel toegestaan maar snelheidsbeperking maximaal 100 km/uur en in Frankrijk zelfs maar 90 km/uur.

Grote probleem is Nederland en Duitsland: spijkerbanden niet toegestaan!

http://images.rezulteo-banden.nl/news/kaart_wet_winterbanden_vl.gif

Explore the Outdoor!
Gevorderd
ConstantAuteur7 oktober 2013 · 20:43

In de Alpen landen waar je met spijkers mag rijden, mag je daarmee toch de snelweg niet op?

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
RPAuteur7 oktober 2013 · 21:44

Je mag wel de snelweg op maar max 100 km/uur en in Frankrijk maar 90

Maar voor ons Hollanders theoretische discussie aangezien we er in NL al niet op mogen rijden en om nu spikes te gaan schieten net over de grens in Oostenrijk… ;-)

Explore the Outdoor!
Toerist
AnoniemAuteur8 oktober 2013 · 07:58

nog een tip, knip de mouwen van een oude jas af. Gebruik deze als bescherming van je jas/kleding als je de kettingen omlegt, door ze over je kleding te schuiven…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!