Jaren terug zat ik vaak maanden achter elkaar in de Alpen. Ik zorgde ervoor dat ik een bak geld verdiende in de zomer, om dan in de winter vrij te zijn en iedere dag dat te doen wat ik leuk vind; in de sneeuw spelen. Inmiddels liggen die jaren vanwege kinderen al wat jaartjes achter me en toch probeer ik iedere winter zoveel mogelijk tijd in de sneeuw te staan. Toch kan ik nog met enige regelmaat jaloers worden als ik net die ene dump mis en ik reports voorbij zie komen.
Saisonniers
We kennen allemaal de verhalen van powderskifun, Kanski, Martijn Schell , Irian of bijvoorbeeld Berber die ervoor gekozen hebben om semi-permanent in de Alpen te gaan wonen en het maximale uit hun winter te halen. Maar er zijn meer mensen die (bijna) complete winters in de Alpen doorbrengen. Die doen dat als skileraar, DJ, schoonmaker, manusje van alles, of net zoals ik de zomer zo hard gewerkt hebben dat ze in de winter alleen maar dagelijks voor zichzelf de sneeuw in moeten.
Ik ben benieuwd. Wie van jullie gaat er komende winter meerdere weken of maanden achter elkaar in de Alpen zitten. Naar welk gebied/regio ga je? Ga je daar nog werken en zo ja, wat ga je doen? Wat kost het je ongeveer? En waar kijk je het meeste naar uit?