Academy: Hoe meet je deze helling?

Academy: Hoe meet je deze helling?
Wat denk je?
Wat denk je?

Gisteren stelde ik je de vraag: Hoe steil is bovenstaande helling in Klosters? Toen vroeg ik je de steilheid van deze helling op het blote oog te schatten. De steilheid van een helling is cruciaal als je off-piste gaat. Want te steil voor het die dag geldende lawinegevaar betekent dat je jezelf in de problemen kunt brengen. Een geoefend freerider zorgt ervoor dat hij de te steile en daardoor gevaarlijke hellingen er thuis al uitgefilterd heeft. Maar hoe doe je dat?

Vraag 2

Hoe steil exact is bovenstaande helling? Op onderstaand kaartje is de helling rood gemarkeerd. Thuis kun je met deze link aan de slag. Rechtsboven het kaartje staat een printer. Druk hem af op de juiste schaal en zet 'm op. Onder dit artikel kun je je antwoord kwijt. Zaterdagochtend volgt vraag 3.

Het gaat om het rode puntje op de helling
Het gaat om het rode puntje op de helling

Volgende week woensdag volgen dan de antwoorden, waarna er op donderdag weer een nieuwe case volgt. In afwachting van jullie antwoorden ga ik weer even een koffie doen ;)

Deze serie is powdered by de Safety Academy

meteomorris

Reacties

Beginner
polingAuteur18 oktober 2013 · 08:22

damn op het werk geen lineaaltje liggen. maar het laat al wel zien dat een foto een flink vertekent beeld kan geven van de werkelijkheid.
ben benieuwd naar de posts.

wat een geweldige site btw dat map.geo.admin.

Expert
ijsbeerAuteur18 oktober 2013 · 08:56

Ik zeg met de lineaal erbij 39graden.

Gevorderd
EmileHendrixAuteur18 oktober 2013 · 09:20

Ik heb even geen liniaaltje of printer bij de hand, maar als ik de afstands-functie van de site er bij gebruik, kom ik uit op zo’n 38 graden. Ziet er uit als een mooie tocht…

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
VinnieAuteur18 oktober 2013 · 09:52

even geen spullen bij de hand maar lijkt dus wel in het eerder geschatte bereik van 35-40 te zijn. wel hoger dan de 36 die ik eerst schatte.

goed om je bewust te zijn van feit dat je snel onderschat.

hoe smaakt de koffie?

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
RPAuteur18 oktober 2013 · 10:03

Ik kom ook op 38 graden, toch wel iets boven mijn ‘rond de 35’ ;-)

Explore the Outdoor!
Gevorderd
RoelaanoAuteur18 oktober 2013 · 10:26

38.659808254090095

Toerist
AnoniemAuteur18 oktober 2013 · 10:48

volgens de profiel functie is het hoogteverschil ongeveer 60 meter, en de horizontale afstand ongeveer 75 meter. Dan wordt de hellingshoek ongeveer 38/39 graden.

Boven mn initiele schatting van ongeveer 35 graden

Goede oefening :-)

Expert
meteomorrisAuteur18 oktober 2013 · 10:58

@@Vinnie, de koffie was heerlijk en er staat alweer nieuwe koffie te pruttelen. Na de 75 responses op het artikel van gister wacht ik nog op het nodige meetwerk van deze en gene.

Morgen gaan we weer verder. Zondag sluiten we de boel af.
Volgende week donderdag wederom een nieuwe case.

powfinder.com
Gevorderd
RobinNAuteur18 oktober 2013 · 11:14

M’n lineaal ligt thuis, vanavond kijken!

Waar het wit is, is een weg.
Expert
ThijsKennisAuteur18 oktober 2013 · 11:22

@@Roelaano: Nietus, het is 38.659808254090094

Pow!
Toerist
AnoniemAuteur18 oktober 2013 · 11:51

Lang weekendje van huis, geen mieterse spullen meegenomen.
@@EmileHendrix hoe doe je dat met die afstandsfunctie? Kan hem zo snel niet vinden.

Gevorderd
EmileHendrixAuteur18 oktober 2013 · 12:00

@@Zimoski:
op het knopje naast de printfunctie (advanced functions) kan je kiezen voor ‘measure’.
Daar in kies je dan voor ‘distance’ en rekenen maar :)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Toerist
AnoniemAuteur18 oktober 2013 · 12:27

@@EmileHendrix thx

Naast dat rotsblok lijkt een convexje te zitten, als ik daar meet kom ik op 40+, zonder rekening te houden dat het bij een convex nog steiler kan zijn.
Als ik het hele ingekleurde deel meet kom ik ook op 38. Maar het gaat om de steilste 20x20m toch?

Expert
meteomorrisAuteur18 oktober 2013 · 12:31

@@Zimoski precies voor het meten gaat het om de steilste 20x20m.

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur18 oktober 2013 · 13:25

Als ik het de afstand meet tussen de twee hoogtelijnen boven en onder het rotsblok kom ik op ongeveer 25,5 meter uit, wat bij een hoogteverschil van 20 meter op een hellingshoek van 38° neerkomt.
Het lijkt erop dat de hoogtelijnen op een verraderlijke locatie zitten, waardoor op de kaart verbloemd wordt dat het onderste deel van dat segment duidelijk vlakker is en het bovenste deel steiler, zoals op de foto is te zien. Volgens mij is het steilste deel van de helling steiler dan 40°.
Ik denk dat de skiër juist op het vlakkere deel zijn kanten erin zet om vaart te minderen na het steile deel van de helling.

Toerist
JaapvRAuteur18 oktober 2013 · 13:51

atan(38.9/50.3) = 37.7 graden. Genomen over het profiel van de eerste drie hooftelijnen in het rode blok. NB het verraderlijke knikje in de hoogtelijn.

Aan de andere kant van het rotsblok (het stuk rechtsonder op de foto) meet de kaart ietsje steiler: 38.6 graden.

Al met al zat ik er met 35-38 niet naast, maar wel aan de ondergrens. Voor Munter was het OK geweest: rekenen met meer dan 35, minder dan 40.

Wat me uit de foto niet helemaal duidelijk wordt is of er sprake is van S-gelande of andere effecten waardoor de kaart onnauwkeurig wordt. Het lijkt echter van niet.

Toerist
JaapvRAuteur18 oktober 2013 · 14:09

Als ik met zekerheid een eersteklasse reductiefactor zou willen claimen (

Toerist
AnoniemAuteur18 oktober 2013 · 15:00

Aangezien iedereen het eens schijnt te zijn over 35-40 graden heb ik er nog eens naar gekeken. Bij de skier kom ik ook op 38, maar tenzij het niveau 1 is moet je volgens mij wel met 40 graden rekenen.

Ik ben iig benieuwd naar de antwoorden :)

Beginner
MarcDAuteur18 oktober 2013 · 18:02

Open deur na bovenstaande.
Met lineaaltje tegen het beeldscherm kom uit op krap 38

Toerist
Martijn1975Auteur18 oktober 2013 · 18:34

Ik kom op 32 graden uit

Gevorderd
49Auteur18 oktober 2013 · 20:44

boven de skier naast de rots is het steilste stuk 20x20 41 graden
waar de skier zich op de foto bevindt 20x20 is 35 graden
onder de skier 20x20 37 graden

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
SPAMAuteur18 oktober 2013 · 21:47

Zonder meten blijf ik bij de claim 39+ rekening houden met Blokje door de sneeuw, naar de kaart kijkend zie ik ook kammnah. Meten hoeft niet want gegeven de omstandigheden geven beide gelande typische verschijnselen je de input voor de steilheid waar je rekening mee moet houden onafhankelijk van de objectieve waarde.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
robbertAuteur18 oktober 2013 · 23:13

swiss topo profiel geeft maximaal 39.8

Gevorderd
nzwartsAuteur19 oktober 2013 · 01:25

Goed te zien hoe dit de gemoederen bezig houd.
Blijft lastig om op 1 graad nauwkeurig te schatten of zelfs te meten.
Volgens kenners bij oa het SLF (Harvey, Schweizer, ea) is dat gelukkig ook niet nodig.

De online Zwitserse kaarten zijn geweldig, het enige dat ze nog ontberen zijn betrouwbare hangneigingen in verschillende kleuren (ik heb die layer iig nog nooit kunnen vinden).
Deze info is wel te vinden op bv:
http://www.freeskiers.net/component/com_srgalp/Itemid,61/\
en dan rechts van de kaart de “Hangen 30,35,40” aanzetten
Weet iemand wat de betrouwbaarheid van dit soort kaarten is?

Door op de juiste plek in te zoemen zie ik dat het op de plek zelf tussen de 35 en 40 zit, maar dat vlak erboven en hang van 40 graden zit. Verstandig om mee te nemen zeker vanaf stufe 3.

Ook niet onbelangrijk is het gegeven dat de weg erheen hoogst waarschijnlijk door of langs extreem steil N-NO georiënteerd terrein is gegaan.

Gevorderd
49Auteur19 oktober 2013 · 10:19

zie het forum voor een uitsnede van de kaart waar @@nzwarts het over heeft:

http://wepowder.nl/forum/topic/82083?page=1#last

wie zou er met groter dan 40 graden rekening houden en waarom?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
NielsAuteur19 oktober 2013 · 21:27

Geprint en gemeten, het steilste punt is net boven de skier en zit ergens tussen de 35 en 38 graden. De rest komt rond de 35 uit. Dat steilere stuk is wel héél klein. Dit biedt mogelijkheden voor stufe 3.

Echter de schaal lijkt niet helemaal te kloppen, de map lijkt een paar procent te klein geprint. Het kan dus wellicht nog iets minder stijl zijn.

Expert
meteomorrisAuteur19 oktober 2013 · 21:40

Oeh, spannend. Wie heeft er nog meer een print gemaakt? Of beter nog, de kaart in huis?

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur19 oktober 2013 · 23:38

@@meteomorris: geprint. De schaal van printen is in feite niet belangrijk aangezien in de print een schaalbalkje staat waarmee je kan meten.

Is wel meteen een interessante: ik heb de kaart op zo’n grote schaal geprint dat de hoogtelijnen in pixels van bijna twee meter uiteen vallen. Ik heb de afstand tussen de hoogtelijnen daarom gemeten op het midden van de pixels en vervolgens met de arctan de hoek berekend.

Ik kan me echter niet voorstellen dat de hoogtelijnen tot op een meter nauwkeurig gemeten en ingetekend zijn en de dikte van de hoogtelijnen is in de kaart dus blijkbaar ook al meer dan 2 meter in werkelijkheid (de lijnen zijn meer dan een pixel dik). Een afstandsverschil van 2 meter maakt bij een hoogteverschil van 20 meter (of een 20x20 vak) en een hellingshoek rond de 40 graden meer dan 2 graden verschil. Dat lijkt me een relevante onnauwkeurigheid waar je in je planning rekening mee moet houden.

Enige gedachten hierover?

montagna bianca, ti amo
Beginner
DirkHAuteur20 oktober 2013 · 00:26

Als je de afstand over meerdere hoogtelijnen meet verbetert nauwkeurigheid. Tussen Coordinaat 987407,4693482 (2584m) en 987354,4693546 (2521m). Horizontale afstand is 83m, richting 320°, hoogteverschil -63m, helling -37°.

Gevorderd
49Auteur20 oktober 2013 · 09:25

@@DirkH

Het vervelende is dat voor een lawine de steilste 20 meter x 20 meter relevant is. Die zie je niet als je over meerdere hoogtelijnen meet…

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!