PoederAlert #1. Op weg naar 40-70 centimeter vers?

PoederAlert #1. Op weg naar 40-70 centimeter vers?
We zijn er weer!
We zijn er weer!

Waar de sneeuwval van zaterdag vooral regen was en natte sneeuw op zeer grote hoogte, gaat dit de komende week flink anders worden. Waar alle ogen de afgelopen week gericht waren op de VS en Canada (heb je de legendarische 1 oktober opening van Crystal Mountain gezien?), kunnen we nu vol op de Alpen gaan focussen. Mijn woorden van zaterdagavond bleken niet voor niets. Zowel ECMWF als GFS waren het eens… er komt sneeuw aan. Tijd voor poederalert#1?

Het dooit alweer in Noord-Amerika, zoals hier in Whistler
Het dooit alweer in Noord-Amerika, zoals hier in Whistler

PoederAlert#1?

Ik ben altijd heel voorzichtig met PoederAlerts in het pre-seizoen en dat heeft een aantal redenen. Allereerst ligt er heel vroeg in de winter nog geen basis en zul je moeten uitwijken naar de gletsjers. En gletsjers liggen vol met gletsjerspleten. Een enkele stap buiten de pistes kan al voldoende zijn om in een labyrint van spleten te verdwalen. Als vanaf november de sneeuw zich meer en meer uitbreidt buiten de gletsjergebieden is er een twee gevaar. Namelijk de rotsachtige ondergrond. Zoals in je in module 1 van de wePowder Safety Academy leert heeft een rotsondergrond veel sneeuw nodig en vroeg in het seizoen is dat nog niet het geval. En dan is er nog het derde gevaar, de zogenaamde tweede sneeuwval die garant staat voor de eerste plaat- of wintersporterlawines. Iets wat we behandelen in de binnenkort te lanceren module II van de wePowder Safety Academy. Ik ben vroeg in het seizoen daarom altijd een fan van de dumps op alpenweides en in de lariksbossen. Minder risico, meer plezier en regelmatig al vanaf midden november.

Waarom nu dan toch?

Allereerst omdat het een significante dump gaat worden, ten tweede omdat de sneeuwgrens stevig onderuit gaat, ten derde omdat het na de sneeuwval weer zonnig wordt en ten vierde omdat er nog maar weinig gebieden open zijn. En die paar gletsjergebieden die wel open zijn, zijn heel duidelijk in het markeren van de gevaren. Maar nog belangrijker… Hintertux kent een perfecte dalafdaling die volledig uit gras bestaat. Valt daar 50 cm op, dan is het eventjes feest. Het zomaar eens zo kunnen zijn dat het zaterdag mooi poederen wordt vanaf de Sommerbergalm.

Want?

Het lagedrukgebied Werner, dat nu nog hoog boven Scandinavië ligt gaat een verbinding aan met het op onderstaand kaartje rood omcirkelde lagedrukgebied en stuwt deze in de loop van de woensdag dan richting het zuiden. De noordelijke stroming die hiermee op gang komt stuwt koude lucht richting het zuiden.

Werner gaat zijn krachten bundelen.
Werner gaat zijn krachten bundelen.

Eenmaal op weg naar het zuiden ontstaat er lagedruk ten zuiden en ten noorden van de Alpen en wordt de Alpenhoofdkam van Italië, Oostenrijk en het oosten van Zwitserland ingeklemd tussen twee vuren met als gevolg dat het intens gaat sneeuwen. Vanwege de intense neerslag en de vanuit het noorden binnenstromende koude lucht daalt de sneeuwgrens rap, waardoor het zeker tot op de parkeerplaats van Hintertux zal gaan sneeuwen. Voorlopig ga ik uit van 50-70 cm vers boven de 2000 meter in de Alpenhoofdkam van Italië/Oostenrijk, waarbij de sneeuwgrens tijdelijk richting of zelfs onder de 1000 meter zakt.

De komende dagen meer details en zal de voorspelling verder aangescherpt worden. Mocht je komend weekend willen gaan, dan druk ik je hierbij alvast op het hart; ga op de gletsjer niet off-piste als je hier geen kennis over hebt. Mocht je vandaag met vragen zitten, schroom niet ze hier te stellen. Ik ben de hele dag bezig de laatste hand aan module 2 van de wePowder Safety Academy te leggen en beantwoord tussendoor graag je vragen.

Geen tijd komend weekend

No worries, de winter is nog lang. De eerste sneeuw is lekker voor het gevoel, maar zal zeker niet de meest diepe dag worden in een klein geheimpje diep in de Alpen. Er komen nog genoeg dagen deze winter en voor je stoke kun je 8 november ook nog terecht op het FreerideFilm Festival in Amsterdam met de diepste films van deze winter.

Yihaaa… winter '13-'14 is een feit.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RPAuteur7 oktober 2013 · 10:42

BAM!

Explore the Outdoor!
Beginner
HaagjeAuteur7 oktober 2013 · 11:29

he he, het duurde even :)

Gevorderd
DutchessAuteur7 oktober 2013 · 12:46

Een goed begin is het halve werk. En voor wie thuisblijft: dat kaartje riekt ook naar surf!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur7 oktober 2013 · 12:48

@@Dutchess, goed gezien ;) Zin in…

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur7 oktober 2013 · 18:13

En, wie heeft er plannen? Ik wel. Ben nog bezig om het hier thuis rond te krijgen, maar ik denk er over om donderdagmiddag/avond naar Hintertux te rijden.

Zin in ook … :D

Gevorderd
Haas™Auteur8 oktober 2013 · 00:51

Laat in nou net in Zwitserland zijn dit weekend. :P

Rex Monte - Amor Nix
Beginner
johannesAuteur8 oktober 2013 · 08:17

ga over twee weken naar oostenrijk, hopelijk ligt er in de omgeving van sankt johann im pongau ergens genoeg sneeuw om een afdaling te maken

Gevorderd
BigLepowskiAuteur8 oktober 2013 · 15:01

Yeah eindelijk!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!