Ga jij een compleet seizoen naar de Alpen?

Ga jij een compleet seizoen naar de Alpen?

Jaren terug zat ik vaak maanden achter elkaar in de Alpen. Ik zorgde ervoor dat ik een bak geld verdiende in de zomer, om dan in de winter vrij te zijn en iedere dag dat te doen wat ik leuk vind; in de sneeuw spelen. Inmiddels liggen die jaren vanwege kinderen al wat jaartjes achter me en toch probeer ik iedere winter zoveel mogelijk tijd in de sneeuw te staan. Toch kan ik nog met enige regelmaat jaloers worden als ik net die ene dump mis en ik reports voorbij zie komen.

Saisonniers

We kennen allemaal de verhalen van powderskifun, Kanski, Martijn Schell , Irian of bijvoorbeeld Berber die ervoor gekozen hebben om semi-permanent in de Alpen te gaan wonen en het maximale uit hun winter te halen. Maar er zijn meer mensen die (bijna) complete winters in de Alpen doorbrengen. Die doen dat als skileraar, DJ, schoonmaker, manusje van alles, of net zoals ik de zomer zo hard gewerkt hebben dat ze in de winter alleen maar dagelijks voor zichzelf de sneeuw in moeten.

Ik ben benieuwd. Wie van jullie gaat er komende winter meerdere weken of maanden achter elkaar in de Alpen zitten. Naar welk gebied/regio ga je? Ga je daar nog werken en zo ja, wat ga je doen? Wat kost het je ongeveer? En waar kijk je het meeste naar uit?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RoelaanoAuteur23 oktober 2013 · 10:07

Goeie vraag! Dan weet ik meteen waar een douche gehaald kan worden ;)

Gevorderd
49Auteur23 oktober 2013 · 10:43

3 maanden Alagna, jan-feb-mrt. Geen verplichtingen, misschien iets voor wepow doen? :)

voor 2 personen:
3x €1000 huisvesting
2x €800 skipas Monte-Rosa
1x retour auto €350

Levensonderhoud = als in NL tot een klein vermogen
Materialen = hebben we compleet maar we kunnen ook nog voor een vermogen aanvullen
Cursussen = €600 tot een vermogen (zal met gidskosten wel richting €2000 gaan)

Waar kijken we naar uit? De oneindige sneeuwvelden van de Monte Rosa, de warme sfeer van een authentiek bergdorpje en de romantiek van ons Spartaanse onderkomen.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
RemmieAuteur23 oktober 2013 · 11:27

na een heel seizoen, een half seizoen en 2 jaar op rij 6 weken sneeuw dit jaar voor het eerst slechts een week in de sneeuw. Wie weet zit er nog een PA tripje in als ik voor de verandering een keer goede studieresultaten neer zet. Tot die tijd zal ik het moeten doen met skifilms en dromen!

Toerist
AnoniemAuteur23 oktober 2013 · 11:38

Zit weer een heel seizoen in SBG-land. hiep hoi

Beginner
mhilbertsAuteur23 oktober 2013 · 12:09

@@49 Als je voor 27 Oktober een seizoenpas koopt voor monte rosa kost ie maar 690,=

Weer een halve heliski trip bespaard:)

http://www.freerideparadise.it/alagnavalsesianews.asp?it-promozione-stagionali-inverno-20132014

Gevorderd
robbertAuteur23 oktober 2013 · 12:14

Werk schema is redelijk duidelijk en dus ook de periodes dat ik vrij ben. Van 13 dec tot 26 dec regio midden CH, geheel februari en geheel april daar waar de sneeuw goed is en vanaf 22 mei tot midden juni voor de hoog alpien toeren (cham, ecrins, regio susten etc). Niet werken in deze periodes.

kosten zijn waarschijnlijk hoog, meeste aan skipassen (midden CH pas al chf 1100,-) en materiaal.
Kijk het meet uit naar de hoog alpine toeren, de steile/technische lijnen

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur23 oktober 2013 · 12:34

Sneeuw is stom, ik ga naar Australia… doei!

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
SteefAuteur23 oktober 2013 · 12:42

Pffff vaste baan, huis/hypotheek, 30-er. Was ik maar 10 jaar jonger. Altijd al een seizoen willen doen maar is er nooit van gekomen.
Gelukkig nog geen kinderen bedacht ik me een paar weken geleden. Dat maakt alles nog wat lastiger. Dus hey… Het moment is NU!
Vorige week met m’n baas om de tafel en de bullet is through the church! Snowbattical van kleine 2 maanden. Geen seizoen maar prima alternatief. Hell yeah…!
Plan is om met @@Tim1 en @@joepchinees ergens in Tirol een centrale uitvalsbasis te vinden en vandaar uit twee maanden maximaal te gaan. Whoop whoop!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Elite
paulskiAuteur23 oktober 2013 · 13:32

Yes!! Het hele seizoen weg… Zwerven, dus geen vaste slaap plek. Zo veel mogelijk bij andere op de bank of in goedkope acco. Net mijn ISIA zegel binnen gekregen voor korting op skipassen. Kan niet wachten om weer in de poeder te staan!!

Gevorderd
LeonieproAuteur23 oktober 2013 · 14:59

Ha, ik blijf lekker thuis in Pelvoux! rijd 15 minuten naar mn werk en ga in de 1,5 uur pauze die ik heb per dag ffetjes lekker een uurtje skien en natuurlijk in mijn weekend dat door de weeks valt… Dat kost 220 euro saisonierspas. Materiaal heb ik en kan ik uit van de verhuur meenemen. En mn gedeelde appartement kost me 250 euro per maand. Enige nadeel is dat de lonen niet heel hoog liggen en dat mn master hier nog niet helemaal uit de verf komt, maar daar wordt aan gewerkt.

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Expert
ijsbeerAuteur23 oktober 2013 · 16:04

Ha t wordt mijn tweede seizoen in Zwitserland. Heb hier een baan gezocht en gevonden om meer in de bergen te zijn en dat lukt aardig. Het blijft wel weekend-warrior omdat er ook gewerkt moet worden maar met Andermatt Engelberg en vele kleine onbekende gebiedjes en ontelbare skitouren prima te doen :)

Gevorderd
bertjebertjeAuteur23 oktober 2013 · 16:33

Ben van de zomer verhuisd naar CH. Kan niet wachten op die pof. Werk iig tot eind januari, maar ben redelijk flexibel met tijden. Daarna nog onduidelijk. Gaat iig veel geskied worden. Eerst lekker poederplaisir en naarmate het seizoen vordert meer touren en technische zaken. (Rob ik bel je ;) )
Kosten: Graubunden pas en wellicht Lerarenopleiding. Materiaal zou compleet moeten zijn dus daar ga ik dit seizoen eens proberen niet te veel aan uit te geven.
Verder is het bier hier reteduur, zoals alles eigenlijk.

Expert
TimVAuteur23 oktober 2013 · 18:48

Terug 6 maand La Plagne als nachtwaker in hotel,
mentaal zwaar, maar fysiek kan je heel goed uitrusten!
Avond/nacht werken tot max 5 uur ochtend, paar uren powernap en dan knallen… :D
slechtweerdagen = bed/uitslaap dagen
goedweerdagen = weinig of avond slapen … ;)

Als je het fysiek/mentaal aankunt een heerlijke manier om je winter door te brengen,
Ik denk 1 van de jobs met de meeste ski/poedertijd voor jezelf!

Beginner
brtsAuteur23 oktober 2013 · 22:04

@@roelaano echte mannen douchen niet.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur28 oktober 2013 · 23:37

“Pffff vaste baan, huis/hypotheek, 30-er. Was ik maar 10 jaar jonger. Altijd al een seizoen willen doen maar is er nooit van gekomen.
Gelukkig nog geen kinderen bedacht ik me een paar weken geleden. Dat maakt alles nog wat lastiger. Dus hey… Het moment is NU!
Vorige week met m’n baas om de tafel en de bullet is through the church! Snowbattical van kleine 2 maanden. Geen seizoen maar prima alternatief. Hell yeah…!
Plan is om met @@Tim1 en @@joepchinees ergens in Tirol een centrale uitvalsbasis te vinden en vandaar uit twee maanden maximaal te gaan. Whoop whoop!” zaaaaalig die stoke :-) :-) :-) bigsmile op my face here :-)

sbs roelz
Beginner
johannesAuteur30 oktober 2013 · 16:51

Ik ga 1,5 maand naar Sankt johann im Pongau waar onze caravan staat. Heb geen verplichte lessen op school en pas 22 jan weer tentamens dus word boekjes mee en savonds een poging doen tot leren.

Huisvestingskosten heb ik niet omdat deze caravan daar vast staat.
Seizoenspas voor Studenten kost in Ski amade in de voorverkoop 290 euro.
Ga met de familie naar het openingsweekend toe waarna zei weer naar huis zullen rijden dus ook vervoer heenweg is Freeee. waarschijnlijk 20 januari weer terug vliegen voor 50 euro. Eten en drinken moet ik in Nederland ook dus reken maar uit.

Ik heb er in iedergeval kneiter veel zin in! mochts eens iemand een slaapplekje nodig hebben? dan is er ruimte zat in deze caravan!

nu nog iets meer dan een maand wachten en met ski films tentames en natuurlijk wepowder de dagen aftellen

Gevorderd
AndriesAuteur3 november 2013 · 10:22

Zoveel mogelijk op ontdekking in de “Zuidalpen Oost”. Komend voorjaar emigreren wij naar Karinthië dus deze winter zoveel mogelijk ontdekken (zover de baan het toelaat…) en volgend jaar dan écht een hele winter in mijn geliefde Alpen.

Expert
MickeydeHaasAuteur10 december 2013 · 22:18

Helemaal dit topic gemist. Ik zit de hele winter in de omgeving van Davos. Heb veel plannen om ook te gaan road trippen en ben bij de La Grave WP trip! Daarnaast doe ik ook mee in Goldeck met de poederbaas wedstrijd. Helaas gaat het NK het dit jaar niet worden voor mij qua timing. Ik ga mn best doen mn belevingen te delen op het forum!

One step at a time.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!