Rijden in de sneeuw: do’s en dont’s

• Haagje
    Beginner
    Haagje op 11 oktober 2013 · 10:35
    Bochten zijn voor mietjes? 😉
  • Anon
    Tourist
    Anon op 11 oktober 2013 · 22:19
    @Jeroen12345... De situatie die jij schets is er een van 'power oversteer' wat onder scenario 1 valt. Als ze bij top gear spinnen, 99% van de tijd, is dat omdat ze of te vroeg op het gas zitten of omdat ze tijdens een drift te veel gas geven. De situatie in scenario 2 is totaal verschillend, ik ga er vanuit dat het niet twee meter glad is en dan weer grip is want dan heb je kans dat je doorschiet de verkeerde kant op zoals jij zegt. Dit komt niet vaak voor in de sneeuw, maar als er olie of een diepe plas water op de weg ligt heb jij gelijk. Als de hele bocht of een groot deel daarvan glad is en jij stuurt alleen tegen dan veranderd de gewichtsverdeling niet, oftewel de de-facto situatie voor de achteras is hetzelfde. Alleen tegensturen werkt niet als de achterbanden niet meer grip krijgen, je voorbanden bepalen de hoek van de drift en dat alleen is niet genoeg om de achterbanden weer grip te geven. Tegensturen voorkomt dat de auto nog verder uitbreekt, het geeft niet magisch meer grip aan de achterbanden. Traction and stability control zijn ook niet bijzonder behulpzaam in deze situatie want het buiten achterwiel heeft geen grip dus deze band remmen heeft ook geen zin. Je moet dus iets doen in deze redelijk hopeloze situatie, datgeen is zoveel mogelijk gewicht op de achteras plaatsen. De enige manier om dit te doen is wat gas bij, niet vol gas, en hopen dat je banden wat grip vinden, vandaar het schietgebedje... Kijk maar eens hoe rally coureurs in de tijd van de Stratos en Porsche GT3 reageren als ze dreigen een bocht uit de vliegen tijdens overstuur... Ze planken het gas en hopen dat de achterbanden snel genoeg grip vinden om ze uit de vangrail of bomen te houden.

TD;DR Als de achterbanden grip verliezen voor een verlengde periode de enige manier om de auto te redden is tegensturen, beetje gas bij en hopen dat je achterbanden ergens wat grip vinden. Als je op een ijsbaan overstuurt en je stuurt alleen tegen is het resultaat dat je zijwaarts uit de bocht vliegt, als je niks doet vlieg je achterstevoren de bocht uit, maar als je wat gas bij geeft heb je een kans om eruit te komen. Als je die kans mist dan vlieg je er achterstevoren uit en ben je er niet slechter op geworden.
  • Haas
    Expert
    Haas op 12 oktober 2013 · 11:20
    @ RP Zoiets als: Gas is alles en remmen is laf?

Nou nee. maar remmen tijdens een besneeuwde ijzige afdaling is met 'vorsicht zu betrachten'
    Moderat versnellen mits dat natuurlijk geen gevaarlijke gevolg situaties met zich meebrengt is soms beter?
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 11 december 2017 · 12:37
    Vandaag zal het talud al voor velen een buitencategorie zijn. Toch handig om die tips van RP dan weer even te lezen.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 december 2017 · 16:49
    Misschien kan iedereen vandaag even uit de linkerbaan weg als je minder dan 100 rijdt. Thanks.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 december 2017 · 17:51
    Ik wilde eigenlijk even gaan skien in de Gooische Alpen vanmiddag, maar zag er om die reden maar van af. Grote kans dat ik drie, vier keer zo lang onderweg zou zijn, dan ik daar vrij kon skien in de buckeltjes. Jammer dat we hier zo raar gaan doen van een beetje winterweer. 😞
    Hopelijk zijn alle mooiweerrijders zo wel de weg af als ik naar m'n skiles in Utrecht-west moet, of zal ik maar gaan fietsen 😃
    bericht aangepast door Aryen op 11 dec 2017 18:05
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 11 december 2017 · 18:29
    Zijn de eerst reacties hier nu van oktober 2013 of is dat een bug?...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 11 december 2017 · 18:35
    Wepowder is van de tijdloze kwaliteit @ThijsB . Zelf vandaag ook erg blij dat ik m'n ouwe spijkerbandjes voor op de fiets nog netjes achterin de berging had liggen 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 11 december 2017 · 18:55
    @Aryen; welke secret spot heb je het precies over met Gooische Alpen? 😋. Morgen vrij, dus even buitenspelen is niet weg. Wel net 2 uur gedaan over een ritje van 30 minuten, terwijl iedereen dwars op de snelweg staat.. dus dat heb ik liever morgen niet.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 december 2017 · 19:03
    @Tim3 Dat is Wolfskamer, de skiclub in Huizen, waar ik sinds september op de borstelbuckeltjes aan het oefenen ben voor m'n Landes1 herexamen.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 11 december 2017 · 19:20
    Ah! Ik dacht even dat er een heuvel hier in de buurt was waar ik niet van af wist!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro