Academy: Wat is de expositie van deze helling?

Academy: Wat is de expositie van deze helling?
Wat denk je?
Wat denk je?

Donderdag stelde ik je de vraag: Hoe steil is bovenstaande helling in Klosters? Toen vroeg ik je de steilheid van deze helling op het blote oog te schatten. Vrijdag stelde ik je de vraag ‘Hoe steil exact is deze helling?’. De steilheid van een helling is cruciaal als je off-piste gaat. Want te steil voor het die dag geldende lawinegevaar betekent dat je jezelf in de problemen kunt brengen. Een geoefend freerider zorgt ervoor dat hij de te steile en daardoor gevaarlijke hellingen er thuis al uitgefilterd heeft. Maar hoe doe je dat?

Vraag 3

Wat is de expositie van bovenstaande helling? Op onderstaand kaartje is de helling rood gemarkeerd. En vraag 3b luidt dan… Uit welke richting kwam de wind?

Het gaat om de helling met het rode puntje

Zondagochtend volgt vraag 4. Maandag volgen dan alle antwoorden, waarna er op donderdag weer een nieuwe case volgt. In afwachting van jullie antwoorden ga ik even naar de zee om uit te waaien ;)

Deze serie is powdered by de Safety Academy

meteomorris

Reacties

Beginner
AllartAuteur19 oktober 2013 · 10:16

De vorige even gemist vanwege het ontbreken van een printer :(
Volgens mij is de expositie NNW met de wind vanuit NO.

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Gevorderd
DutchessAuteur19 oktober 2013 · 10:43

Tjeees, Morris, wat een k*tleven heb jij! Met koffie na zeker? :P

Vorige vraag ook gemist vanwege printer en lineaaltje diep weggestopt ergens in mijn snowboardspullen (lees: te lui om tevoorschijn te halen)

Expositie zou ik NNW noemen, NNN(3x!)west kan ik m ook noemen, maar om er te komen heb je al een zuivere noordhelling gehad (of over graten geklauterd? Dat lijkt me niet voor de hand liggen) Wind kwam (iig daar ter plekke) uit westelijke richting als ik de sneeuw rond die pukkel zo bekijk, dus op de foto van kijkers rechts naar links.

En die golf, hoe stijl is die? Het is iig een klassieke hollandse grijze zandbankbarrel zo te zien.
(En hoe hoog? daar kunnen ook ein-de-loze discussies over ontstaan…)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
MarcDAuteur19 oktober 2013 · 10:55

expositie: NNW
wind NNO

Beginner
dorfkeAuteur19 oktober 2013 · 11:16

Expositie nnw en wind west

Toerist
JaapvRAuteur19 oktober 2013 · 11:29

Golf: ‘Nederlands schouderhoog’, dus iets onder de heup oid?

Expositie: tussen NW en NNW (327 gr op de online kaart). Maar zoals Dutchess zegt heb je dan al een pure N gehad, tenzij je uit een couloir op de graat komt.

Wind en Loading: Op de foto ‘iets van links, vooral naar de kijker toe’. Het zonnige deel van de lip boven de steen hangt downwind / lij. De wind had dus een behoorlijke ‘upslope’ component (anders had de lip onder de rots gehangen ipv erboven), en heeft waarschijnlijk vanuit Noordelijke richtingen langs/schuinomhoog de graat geblazen. Ik zou daarom uitgaan van een loefhelling. Niet fully loaded, maar in de graat en bovenin verwacht ik wel wat triebschneepakken (getuige ook de lip aan de pukkel).

Op de kaart geeft dat een windrichting van N tot NNO, maar dat is eigenlijk niet echt van belang. Het gaat erom hoe de wind (en dus sneeuwtransport) ten opzichte van de helling heeft gestaan. Daarvoor is het noodzakelijk om te beseffen dat de wind west van de Madrisa-graat zat. Als ie aan de andere had gezeten (dus puur NO of verder naar rechts) dan was dit een lij-helling geweest, en had de lip aan de andere kant vd pukkel moeten hangen.
Verder ziet de sneeuw er vrij stevig uit, al wat ouder en windgepresst. Geen golven, duinen of andere stucturen die op dikke loading duiden.

Al met al een lekkere helling (zeker als de coulies erboven vet zijn?!), het enige wat ontbreekt is 10cm vers uit de vorige windstille nacht :).

Toerist
JaapvRAuteur19 oktober 2013 · 11:38

Tijdstip: Rond het middaguur.

@@dorfke en @@Dutchess, ik ben benieuwd hoe jullie aan Westelijke wind komen, vandaar dat ik mijn redenering voor Noordelijk vrij uitgebreid heb uitgeschreven. Wat was jullie idee? Of moeten we daar nog ff mee wachten zodat iedereen zelf kan nadenken?

Gevorderd
RPAuteur19 oktober 2013 · 11:51

Kan het wel weer opnoemen maar ga mee met @@JaapvR (kom wel op 326 met kompas ;-) zowel qua expositie dus en wind (ook te zien aan de golfjes voor de lip (van onderaf gezien).

Explore the Outdoor!
Gevorderd
RPAuteur19 oktober 2013 · 11:55

Maar blijft het moeilijk vinden om vanaf foto te oordelen (dekt zich in… ;-)

Explore the Outdoor!
Toerist
AnoniemAuteur19 oktober 2013 · 12:06

Expositie: NW-NNW
Wind N-NNO

Beginner
dorfkeAuteur19 oktober 2013 · 13:40

Sorry wind no, heb mij vergist

Gevorderd
49Auteur19 oktober 2013 · 13:59

Expositie NNW.
Wind N tot NO
golf op zuid: kniehoog ;)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur19 oktober 2013 · 15:45

Ja, ik ben nu zwaar aan t twijfelen geslagen…ik denk te zien in die bult sneeuw op die rotspukkel dat de wind daar een ‘windgat’ blies tegen die rots aan, vandaar die scherpe rand, en alle sneeuw ligt daarachter, wat we niet kunnen zien op de pic. De hele helling is wel te categoriseren als een loefhelling idd. Ook al stond dan volgens mij de wind er half op…

Maar ik weet het niet, en door de vorige posts raak ik aan het twijfelen. We zullen zien hoe ernstig ik ernaast zat en ik ben al blij dat ik op herhaling ga voor theorie II zometeen!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DioAuteur19 oktober 2013 · 19:40

Expositie is 330 graden, tussen NW en NNW in. Wind tussen N en NO. Ik zat er wel gruwelijk naast met mijn steilte inschatting btw.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Beginner
MikeyAuteur19 oktober 2013 · 20:09

Ik denk expositie tussen W en N en wind uit het westen, gezien de kleine windlip op de rots ! en de scherpe randen van de kuil die is ontstaan langs de rots.

Gevorderd
NielsAuteur19 oktober 2013 · 21:32

Expositie NW
Wind iets tussen N en NW

Gevorderd
robbertAuteur19 oktober 2013 · 22:45

Expositie: NNW
Wind: bergop NNW

Toerist
JaapvRAuteur19 oktober 2013 · 23:58

Hm, hoe langer ik ernaar kijk, hoe verder ‘mijn wind’ naar het westen draait (met dank aan de andere reacties!)… Die geul aan de onderkant van de rots is best wel typisch voor een lokale werveling. In dat geval kwam de wind dus meer vanuit de fotograaf, en draaide rondom de rots waardoor de lip ook richting de kijker gericht is.

Loef blijft loef, maar die NNO zou weleens alleen de draaikolk rondom de rots kunnen zijn, terwijl er globaal NNW (of NW) stond. Dat komt topografisch mooier uit, en verklaart de ‘geul’ beter…

Schitterend voorbeeld van hoe je bij elke mogelijkheid je observaties en ‘zekerheden’ moet blijven checken, en in je achterhoofd moet bijhouden hoe hard je feiten zijn…

Gevorderd
DioAuteur20 oktober 2013 · 00:21

@@JaapvR best handig. Zo’n lawinebericht als je geen local bent.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Toerist
JaapvRAuteur20 oktober 2013 · 09:45

@@Dio, zulke precieze lawineberichten ben ik al een tijdje niet meer gewend; ons bulletin in Tromso gaat over een gebied twee keer zo groot als Graubunden…
Daarnaast is lokale topografie nogal listig, bij ons kan de windrichting 180 graden verschillen tussen twee bergruggen / fjorden. Dat is in de Alpen volgens mij niet anders; lokale effecten bepalen of een helling loef of lij is, niet de (gradient-)wind die op een km boven de bergen waait…

Ik wil niets afdoen aan de bruikbaarheid van het lawinebericht, maar met gradient-wind in een bergachtig gebied ben ik altijd heel voorzichtig…

Expert
meteomorrisAuteur20 oktober 2013 · 10:57

@@Dio @@JaapvR over een uurtje staan de betreffende lawinebrichten live. Gaat interessant worden!

powfinder.com
Toerist
JaapvRAuteur20 oktober 2013 · 11:42

Haha ik kan niet wachten, thanks voor deze mooie oefening in de donkere dagen!

Expert
meteomorrisAuteur20 oktober 2013 · 12:24
powfinder.com
Beginner
polingAuteur20 oktober 2013 · 13:35

NNW en wind ZWW

Gevorderd
theoneAuteur23 oktober 2013 · 16:00

Volgens mij een noordwest helling met wind uit het noord oosten.

Ole FaassE: ole.faass@gmail.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!