Stinkt deze campagne van ABS airbags?

• Tim1
    Advanced
    Tim1 op 9 oktober 2013 路 17:16
    @Poedersletje @Niels, +1
    Ben het helemaal met jullie eens, scheelt me een hoop getyp 馃槈
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 9 oktober 2013 路 17:20
    @niels

Thanks, dat punt - weliswaar anders verwoord - zat ook nog ergens in mijn verhaal, maar heb ik er later uitgehaald omdat ik niet de juiste bewoording ervoor kon vinden. Maar jij tikt 'm wel lekker in.

M.i. moet je ABS ook niet zien als een sterrekok. Hooguit als een leverancier van het restaurant. En als die na jaren paardevlees blijkt te leveren in plaats van rund, moet je bijstellen wat je daarvan vind. Ik vind nog steeds dat ABS niet veel heeft misdaan, anders dan iets te kort door de bocht suggereren dat hun tassen levens redden (wat an sich wel waar is, maar enige aanvullende nuancering behoeft). Dat doet voor mij niets af aan het product of merk.

Kopers moeten zichzelf voorlichten. Een ongenuanceerde statement van ABS ontslaat niemand van die verantwoordelijkheid. Je mag wat mij betreft wel vinden dat ze dat beter hadden kunnen doen. Maar om te zeggen dat de campagne stinkt of dat ABS te ver is gegaan vind ik betutteling.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • coen
    Advanced
    coen op 9 oktober 2013 路 17:51
    Dank voor deze nodige nuancering Slet! Dit gevoel bekroop mij ook, je hebt het mooi uitgebreid verwoord馃槈
    Earn your turns...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 9 oktober 2013 路 18:50
    Zo te lezen raken we een behoorlijk fundamentele discussie over ethiek en verantwoordelijkheid, zowel binnen als buiten 'de sport'. Interessante vragen voor een vervolgdiscussie:

Als je een bepaalde invloed hebt op de sport, in hoeverre heb je dan ook een verantwoordelijkheid deze ten goede van de sport te gebruiken?

En wanneer is 'goed' ook 'goed genoeg'? Als je er alles aan gedaan hebt, zoveel mogelijk, 'een redelijke bijdrage', of eigenlijk niets meer dan je zelf wil?

En verschilt deze verantwoordelijk afhankelijk van je positie in het geheel? Heeft een gids een andere verantwoordelijkheid dan een pro-rider, producent, opleider, weerman, pistedienst of ski-bum in een winkel?

Niet makkelijk en ook niet eenduidig; ik vindt dat er voor beide extremen (veel vs amper verantwoordelijkheid) iets te zeggen valt. Daarbij vind ik wel dat 'we', zeker in een kleine sport als het freeriden, elkaar zoveel mogelijk moeten helpen de sport in de juiste richting te ontwikkelen, en af en toe iets extra's moeten doen; desnoods ten koste van eigenbelang, winst, klanten, etc. Ik heb veel respect voor mensen, merken en instituten die daarvoor hun nek uitsteken.
  • ollie
    Expert
    ollie op 9 oktober 2013 路 19:12
    +1 voor @poedersletje

Ethisch ondernemen is 1 ding maar betuttelen is iets anders. Bedenk dat ABS (en elke andere firm in dit kader) gewoon een commerciele firma is die plofzakken moeten verkopen.
    ABS levert namelijk ook zijn bijdrage bij instructievideos.

Skigebieden adverteren ook met dikke sprays, cliff huckende gasten en andersoortige spannende uitingen. Moeten we dan bij elke foto neer gaan zetten dat dit plaatje niet echt in het gebied genomen is, bij lawinegevaar 2, onder begeleiding van een UIAGM gecertificeerde gids en backup van een professioneel team?

De verantwoordelijkheid ligt altijd bij de mensen zelf. Zelf bewust bezig zijn met het minimaliseren van risico's. Kritisch kijken naar de tooling, procedures. Zin en onzin van elkaar weten te onderscheiden. Bedenken wat voor jou acceptabel is. Keuzes maken (en bij voorkeur op basis van kennis). De skier in dit filmpje neemt (imho) onverantwoordelijke risico's (voor zover ik, op basis van de verhalen en mijn eigen interpretatie kan zien) maar wellicht was het voor hem te overzien, dat is zijn keuze...

Het enige wat je kan hopen is dat mensen, ook naar aanleiding van deze discussie, inzien dat iedereen voor zich moet leren NADENKEN. Je eigen veiligheid laten afhangen van een reclame uiting, aannames of een andere (commerciele) partij/persoon is dom.

Achteraf zeuren bij leveranciers over verantwoordelijkheid is ook dom... voor je het weet moet er op de verpakking van een ABS staan dat je er niet mee kan gaan diepzee duiken.. 馃槈
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 9 oktober 2013 路 19:31
    avalanche-skiing is soooooo two-thousend-eight !!!
    sbs roelz
  • OldSchoolRider
    Advanced
    OldSchoolRider op 9 oktober 2013 路 19:50
    Goed artikel van @morris. Ik zag gisteren het filmpje en bij mij bekroop het gevoel dat het in scene gezet is. Zeker nadat ik het filmpje van dezelfde skier van de afdaling ervoor zag waar er ook een lawine naar beneden komt.

Ik snap ook de discussie die op gang komt niet helemaal. Volgens mij is het enige dat Morris (wellicht wat gechargeerd) wil aangeven is dat met een dergelijke campagne mensen kunnen denken dat ze alleen een airbag nodig hebben en veilig zijn. Niet ten onrechte, want ik zie het in veel reacties terugkomen op sociale media (vooral internationaal).

De punten die Poedersletje aanvoert (eigen verantwoordelijkheid, zelf kritisch kijken etc) zijn logisch en zal iedereen het ook mee eens zijn. Maar...betuttelend vind ik het artikel zeker niet. Het is juist goed dat dit op deze manier wordt benaderd.

Het probleem met de metafoor die Poedersletje schetst (leverancier aan het restaurant die ineens paardenvlees in plaats van rund levert) is dat veel eindgebruikers niet in het restaurant zelf gaan checken wat voor soort vlees ze geserveerd krijgen. Poedersletje waarschijnlijk ook niet. Dat probleem geldt ook voor het steeds groter wordende freeriden. Vroeger moest je nog kunnen rijden, tegenwoordig lijkt iedereen het te kunne. Het is dus niet te verwachten dat iedereen zich net goed verdiept in de materie zoals de mensen die hier reageren. Zou mooi zijn, maar geldt in de praktijk waarschijnlijk niet. Wat zal er gebeuren dat er door deze campagne mensen denken zonder kennis off-piste gaan en de shit echt de fan raakt? Er doden vallen? Off-piste ter discussie wordt gesteld door overheden en lobbygroepen? Dan kunnen jij en ik ook geen poeder meer rijden. En ja, dit is ver doorgetrokken, maar stel dat iedereen op deze manier in z'n communicatie los zou gaan...

Daarom is het goed dat die campagne van ABS niet zo klakkeloos wordt overgenomen. @Ollie ik erger me ook aan skigebieden die in hun campagnes mensen zonder lawine uitrusting (lees: zonder rugzak op foto's) gebruiken. Zorg er gewoon voor dat het plaatje klopt en je de waarheid vertelt.
  • Sandwijk
    Beginner
    Sandwijk op 9 oktober 2013 路 20:18
    De Freeride World Tour (met ABS als tour partner) deelt de film op hun Facebookpagina.
    Aymar Navarro reageert ook op het bericht:

Hi guys, my name is Aymar Navarro and i'm the rider of the avalanche footage! I can assure you that all the images are real! With this things you don't play...I was really lucky that day and for sure the ABS also helped for nothing worse to happen!! In this sport there are some risks that we never want them to happen, but sometimes even if we try to minimize the risk as much as possible, they do!! The risk exists as well as the accidents!! We must be cautious in the mountain, at the end she has the last word.

Verder: bedankt voor het artikel en je toelichting @morris.
    Enjoy and ride safe!
  • evan
    Advanced
    evan op 9 oktober 2013 路 20:21
    Natuurlijk staat eigen verantwoordelijkheid voorop bij freeriden. Ik denk dat niemand hier dat in twijfel trekt. Ik ben het ook eens met degenen die erop wijzen dat er te snel (op basis van zeer beperkte informatie) conclusies worden getrokken en met de beschuldigende vinger naar ABS wordt gewezen, waar mijns inziens Ford de hoofdschuldige is.
    Ik vind het goed verdedigbaar dat ABS deze beelden gebruikt als reclame voor zijn producten. Het komt niet vaak voor dat een lawine-ongeval zo goed in beeld wordt gebracht. Bovendien blijft de ski毛r blijft bovenop de lawine. Kortom, die beelden zijn uitermate geschikt voor reclamedoeleinden. ABS wil immers in de eerste plaats airbags verkopen en deze beelden ondersteunen dat doel uitstekend.
    Daarnaast heeft ABS als gezaghebbende speler op het gebied van lawineveiligheid echter een grote verantwoordelijkheid. ABS is zich van zijn verantwoordelijkheid bewust en vertaalt die in een ander belangrijk doel. Ik heb de 'ondernemingsfilosofie' van ABS (http://abs-airbag.de/en/meta/unternehmen/) erop nagezocht en daarin stelt ABS: 鈥淭he ABS Peter Aschauer GmbH is a (鈥) company dedicated to avalanche safety (...)鈥. Om geloofwaardig te blijven moet ABS het hele verhaal over 'avalanche safety' vertellen en dat begint met kennis over hoe lawines te voorkomen. Wat ik ABS in deze kwestie het meest kwalijk neem is dat zij essenti毛le informatie weglaten.
    ABS had een kritische houding moeten aannemen met betrekking tot de beslissingen die genomen zijn. Ten eerste wordt in het interview met Navarro bijvoorbeeld met geen woord gerept over de 'Warnstufe' en de hellingshoek. Ten tweede had ABS commentaar bij het filmpje moeten geven in plaats van dat misplaatste muziekje eronder te zetten. Tenslotte, wat mij het meeste stoort is dat de indruk wordt gewekt alsof dit de eerste afdaling van de dag was en Navarro dus niet eerder die dag al een lawine had veroorzaakt. Dit lijkt me niet te rijmen met hun 鈥渢oewijding aan lawineveiligheid鈥.
  • Sandwijk
    Beginner
    Sandwijk op 9 oktober 2013 路 20:23
    En Aymar Navarro deelt op zijn facebookpagina het bericht ook, alleen dan in het spaans 馃槂

La temporada pasada, la monta帽a me jug贸 una muy mala pasada, en la cual tuve much铆sima suerte y gracias tambi茅n a la mochila Abs, solo qued贸 en un gran susto. En este deporte existen unos riesgos que nunca queremos que sucedan, pero a veces a煤n teniendo todas las precauciones del mundo ocurren!! El riesgo existe y los accidentes tambi茅n!!
    Hay que ser prudente en la monta帽a, al final ella es la que manda.
    Enjoy and ride safe!
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 9 oktober 2013 路 20:34
    Ik kan na het lezen(nouja, doorscrollen) van de reacties slechts een ding concluderen: Het word hoog tijd dat het gaat sneeuwen, zodat menig wePowder user zijn frustraties op latten kwijt kan, ipv op het toetsenbord!!!!!

Het is hoog tijd voor wat dikke vette stoke!!!!
    Pow!
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 9 oktober 2013 路 20:36
    Oh en de muzieksmaak van de ABS marketingcrew had ik ook wel iets flitsende voorgesteld!!!
    Pow!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 9 oktober 2013 路 20:51
    Over reddingsvesten en lawines: wat heeft ABS (of een willekeurig andere lawinerugzakleverancier) voor DIT probleem?

White room,Pillow lines,I rule
  • skiester
    Advanced
    skiester op 9 oktober 2013 路 21:41
    Ik ben het op zich wel eens met poedersletje, maar ik vind dat wij hier op wepowder best kritisch mogen zijn. Dat is m.i. geen betutteling.

Misschien toch toevallig ontstaan(alhoewel wel heel toevallig, die shots op bag en trigger), maar toch een commercial geworden voor ABS, gezien de FB posts etc. Ik zie op FB reacties van skiers, non-freeriders, die nu ook zo'n ding willen, nu zijn ze dan echt overtuigd. Ik vind dat toch gevaarlijk. Het is al zo dat in mijn leken omgeving ik word gevraagd of ik wel zo'n airbag heb. Niemand vraagt me of ik wel kennis heb of een drie-eenheid. Met dit soort filmpjes wordt dat alleen maar versterkt...
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • evan
    Advanced
    evan op 9 oktober 2013 路 22:30
    @skiester
    Ik denk dat Ford een hele goede reden heeft de ABS-rugzak zo nadrukkelijk in beeld te brengen. Zoals jij zegt stellen leken, waarop Ford zich voornamelijk richt, het dragen van een airbag gelijk aan veiligheid. Dus, denkt de leek, zal de ski毛r wel veilig zijn ondanks die lawine. En Ford vindt veiligheid natuurlijk heul belangrijk.
    Het kan zijn dat het reclamebureau (Wunderman) ABS heeft benaderd voor een (financi毛le) bijdrage aan de reclame. Mogelijk heeft Wunderman zelfs al eens voor ABS gewerkt. Maar ik weiger te geloven dat ABS zo doortrapt is dat zij erop rekenden dat Navarro door een lawine gegrepen zou worden.
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 9 oktober 2013 路 22:31
    @telemikey: ik denk dat het de hoogste tijd wordt dat Salomon, ABS en TNF gaan samenwerken op zoiets

"Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 10 oktober 2013 路 09:56
    @Slet: dikke LOL
  • coen
    Advanced
    coen op 10 oktober 2013 路 10:59
    ABS heeft inmiddels ook (een deel) van z'n verantwoordelijkheid genomen en een reactie onder de video geplaatst.

"It is really essential to be well trained and well informed before heading out into the backcountry. The most important thing is to avoid an avalanche in the first place. Secondly, it is important to have the emergency equipment with you in case anything goes wrong. A锘 residual risk always remains. This does not mean that you can take greater risks. An avalanche is always potentially life threatening. It was luck that Aymar survived this massive avalanche, part of his luck was the ABS pack."

Amen.
    Earn your turns...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 10 oktober 2013 路 12:15
    [mention="/profile/1144"]@Coen[/mention], we hebben inmiddels ook een reactie gekregen van ABS en zij hebben dit blog met alle reacties goed doorgenomen. Overigens zijn niet alleen wij maar ook bijvoorbeeld de bergrettung in Oostenrijk met een vergelijkbare reactie gekomen.

Chapeau dat ABS het verhaal nu breder communiceert. Dank daarom aan jullie voor al jullie reacties. Daarmee heb je als freerider getoond dat het niet alleen om jou, maar ook om de veiligheid van andere (potentiele) freeriders gaat. En ik heb liever dat we voor elkaar zorgen dan dat zoals [mention="/profile/799"]@niels[/mention] en [mention="/profile/13403"]@49[/mention] het treffend verwoorden overheden en belangclubjes 'onze belangen' gaan regelen.

Want waar partijen van buiten zich met onze sport gaan bemoeien, dan ligt betutteling op de loer en dan zijn we als freeriders heel ver van huis. Bij vrijheid hoort namelijk het nemen van verantwoordelijkheid. Dat hebben jullie en (mede) dankzij jullie ABS inmiddels ook gedaan. Geen overheid die dit beter kan doen. Op verzoek van ABS gaan we met hen in gesprek en we zullen jullie opvattingen met ABS delen.

Dank! Op naar een goede winter!
    May the powder be with you.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 10 oktober 2013 路 18:59
    Amen to that!
  • BigLepowski
    Advanced
    BigLepowski op 12 oktober 2013 路 00:04
    Ook bij PowderMagazine is de stunt van ABS/Navarro niet onopgemerkt gegaagn. Sterker nog they called it bullshit...

http://www.powdermag.com/avalanche-education/op-ed-calling-bullsht/...
  • BigLepowski
    Advanced
    BigLepowski op 12 oktober 2013 路 00:09
    Over de actie en de beelden:

"Instead, we have exciting video footage showing professional athletes escaping avalanches using only their airbag. And zero message about how to avoid avalanches in the first place."

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro