Stinkt deze campagne van ABS airbags?

• RP
    Advanced
    RP op 8 oktober 2013 · 22:35
    @evan True

Ik weet alleen niet of het Ford is of toch ABS gezien de ABS beelden.....

Ik zie die jongen eerder als slachtoffer en vooral ABS als de Trigger....
    Explore the Outdoor!
  • RP
    Advanced
    RP op 8 oktober 2013 · 22:40
    Maar het blijven natuurlijk speculaties en eigenlijk moet ik me daar principieel verre van houden.
    Explore the Outdoor!
  • evan
    Advanced
    evan op 8 oktober 2013 · 22:45
    @RP
    Ik sluit het niet uit, maar als dat zo is liegt ABS in de beschrijving van het filmpje waarin de skiër door de lawine gegrepen wordt.

"A camera team around Nil Torremocha from bumpyfilms.com was supposed to capture Freeski material for a TV commercial for a car brand. The conditions seemed to be perfect when spanish fresskier Aymar Navarro began his descent from top of 2,802-meter high Tuc de Barloguera."

"The conditions seemed to be perfect". Het is maar net wat je doel is ...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 oktober 2013 · 23:08
    @japstar, goed punt.
    @telemikey, bizar die 1e run.
    May the powder be with you.
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 oktober 2013 · 23:08
    Ze waren echt opzoek naar die lawine. Ze wilde dat ie ging. Maar in filmpje 2 was ie niet groot en spectaculair genoeg dus.... we gaan nog een keer en triggeren nu wel een massieve lawine. "Shittttt zo groot hoeft nou ook weer niet", heeft ie gedacht! Zeker weten!

En iets in mij doet me twijfelen dat het de zelfde lawine is waar ze hem uithalen als waar we hem in zien verdwijnen....

Maar dit gaat echt buiten alle proporties. Ze willen vooral vette actie met lawines in beeld brengen... ECHT NIET GOED een verkeerd beeld wordt uitgedragen nu!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • 49
    Advanced
    49 op 8 oktober 2013 · 23:18
    Laten we ook hier niet over speculeren maar vaststellen 😉 .

- 2 sponsors hebben belang bij spectaculaire freeride beelden
    - een jonge "pro" freerider speelt de hoofdrol
    - eerste run van de dag veroorzaakt een serieuze lawine
    - tweede run is steiler en meer exposed
    - iig één van de sponsors maakt na het ongeluk een knallende commercial
    - ...
    montagna bianca, ti amo
  • skiester
    Advanced
    skiester op 8 oktober 2013 · 23:33
    Imho klopt er iets heel erg niet. Maar nu wordt Eva ook genoemd, maar wat heeft zij dan fout gedaan? Als er iemand weet dat een ABS je niet uit alles redt is zij het wel na haar val en torn ACL afgelopen seizoen...
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • evan
    Advanced
    evan op 8 oktober 2013 · 23:42
    @49
    Het zou inderdaad zomaar kunnen dat het een een-tweetje tussen ABS en Ford is geweest. Nu kan ABS doen alsof ze er niks mee te maken hebben zonder Ford te noemen en anders had Ford een mooie reclame gehad. Ik vraag me af of ze daarvoor vervolgd kunnen worden. Ze zullen die jongen vast wel een handtekening hebben laten zetten om zich in te dekken ...
  • 49
    Advanced
    49 op 8 oktober 2013 · 23:44
    @meteomorris
    @japstar

Het is niet per sé de taak van een producent van veiligheidsmateriaal om te duiden dat de sport waar het materiaal voor gemaakt wordt gevaarlijk is (zwemvestproducent: u kunt in water verdrinken, zou raar zijn niet?). Het is wel een taak van deze producent om aan te geven hoe zijn product bijdraagt aan veiligheid en welke beperkingen het product kent. En dat je dus ook ondanks het gebruiken van hun product slachtoffer kunt worden.

Ik vind dit belangrijk om te benadrukken omdat de producent er ook belang bij heeft om angst te kweken voor het gevaar dat zijn product probeert te beperken. "Off-piste bewegen is gevaarlijk, koop ons product en u bent veilig", dat is de boodschap die goed verkoopt. Een eerlijke koopman zou zeggen: "Als u weet waar u mee bezig bent kunt u gerust buiten de piste bewegen. Ons product geeft u nog extra waardevolle bescherming, maar leidt ook niet tot volledige zekerheid."

Het wordt complex als je vindt dat deze producenten wel risico-bewustzijn moeten of mogen stimuleren. Want waar ligt de grens tussen het bewust maken van risico en het angst kweken voor gevaar (ter stimulering van de eigen verkoopcijfers)? En eerlijk is eerlijk: de wepowder academy beweegt zich ook op dit evenwichtsvlak. Daarbij wordt erg nadrukkelijk op de gevaren van free-riden gewezen (met de uitgesproken intentie: bewustwording stimuleren), maar wel ook heel duidelijk aangegeven dat er altijd een rest risico blijft bestaan. Wat al aangeeft hoe moeilijk de grens is aan te geven tussen eerlijke risicovoorlichting en het kweken van angst.
    montagna bianca, ti amo
  • Berber
    Expert
    Berber op 8 oktober 2013 · 23:51
    @skiester Ik persoonlijk wil wel graag haar mening horen over dit soort reclame van haar Sponsor. Maar Flo, Matthias, Andy, Rudy, Roman, Beni, Martin en/of Mitch kan ik ook vragen. Misschien dat Eva vanwege haar eigen kennis ook geen uitnodiging van Ford en ABS heeft gekregen. Bovengenoemde atleten wordt niets verweten! Wel vind ik dat je als rider achter een sponsor moet (kunnen) staan. In dit geval kan ik me niet voorstellen dat ze dat kunnen. Ik hoop dan ook dat ze hier duidelijk een gemeenzame mening over zullen uiten!
    *Ik ben echt een beetje boos over deze filmpjes en tactieken! Werk mijn Hintern ab om iedereen maar bewust te maken.. komt dit aan het begin van een nieuw seizoen.. mag niet doller worden*
  • Berber
    Expert
    Berber op 9 oktober 2013 · 00:06
    @49 Ik begrijp wel wat je zegt maar het is gewoon waar dat personen die geen idee hebben, niets in Off Piste te zoeken hebben. Ook niet als ze dan een rugzak met ballonnen om hebben hangen! Een beetje angst moet er worden gekweekt dan gaan mensen zich met de gevaren bezighouden. Hebben ze begrip voor het geheel en kennen ze de gevaren, dan ontstaat een rider die met respect, voor kracht van de natuur, zijn line kiest.
    Zonder rijbewijs laten je ze ook niet met een vette Ford met ABS op de snelweg !?

Het probleem is dat het product 'Lawinerugzak' nog te duur is. Er zijn meer aanbieders gekomen.. er moeten meer afnemers van rugzakken bezorgt worden.. Meer steekt hier niet achter. Het is onverantwoordelijk om reclames, die zo in elkaar gezet worden, op het grote publiek los te laten! Het klinkt voor dik en dom zo: Jij kan skien, hier ballonrugzak, daar dikke sneeuw, alles leuk!
  • 49
    Advanced
    49 op 9 oktober 2013 · 00:11
    @Berber

Absoluut: don't do what you don't know about.

Zoals ik bovenaan al schreef: "Ik vind het vooral kwalijk dat de illusie wordt gewekt dat je met een ABS gerust in een lawine terecht kunt komen omdat jou dankzij hun rugzak toch niks kan gebeuren."

Bewustwording is belangrijk. Angst onnodig (maar verkoopt wel goed).
    montagna bianca, ti amo
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 9 oktober 2013 · 00:14
    Ik wacht rustig tot het moment dat ik de front-page weer kan bekijken zonder doodgegooid te worden met safety-waarschuwingen.
  • TjeerdN
    Beginner
    TjeerdN op 9 oktober 2013 · 08:27
    @meteomorris Erg goed verhaal!
    Commercie en ethiek blijken altijd moeilijk te combineren...
    Props dat je ons altijd scherp houdt wat betreft veiligheid. Op een of andere manier laat ik me toch makkelijk meeslepen door dit soort campagnes en filmpjes, terwijl je eigenlijk beter weet
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 9 oktober 2013 · 08:40
    @skiester Ik noem de naam Eva omdat zij de video op haar Facebook zet met een "koopadvies". Comments van bezoeker analoog aan bovenstaande commentaren van WePowderaars wordt IMHO volledig weggewuifd. Ik vind niet dat dat haar nu verbindt aan deze reclame en had haar naam misschien niet moeten noemen, aan de andere kant ben ik teleurgesteld dat de pro's hun zichtbaarheid niet gebruiken om bewustzijn te creeren maar wel om producten te promoten.
    ‘En quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilité’
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 oktober 2013 · 08:45
    @TjeerdN, dank
    @Jesper, vorig jaar lieten 2 gerespecteerde en gepassioneerde freeriders uit deze community hun leven in de Alpen. Dat verlies draag ik en nog vele anderen dagelijks met zich mee. Het is daarom dat we besloten hebben beter een waarschuwing te veel dan te weinig te geven. Dat kan als een overkill overkomen voor de reguliere bezoeker, maar als we daarmee een breder safety bewustzijn organiseren dan heb ik het er graag voor over.
    En niet getreurd, de komende maanden komt er ook nog heel veel andere content.
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 9 oktober 2013 · 08:58
    @meteomorris Ik begrijp de wens om meer de nadruk te leggen op safety op WP, zeker gezien de gebeurtenissen van afgelopen seizoen en de stijgende populariteit van freeriden — en de nieuwe bezoekers die dat met zich meebrengt. Ook snap ik dat je liever een waarschuwing te veel dan te weinig geeft. Wat ik echter wel hoop, is dat WP zich niet volledig omvormt tot een Safety-platform, iets wat zo af en toe wel enigszins lijkt te gebeuren. Soms is het ook fijn om gewoon stoked berichten te kunnen lezen, zonder gewezen te worden op de gevaren die freeriden met zich meebrengt.

Wellicht ben ik gewoon keihard aan het zeiken, dat is ook goed mogelijk; misschien is het nodig om het op deze manier aan te pakken. Maar goed, ik ben benieuwd naar de nieuwe content 😃!
  • evan
    Advanced
    evan op 9 oktober 2013 · 09:00
    Dit is de reclame die de beelden Ford heeft opgeleverd.
    http://m.youtube.com/#/watch?v=_s3q1dNP1c0
    Was dat het risico waard?
  • evan
    Advanced
    evan op 9 oktober 2013 · 09:05
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 oktober 2013 · 09:05
    @Jesper, no worries. wePowder is alles wat freeriden is.. en dus ook de stoke, smile, avonturen, faceshots etc... Komt goed, komt goed. En dank voor het delen van je mening! Het mag niet zo zijn dat de stoke ondersneeuwt.. 😉
  • 49
    Advanced
    49 op 9 oktober 2013 · 09:15
    @evan: "el vehículo todointellegintelligente"

todointelligente inderdaad...

Ik denk dat we nu wel mogen concluderen dat Ford en ABS zich met deze reclame in de categorie pannenkoeken hebben geplaatst.
    montagna bianca, ti amo
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 oktober 2013 · 09:33
    Merken die niets met freeriden te maken hebben is vaak een misser. Die Coors Light reclame met Jeremy Jones was ook om te lachen, gelukkig wel met nep lawine.
    splitfest.nl
  • RP
    Advanced
    RP op 9 oktober 2013 · 09:40
    Aaaaah, dus als ik het goed begrijp was de eerste run van de dag voor Ford en de tweede run voor ABS? 😉
    Explore the Outdoor!
  • Gilles
    Beginner
    Gilles op 9 oktober 2013 · 10:44
    Misplaatste logica. Als hij een lawine overleeft met ABS wil NIET zeggen dat iedereen met een ABS een lawine overleeft. Misschien had hij zijn konijnepootje ook wel bij zich...

Hoewel ABS een goed produkt is zijn hun claims dubieus. Dat is jammer voor verder een goed produkt. De 97% survival klopt niet met de SLF gegevens erbij. Dit geval geld alleen voor de gevallen waarin de ABS correct gefunctioneerd heeft

De gevallen waarin de ABS niet getrokken is of niet heeft gefunctioneerd zijn niet meegerekend. Maar dat is wel essentieel lijkt me. Als je de kale gegevens erbij pakt is je overlevingskans een factor 2-4 groter dan zonder airbag. Nog steeds nuttig hoor.
    Gilles is my name!!
  • coen
    Advanced
    coen op 9 oktober 2013 · 11:20
    Er wordt hier wel erg veel op basis van speculatie gediscussieerd...

Die Ford commercial wordt hier (in verkorte vorm) in Zweden op TV getoond, geen lawine beelden in die versie! Vond het wel een lekkere reclame😀
    Earn your turns...
  • coen
    Advanced
    coen op 9 oktober 2013 · 11:25
    Wat ik ook nog wel een puntje vind (wat volgens mij nog niet genoemd is) is het feit dat er niet echt goed airbag "gebruik" gepromote wordt. De skiër wacht heel lang met het triggeren van z'n ABS en denkt dat ie wel ff uit de lawine kan skiën.
    Earn your turns...
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 9 oktober 2013 · 12:40
    Bij voorbaat excuses voor het lange verhaal. Ik ga ook even mijn duit in het zakje doen. In tegenstelling tot veel van de andere reacties, vind ik dit artikel namelijk niet zo'n goed verhaal van Wepowder.

Naar mijn mening doet ABS hier niet zoveel fout en doen 'wij' met zijn allen net zulke foute dingen als waar wij 'hun' van verwijten: kort door de bocht gaan.

De belangrijkste is in mijn ogen: gebruik je eigen beoordelingsvermogen, noem iets geen 'vaststellingen' als je het niet kan onderbouwen (dan heet m.i. het een aanname) en blijf kritisch. Dat geldt even goed voor het beoordelen van een freeriderun en de bijdrage die een ABS zou kunnen leveren aan je veiligheid, als voor het beoordelen van 'informatie' die je krijgt voorgeschoteld.

Even serieus: geloof jij de boodschap van een commercial van McDonalds waarin slanke modellen uitleggen dat de nieuwe McSalads zo verantwoord zijn? Of neem je die boodschap met een spreekwoordelijke korrel zout? Gaat de 'community' van Gezonde Eters dan heel hard lopen roepen tegen zijn achterban dat ze die commercial van de McDonalds heel erg fout vinden? De illusie hebben dat ABS 'ethischer' zou zijn omdat ze een veiligheidsproduct verkopen, komt op mij naïef over. Voedingsmiddelen hebben zo mogelijk een nog groter invloed op de veiligheid van mensen en die verdraaien de waarheid permanent om in een simpeler verhaal uit te leggen waarom je hun producten moet kopen.

Het is duidelijk dat het een te risicovolle dag was om dit soort lijnen te gaan rijden. Andere rake dingen die m.i. eerder zijn genoemd: de beperkte sponsorfees waar deze rijders zich mee moeten bedruipen, de druk die er op zijn schouders gelegen moet hebben (dure heli, productiecrew, enz.), waardoor hij het tóch doet.

Een aantal aannames/gedachten van mij:
    - branche-vreemde merken (voor de freeride-branche) hebben een track-record voor het maken van commercials waar de waarheid zoals wij die kennen van het freeriden geweld wordt aangedaan.
    - ik denk niet dat hij erop uit is gestuurd om dit beeld voor ABS én Ford te schieten, maar voor Ford. Ook denk ik niet dat Ford hem willens en wetens erop uit heeft gestuurd om te filmen dat hij in een lawine kwam. Dat er uiteindelijk iets voorvalt waar een filmpje uitrolt waar ABS een 'commercial' van maakt, is eerder toeval dan vooraf gepland.
    - ik denk ook niet dat er iemand van Ford of ABS bij het filmen was om verantwoordelijkheid te nemen voor een beslissing om die rijder die helling op die dag in te sturen. En als ze dat waren kan je je serieus afvragen of een marketing manager van Ford weet wat ie op dat moment van zo'n rijder vraagt. Maar ik vind ook niet dat ze die verantwoordelijkheid hebben. Ik denk dat het een beslissing van de productiecrew is in samenwerking met de skiër. Dus om Ford of ABS op te knopen voor de beslissing om die 'arme jongen' daadwerkelijk die helling te laten skiën vind ik niet terecht. Die arme jongen heeft (deels) die beslissing zelf gemaakt en moet daar zelf voor verantwoordelijk worden gehouden (wat waarschijnlijk een beslissing onder druk is, maar nog steeds zijn eigen beslissing. Evil Knievel heeft ook domme beslissingen gemaakt omdat zijn bankrekening leeg was). De suggestie dat 2 sponsors belang hebben bij spectaculaire freeride beeld en daarom deze skiër een gewisse dood injagen vind ik daarom een heel verkeerde insteek om dit filmpje te beargumenteren.
    - de aannames/'informatie' over de eerste run/tweede run is wel héél erg tweedehands info. Ik zou erg voorzichtig mee zijn om een hoop van mijn aannames daarop te baseren. Bovendien: het doet er niets toe. Die rijder neemt zelf de beslissing om dit te doen (wat later een domme beslissing blijkt te zijn, maar nog steeds: zijn beslissing), dus is het zijn verantwoordelijkheid. Dat wij met zijn allen iets vinden van die beslissing, doet er helemaal niet toe.
    - dat ABS er een commercial van maakt en daarbij suggereert dat de ABS je leven kan redden in lawine-terrein is misschien ethisch niet helemaal clean of subtiel. Maar het is namelijk niets nieuws (Xavier de le Rue's ongeluk bij Verbier een paar jaar geleden). En: ik kan het ze niet kwalijk nemen. Als je 20 jaar discussies loopt te voeren of het 'nou echt zou kunnen werken', dan pak je een high-profile survival aan om een verhaal over je product te vertellen. De verantwoordelijkheid om uit te zoeken of dat verhaal statisch wel 100% hout snijdt en wat het zou kunnen betekenen voor jouw veiligheid ligt bij de ontvanger van die boodschap.
    - Sander voegt 'm subtiel toe: de lawinekegel waar hij uit lijkt te komen, lijkt niet de kegel te zijn waar hij in verdwijnt. Het is ZO makkelijk om het filmpje eruit te laten zien als de producent van het filmpje wil. Alle filmpjes, in de hele wereld. Dus blijf je eigen hersens gebruiken: waar zit ik naar te kijken, welk gedeelte kan ik echt geloven en waar dien ik mijn vraagtekens bij te zetten?

Samenvattend, vind ik:
    - iedere koper van een ABS (welke dan ook) heeft een eigen verantwoordelijkheid om na te denken over waar dat apparaat past in zijn gehele aanpak van off-piste veiligheid en wat het daaraan kan bijdragen.
    - iedere ontvanger van de boodschap van ABS heeft de eigen verantwoordelijkheid om die boodschap (en de boodschap van de criticasters die menen dat het zó fout van ABS is) te toetsen.
    - de verkoper, de fabrikant en de opleiders die in de keten zitten hebben ook allemaal verantwoordelijkheden, maar de verantwoordelijkheden die zij hebben, sluiten de vorige twee niet uit. Dus roepen dat zij zich moeten gedragen omdat er anders volksstammen ABS om de verkeerde reden kopen, is niet zo'n relevant argument. Die volksstammen hebben de eigen verantwoordelijkheid om hun informatie op orde te krijgen.

Dat is wat ik vind. Ik heb geen aandelen in ABS of Ford.

Ik heb wel interesse in geen betutteling van 'het freeriden' en daar valt dit artikel m.i. ook onder. Het spijt me als er mensen zijn die zich hierdoor aangevallen voelen, maar ik merk (na het lezen van de reacties) dat ik er een andere mening over heb dan de meeste mensen en wilde die ook verwoorden.

PS: wat ik ben tegengenkomen, maar dat hoeft ook niet de waarheid te zijn, dus ik zal het voorzichtig nuanceren: afhankelijk van hoe je de statistieken goochelt, lijkt de 97% survival-rate claim van ABS niet eens zo heel erg bezijden de waarheid te zijn. Maar diezelfde rate lijkt al 70-75% te zijn zonder een ABS. Voglesn die cijfers zou je -zuiver statisch- je kansen met ±30% verhogen door het dragen van een ABS, afhankelijk van hoe je de statistiek interpreteert:
    http://utahavalanchecenter.org/blog-avalanche-airbag-effectiveness-som...
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 9 oktober 2013 · 13:20
    @poedersletje

Ik ben het in alles wat je zegt met je eens, alleen mis je mi één punt.

Het zit hem mi in de verantwoordelijkheid richting de sport. De mensen die hierboven (en op andere media) commentaar leveren zullen hun verantwoordelijkheid wel nemen (althans dat mag je hopen aangaande hun reactie). Echter denk ik dat een grote meerderheid van de kijkers van een van de genoemde video's die verantwoordelijkheid niet neemt. Dat is waarschijnlijk dezelfde grote meerderheid die 'wel eens' zonder informatie/kennis/materiaal onderweg is buiten de piste, om welke reden dan ook.

Ik ben het met je eens dat de kijker/koper zijn eigen verantwoordelijkheden heeft en dat die niet uitgesloten worden omdat de verkoper/fabrikant/opleiders die niet nemen. Dat moeten kijker/koper zelf weten en zal mij, tot op zekere hoogte, worst wezen. Een verkoper/fabrikant/opleider die deze verantwoordelijkheid wel neemt, dient echter de sport. Juist degene die dit niet doet brengt de sport schade toe, gebrek aan informatie/kennis/materiaal verhogen de kans op ongelukken etc. Dat is niet alleen slecht voor degene die direct betrokken zijn bij het ongeluk. Betutteling vanuit overheid, skigebieden etc blijven constante discussies en dit gaat die discussies niet gunstiger maken voor de freerider.

Ik snap dat McDonalds niet goed voorlicht. Ik ben ervan overtuigd dat het niet verstandig is de marketing van Albert Heijn blind te volgen. Maar als een sterrenkok me zegt dat het gezond is, neem ik dit waarschijnlijk zonder argumenten aan. Je kunt me daarom naïef noemen. Ik hoop en denk dat er in de buitensport industrie sterrenkoks zijn. Al is het maar omdat de sport dat nodig heeft (en niet alleen het freeriden). Dat is in mijn ogen geen betutteling, maar idealisme. Wellicht is dat te idealistisch van me.

ABS is voor mij geen sterrenkok (meer).
  • 49
    Advanced
    49 op 9 oktober 2013 · 13:45
    @poedersletje

"Gaat de 'community' van Gezonde Eters dan heel hard lopen roepen tegen zijn achterban dat ze die commercial van de McDonalds heel erg fout vinden? De illusie hebben dat ABS 'ethischer' zou zijn omdat ze een veiligheidsproduct verkopen, komt op mij naïef over"

"Ik heb wel interesse in geen betutteling van 'het freeriden' en daar valt dit artikel m.i. ook onder."

Om betutteling te voorkomen is het noodzakelijk dat partijen zelf verantwoordelijkheid nemen en zeker de marktleiders. Gebeurt dit niet, dan zullen de overheid en allerlei vage belangenclubjes als vanzelf opstaan om betuttelende voorschriften, maatregelen en wettelijke regels op te leggen. Het is dus in het belang van deze marktleiders zelf en hun klanten om behoedzaam te zijn. Het is echter net zoals met stoke en safety: het korte termijn commerciële belang wint het vaak van de op lange termijn noodzakelijke zelfregulering.

Jouw voorbeeld van McDonalds steunt wat dat betreft je verhaal niet, in tegendeel. De lobbygroep "Gezonde Eters" zit McDo constant op de huid. McDo hoeft maar de kleinste fout te maken en ze hebben een lastercampagne getriggerd. McDo heeft zich meer dan eens aan moeten passen aan de eisen van de "Gezonde Eters".
    montagna bianca, ti amo
  • grotesmurf
    Beginner
    grotesmurf op 9 oktober 2013 · 14:35
    Allereerst mijn reactie op de hele discussie hier, WOW wat een klein stukje in de pannekoeken te weeg kan brengen.... ( ik neem aan dat dit nieuws bericht daaruit is afgeleid).

Toen ik deze beelden voor heteerste zag, schok ik van zowel de beelden als wie ze op facebook zette: Xavier De Le Rue "If it wasn't for a lots of luck and good equipment, this guy wouldn't be there anymore".

Met het filmpje maar totaal geen achtergrond info over het lawine bericht en dergelijken.

Tja hij zit ook gewoon bij die campagne...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro