Black Diamond Jetforce Lawine Airbag pre-view

Door dr.Gear op 12 oktober 2013 路 9

Een revolutie?
Een revolutie?

Op het forum gingen de geruchten al een tijdje en naar het schijnt heeft al een Nederlander de Black Diamond Jetforce Lawine airbag in zijn handen gehad. En dr. Gear zal er niet omheen draaien; niet ik! Maar die tijd gaat zeker komen. Dr. Gear is jarenlang fan geweest van de rugzakken van Black Diamond. Nee, niet vanwege de Avalung. Dr. Gear had namelijk al vrij snel door dat de Avalung niet zou kunnen opboksen tegen de poedersnorkel. En wat doe je in het geval van diepe sneeuw? Dan kies je voor je poedersnorkel. En probeer daar bij een lawine nog maar eens avalung naast in je mond te proppen.

Nee, het is de bouwkwaliteit van de rugzakken van Black Diamond die Dr. Gear nieuwsgierig maakt. Want uiteindelijk gebruik je je lawine airbag in 99,99% van de gevallen als een rugzak en in 0.01% om te testen of je ballon nog werkt. En dus is het wel fijn als de rugzak fijn zit en een beetje stevig is. En met Black Diamond zou er wel eens een geduchte concurrent de markt in willen stappen. Niet dat Dr. Gear daarmee direct zijn bestaande airbag aan de wilgen hangt. O nee. Een rugzak is 1, een werkende airbag niet per defnitie 2.

Zeker omdat Black Diamond een andere weg kiest. En hoe kan het ook anders. Dr. Gear herinnert zich nog goed hoe hij 2 jaar geleden op de vakbeurs voor sneeuwidioten en partycrashers (ook wel ISPO) aan de mensen van Black Diamond de vraag stelde wanneer we de Avalung gedag kunnen zwaaien en Black Diamond ook een 'balloonbag' intoduceert. Nou nou, een mengeling van geheimzinnigheid en afkeuring was mijn deel. Maar goed, dr. Gear staat dan ook niet bij iedereen bekend vanwege zijn openheid richting noviteiten danwel zijn volgende houding richting producenten. Wie weet is dat de reden dat dr. Gear nog niet zo'n tas van Black Diamond in zijn handen heeft gehad. Maar dat gaat komen. Ik beloof het u plechtig.

Ik heb wel kort contact gehad met de Dr.Gear van de Verenigde Staten van Amerika, te weten Lou Dawson van Wildsnow. Lou maakt net als Dr. Gear deel uit van het wereldwijde netwerk van kenners, kunners en krakers van hardware voor in de sneeuw. Waar de hele wereld tegenwoordig samenkomt tijdens Burning Man, verzamelen wij 1 keer in de 3 jaar tijdens de Snow Man en delen daar onze ervaringen. Dat is ook de reden dat Dr. Gear kan bogen aan een netwerk van experts die onafhankelijk van de industrie kunnen bewegen en niet schromen om hun kennis te delen.

Goed, dr. Gear blaast nogal van de toren. Maar volgende week zit ik met de jongens van wePowder en ik ga ze vragen mijn travel expenses voor Snow Man 2014 te betalen. Weetuwel ;)

Maar, waar was ik? Oh ja. De Jetforce Airbag. Dr. Gear sprak dus Lou. En wat blijkt, de Black Diamond airbag is zo goed als gereed voor verkoop. Deze winter nog? Nee. De wintersportindustrie is nog ouderwetser dan dr. Gear. Dat betekent dat inkopen voor een winter die komen gaat altijd plaatsvinden tussen januari (de start is de ISPO) en zo'n beetje sluit in mei. En aangezien we dus al in OkPOWber leven gaat een introductie er dit seizoen niet meer inzitten. En dus volgen er de komende maanden eindeloze teasers.

En om je daar niet eindeloos mee te vermoeien hierbij de details. De Jetforce is een accu aangedreven propellor die in 3 seconden de airbag vol lucht blaast. Ja, je leest het goed. De serie zoals nu ontwikkeld betreft een rugzak van 11, 28 of 40 liter en is wat gewicht betreft te vergelijken met de bestaande Airbags. En omdat Black Diamond onlangs Pieps en POC kocht zullen er ook uitvoeringen verschijnen onder deze merknamen. Het voordeel van een accu aangedreven airbag is evident. Geen gedoe meer op luchthavens. Maar werkt het ook echt?

Lou blijkt een fan. Sterker nog, hij voorspelt dat over 2 jaar er geen gas aangedreven airbag meer te koop is op de markt. Betekent dat het einde van de Airbag zoals we 'm nu kennen? Black Diamond is een verselijk kapitaalkrachtig bedrijf dus ze zijn zeker in staat om een goede entree te maken. En hoe zit het met Arc'Teryx? Al tijden wordt gesleuteld aan dit project en patenten als je je realiseert dat Arc' teryx onderdeel uitmaakt van Amer waar ook merken als Salomon en Atomic onder vallen, dan..... Dan wordt Snow Man 2014 heel interessant. Dr. Gear moet daar dus zeker naar toe. Dus like dit bericht, beveel het aan etc. Want sharing is caring en dr. Gear deelt graag met jullie. Help dr. Gear naar Snow Man 2014!!

Het patent van Arc' teryx
Het patent van Arc' teryx

Genoeg gepraat. Er komt nog zeker meer uit de koker van dr. Gear over de wereld van Airbags en al datgene wat er aan zit te komen. Ik stap nu in de auto op weg naar Nederland zodat ikvolgende week op tijd op het bureau van wePowder ben. En dat kan nog interessant worden met alle sneeuw die er inmiddels hier in de Alpen op de wegen ligt.

Reacties

• Broes
    Beginner
    Broes op 12 oktober 2013 路 13:38
    Ziet er allemaal prachtig uit maar was het probleem van onder een lawine komen niet dat er geen lucht is? Waar vandaan zuigt die propeller dan lucht als er na enkele seconden alleen maar sneeuw valt aan te zuigen?
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 12 oktober 2013 路 18:58
    @ Broes idd, het eerste waar ik aan dacht.... of de zak zit vol met sneeuw 馃槈
    sneeuw, pffff
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 12 oktober 2013 路 19:10
    Een deel van de tas dient als luchtfilter. Er wordt dezelfde stof gebruikt als in de luchtinlaat van sneeuwscooters geloof ik. In sneeuw zit verder best wel veel lucht, alleen rond je mond vormt zich onder de sneeuw een ijslaag door de warme vochtige uitgeademde adem. Daarnaast trek je een airbag niet meer als je stil ligt en begraven bent maar tijdens de lawine, en dan is er lucht genoeg.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 12 oktober 2013 路 19:38
    Nice ...blijft genoeg ruimte over voor een paar setjes oordoppen馃槂
    Summer Sucks!
  • wimdes
    Beginner
    wimdes op 12 oktober 2013 路 20:44
    En dan moet de diepgevroren batterij nog voldoende vermogen geven, en mag propeller niet haperen. Stukken lastiger om bedrijfszeker te maken dan met expanderend gas?
  • Geert-Jan
    Beginner
    Geert-Jan op 13 oktober 2013 路 04:16
    burning man is bazig 馃構
  • huib
    Expert
    huib op 13 oktober 2013 路 09:06
    @wimdes ik geloof dat BD het echt goed getest heeft. Als de ledjes op de trigger 4 releases aangeven dan is dat dus 4 releases bij -30C en de ventilator is behoorlijk solide uitgevoerd.

Met veel vocht/sneeuw in de lucht zou je je voor kunnen stellen dat er iets vastvriest. Maar zeg nu zelf, hoe vaak denk je die airbag te gaan trekken als t buiten hard sneeuwt. Testen van t systeem doe je toch voornamelijk thuis. En na 1x airbag trekken in een lawine denk ik de rest van de dag toch echt aan t bier te gaan ipv het risico nog een keer op te zoeken.

Ik heb trouwens met mijn ABS ook een keer gehad dat er boven aan de lift ijs op de sluiting zat en mijn trigger niet meer vast wou klikken.
  • Allart
    Beginner
    Allart op 13 oktober 2013 路 20:39
    Als je door de rode ballon niet gevonden wordt dan is t wel door t geluid van de fan 馃榾
    Mooi ding! Goed om te zien dat er nog steeds doorontwikkeld wordt.
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 14 oktober 2013 路 12:05
    Het nieuwe is eigenlijk dat je de bag met dankzij de batterij tot 6 maal na elkaar kan op- of aflaten. BD vindt vooral belangrijk dat je hierdoor een zogenaamde airpocket ofte ademruimte kan cre毛ren als het toch tot een burial komt door hem leeg te laten via de besturing.
    Meer info hierover en pro's en contra's vind je op skisluts.be.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro