Academy: van pistekaart naar routeplanning

Academy: van pistekaart naar routeplanning
Tschiertschen is nog steeds een fijn gebied
Tschiertschen is nog steeds een fijn gebied

Afgelopen week gingen we in op de vraag hoe steil een helling wasen uiteindelijk eindigden we met de vraag of de helling risicovol was. Deze week gaan we iets doen wat veel freeriders doen. Namelijk een pistekaart erbij nemen en dan een route er op tekenen. Deze week doen we dat aan de hand van het pistekaartje van Tschiertschen. Het complete kaartje vind je hier, maar voor vandaag gaat het om de paarse ingetekende route op onderstaand pistekaartje.

Het gaat om de paarse route
Het gaat om de paarse route

De topografische of hoogtekaart is de basis van je planning. Niet alleen bevat het hoogtelijnen zodat je de steilheid van de helling kunt meten. Ook bevat het indicaties van de terreinelementen die je op je afdaling kunt tegenkomen. Iets wat je niet kunt vinden op een pistekaartje. De hoogtekaart is daarmee de basis voor iedere freerider die buiten de pistes gaat

Teken de paarse route in op een topografische kaart

De opdracht voor morgen is simpel. Print of download de hoogtekaart van Tschiertschen en teken de paarse route in. Hier vind je de link naar de kaart. Vrijdag presenteer ik dan het antwoord en kun je verder met het volgende deel van deze case.

Het gaat om dit gebied
Het gaat om dit gebied

Deze serie is powdered by de Safety Academy

meteomorris

Reacties

Gevorderd
JesperAuteur24 oktober 2013 · 12:58

Eens met @@nzwarts. Is er overigens ergens een legenda te vinden? Ik zou in ieder geval zeggen dat die “weg” daar (ook gezien de reliefkaart die je kunt weergeven) de piste is, waar de markering van nzwarts dus eindigt.

Gevorderd
RPAuteur24 oktober 2013 · 13:04

Ook eens

Explore the Outdoor!
Toerist
AnoniemAuteur24 oktober 2013 · 13:06

Ik was lekker in paint aan het kladden maar nzwarts heeft het al wat mooier ingetekend :)

Toerist
AnoniemAuteur24 oktober 2013 · 13:07

@@meteomorris de functionaliteit van die canadese site die ik bij de vorige case gelinkt had zou hierbij mooi van pas komen. Toekomstmuziek? :)

Expert
ieismAuteur24 oktober 2013 · 14:20

Precies tussen die twee eilandjes bomen in, en dan bij de 1700m rechts het enge bos in over de piste/pad.
En dan choco op het terras.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
mhilbertsAuteur24 oktober 2013 · 14:42

ook eens met @@nzwarts, Maar zou een route over de rug van de berg (eigenlijk in een rechte lijn naar Furgliss) niet een veiligere route zijn? Die open gully in het bos zijn immers niet voor niets onbegroeid…

Gevorderd
49Auteur24 oktober 2013 · 14:44

@@ieism

ha, nu wordt ie leuk. Ik zeg doorskiën tot 1580m en dan pas rechts, het wandelpad op, voor een dubbel espresso. Ik bestel ook wel alvast die choco voor je!

montagna bianca, ti amo
Beginner
mhilbertsAuteur24 oktober 2013 · 14:46

Off topic: Nu Lenzerheide en Arosa aan elkaar zijn geknoopt zijn lijkt het een kleinde stap om er nog 30 piste km bij te pluggen en Tschiertschener er ook aan vast te knopen.
Iemand een idee of dit de planning is?

Expert
ieismAuteur24 oktober 2013 · 14:49

Ik twijfelde ook, op de pistekaart lijkt de afdaling langer. Maar ik blijf toch bij 1700 meter hoor. De eerste zwarte lijn zeg maar zou die blauwe piste moeten zijn dan.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
mhilbertsAuteur24 oktober 2013 · 14:55

34.6 deg?

Expert
ieismAuteur24 oktober 2013 · 14:56

Als je terug moet lopen wordt je chocolade koud…
Op Google maps kan je vast het bospaadje zien, maar ik heb ff geen computer bij me.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
AnoniemAuteur24 oktober 2013 · 14:58

Na @@49 zijn post twijfelde ik ook even maar ik blijf bij mijn eerdere keuze, die van @@ieism

Het wandelpad naar rechts nemen betekent namelijk omhooglopen en dus later chocomel.

Beginner
ThijsLAuteur24 oktober 2013 · 15:11

eens met nzwarts en ieism

Gevorderd
nzwartsAuteur24 oktober 2013 · 15:20

De vraag is bij dez case of de software functionaliteit die @@Zimoski noemt ons voldoende informatie zou verschaffen. De scherpe ogen van @@mhilberts die een open gully zien, zien meer dan software zou kunnen laten zien, denk ik.

Na deze afdaling ben ik wel aan wat sterkers toe dan chocolademelk, verwacht ik.

Gevorderd
nzwartsAuteur24 oktober 2013 · 15:23

@@Zimoski Als je op de Zwitserse geo site op de print button klikt (rechtsboven de kaart) kan je het heel snel als pdf opslaan en heb je geen paint nodig!

Toerist
AnoniemAuteur24 oktober 2013 · 16:11

@@nzwarts, tja bij de huidige case: vind de route van de skikaart terug op een hoogtekaart en teken deze in (of vice versa) lijkt het me meer dan voldoende.

Thx voor de tip over printen. :)

Gevorderd
evanAuteur24 oktober 2013 · 16:50

Mooie couloirs hoor. Prima case!
Verder afdalen naar het volgende pad? Ik weet het zo nog niet met dat beekje. Zou het van de dikte van het sneeuwdek laten afhangen en het sowieso eerst van dichtbij willen bekijken.
Bedankt voor de tips @@nzwarts.
@@mhilberts: gewoon zo laten dat Tschiertschen zolang ze de liften kunnen bekostigen. Lekker rustig zo.

Beginner
jagoAuteur24 oktober 2013 · 17:59

volgens mij is de route de zwarte stippel (streepjes) lijn rechts langs de 1819 (uiteraard van beneden naar boven op de kaart)… dus niet zoals nzwarts aangaf… hij zit een lift te hoog.

correct me if im wrong

Gevorderd
49Auteur24 oktober 2013 · 18:14

Ik ga toch maar met @@ieism en @@Zimoski. In google kan je heel mooi het landschap zien van deze route: http://wepowder.nl/forum/topic/82429

Onder 1720m zou je in het struikgewas belanden :)

montagna bianca, ti amo
Toerist
AnoniemAuteur24 oktober 2013 · 18:23

@@jago in het plaatje van meteomorris kun je zien dat de route begint bij de top van de middelste van de drie liften, onder blauwe nummertje 4 van de piste. Dus volgens mij zit nzwarts precies goed aangezien zijn route ook begint bij de middelste route. Een lift lager is de 1e lift direcht uit Tschiertschen .
Maar wie weet verbeterd morris ons morgen wel en heb jij gelijk :)

Gevorderd
MarcoAuteur24 oktober 2013 · 20:41

Als, als, als ik hiervan af zou gaan, zou ik in eerste instantie dezelfde route opteren, maar kan ook wat meer naar links of rechts om wat minder steil stuk (kom ik zo op terug) op te zoeken.
Een en ander afhankelijk van hoe dicht de bomen op die andere route op elkaar staan. Als ik het vanaf google maps aflees, zijn er met name skiers rechts wel wat ruimtes te ontdekken.
Waarom: Als ik het stuk opmeet, wat door @@nzwarts is ingetekend, dan is ie op z’n steilst iets van 43 graden. Disclaimer: heb hier het mieterse liniaaltje niet bij de hand, dus opgemeten met de functionaliteit in die website en de tangens, daar kan ik dus een flinke fout in gemaakt hebben.

Wat ik me nog afvroeg op de hoogtekaart: Wat zijn die schuine oranje lijnen aan de linkerkant van de gully?

Gevorderd
JustFrankAuteur24 oktober 2013 · 21:40

@@mhilberts wordt lastig omdat het urdental (dal tussen Arosa en Lenzerheide) natuurgebied is (heeft heel lang geduurd om toestemming te krijgen voor die ene paal die nodig was voor de verbindings lift) en als compensatie zijn ander stukken nu tot wildschutz benoemt. vanaf Arosa is nu de enige mogelijkheid nog via Hornli het urdental in, in het verleden mocht dit ook nog via de carmenna pas maar die is nu wildschutz benoemd. Alleen vanuit lenzerheide zijn er nog mogelijkheden maar gezien de publieke opinie gaat dit niet gebeuren.

was zelf ook geen voorstander, was in mijn ogen prima zoals het was. Vrees dat de poederstress nu ook hier verder toe gaat nemen. welke er tot afgelopen jaar nagenoeg niet was. Misschien dat Tschiertschen nog in de luwte kan blijven maar als ik afgelopen jaar de volks stammen zag die het urdental indoken vrees ik ook hier het ergste…

Life is Good! Enjoy the Ride!
Beginner
MarkieMarkAuteur25 oktober 2013 · 00:38

Leuke oefening om zo vanaf het piste kaartje de route op een echte kaart te vinden. Wat vertekenen die piste kaartjes toch altijd :) Zoals @@mhilberts ook al aangeeft, er staan waarschijnlijk niet voor niets geen bomen op deze route.

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Gevorderd
EmileHendrixAuteur25 oktober 2013 · 10:08

Zelf zet ik in een nieuw gebied eerst de bekende dingen op 'n rijtje:
Hilenerchoepf (huenerchoepf), Gruoben (Gruoba), 4 liftjes, en dat Furgglis.

Als je dan nog 'n route zoekt van bijvoorbeeld de onderkant van lift D richting Furgglis, ben je er zo.

(mooie cases de laatste dagen)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
AryenAuteur25 oktober 2013 · 10:17
Expert
meteomorrisAuteur25 oktober 2013 · 12:48

Het antwoord is er…
en weer wat nieuwe vragen: http://wepowder.nl/weblog/4628/Academy-je-lijn-op-een-hoogtekaart

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!