Grip tijdens het rijden in de sneeuw

Grip tijdens het rijden in de sneeuw
Grip = controle
Grip = controle

We zijn op zoek naar de ultieme poederbak. Want wat is nu precies de beste auto om mee naar de sneeuw, in de sneeuw maar ook dagelijks in Nederland te rijden? Eigenlijk heel simpel: de bak die je snel, maar vooral veilig naar je bestemming brengt. Nu is de ene poederbak de andere niet en komt er ook nog zoiets als ‘driving techniques’ en ‘gear’ om de hoek kijken waar het om veilig aankomen gaat.

Sinds vorige week zijn we op zoek en ook deze week blijven we nog even zoeken. We zullen het dan hebben over de grip en do’s en dont’s. Eerder stonden we al stil bij benzine vs. diesel en hybride vs elektrisch, ook gingen we al in op voorwiel- en achterwielaandrijving. En natuurlijk gingen we in op het stokpaardje; 4x4, awd en vierwielaandrijving en de luxe 4x4’s met lage gearing. Gister zijn we gestart met een intro over rij tactieken in de sneeuw, vandaag gaan we verder met grip.

Sneeuwrijden is all about control. Grip = controle.

Dit betekent dat je onder alle omstandigheden moet proberen om zo min mogelijk wielspin of volledige blokkering te hebben. Zo lang de wielen aandrijving hebben en rollen kun je nog iets doen (sturen bijvoorbeeld). Bij wielspin krijg je zeer ongecontroleerd gedrag dat kan resulteren in serieus uitbreken en bij blokkerende wielen heb je sowieso weinig meer in te brengen.

Goede winterbanden is stap 1.
Goede winterbanden is stap 1.

Stap 1

Goede banden is stap 1. Wanneer het slecht gaat worden kun je de banden eventueel af laten lopen (slang voor er wat lucht uit laten lopen) waardoor de band de ondergrond beter kan volgen en vaak ook beter de sneeuw kan ‘lossen’. Vergeet niet de banden weer op te pompen als je weer op de Autobahn gaat rijden.

Lukt het dan niet meer, dan is het tijd voor de kettingen
Lukt het dan niet meer, dan is het tijd voor de kettingen

Stap 2

Wanneer dit niet meer helpt is het tijd voor kettingen. Wacht hier vooral niet te lang mee. De meesten onder ons blijven (begrijpelijk) net zo lang rijden tot het echt niet meer lukt en dan een keer de kettingen pakken. Ook in dit geval is voorkomen beter dan genezen. Een ongeluk zit onder gladde omstandigheden in een heel klein hoekje en dan hebben we de factor mens nog: 12 uur onder slechte omstandigheden op de Autobahn en dan het laatste stuk in een serieuze sneeuwstorm terecht komen maakt ook niet dat je nog topfit met je volledige reflexen achter het stuur zit.

Wacht dus niet te lang wanneer het serieus begint te sneeuwen. Neem de tijd om een veilig plekje naast de weg te zoeken en leg de kettingen om, zo kun je gecontroleerd en veilig je weg vervolgen.

Al eens grip problemen gehad? Weet je nog wat de reden was?

RP

Reacties

Gevorderd
RPAuteur8 oktober 2013 · 09:02

In aanvulling op het bovenstaande: @@ffKnallen rijtechnieken volgen nog…

In losse sneeuw is over het algemeen prima te rijden met winterbanden, vooral wanneer deze een goed profiel hebben. In losse sneeuw gaat het om het lossende vermogen van de band. De band af laten lopen helpt hier enorm mee omdat deze met minder lucht een stuk flexibeler is waardoor de sneeuw makkelijker het profiel kan verlaten. Ik zou niet snel lager gaan dan 1,5 bar omdat je dan kans hebt dat de band van de velg afloopt. Bij iedere autozaak kun je een bandenspanningsmeter kopen zodat je weet tot hoever je de band kan laten aflopen.

Hard aangereden sneeuw en vooral ijs zijn onze ’ vijand’. Wanneer er grind is gestrooid heb je nog wel wat grip maar wanneer dit niet het geval is kan het snel spannend worden, vooral naar beneden. Wanneer je niet de beschikking hebt over 4x4 en lage gearing zou ik denk ik op dit soort wegen (vooral steil naar beneden) de kettingen preventief omleggen…

Aangezien ik geen ervaring heb met sneeuwkettingen ben ik benieuwd naar het volgende:

  • wanneer besluiten jullie om de kettingen om te gaan leggen?\
  • wat zijn handige c.q. prettige kettingen? (zit er veel verschil tussen?)\
  • naast de al door jullie genoemde tips m.b.t. omleggen kettingen, zijn er nog meer tips?
Explore the Outdoor!
Gevorderd
skiesterAuteur8 oktober 2013 · 09:07

Vraagje. Zoals gesteld heb je bij zwaardere 4x4s zonder lage gearing kettingen nodig. Heb je er dan ook echt 4 nodig of kun je met 2 volstaan?

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
RPAuteur8 oktober 2013 · 09:11

@@skiester in principe zouden 4 kettingen het mooiste zijn: alle aandrijvende wielen. In de gevallen die ik heb gezien (bijvoorbeeld X5) alleen sokken of tracks om de voorste wielen en dit lijkt me in de meeste gevallen ook prima. Als je dan kunt kiezen voor of achter, neem dan de wielen die sturen ;-)

Explore the Outdoor!
Gevorderd
skiesterAuteur8 oktober 2013 · 09:15

@@RP sokken???

Die trek je zo kapot! Heb ooit een keer een test gelezen dat die sokken niet beter werken dan winterbanden, dus eigenlijk alleen bruikbaar voor mensen met zomerbanden in de losse sneeuw…

Maar dat heb ik gelezen, zelf nog geen ervaringen met sokken om mn auto…

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
RPAuteur8 oktober 2013 · 09:30

@@skiester dank voor de sokken tip! Zoals gezegd heb ik hier geen ervaring mee maar wel eens gezien, vandaar…

Nog even een stukje theorie ter verduidelijking van de ‘lucht uit de banden laten lopen’. Een keiharde band heeft maar heel weinig speling in het rubber en kan de oneffenheden in de (besneeuwde, verijsde?) ondergrond veel minder goed volgen.

Door de banden af te laten lopen creëer je een soort van rupsbandje: goed in staat om alle oneffenheden te volgen en daarnaast een bredere maar vooral langere footprint waardoor er dus tot wel twee keer meer contact met de ondergrond is.

Explore the Outdoor!
Toerist
JoepAuteur8 oktober 2013 · 09:33

Ik bereid me voor op het laatste stuk van de reis door op zo gedetailleerd mogelijke kaarten te kijken wat voor soort weg ik te verwachten heb en evt. van te voren lokaal te informeren bij bijvoorbeeld VVV of accomodatie waar ik heen ga. Probeer dus zo goed mogelijk van te voren al een idee te hebben waar het lastig zou kunnen worden omdat de weg steiler wordt of omdat je van de doorgaande weg afgaat en kans hebt op minder goed geruimde of bestrooide wegen.
Wanneer omleggen? Ik kijk goed om me heen: als anderen kettingen al om hebben als ze van boven naar beneden komen (of andersom), is dat voor mij wel een hint.
Geen idee wat voor kettingen ik heb, ik geloof van Pewag. Zijn vrij makkelijk om te leggen, maar demonteren is wat lastiger, moet je soms echt wel op de mm nauwkeurig heen en weer rollen om niet meer boven op de ketting te staan met je wiel. Heb een keer bijna de krik erbij gepakt :-).

Gevorderd
Willem2kAuteur8 oktober 2013 · 09:33

Afgelopen winter in Canada mijn rental in een hoop sneeuw geschoven toen ik de parkeerplaats op kwam rijden. Haakse bocht en de grip van de mud en snow banden een beetje overschat. :(

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
TezeAuteur8 oktober 2013 · 10:15

ivm banden platter zetten/ lucht aflaten/…: hou er rekening mee dat de druk in warm gereden banden (vb al een tijdje aan het rijden en al zeker als je 700kms achter de rug hebt op de autobahn) hoger gemeten wordt dan de actuele druk bij een koude band. dus als RP zegt niet lager te gaan dan 1.5 bar dan gaat dit wss al snel 1.2 à 1.3 bar maar niet meer zijn als de band koud is en wat dus inhoudt dat je met veel te platte banden rond rijdt. (wss kan RP het exacte gemiddelde verschil tussen warm & koud meten efkes uit zijn mouw schudden aangezien hij dit standaard wel zal weten maar enkel vergeten te melden is :-) )

Beginner
HaagjeAuteur8 oktober 2013 · 10:25

@@RP, er zijn goed compressoren te koop (30 a 40 euro) die je aan kunt sluiten op sigarettenaansteker van je auto.
Werkt perfect om met de bandenspanning te spelen. Neem ik altijd mee op reis.

Deze heb ik
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/856008/Michelin-12-V-Ronde-compressor

Gevorderd
AlexSkiAuteur8 oktober 2013 · 10:36

Hard aangereden sneeuw en vooral ijs zijn onze ’ vijand’. Wanneer er grind is gestrooid heb je nog wel wat grip maar wanneer dit niet het geval is kan het snel spannend worden, vooral naar beneden.

Heb ik een paar jaar geleden in Tsjechie ondervonden met mijn oude Mazda 323 (met winterbanden). Ik kwam op een vlakke weg aanrijden richting een T-splitsing. Toen ik een klein beetje moest wijken voor een tegenligger kwam ik in een slip en gleed haaks op de weg richting de T-Splitsing. Onze vrienden reden voor ons en wonder boven wonder stopte het glijden ongeveer 10cm van hun achterbumper vandaan. Was wel even peentjes zweten.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
snelle_henkieAuteur8 oktober 2013 · 10:43

Altijd sneeuwkettingen bij me gehad, maar nog nooit om hoeven leggen. Deels geluk qua weersomstandigheden en goede (berg)wegen, maar ook regelmatig veel andere mensen vast zien zitten of kettingen zien omleggen.
Maw: een goede winterband is het halve werk! En misschien helpen driving skills ook? Wat dat betreft had ik in dit artikel juist tips & tricks verwacht, maar goed, misschien komen die nog of is het simpelweg te moeilijk om te beschrijven?

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
RPAuteur8 oktober 2013 · 10:45

@@Teze, hier heb je inderdaad helemaal gelijk in, al moet ik zeggen dat onder echt winterse omstandigheden en banden in de sneeuw het afkoelen best vlot gaat. Het verschil in luchtdruk tussen een warme en koude band bij 1,5 bar zal ongeveer 0,142 bar bedragen ;-)

In de praktijk staan tegenwoordig veel banden op 2,5 a 3 bar. Wanneer je de band tot grofweg 1,8 bar laat aflopen zal dit al een wereld van verschil maken…

@@Haagje, ja dat is een goede. Ik heb zelf ook altijd een compressor bij me maar dan een wat zwaardere voor de megabanden van de Toyo, deze gaat rechtstreeks op de accu. Voor een doorsnee band is jouw oplossing prima!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
RobinNAuteur8 oktober 2013 · 11:03

Goede winterbanden is inderdaad een wereld van verschil. Vorig jaar stond mijn auto op wintersloffen bij de dealert voor onderhoud en reed ik een dag in een leenauto van de garage. Ze waren alleen even vergeten te vermelden dat daar zomersloffen onder stonden. Ik ging een collega ophalen en bij haar in de straat strooien ze niet altijd even goed, dus toen ik probeerde voor haar huis te stoppen stond ik stil bij de buren :x

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur8 oktober 2013 · 11:11

Ik heb me er ook weleens over verbaasd hoe iemand, net op een hellinkje, kettingen om wilde leggen en ze keurig per band aan het uitleggen was, boven de banden…
Na 'n half uurtje en wat gevloek werden de kettingen toch maar onder de banden gelegd zodat je er zonder moeilijkheden in reed.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
AllartAuteur8 oktober 2013 · 12:50

Heb zo’n 15 jaar geleden een keer de Col de la Forclaz tussen FR en Martigny een paar uur gestremd door op zomerbanden zonder kettingen naar beneden te rijden, kon wel volgens de douane… (blijkbaar deed de rest het ook, want ze vielen daarna bij bosjes). Auto tegen de bergwand geparkeerd (niet vrijwillig :P) en daarna knalden er nog een stuk of 7 auto’s bovenop. Sindsdien dus altijd winterbanden om en kettingen mee.
Ik leg ze meestal om als ik mensen naar beneden zie komen (zonder NL kenteken) met kettingen om, of als ik merk dat ik een haarspeldbocht met moeite uitkom. Daar is vaak ook wel plek om ze om te leggen, dus even terug laten zakken en dan omleggen.

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Gevorderd
skiesterAuteur8 oktober 2013 · 14:12

Ook wel mooi verhaal: jaaaaren geleden op weg naar Italie via de Gotthard tunnel, maart/April. Begon keihard te sneeuwen op de A2. Wij stonden in een oude Mondeo op zomerbanden (was toen nog normaal) en het ging steeds langzamer, tot het op een gegeven moment, zo’n 600 meter voor de afslag Wassen helemaal stilstond. En bleef staan.

Na een tijdje zag je dat de koplampen van de auto’s minder begonnen te schijnen, en wij bedachten dat we de kettingen er nog in hadden liggen, dus begonnen kettingen om te leggen. Allemaal Zwitsers om ons heen verbaasd kijken, en verder had niemand kettingen bij zich. Wij via vluchtstrook waar de sneeuw toen al hoger lag dan de onderkant van de auto naar de afslag gereden, alleen. Dachten ach, dan maar een hotel. Niemand kon ons volgen want de afslag was te steil voor alleen winterbanden.

Rustig Wassen in gereden waar een lokale Polizei ons vertelde dat de N2 naar Goschenen gewoon open was en de snelweg voor Goschenen gestremd vanwege geschaarde vrachtwagens. Wij doorgereden (ging prima met kettingen), bij Goschenen de weg weer op en de tunnel in. Wederom alleen. Hele tunnel alleen gereden tot aan de andere kant de sneeuwjacht weer begon. Daar zijn we gewoon zonder kettingen doorgegaan waar we wel een camera ploeg moesten ontwijken die midden op de snelweg de chaos aan de andere kant aan het filmen was. (daar was hetzelfde gebeurd met scharende vrachtwagens).

Was wel bizar om als Nederlander op zomerbanden als enige door te kunnen… Later gehoord dat het leger was ingezet om dekens en soep uit te delen aan alle mensen die nog op de snelweg stonden.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
RPAuteur8 oktober 2013 · 15:21

Nu ben ik nog steeds heel benieuwd naar het type of merk sneeuwkettingen, sokken, Maggi Traks, Staal, kunststof, etc. die jullie gebruiken en vooral de ervaringen hiermee?

Hoeveel tijd kost het bijvoorbeeld om je kettingen om te leggen?

Explore the Outdoor!
Toerist
JoepAuteur8 oktober 2013 · 16:09

Ik heb kettingen die je kan omleggen zonder de auto nog te verplaatsen. Hooguit rijd je een paar meter om daarna de boel nog eens extra strak te trekken. Die heb ik er met een paar minuten omliggen als alles meezit. Soms zijn ze gedraaid of in de knoop en dan duurt het even voor je aan de slag kan (ook hier: goed voorbereid is halve werk). Kettingen eraf halen kan wat langer duren, zoals ik al aangaf. Dan is het ook wel erg prettig als je op enigszins vlak terrein staat.

Toerist
JoepAuteur8 oktober 2013 · 16:11

Ik heb nog een andere vraag:
Kan het kwaad om met kettingen door te rijden op (zo goed als) onbesneeuwde wegen? Wij hadden een keer een chalet met een steile oprit waar ik zonder kettingen niet opkwam. Naar de parkeerplaats van de bergbanen was een paar minuten rijden, die weg was schoon. Had natuurlijk geen zin in elke dag twee keer kettingen op en af doen. Iemand zei me toen dat het niet goed is voor je kettingen, niet goed voor je banden én niet goed voor de weg (en dus verboden).

Gevorderd
RPAuteur8 oktober 2013 · 16:54

@@Joep Volgens mij klopt dat inderdaad wat die persoon heeft gezegd, echter indien het inderdaad maar een klein stukje is zou ik me daar niet zo druk om maken en is het ook nog wel aan een agent uit te leggen…

Explore the Outdoor!
Beginner
AllartAuteur8 oktober 2013 · 22:29

Ik heb van die Pewag dingen van de ANWB, werkt prima!
Je hoeft de auto niet te verplaatsen om ze om te leggen en bijna niet om ze af te leggen.
Heb het nooit getimed maar afhankelijk van de situatie kan het lijken alsof het heeel lang duurt voor ze erop liggen! :D
Ik denk dat het me meestal 5 tot 10min kost…

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Toerist
AnoniemAuteur11 oktober 2013 · 21:39

Twee filmpjes over de effectiviteit van winterbanden:

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!