Ischgl: Piz Val Gronda lift bijna gereed

Ischgl: Piz Val Gronda lift bijna gereed

Afgelopen winter was ik al in Ischgl om jullie te vertellen over een nieuw, maar ook omstreden lift project in Ischgl. De zogenaamde Vesilbahn. Een lift met een capaciteit van 1300 personen per uur, die toegang biedt tot slechts 1 piste en heel veel freeride terrein.

De opbouw van de lift begint te vlotten en als de sneeuw een beetje mee doet is de kans groot dat wij op 28 november tijdens de opening in Ischgl er al de eerste lijnen kunnen zetten. Maar de lift is er niet zomaar gekomen. Jarenlang is er over gedebateerd of zo’n uitbreiding nu wenselijk is. Rond de Piz Val Gronda werd namelijk tot op heden voornamelijk getourd en een nieuwe lift zou een aanslag zijn voor de natuur.

Ik ben in dubio. Aan de ene kant snap ik de bezwaren, aan de andere kant vermoed ik dat ik een enorme smile op mijn gezicht heb als ik na een dump in de cabine omhoog mag stappen. Wat zeg jij?

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur6 oktober 2013 · 12:54

Hoe gaan ze dat met de veiligheid doen, wordt het een soort boundary idee? Of blijft de lift dicht bij hoog gevaar? 1300 mensen per uur op 1 piste gaat natuurlijk niet gebeuren, dus dat zal mooi wat poederstress opleveren lijkt me?

Of komen er zoveel bontjassen in Ischgl dat je die lift bijna voor jezelf hebt?

Beginner
MTVAuteur6 oktober 2013 · 13:14

Ik vind het een goed idee. Ik zal de lift ook met een smile nemen met de voorpret van wat gaat komen. Blijkbaar wegen voor mij de bezwaren - die ik ook wel snap - minder zwaar dan de voordelen. Ik zou mezelf hypocriet vinden als ik moord en brand zou schreeuwen. Ik zal proberen de natuurschade te beperken (geen troep) en te compenseren (carpoolen, treinen, etc.).

Expert
ThijsKennisAuteur6 oktober 2013 · 14:51

De rede dat er vanaf 1994(!) discussieert is over het al dan niet plaatsen van deze lift is omdat er destijds op de bewuste hang een aantal keer een beschermde plantensoort is gevonden. Tot groot vermaak(voor mij iig) heb ik 3 jaar mogen genieten van de discussies tussen de locals van de skischool, totdat twee jaar geleden dan eindelijk de lift een groen licht heeft gekregen.

Ik vind het opzich wel een positieve vooruitgang, hoewel er wel érg veel liften in Ischgl staan nu. Er word echt super vet terrein beschikbaar direct vanuit de lift nu! Bijkomend nadeel is dat nu heel Ischgl waarschijnlijk veel drukker zal zijn met freeriders waar ze voorheen juist altijd SUPER lage poederstress hadden!

Pow!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!