Stinkt deze campagne van ABS airbags?

Door meteomorris op 8 oktober 2013 · 81

Arjen poste al eerder een artikelover onderstaande lawine. En ik vind dat ABS nu te ver gaat. Dit keer helpt de airbag van de 24-jarige freerider Aymar Navarro hem om niet begraven te worden. Gezien de grootte van de lawine kan je toch wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat de airbag z'n leven gered heeft. Maar zeker weten doen we dat nooit.

Laat ik voordat je begint met lezen een aantal zaken vooropstellen. Ik vind een airbag heel nuttig en geloof er in dat deze me kan helpen voor het geval het toch mis gaat. Sterker nog, ik rijd al jaren met een lawine airbag. Na het volgen van een of meerdere lawinecursussen en het hebben van een eigen lawinepieper, schep en sonde is een lawine airbag een logische aanvulling. Maar de wijze waarop ABS nu campagne voert stinkt en daar is bovenstaand filmpje onderdeel van.

Waarom?

Jaarlijks overlijden er 100-110 mensen in de Alpen als gevolg van een lawine. En waar een overgrote meerderheid denkt dat die lawines zomaar spontaan op je hoofd vallen is de realiteit een andere. 90% van de slachtoffers heeft zelf zijn dodelijk lawine veroorzaakt. En dat is bij Aymar Navarro niet anders. Hij heeft zelf de lawine veroorzaakt. Dat was die dag slecht nieuws voor hem, maar goed nieuws voor jij en mij. Want als we zelf onze dodelijke lawines veroorzaken dan betekent dat ook dat je 'm kunt vermijden. Simpelweg door niet op die lawinegevaarlijke helling te zijn.

Bewustzijn

Toch blijft dat beeld van die spontane lawine bij velen in het hoofd rondzingen en ABS doet er weinig aan om je er bewust van te maken dat 90% van de dodelijke lawines door de rijder of zijn vrienden zelf is veroorzaakt. Want als iets zo onvoorspelbaar en spontaan komt, hoe kun je je er dan tegen wapenen? De lawine airbag toch? En precies deze denklijn wordt de laatste tijd actief neergezet in de campagnes van ABS. Kijk nog eens goed naar bovenstaand filmpje. Kijk je verder op YouTube, dan vind je onder bovenstaand filmpje deze passage:

The 24-year old survived the accident thanks to his avalanche airbag unscathed except for a few scratches.

Is het zo dat zonder ABS Aymar de lawine niet overleefd zou hebben? Geen idee, ik geloof van wel maar het is onmogelijk om daar een sluitend antwoord op te geven. Maar klik je dan door naar de YouTube pagina van ABS dan zie je hoe ze de campagne neerzetten. Net voor de start van de winter zijn er opvallend genoeg heel wat nieuwe filmpjes van rijders geüpload die hun liefde voor de ABS airbag ten toon spreiden.

Op Facebook is de toon van ABS nog wat scherper en openen ze zo: 'If you think you don't need to care about avalanche safety you better watch this video.' Het is goed dat ze dit aankaarten, maar voorkomen is nog altijd genezen. De boodschap daarentegen is helder: koop een airbag en je overleeft een lawine. Want wat leert het filmpje jou? Wat is je conclusie na het zien van het filmpje van Aymar? Zeg het maar....

Het pijnlijkste in de ABS campagne vind ik het verhaal van Elyse Saugstad. Zij was onderdeel van de groep van skiërs en snowboarders ten tijde van de door de NY Times zo fantastisch gedocumenteerde lawine in Stevens Pass.

Voorkomen is beter dan genezen

Als de Stevens Pass lawine iets laat zien, en laat ik er niet omheen draaien, is dat er fout op fout op fout gestapeld is. Dit was Russische roulette in zijn puurste vorm. We hebben geluk dat Elyse het kan na vertellen, maar zouden de andere het ook overleefd hebben met een airbag? ABS claimt een survival rate van 97%, maar lees je verder dan wordt het interessant. Mijn economie leraar zei altijd, je hebt leugens, je hebt grotere leugens en je hebt statistieken. En laat ik je één ding zeggen, wees altijd alert bij statistieken en probeer ze te doorgronden.

Eerst de feiten

Jaarlijks vallen er 100-110 doden in de Alpen als gevolg van lawines. Tenminste 90% hiervan heeft de lawine zelf veroorzaakt. Uit onderzoek van de ICAR blijkt dat van de mensen die volledig in een lawine komt (d.w.z. het hoofd volledig onder de sneeuw) uiteindelijk 50% het overleefd. Van de slachtoffers overlijdt het grootste deel door verstikking, een trauma is de tweede doodsoorzaak.

Maar hoeveel mensen komen er jaarlijks in een lawine? Welk percentage daarvan ligt met zijn hoofd volledig onder de sneeuw? Hoewel er steeds meer data is, weten we nog steeds niet zo heel veel. Maar dat is ook niet zo vreemd. Buiten lawinegoeroe Martin Engler om zijn er maar weinig onderzoekers die bewust een lawine veroorzaken in het vrije terrein. En als we die statistieken niet hebben, hoe kan ABS dan op een survival rate van 97% komen? Goochelt ABS met cijfers en spiegelen ze ons een mooie toekomst voor of kloppen deze cijfers? Weet jij het? Ik lees graag de berekeningen....

Wat weten we wel?

We weten dat met de juiste kennis de kans heel veel kleiner was om in een lawine te komen. Namelijk door de lawinegevaarlijke helling te vermijden. Hoe je dat doet? Door de onveilige hellingen er al op tijd uit te filteren. Hoe je dat weet? Met de juiste kennis.

Geloof je dat niet? Iedereen die een lawinecursus heeft gevolgd weet welke fouten er zijn gemaakt bij het ongeluk in Stevens Pass en zou alleen al op grond van het lawinebericht en de hellingshoek hebben afgezien van die helling. En dan heb ik het nog niets eens over de overige fouten.

Wat is dan wel ethisch?

Ik draag graag een airbag. En ook deze winter draag ik weer mijn ABS Airbag. Voor het geval dat. Niet omdat ik een stuntman ben.

Was getekend Morris

Reacties

• 49
    Advanced
    49 op 8 oktober 2013 · 17:32
    Ik heb in ieder geval nog nooit een zwemvest fabrikant soortgelijke reclame zien maken.

Ik vind het niet eens zo kwalijk dat ABS niet uitlegt dat je zelf meestal de lawine veroorzaakt en je met de juiste kennis je risico aanzienlijk kan verkleinen. Ik vind het vooral kwalijk dat de illusie wordt gewekt dat je met een ABS gerust in een lawine terecht kunt komen omdat jou dankzij hun rugzak toch niks kan gebeuren.
    montagna bianca, ti amo
  • Niels
    Advanced
    Niels op 8 oktober 2013 · 17:45
    Eens.

Hetzelfde als de rest van de markt. Toevallig hebben ze een product dat levens kan redden, maar het had net zo goed een nieuw wasmiddel kunnen zijn. Als het beter verkoopt door het 'halve verhaal' te vertellen zullen ze het niet laten. Boter op de airbag.
  • RP
    Advanced
    RP op 8 oktober 2013 · 18:15
    +1

Mij bekruipt zelfs het gevoel dat het hier om een verkapte 'commercial' gaat die volledig in elkaar is gezet. Dit doordat alle camerawerk zo'n beetje op de ABS is gericht zelfs direct na ongeval...... dit zal natuurlijk niet zo zijn maar ben wel van mening dat men het zo in beeld brengt.

Meest kwalijke inderdaad dat men het doet voorkomen dat je met een ABS niet meer bang hoeft te zijn voor lawines want dankzij de ABS overleef je het toch wel...
    Explore the Outdoor!
  • Robert-marieke
    Advanced
    Robert-marieke op 8 oktober 2013 · 18:28
    Het is een commercial, de muziek en hoe het gefilmd is maar ik mis alleen de tekst.
    Nou gelooft het grote publiek dat je met de airbag overal af kunt, zonder dat je je verdiept in de lawinekunde en andere zaken die met het freeriden te maken hebben.
    Een slechte zaak vindt ik.
    Snowboarder
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 8 oktober 2013 · 18:43
    +1

Dit gaat mij ook te ver. Spijtig om te zien dat ook een pro als Eva Wagner vrolijk met ABS meehuppelt en niets over preventie roept. De commercie deinst nergens voor terug.
    ‘En quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilité’
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 8 oktober 2013 · 18:45
    Oops spellingscontrole Walkner
    ‘En quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilité’
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 8 oktober 2013 · 18:55
    Is dit van ABS zelf ?? Dit slaat écht nergens op !
    sbs roelz
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 oktober 2013 · 18:58
    Ik dacht ook al dat het geënsceneerd was, maar kan er niet precies de vinger op leggen waarom. Misschien omdat proberen deze lawine uit te rijden mij bij voorbaat al gekkenwerk lijkt.
    splitfest.nl
  • jriph
    Tourist
    jriph op 8 oktober 2013 · 19:03
    De copy zou moeten zijn: This time I survived my lack of judgement with ABS and a shitload of dumb luck
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 8 oktober 2013 · 19:09
    Ze brengen het zo dat het lijkt alsof je overal kan skiën zo lang je maar abs hebt, hoe gevaarlijk de helling ook is.. niet goed imo
    Skileraar bruin Jelmer
  • evan
    Advanced
    evan op 8 oktober 2013 · 19:32
    Het is volkomen begrijpelijk dat ABS dit soort beelden als reclame gebruikt, maar ABS had op z'n minst een waarschuwing aan de begeleidende tekst op Youtube kunnen toevoegen en andere muziek kunnen gebruiken.
    In het interview op hetzelfde kanaal heeft Navarro het wel kort over de hoeveelheid verse sneeuw (vier meter (!) in tien dagen), dat ze de risico's kenden en die probeerden te minimaliseren door uit drie sectoren van de berg de veiligste te kiezen en binnen die sector een "minder steile helling" te nemen. Los van dat het jammer is dat er geen gedetailleerder informatie wordt gegeven, blijft vooral die opmerking hangen dat hij zijn ski's, goggle en stokken is kwijtgeraakt. Daarna had men hem natuurlijk moeten vragen wat hij ervan geleerd heeft.
    Dat hij zelf luchtig met het ongeval lijkt om te gaan en de ABS vooral ziet als een excuus om grotere risico's te nemen ("Mi mochila ABS siempre me da la confianza que necesito" zei hij vorig jaar in een interview http://issuu.com/skiamosmagazine/docs/skiamos_temp_12-13... p.109) reken ik hem zelf niet zozeer aan. Maar ik vind de timing van deze reclame wel heel slecht, namelijk slechts twee weken nadat een vriend van hem (Jordi Tenas http://snowbrains.com/freeskier-jordi-tenas-dies-in-avalanche-in-las-l... https://www.facebook.com/aymarnavarrofreeride) in een lawine is omgekomen (in zijn tent).

@RP: de beelden zijn weliswaar voor reclamedoeleinden opgenomen, maar voor Ford. Dat ABS zo nadrukkelijk in beeld is betekent ongetwijfeld dat ze eraan meebetaald hebben, naast dat het natuurlijk goed is voor de veiligheidsreputatie van Ford ...
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 8 oktober 2013 · 19:38
    Had hetzelfde als @ieism en @RP, zeker ook omdat het shot vooral heel erg de nadruk legt op de ABS. Shot van achter vol op de tas, velcro van de trigger af en in droppen. Bizar gevoel.
    Waar het wit is, is een weg.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 8 oktober 2013 · 20:29
    @ evan: Ik durf nog wel een stapje verder te gaan. Als je na 4m vers in 10 dagen op de eerste blue bird dag in zo'n helling stapt, mag je in mijn ogen niet meer spreken van "risico minimalisatie".
    Built for Speed
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 oktober 2013 · 21:19
    49 zegt het wat mij betreft prima.

Dit zet een onwetende freerider volledig op het verkeerde been en laat hem/ haar geloven dat zolang je een ABS om hebt, het allemaal wel goed komt, ongeacht de grootte van de lawine.

Helaas zijn er ook gevallen bekend van mensen met een ABS om die onder 4m (oid) sneeuw lagen, ballonnetjes helemaal plat en hartstikke mors dood. Gek genoeg zie je die filmpjes niet voorbij komen...

Commercie nog tot daar aan toe maar niet als het (letterlijk) over lijken gaat.
    Slecht, slecht, slecht.
    White room,Pillow lines,I rule
  • JustFrank
    Advanced
    JustFrank op 8 oktober 2013 · 21:20
    weet niet hoe jullie dit te zien kregen maar ik kreeg zelfs een mail van ABS met het verhaal en het filmpje. Dit valt ethisch niet te rijmen het word echt tijd dat de industrie haar verantwoordelijkheid gaat nemen in deze.
    Life is Good! Enjoy the Ride!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 oktober 2013 · 21:25
    Het wordt helemaal debiel als je je bedenkt dat het filmpje van morris de 2e run van de dag is... en dit de 1e!

White room,Pillow lines,I rule
  • RP
    Advanced
    RP op 8 oktober 2013 · 21:32
    @telemikey Als dat zo is dan zou ik zeggen dat onze 'hunch' right on is... dat men er op uit was om een formidabele shoot van een ABS airbag safe te maken....

En als dat zo is: onvoorstelbaar!

Echter als je dit al op je eerste run meemaakt en dan een op het oog nog steiler stuk induikt terwijl de kritische neuschneemenge nogal overschreden is (als ik de info mag geloven) dan denk ik niet dat deze lawine als een verassing kwam.....
    Explore the Outdoor!
  • poling
    Beginner
    poling op 8 oktober 2013 · 21:38
    eens

vedrr vroeg oik me af. wst is eigenlijk het slimst (dubieuze woordkeuze msschn) vroeg vallen of zolang mogelijk door gaan? laatste meen ik weleens te hebben gehoord... iemand?

niet overigens dat ik zelf iets verwacht in dergelijke situatie. i would freeze im afraid.
  • Berber
    Expert
    Berber op 8 oktober 2013 · 21:39
    Dit is zoooo FOUT! Het stinkt wel degelijk.
    Ik ben bang dat er genoeg jonge gasten zijn die zich voor een paar centen laten lijmen om zo'n commercial in elkaar te zetten en/of andere domme dingen doen. Het is nou eenmaal niet gemakkelijk om je geld met Freeriden te verdienen. Daarnaast vinden een heel aantal profs het niet hun pakkie an is om mensen te informeren, ze zijn er om sensationele beelden te produceren en hun sponsoren blij te houden!

Gisteren gelezen, thema Avalung:

''het kan idd heel snel gaan afhankelijk van de situatie. Maar ik denk dat op het moment dat tijdens je afdaling alles gaat schuiven je toch nog wel tijd hem om een ruk aan de hendel te geven en die buis in je mond te proppen. Gelukkig kan ik niet zeggen dat ik een ervaringsdeskundigen ben! Maar baseer het even op wat beelden van internet.''

Ik wil 'niet-beter-weten' niet veroordelen maar het maakt me wel errug zorgen. Hoop doet leven, blijf zelf nadenken en opletten mensen!
    Gr.
  • poling
    Beginner
    poling op 8 oktober 2013 · 21:45
    wow die eersts run. spektalair in zijn foutste vorm. heel heftig. als dit idd voor een spot is .. leuke werkgever dan.
    in both ways gekkenwerk imho
  • rollie
    Beginner
    rollie op 8 oktober 2013 · 21:54
    bizar. lijkt inderdaad reclame voor ford (te duidelijk die auto in beeld met heel groot ford kuga er op).. maar het lijkt alsof ze expres de 'gave beelden' van naast of net 2 meter voor een lawine skien willen hebben.....

Tja. .. geen goede woorden voor over.....
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • japstar
    Beginner
    japstar op 8 oktober 2013 · 21:55
    De campagne is misschien op het randje, maar ik vind de informatie de ABS website best behoorlijk:

http://abs-airbag.de/en/avalanche/avalanche-tips/

"Over 100 people die every year in off-piste avalanches. The vast majority of avalanches are triggered by the victims themselves. Prevention, in other words the avoidance of avalanches, is by far the most important off-piste tip."

Dergelijke info zie ik bij Snowpulse niet op de site....
  • Easy
    Advanced
    Easy op 8 oktober 2013 · 21:58
    Ah, die eerste run ontbrak nog in de puzzel. Hij was zelf dus waarschijnlijk de oorzaak van de grote plak lawine puin die in zijn "ABS saved my life" filmpje op 1:04 te zien is ...
    Built for Speed
  • Berber
    Expert
    Berber op 8 oktober 2013 · 22:01
    @poling zo lang mogelijk blijven staan!

@Telemikey Wow ik vind dit heel schandelijk! Hij dacht er nog even in te rijden maar toen had ie zijn broek ineens vol. Veel te vlakke helling voor een sensationele ABS reclame.

Sprachlos en ga Eva Walkner eens uithoren over deze Tactieken van haar sponsor.
  • RP
    Advanced
    RP op 8 oktober 2013 · 22:11
    @japstar info op de site is een ding maar dit soort films is een ander.....

@Berber You go girl! 😉
    Explore the Outdoor!
  • evan
    Advanced
    evan op 8 oktober 2013 · 22:12
    @telemikey: als dat nog geen teken is dat je beter iets anders kunt gaan doen ...
    Waar heb je dat filmpje gevonden?

Dit wetende lijken die uitspraken over het minimaliseren van de risico's in het interview met Navarro (het filmpje) al helemaal puur voor de bühne te zijn gedaan. Wat een kolder! Dat plaatst zijn uitspraak "The only thing we were not expecting is what happened next" in een heel ander perspectief; met andere woorden "we hadden wel een lawine verwacht, maar niet een van deze omvang". Het lijkt er inderdaad op dat ze een laconieke jongen misbruikt hebben omwille van spectaculaire beelden zoals in dat eerste filmpje. Maar ik geloof dus niet dat de lawine in het tweede filmpje volgens plan was.
    In het interview in 'Skiamos' dat ik citeerde haalt hij aan dat hij bij het opnemen van "Aran In Edit" ook in een lawine terechtkwam, maar er bovenuit wist te blijven en eruit kon skiën door achterover te leunen waardoor de punten van zijn ski's boven bleven. Hij leek er niet erg van onder de indruk ...
  • RP
    Advanced
    RP op 8 oktober 2013 · 22:21
    @evan Ik denk dat het een publiek 'geheim' is dat Profi freeriders steeds verder gaan om knaken te verdienen en hun sponsors tevreden te houden zoals @Berber aangeeft.

Het moet altijd vetter, extremer en gevaarlijker en wellicht heeft deze jongen gedacht: ik heb een heli in de buurt, ze vinden me wel op tijd en heeft daarom bewust het risico genomen terwijl hij die ochtend er al bijna in zat op een flauwere helling....
    Explore the Outdoor!
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 8 oktober 2013 · 22:22
    Zouden ze de hete adem van BCA en arc teryx in hun nek voelen? Als je het youtube kanaal bekijkt lijkt dit toch wel een campagne van behoorlijke omvang.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • evan
    Advanced
    evan op 8 oktober 2013 · 22:33
    @RP: daarom neem ik hem ook niet zoveel kwalijk, hij lijkt me gezien zijn uitspraken een vrij zorgeloos type. Bovendien staat hij onder druk; voor hem tien andere subtoppers uit het freeridecircuit die het wél aandurven.
    Ik denk dat iedereen hier het er wel over eens is dat je het adverteerders (zoals Ford in dit geval) kwalijk moet nemen dat ze over de rug van een jonge pro met geldingsdrang en potentieel heel veel recreanten spectaculaire beelden van lawines in hun reclames willen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro