Red Zinal!

Red Zinal!
Het gehele groene gebied wordt mogelijk gesloten!
Het gehele groene gebied wordt mogelijk gesloten!

Freeiders Unite! De Zinal locals en iedere liefhebber van de freeride mogelijkheden in Zinal en Grimentz dreigen het slachtoffer te worden van een uitruil van belangen. Aan de ene kant is daar het liftbedrijf dat ervoor gekozen heeft een enorme verbindingslift aan te leggen tussen Zinal en Grimentz en aan de andere kant de woordvoerders van de Flora en Fauna.

Het gevolg is dat een immens deel van het gebied tussen Zinal en Grimentz tot restricted area wordt verklaard om de dieren hun rust te gunnen. Niet alleen wordt hiermee een mooi en relatief save freeride gebied van Zinal-Grimentz gesloten, het zal ons en anderen ook dwingen de gevaarlijkere hoog alpine delen op te zoeken. En dat allemaal vanwege een lift waar geen freerider ooit om gevraagd heeft.

Help de locals, deel dit bericht en word lid van hun facebookgroep. Des te meer we zijn, des te beter voor de locals.

meteomorris

Reacties

Toerist
Bart313Auteur15 oktober 2013 · 22:38

Tja, ik had er liever voor gekozen dat deze lift er helemaal niet kwam dan…
Nu hij er toch al komt kan ik wel begrijpen dat ze de natuur ergens anders een beetje willen ontzien om het te compenseren…

Elite
kanskiAuteur15 oktober 2013 · 23:50

Ja het was wel al lang bekend dat dat de ruil zou zijn. Het gecontroleerde freeride terrein is zo wie zo ingeleverd bij de Austausch. Maar misschien kunnen ze middels die facebook pagina iets teweeg brengen. Laten we het hopen…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur16 oktober 2013 · 08:03

Hoeveel “restricted area’s” kennen de alpen eigenlijk? Ik had er eigenlijk nog niet van gehoord… ging er min of meer vanuit dat alles buiten de piste een ‘natuurgebied’ was waar je gewoon op moet passen met wat je doet, zowel qua safety als qua flora en fauna

Expert
meteomorrisAuteur16 oktober 2013 · 08:18

@@karel, er zijn delen van de Alpen waar je niet mag komen. Wel doen en gepakt worden levert je een boete op van honderden euro’s per persoon.

In Zwitserland willen de gebieden nogal eens wisselen per jaar. Op deze kaart vind je de actuele stand: http://www.respektiere-deine-grenzen.ch/wildruhezonen/karte/wildruhezonen-und-wildschutzgebiete/

Regelmatig raadplegen dus.

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur16 oktober 2013 · 10:05

@@kanski : klopt, maar niemand van de locals die ik gesproken heb, dacht dat ze ZOVEEL gingen afpakken ! Ze pakken nu gvd héél Tsirouc af !!! :-) Vanuit de plaatselijke freeriders-community is er ondertussen een alternatief voorstel op tafel gelegd bij de juiste instanties… Wordt vervolgd (maar ziet er niet goed uit :-( :-( ).

sbs roelz
Gevorderd
koen_djfistelAuteur16 oktober 2013 · 13:56

@@kanski : “Het gecontroleerde freeride terrein is zo wie zo ingeleverd bij de Austausch.” wat bedoel je hiermee ? Hun gecontroleerde freeride terrein ligt toch skiërs-rechts van hun uiterst rechtse piste (en waar meestal hun Freeride Zinal doorgaat). Heeft de Austausch (?) daar iets mee te maken??

sbs roelz
Elite
kanskiAuteur16 oktober 2013 · 19:50

@@koen_djfistel ; ja Koen ik heb gehoord dat ze dat zo wie zo moesten inleveren en dat daarna nog gekeken ging worden wat WWF nog meer wilde hebben!
Maar misschien is dat teruggedraaid…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur16 oktober 2013 · 20:51

Is Austausch de WWF ??? Ik neem aan dat niet WWF beslist wat wel of niet wildschutz wordt maar één of andere hoge piet. (maar dat WWF natuurlijk wel “serieus advies” geeft …)

sbs roelz
Gevorderd
koen_djfistelAuteur16 oktober 2013 · 20:52

Over hun gecontroleerd wordt niet gerept dus ik neem aan dat dat inderdaad niet aan de orde is.

sbs roelz
Beginner
wimdesAuteur16 oktober 2013 · 22:27

@@meteomorris wat als pistekaartje verboden zones markeert, maar de respektiere-deine-grenzen site niet: zie bv Ovronnaz. Afgaan op signalisatie in het terrein?

Expert
meteomorrisAuteur16 oktober 2013 · 22:45

Respektiere kaart is altijd de meest actuele. Pistekaartjes kunnen van het jaar ervoor zijn.

powfinder.com
Expert
paddyodenneboomAuteur21 november 2013 · 09:16

Niets meer aan te doen?

verslaafd aan wit goud!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!