Met de RescYou op de gletsjer

Door dr.Gear op 8 oktober 2013 · 10

Dr. Gear weet het nog goed. Hij liep zo'n 12 jaar geleden omhoog op de Argentière gletsjer boven Chamonix. Twee skiërs daalden af. Een vriendelijke groet. En het ging weer verder omhoog. Totdat er een ijzige gil klonk van een van de skiërs. Haar maatje was in een spleet gevallen. De angst en onkunde van de skiester zorgde ervoor dat Dr. Gear met al zijn prusiktouwtjes en karabiners aan de slag moest. Spletenredding is niet makkelijk en in geval van stress nog een stuk lastiger.

Op de gletsjer = gevaar

Elke freerider die ook op gletsjers zijn poeder zoekt moet een grondige kennis hebben van reddingstechnieken. Want een val in een gletsjerspleet kan altijd gebeuren. Om deze technieken goed te gebruiken heb je aardig wat kennis en soms zelfs kracht nodig. Een van de maatjes van Dr. Gear is een stuk lichter en kleiner dan dat hij zelf is (want minder spieren). Zelfs met een goede takel is het voor haar bijna onmogelijk om het sterke lijf van Dr. Gear uit de spleet te takelen. Verschillende merken zijn met oplossingen gekomen. De meest kant-en-klare oplossing komt bij het Zwitserse bedrijf Mammut vandaan: De RescYou.

Wat doet de RescYou?

De RescYou is de gehele takel ineen. Geen geklooi meer met katrolletjes, stijgklemmen, tiblocs, ropemans, slinges en touwtjes. Je zet deze takel vast aan een vast punt, je klikt de twee klemmen om het touw en je kunt gaan takelen. Simpeler kan eigelijk niet. En hoewel Dr. Gear nooit moeite heeft met ingewikkelde zaken vindt hij makkelijk soms wel zo makkelijk. Je kunt de RescYou ook gebruiken om jezelf uit de spleet omhoog te takelen. Je zet de RescYou aan jezelf vast en klikt de klemmen om het touw en trekken maar! Vanwege de katrolletjes en het compleet rekloze dynema touw van de kabel trek je maar een fractie van het gewicht. Zelfs minder krachtige mensen kunnen zo relatief eenvoudig hun veel zwaardere skimaatje redden.

Wat vindt Dr. Gear?

Spletenreddingen zijn hetzelfde als lawineongelukken qua stress en angst. Goed handelen is van groot belang en dankzij de ResYou kan het maken van een takel bijna niet makkelijker zijn. Ook het feit dat deze takel netjes opgerborgen aan je gordel kan hangen, maakt Dr Gear die niet al teveel rotzooi aan zijn gordel wil al skiënd en boarden gelukkig. Ook is de RescYou ideaal voor mensen die de takeltechnieken niet helemaal perfect onder de knie hebben een aanrader. En wees nou eens eerlijk, wanneer heb jij voor het laatste geoefend met spletenredding. Maar misschien het allerbelangstijkste voordeel van de ResYou is de enorme snelheidswinst die je ermee maakt. Je hebt iemand zo uit een spleet.

Nadeel

Het enige nadeel van deze ResYou is dat je dit apparaat alleen maar voor spletenredding kunt gebruiken. Met slings, prusiktouwtjes en dergelijke kun je ook nog andere alpiene technieken uitvoeren. Dus als Dr Gear echt moeilijke dingen gaat beklimmen waar hij heel veel alpiene-ijzerwaar mee heeft dan blijft de RescYou thuis. Maar 99,9 procent van de tijd dat hij over gletsjers knalt hangt de RescYou aan zijn gordel. En aan die van zijn maatjes!

Reacties

• Haas
    Expert
    Haas op 8 oktober 2013 · 12:28
    Das nou ook toevallig! ik had het ding afgelopen weekend in m'n hand bij MK skiservice in bilthoven. ik vroeg jack van nunen: Hey jack liggen er dit seizoen nog noviteiten in de schappen? waarop jack zegt: Nou haas wat denk je hiervan? De Resyou...
    Na wat gepiel en getrek zag ik waar het ding toe in staat is. Hoewel we vorig seizoen door Martijn Schell de fijne kneepjes van het spleet redden met de minitraction bijgebracht kregen. lijkt het erop dat dit instrument wat tijd kan besparen.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 oktober 2013 · 12:36
    @Haas, als jij die nou eens aanschaft 😉
    May the powder be with you.
  • Frats
    Expert
    Frats op 8 oktober 2013 · 12:52
    ziet er best fijn uit!

en inderdaad met een standaard setup met slings enzo heb je wat meer ruimte voor 'creativiteit' maar wanneer het je enkel gaat over gletsjer reddingen ziet dit er best goed uit!

en 't zal sowieso een pak sneller en efficienter gaan dan een gewone reddingstakel ....
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 8 oktober 2013 · 13:17
    De RescYou is een prima apparaat (Mammut, duh), maar let op: slechts zeer beperkt toepasbaar. In de praktijk komt het namelijk bijna niet voor dat je een Flaschenzug moet bouwen. De kans is groot dat de persoon in de spleet niet aan touw zit. In die situatie is een "Lose Rolle" met Manschaftszug en evt. een mintraction als "teruglooprem" de meest snelle en eenvoudigst toepasbare techniek. Werkt in 9 van de 10 gevallen. Alleen als dat niet lukt (slachtoffer is bijv. bewusteloos) ga je moeite doen en een Flaschenzug met bijbehorende ankers etc. bouwen. En ja dan, is het wel handig als de hele takel al kant-en-klaar aan je gordel hangt. Maar, wees eerlijk: dan is de reddingsdienst toch ook al gebeld 😃
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • HaeMeS
    Advanced
    HaeMeS op 8 oktober 2013 · 13:43
    Helemaal met Menno's antwoord eens. Prima ding, maar niet per se nodig. Ben wel van mening dat als ie een jaar ongebruikt heeft gelegen je niet meer precies weet hoe je 'm moet gebruiken. Qua usability kunnen er dus nog wel wat tweaks aan gedaan worden.
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 oktober 2013 · 15:19
    @Haas; dan springen wij (Morris en ik) er wel in! 😉
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • costijn
    Expert
    costijn op 9 oktober 2013 · 10:41
    Heb em! ideaal!
    Mijn redenen om em toch aan te schaffen:
    1: Zat samen met Robbert in een erg afgelegen gebied - geen reddings dienst om te bellen. Dus Mannschaftszug was geen optie. -
    2: Met de meest eenvoudige takel die ik ken (Seilrolle) zag ik mezelf Robbert niet uit een spleet trekken met zware rugzag ed (uitgaande van het meest ongunstige geval).
    3: Een ingewikkeldere takel (lees lichter/meer terugloop) maken zou kunnen maar dat zou me teveel tijd kosten (als ik het me al herinner in een stress situatie).
    4: Erg makkelijk ook om zelf uit de spleet te komen (prussiken in de winter gaat maar erg a relaxt met handschoenen/sneeuw//ijs.
    5 Weegt netzoveel als 3 karabiners dus echt veel is't niet, zeker aan je gordel valt het mee.
    VInd em makkelijk in gebruik.
    Robbert had de peztl set met minitraction, die set lijkt wat veelzijdiger al heb je ook meer losse onderdelen die rond slingeren (en die raken nog wel eens kwijt op een graatje in een stormachtige wind...)
  • robbert
    Advanced
    robbert op 9 oktober 2013 · 17:51
    @costijn Ik heb ook hele zware botten en jouw arm spiertjes zijn natuurlijk ook niet echte krachtige kanonnen........ maar ja de RescYou lijkt toch wel handig en verlies je zeker minder snel dan al die losse onderdeeltjes
  • jriph
    Tourist
    jriph op 9 oktober 2013 · 23:04
    Ik begrijp dat tijd ding niet zo goed.

In mijn beleving is het enige wat echt rap gedaan moet worden is het zekeren van de persoon in de spleet en de redder. Als hij/zij dan hangt en niet naar het centrum van de aarde kan verdwijnen en je bent zelf gezekerd kan je dan rustig de rest bouwen..

load transfer met zo iets is natuurlijk wel een heel stuk eenvoudiger,maar
    400 gram is best veel als je bedenkt dat je daar touw, ijsschroeven, een half dozijn carabiners, slings, atc etc etc die je/ik vrijwel altijd toch al meesjouwt .

Drie carabiners wegen minder dan 100 gram non locking en ongeveer 150gram locking.

Als je een van de carabiners wisselt voor een DMM revolver , heb je al een katrol/carabiner, een atc heb je al, dan 80 gram voor een Ropeman 2. 165 gram voor een micro traxion ben je voor 245 gram extra klaar.

Heb je nog steeds geen 6:1 katrol maar als je trekt aan je gordel en je oploopt moet je toch een heel eind kunnen komen met een 3:1.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • costijn
    Expert
    costijn op 13 oktober 2013 · 01:49
    @jriph Tijd is belangrijk hier omdat je (wanneer je echt moet takelen, ofwel meest ongunstige geval) maatje bewusteloos met een gat in z'n hoofd in een spleet bungelt. Dan wil je em er snel uit hebben, zeker omdat ie waarschijnlijk in een voorjaarzonnetje in z'n thermo over de gletsjer liep en nu erg snel afkoelt.
    3:1 is bijna niet te doen in je eentje als er niemand meetrekt, dan komen er ook nog remknopen bij (en die heb je als je met z'n tween onderweg bent), de rescyou zet je er snel/makkelijk overeen.
    Maar idd, net onder 400 gram is best veel vergeleken met de rest van je toerset. Mijn HMS schroefcarabiner weegt 86 g, twistlock 270g (toegeven, is een oud zwaar ding)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro