Rijden in de sneeuw: do’s en dont’s

Rijden in de sneeuw: do’s en dont’s
Een mooie winterdag, of juist drama?
Een mooie winterdag, of juist drama?

Sneeuwrijden: do’s en don’ts

We hebben het al gehad over het feit dat grip=controle. Maar hoe zorg je er nu voor dat je grip hebt en dus controle?

Natuurlijk door het bovenstaande allemaal op orde te hebben en ook toe te passen maar er zijn ook nog rijtechnieken waar je je kansen sterk mee kunt vergroten. De hieronder beschreven ‘oplossingen’ zijn voor zowel twee-wiel-aangedreven auto’s als 4x4’s waarbij de laatste natuurlijk meer kunnen.

1. Houd afstand

Zorg altijd voor ruim voldoende afstand zodat je tijdig kunt anticiperen zonder in een spin te raken. Kijk ver voorruit, bij slecht zicht op je navi kijken zodat je weet of er bochten of eventueel kruispunten, etc. aankomen.

2. Pas je snelheid aan

Pas je snelheid aan de omstandigheden aan, blijf niet als een dolle doorjagen om maar bij je bestemming te komen. Hou er rekening mee dat je auto waarschijnlijk zwaar beladen is met poedermaten en gear en dat hij dus sneller zal uitbreken en moeilijker tot stilstand zal komen.

3. Wegrijden in een hogere versnelling

Wanneer er veel sneeuw ligt kun je beter in de tweede versnelling wegrijden om zoveel mogelijk tractie te krijgen. Probeer zoveel mogelijk op het veel bereden gedeelte van de weg te blijven en naar het midden zodat je wat ruimte hebt in het geval van glijden. Rij in een zo hoog mogelijke versnelling om wielspin te voorkomen.

Wanneer het niet lukt om vanuit stilstand van je plek af te komen (vooral tweewiel aangedreven auto’s) kan het helpen om de tractiecontrole en ABS uit te schakelen (indien mogelijk). Natuurlijk zijn ABS, ETC, DSC en ESP, etc. prachtige systemen die vele levens redden maar onder echt extreme omstandigheden zoals het wegrijden bij diepe sneeuw kunnen ze ook tegen je werken. Beter is het dan om deze systemen (indien mogelijk) tijdelijk uit te schakelen totdat je weer op weg bent. Dit gaat meestal niet op voor 4x4’s, hier zijn de systemen meestal zo afgestemd dat ze juist onder dit soort moeilijke omstandigheden (b.v. sneeuw of modder) gaan helpen, dit hangt echter geheel van het type auto af.

4. Bergaf in lage versnelling

Bergaf juist in een zo laag mogelijke versnelling om maximaal gebruik te maken van je ‘motorrem’. Zolang je wielen gecontroleerd blijven rollen kun je je grip goed behouden. Wanneer je in heuvelachtig terrein onderweg bent (helling op- en af) zal je een balans moeten vinden tussen zo min mogelijk wielspin creëren en voldoende motorrem hebben, met een toerental tussen de 2000 en 3000 toeren zit je dan meestal goed.

5. Remmen op je motor

Probeer zo min mogelijk te remmen. Zoals gister al beschreven is ABS geen garantie om veilig tot stilstand te komen. Probeer dus in een dusdanige versnelling te rijden dat je optimaal kunt profiteren van de motorrem. Een te lage versnelling is ook niet goed (behalve serieus bergafwaarts) omdat je anders juist wielspin gaat creëren. Het grote voordeel van ABS is dat je de wielen niet blokkeren en dat je dus kunt blijven sturen maar dit zorgt in sneeuw vaak wel voor een langere remweg, hou hier dus rekening mee! Persoonlijk heb ik in de sneeuw liever geen dan wel ABS. Wanneer je moet remmen probeer dit dan zo geleidelijk mogelijk te doen en probeer ervoor te zorgen dat de wielen blijven rollen en de ABS niet ingrijpt. Blokkerende wielen in de sneeuw zijn vaak funest, indien je geen ABS hebt of hebt uitgeschakeld kun je dan beter ‘pompend remmen’ om tot stilstand te komen.

Daarom is het afstand houden en ver vooruit (navi) kijken zo belangrijk: je hebt dan de tijd om te anticiperen en je snelheid aan te passen zodat je niet met kunst en vliegwerk tot stilstand hoeft te komen.

6. Rustig aan

Probeer al je ‘handelingen’ zeer geleidelijk uit te voeren, dit gaat op voor gas geven, schakelen, remmen en sturen. Indien je de beschikking over lage gearing en eventueel sperren hebt, schakel de middensper en lage gearing in om maximale tractie te behouden.

7. Let op en gebruik je stuurwiel

Wanneer je in sporen van voorgaande auto’s rijd is het belangrijk op je stuurwiel te letten. Zolang je in het spoor zit zal je als op rails deze sporen gewoon volgen, ook al staat je stuur ingedraaid, wanneer dit laatste het geval is kun je ineens opzij vliegen wanneer het spoor ophoud… let dus altijd op de stand van je stuurwiel wanneer je in sporen rijd.

Wanneer je een helling aan het oprijden bent en je tractie verliest kan het zeer effectief zijn om je stuurwiel snel heen en weer te draaien, ongeveer een kwart slag naar links en rechts en dit continue herhalen, dit kan ervoor zorgen dat je net genoeg tractie krijgt om de helling te halen.

^### Voorwiel- of achterwielaandrijving?
Wat is nou het beste in de sneeuw? Je leest er alles over in dit artikel.

Wanneer je zijwaarts gaat glijden moet je nooit maar dan ook nooit remmen of je koppeling intrappen hoewel dit de meest natuurlijke reactie is…. Sterker nog: stuur iets omhoog en gas bij om de auto uit de zijwaartse glijbeweging te trekken! Wanneer er ruimte is kun je ook juist meesturen met de glijbeweging en wat gas bijgeven zodat je uit deze zijwaartse slip raakt, echter op wegen is dit meestal geen optie (te smal) en kun je beter voor de eerder beschreven optie gaan. Dit gaat op voor zowel een vlakke ondergrond als hellende ondergrond. Vooral belangrijk wanneer je bergafwaarts gaat!

Wanneer je toch van de weg bent geraakt en in een sneeuwhoop staat kun je het beste de sneeuw onder en naast je auto uitgraven en eventueel sleuven voor je wielen graven. Rij nu achteruit zoals je erin bent gereden. Wanneer de auto nog niet los komt en er geen andere auto in de buurt is om je eruit te trekken kan het helpen om de auto heen en weer te ‘rocken’ om zodoende de sneeuw onder de wielen compact te maken.

Dit waren de tips voor vandaag. Aanvullingen hoor ik graag!

RP

Reacties

Beginner
SaintUsugeAuteur9 oktober 2013 · 08:45

Nog een paar aanvullingen. Vaak heb je in losse sneeuw wat meer grip dan in aangerden sneeuw. Als je dus een klein klimmetje hebt kun je beter in de losse sneeuw of opgevroren sneeuw rijden dan in de rijbaan. Dit geld met name bij lage snelheden. Bij hoge snelheden kan je auto vreemd reageren door het wisselende grip wat je wielen hebben.
Daarnaast heb je tijdens een lange rit richting de poeder niet altijd de zelfde omstandigheden. Ik probeer regelmatig uit of het ook glad is. Dus af en toe een keer goed gas geven en kijken of je wielen gaan spinnen of juist de rem vol in trappen en kijken of je abs ingrijpt. Dit kan natuurlijk alleen als de situatie zich er voor leent dus in een file. Ik heb regelmatig met mijn vrouw of mijn schoonmoeder dat ze bang zijn voor gladheid omdat het wat gevroren heeft terwijl het blijkt dat het helemaal niet glad is of juist andersom.
Verder moet je in de sneeuw natuurlijk niet te veel rare stuurbewegingen maken. De bochten mooi rond maken en niet hoeken en zorgen dat je geen onderstuur krijgt.

Beginner
patrick3Auteur9 oktober 2013 · 09:16

Wat bedoel je precies met ‘stuur iets omhoog’ in de zin: " Sterker nog: stuur iets omhoog en gas bij om de auto uit de zijwaartse glijbeweging te trekken!"

Expert
ieismAuteur9 oktober 2013 · 09:17

Wegrijden op de parkeerplaats (okee, ik heb ook “wel eens” vast gestaan) :

Er ligt bij veel liften en parkeer plaatsen ergens een zak steengrit, om de wegen begaanbaar te houden. Een beetje ‘lenen’ en voor je wielen strooien is sneller dan uitgraven, en je kan het ook standaard in je auto laten liggen. Je kan ook een ketting los op de grond leggen, wel langzaam aan dan zodat hij niet in je wielkast slaat.

Parkeer nooit op een stuk waar je meteen omhoog moet om eruit te komen. Even nadenken waar je 'm neerzet als je geen 4wd hebt.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
JoepAuteur9 oktober 2013 · 09:31

Ik ken mensen die een zak kattenbakgrind o.i.d. bij zich hebben om onder de wielen te kunnen strooien op gladde parkeerplaatsen.
Als je op een niet zo volle, besneeuwde parkeerplaats eens de ruimte hebt kan je ook eens een beetje proberen wat er gebeurt als je in een slip raakt en dergelijke.
Mijn rij-instructeur gaf mij destijds op de dag dat ik slaagde voor mijn examen het dringende advies om me meteen in te schrijven voor een slipcursus. Ik heb dat natuurlijk nooit gedaan maar eigenlijk had hij natuurlijk gelijk. Misschien een ideetje voor wepowder: een cursus slippen etc. in de sneeuw :-)

Gevorderd
RPAuteur9 oktober 2013 · 09:33

Nog even een aanvulling over het bergafwaarts rijden, dit is in mijn ogen de meest tricky situatie!

Wanneer er ijs ligt of strak aangereden sneeuw en het betreft een echt steile helling dan zijn kettingen hier de oplossing wanneer je niet over een 4x4 met lage gearing beschikt. Zoals al eerder aangegeven is de eerste versnelling van ‘gewone’ auto’s (vooral benzine) niet kort genoeg om voor voldoende motorrem te zorgen…

Wanneer er niemand voor je zit en je een lange uitloop hebt is dit nog wel te overzien maar beter niet de gok nemen. Wat je regelmatig op dit soort hellingen ziet gebeuren is dat de achterkant wil uitbreken. Natuurlijke reactie is dan om te gaan remmen maar dit maakt het alleen maar erger. Om de achterkant weer in lijn te krijgen moet je juist wat gas bij geven en dan maar hopen dat je voldoende uitloop hebt aan het einde van de helling om daar geleidelijk tot stilstand te komen…

Dus wanneer je weet dat er dit soort hellingen met ijsbanen in je traject zitten (bijvoorbeeld laatste stukje naar de bestemming) leg dan de kettingen om. Wat dat betreft heeft @@Joep helemaal gelijk: zorg dat je weet waar je terecht komt!

Zoals ik en @@SaintUsuge hebben aangegeven is het belangrijkste dat je al je handelingen zeer geleidelijk uitvoert. Het gaat om ‘laufen lassen’ zolang de boel beheerst rolt heb je over het algemeen genoeg grip, wanneer het te hard gaat is er weinig ruimte voor correctie en dus geen houden meer aan.

Speciaal voor 4x4 eigenaren ;-): denk niet dat 4x4 alles voor je kan oplossen. De neiging is om de capaciteiten van je auto te overschatten. ‘Ik heb 4x4 dus mij kan niets gebeuren’. Niets is minder waar…

Op tractiegebied en omhoog rijden een significant voordeel maar je moet ook die bocht door en bij een te hoge snelheid zal de ‘zware’ 4x4 gewoon over zijn voorwielen wegglijden en rechtdoor gaan. Bergaf kan je 4x4 door zijn hogere eigen gewicht zelfs een nadeel zijn, hier heb je weinig aan je vierwielaandrijving, behalve wanneer je beschikt over lage gearing, dan heb je over het algemeen zoveel motorrem in ‘1-laag’ dat je wel gecontroleerd naar beneden kan.

Gisteren hebben we het gehad over lucht uit de banden laten lopen. Wanneer je in een flink ingesneeuwd gebied zit zou ik dat als eerste doen, de tractie is vele malen hoger, zeker ook met remmen. Indien mogelijk zelfs de ABS uitschakelen, geleidelijk pompend remmen tot aan blokkeren aan toe, op deze manier heb je kans dat je met je ‘rupsbandje’ de sneeuw of ijslaag lostrekt en je zelfs het wegdek kunt bereiken. Ander voordeel is dat er zich een laagje sneeuw voor je wielen opbouwt die ook als extra rem kan werken.

@@patrick3 goede vraag, ik had hier duidelijker moeten zijn (is best moeilijk om dingen te beschrijven die ik nu instinctief doe). Ik ga er in deze situatie vanuit dat je naar beneden gaat, de bergkant rechts is, ravijn links en dat je achterkant uitbreekt naar links. Ik bedoel dan met ‘omhoog sturen’ dat je tegenstuurt naar de helling toe. Beetje gas bijgeven om de auto uit die zijwaartse glijbeweging te halen. Wanneer ditzelfde op een vlakke weg zou gebeuren kun je ook de koppeling intrappen of automaat in N en maar persoonlijk hou ik liever aandrijving op de wielen…

Explore the Outdoor!
Expert
robbeAuteur9 oktober 2013 · 09:40

Bij het zijwaarts glijden zeggen ze toch op elke slipcursus dat je direct je koppeling moet intrappen? Dan heb je toch het minste krachten op je wielen ( geen van het op motor remmen)… En een persoonlijke ervaring is bij het vertrekken dit te doen in eerste zonder gas te geven ( toen ik nog geen winterbanden had graakte ik zo altijd weg) als je in 2 de gaat vergrekken ga je toch juist de wielsnelheid verhogen en gaan de banden toch doorslippen? Als je op motorrem naar beneden rijd en je voorwielel blokeren toch (doorschuiven) voorzichtig gas geven tot de wielen weer dezelfde snelheid hebben als de snelheid van de wagen en dan weer voorzichtig de gas lossen

if you don't ride it, you won't scratch it
Gevorderd
RPAuteur9 oktober 2013 · 09:51

@@robbe, dit klopt helemaal in een vlakke wegsituatie (daarom geef ik dit ook aan). Wanneer het helling af gaat (wat ik beschrijf) dan heb je niet alleen te maken met de zijwaartse krachten maar ook de neerwaartse… Mijn persoonlijke sneeuw- en modderervaringen (wel met 4x4) dat koppeling intrappen (of automaat in N) en tegensturen niet voldoende zijn om de auto uit de slip te halen.

Maar ik hoor graag jullie ervaringen hierover!

Voor wat betreft het wegrijden in zijn twee: (ik hoop dat ik het begrijpelijk kan verwoorden): in de tweede versnelling is het aanvangskoppel van de motor veel lager dan in zijn 1, er zal dus minder aandrijfkracht worden overgebracht en vooral veel geleidelijker wat minder wielspin geeft. Daarom zit er op automaatbakken vaak een winterstand: de auto vertrekt dan in de tweede versnelling.

Het motorrem naar beneden verhaal heb je helder en duidelijk verwoord, dank!

Explore the Outdoor!
Expert
robbeAuteur9 oktober 2013 · 11:54

je hebt gelijk van het naar beneden rijden :) heb zelf ook 4x4 gerede dus ik had het kunnen weten :)

if you don't ride it, you won't scratch it
Toerist
thijzel2Auteur9 oktober 2013 · 12:43

Gewoon goed oefenen op een parkeerplaats of verlaten industrieterrein bij flinke sneeuwval helpt ook een hoop. Dan leer je je auto kennen onder winterse omstandigheden en kan je vaak oefenen met het beheersen van je slip/drift.

2 winters geleden 4 uur aan het driften geweest op zo’n fijne dumpzondag in Nederland :D
http://i41.tinypic.com/fjlyts.jpg

Toerist
AnoniemAuteur9 oktober 2013 · 13:12

@@RP je zegt: Ik ga er in deze situatie vanuit dat je naar beneden gaat, de bergkant rechts is, ravijn links en dat je achterkant uitbreekt naar links. Ik bedoel dan met ‘omhoog sturen’ dat je tegenstuurt naar de helling toe. Beetje gas bijgeven om de auto uit die zijwaartse glijbeweging te halen.

Dit snap ik niet helemaal. Je achterkant breekt uit naar links en je stuurt dan je voorkant extra naar rechts en geeft gas bij? (dan vertraagt de voorkant toch nog meer, als in gaat minder snel de helling af), en komt je achterkant je nog sneller voorbij?

Instinctief zou ik juist meer naar links sturen (wat door de schaarbeweging van de auto eigenlijk naar beneden is) en gas bij geven, zodat de voorkant van de auto de achterkant weer inhaalt (als het ware) richting helling af. Maar goed ik heb alleen ervaring op het vlakke met voorwielaandrijving.

Gevorderd
RPAuteur9 oktober 2013 · 13:46

@@thijzel2 haha, ja dat is leuk en verstandig… echter: ons landje is mooi vlak en de alpen zijn dat niet en dat is wel ‘a different ball game’…

Dus voor de basis prima maar hou er rekening mee dat wanneer er hellingen bij komen de auto heel anders gaat reageren en ook minder goed te controleren…

@@Zimoski Jij geeft aan mee te gaan sturen om de auto recht te trekken. Dit kan zoals ik in het bovenste stuk ook aangeef:

Wanneer er ruimte is kun je ook juist meesturen met de glijbeweging en wat gas bijgeven zodat je uit deze zijwaartse slip raakt, echter op wegen is dit meestal geen optie (te smal) en kun je beter voor de eerder beschreven optie gaan.

In mijn voorbeeld hebben we links echter een ravijn, waar denk je waar je eindigt als je in die situatie deze tactiek toepast?

In mijn voorbeeld moet je zowel uit de slip komen als bij het ravijn wegkomen…

Ik kan eigenlijk maar een ding zeggen: probeer niet in zo’n situatie te komen, sneeuw en ijs zijn niet vergevingsgezind, op een fout volgt vaak een keiharde afstraffing. Pas je 3x3 toe en neem geen risico (dan dus kettingen) want het is het niet waard…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
RPAuteur9 oktober 2013 · 14:56

@@Zimoski nog even een aanvulling. Ik weet uit persoonlijke ervaring niet hoe voor- en achterwiel aangedreven auto’s reageren in onderstuur (over voorkant wegglijden) of onderstuur (achterkant wegbreken).

In onze situatie is het overstuur en dan is de klassieke oplossing: tegensturen en koppeling in of automaat in neutraal. In mijn voorbeeld hebben we een extra dimensie: gladde ondergrond, weinig ruimte EN het ravijn. Prioriteit is volgens mij wegkomen bij het ravijn (ik ga er overigens vanuit dat we in een bocht zitten, anders niet snel overstuur) en dan zorgen dat de auto weer in balans komt.

Daarom mijn ‘oplossing’ waarbij ik moet aanvullen dat je nadat je weg bent bij het ravijn inderdaad moet tegensturen omdat je anders in een 180 of zelfs 360 terecht komt.

@allen Ik kan dus alleen spreken uit ervaring met 4x4’s deels op sneeuw maar vooral zand, gras en modderondergrond waarbij nat gras redelijk overeenkomt met sneeuw en ijs.Elke situatie is anders (ondergrond, snelheid, bocht of rechte weg, vlak of heuvelaf, etc.) en daarom is het voor mij moeilijk om precies te omschrijven wat te doen, vooral omdat het bij mij niet op theorie is gestoeld maar op bijna 20 jaar ervaring.

Ik wil ook geen verkeerde dingen zeggen over auto’s waar ik in deze situatie geen ervaring mee heb (voor- en achterwiel aangedreven) en ook niet zomaar een theoretisch verhaaltje van internet plukken…

Advies: zoek voor jouw auto (voorwiel- of achterwiel of 4x4) uit wat van toepassing is bij onderstuur en overstuur in gladde condities (internet) en probeer dit voor jezelf te beredeneren…

En wanneer je hier echt interesse in hebt: boek een slipcursus met je eigen auto!

Explore the Outdoor!
Toerist
AnoniemAuteur9 oktober 2013 · 15:30

@@RP snap je punt, op het moment dat je in een bocht zit stuur je meer richting waar de weg heen gaat. Dus volgens mij zijn we het wel redelijk met elkaar eens :)

Toerist
AnoniemAuteur9 oktober 2013 · 15:45

@@RP het is niet echt makkelijk om een oplossing te vinden. De juiste handelingen hangen van enorm veel variabelen af, zoals gewichtsverdeling, waar de aangedreven wielen zitten, etc

Senario 1 - Achterwielaandrijving, je breek uit omdat je te veel gas hebt gegeven in een bocht:
Gas iets los laten en tegensturen maar absoluut niet de koppeling intrappen, dan spin je gegarandeerd door. Mechanisch grip is erg belangrijk, je verliest de broodnodige druk op te achterbanden door als je gas los laat of koppeling indrukt.

Scenario 2 - Achterwielaandrijving, je breek uit door spontaan grip verlies op de achterbanden
Tegensturen en gas bij om het gewicht zo veel mogelijk op de achterbanden te krijgen, verder schietgebedje…

Scenario 3 - Achterwielaandrijving, onderstuur - Veilige optie
Gas los, koppeling niet intrappen. Je wil zo veel mogelijk gewicht op de vooras. Houdt je stuur zo recht mogelijk en rem licht. Vooral niet meer insturen.

Scenario 3 - Achterwielaandrijving, onderstuur - ‘Pro’ optie
Stuur heel klein beetje terug naar centrum brengen, ligt remmen met je linkervoet en een dot gas om terug naar neutraal te komen. Let op dit is verdomd lastig en je kan makkelijk met overstuur de bocht uit vliegen.

Scenario 3 - Voorwielaandrijving, je breek uit door spontaan grip verlies op de achterbanden:
Tegensturen en het gas planken, probeer de auto recht te trekken en tevens gewicht op de achterbanden te schuiven.

Scenario 4: Voorwielaandrijving, onderstuur
Stuur zo recht mogelijk houden, gas los en als je weer grip hebt ligt remmen.
Ook een voorwielaangedreven auto kan je uit onderstuur trekken door overstuur te creëren maar het is nog lastiger en niet aan te raden

vier-wiel aangedreven auto wordt nog veel lastiger, veel mensen die denken dat je 4X4 hebben hebben Haldex-achtige systemen (Audi’s lower end modellen, VW etc). Dus voorwiel aangedreven en bij verlies van grip klemt de koppeling en gaat er vermogen naar de achteras. Als je een echte 4x4 hebt ligt het er ook nog eens aan of je locking diffs hebt etc. Mijn persoonlijke ervaring is dat een zware auto, zoals de uitgaande range rover sport, over zijn voorbanden heen gaat heuvel af en alle systemen daar bar weinig tegen doen als je geen gas bij geeft.

Echter iedere auto geageerd anders, er is een enorm verschil tussen een voorwiel aangedreven auto met 70-30 en 50-50 op overstuur reageren en hoe makkelijk ze zijn te corrigeren, dus ik ben het geheel met je eens dat iedereen het gewoon moet oefen met zijn eigen auto of op een verlaten parkeer terrein of een slipcursus moet volgen. Want zolang het niet in je spiergeheugen zit heeft de theorie totaal geen zin.

Gevorderd
RPAuteur9 oktober 2013 · 16:05

@@R.E.Q.U.

Dank voor je bijdrage!

Denk mooie vuistregels voor de verschillende aandrijfvormen en zeker ook voor je ‘back-up’ hoe moeilijk dit is uit te leggen maar vooral dat dit zo sterk afhangt van de auto en situatie dat het eigenlijk niet uit is te leggen ;-)

Dus inderdaad: oefenen of beter nog cursus volgen maar misschien allerbeste: neem geen onnodige risico’s en zorg dat je niet in zo’n scenario terechtkomt… bij twijfel: kettingen!

Explore the Outdoor!
Beginner
MikeyAuteur9 oktober 2013 · 18:48

@ iedereen,

Ik weet niet of deze tip ook al voorbij gekomen is:

Als je achterwielaandrijving hebt kun je het beste je auto in een steekvak achteruit inparkeren en wanneer je voorwiel aandrijving hebt juist vooruit in parkeren, dit omdat je dan een “droge sneeuwvrije” ondergrond creeerd onder je auto zodat je aangedreven wielen een autolengte lang de auto de besneeuwde weg op kan duwen! ik hoop dat het duidelijk is ;)

Gevorderd
RPAuteur9 oktober 2013 · 20:57

@@Mikey Nooit over nagedacht (4x4 he) ;-) maar wel hele handige tip en voor mij volledig duidelijk! Kun je lekker aanloopje nemen om door het sneeuw walletje te duwen of trekken…

Explore the Outdoor!
Expert
meteomorrisAuteur9 oktober 2013 · 21:10

@@R.E.Q.U, dat is een mooie ‘spiergeheugen’.

powfinder.com
Beginner
MikeyAuteur9 oktober 2013 · 21:15

@ RP,
;)

Toerist
AnoniemAuteur9 oktober 2013 · 21:19

@@meteomorris bestaat dat niet in het Nederlands? In het engels is het muscle memory dus dacht dat spiergeheugen ook wel zou bestaan.

Toerist
KarstAuteur9 oktober 2013 · 21:40

Auto: fiat punto of audi a3.
Situatie: helling af, haarspeldbochten weg, sneeuw/glad//(weinig stoke omdat je noodgedwongen tijdens aan PA#naarhuis moet rijden)

Als je in de bocht (zelfs in begin) gaat remmen, dan ga je gewoon richting de vangrail (klinkt logisch, maar goed, tis me vaker overkomen). Ik ben erachter gekomen dat ik meer grip heb als ik met kopeling in rustig door de bocht rol. Of geen gas geven.
Weet niet of dit volgens alle theoriën klopt, maar ik ben zo vaker uit een ik-ga-recht-door-ff-remmen-oh-nu-slip-ik-oh-vangrail situatie gekomen.

Haarspeldbochten die verhoogd zijn en bruggen zijn vaak gladder dan normale weg ivm koude lucht van onder. Goed om daar rekening mee te houden.

Smile! Your ridin' pow!!!
Gevorderd
RPAuteur9 oktober 2013 · 22:38

@@Karst Denk dat je dat heel goed doet… allereerst werkt het voor je!

Qua theorie klopt het echter ook: dit is een gevalletje onderstuur (wegglijden over de voorbanden) en die hef je op (of beter nog: voorkom je) door de snelheid eruit te halen en de aandrijving ’ tijdelijk’ los te koppelen waardoor de wielen weer vrij kunnen rollen en grip vinden.

Tip over de bruggen is ook een goede!

Explore the Outdoor!
Beginner
Jeroen123456789Auteur10 oktober 2013 · 07:34

Kleine correctie, in deze situatie (in een bocht)geen gas bij geven, maar tegensturen en beducht zijn voor de tweede slip. Tenzij je ala TopGear met witte rook onder je banden een donut wil draaien natuurlijk.
Achterwielaandrijving geeft veel rij-plezier, maar vraagt in tricky situaties om alertheid achter het stuur. De DSP/PSM etc systemen zijn erg snel, maar in combi met een vertraagde reactie van de bestuurder niet genoeg. Een goede tip is om een cursus te doen bij Slotemakers om zodoende te zien wat je eigen auto doet in het grensbereik, en hoe je onderstuur en overstuur kunt opvangen.

Scenario 2 - Achterwielaandrijving, je breek uit door spontaan grip verlies op de achterbanden
Tegensturen en gas bij om het gewicht zo veel mogelijk op de achterbanden te krijgen, verder schietgebedje…

Gevorderd
RPAuteur10 oktober 2013 · 10:39

@@Jeroen123456789 kun je aangeven waar de kleine correctie op is?

Voor zover ik weet zijn de Punto en A3 beide voorwielaandrijvers…

Explore the Outdoor!
Beginner
mhilbertsAuteur10 oktober 2013 · 13:30

Wat ik vaker doe bij het helling afrijden is de handrem lichtjes aantrekken. Geen idee of dit een goed plan is maar het lijkt prima te werken…
Dit werkt natuurlijk niet met een electrische handrem…

Gevorderd
RPAuteur10 oktober 2013 · 16:58

@@mhilberts de handrem werkt gewoonlijk op de achterwielen, je creëert hier dus een soort van ‘sleepanker effect’ mee. Wanneer je dit inderdaad geleidelijk doet kan dit prima werken, vooral omdat de voetrem vooral naar de voorwielen gaat en je dan snel over de voorwielen gaat wegglijden.

Let wel op dat je niet tot het punt van blokkeren komt anders gaat je kont je inhalen…

Explore the Outdoor!
Beginner
HaagjeAuteur10 oktober 2013 · 18:34

@@RP, de belangrijkste staat er eigenlijk nog niet bij. Rij het tempo waar jij je prettig bij voelt. Ga niet stoer met de groep mee rijden of volgas met de locals mee. Op de openbare weg heb je alleen maar te verliezen, zeker in de sneeuw.

Expert
HaasAuteur10 oktober 2013 · 19:57

Veel ‘regels’ van het backcountry skiën / boarden kun je 1op1 in de auto overnemen hier is er ééntje: Blijf versnellen tijdens het dalen! zo kom je zelden in de slip.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
RPAuteur10 oktober 2013 · 21:27

@@Haas

Zoiets als: Gas is alles en remmen is laf? ;-)

Explore the Outdoor!
Beginner
HaagjeAuteur11 oktober 2013 · 10:35

Bochten zijn voor mietjes? ;)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!