Oefenen met je lawinepieper

Oefenen met je lawinepieper

De laatste tijd verschijnen er steeds meer oproepen op het forum om al in Nederland (regelmatig) te gaan oefenen met de lawinepieper. Initatieven die we breder onder de aandacht willen brengen en van harte aanmoedigen.

Ik herinner me nog goed hoe ik avond na avond in de sneeuw aan het oefenen was. Mijn budget om 's avonds in de kroeg te hangen was nul en na avonden op kaarten gestaard te hebben kon ik iedere hoogtelijn dromen. En zo stonden Haas en ik na een poederdag en een vullende maaltijd uren in de sneeuw te emmeren met onze lawinepiepers. Zo leerden we wat de invloed was van liftpalen etc… op het signaal, maar leerden we vooral hoe onze piepers werkten. En pieperzoeken wil geleerd zijn. Vooral omdat in stresssituaties niets zo fijn is als terug te kunnen grijpen op routine en ervaring. Waarbij herhaling de sleutel tot succes is.

En dus… wil je af en toe oefenen en meer wePowderaars leren kennen. Hierbij wat initiatieven. Zo is er een pieperzoekcollectief aan het ontstaan in Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. En wie weet volgen er nog meer. Meld je op het forum en ga lekker aan de slag. Stuit je op problemen of heb je vragen… schroom niet om ze te stellen. We helpen je graag.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur28 oktober 2013 · 12:37

@@meteomorris Misschien heb je nog suggesties voor bepaalde zoek scenario’s?

When life gets too complicated.... SKI
Expert
meteomorrisAuteur28 oktober 2013 · 12:47

@@Spookjuh
Houd het simpel. Begin eerst met 1 pieper in te graven. Oefen 1 voor 1 het zoeken volgens de airport approach (signaal oppikken, grof zoeken, fijn zoeken, sonderen). Als dit goed gaat, ga dan met het complete zoekprotocol aan de slag en probeer taken duidelijk te beleggen.

Als dit eenmaal goed gaat, begraaf dan 2 piepers, maar concentreer je dan nog steeds in eerste instantie op het vinden en uitgraven van 1 persoon. Je leert dan om te gaan met meerdere signalen, maar je concentreert je op 1 pieper.

powfinder.com
Gevorderd
AlexSkiAuteur28 oktober 2013 · 13:09

Thanx, hier kunnen we wat mee.

When life gets too complicated.... SKI
Beginner
HaagjeAuteur28 oktober 2013 · 13:26

@@meteomorris, zou je misschien voor de Haagse club een uitlegsessie kunnen geven op het strand in Scheveningen?
We hebben nu wel geoefend maar of we het allemaal goed doen.

Expert
meteomorrisAuteur28 oktober 2013 · 13:27

@@Haagje, pm

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur28 oktober 2013 · 15:09

@@meteomorris. Op het eind van het filpmje zeggen ze als ik het goed begrijp dat je met 2 zoekers je opsplitst en parallel zoekt en graaft naar beide burials. Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat je juist eerst volledig op 1 burial gaat omdat je anders het risico loopt dat je voor beide te laat bent.
Het is misschien nogal situatie afhankelijk en ook ethisch een moeilijke kwestie maar bestaan daarvoor duidelijke best practices voor?

Gevorderd
49Auteur28 oktober 2013 · 16:24

@@Haagje: kan de haagse club nog wat versterking gebruiken? :)

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur28 oktober 2013 · 16:51

@@Zimoski, correct. De IKAR en vele experts zeggen… concentreer je op het er levend uit krijgen van 1 slachtoffer, ga dan verder met nummer 2.

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur28 oktober 2013 · 17:03

@@49, natuurlijk. Stuur mij maar even een PM :)

Beginner
hotnotsgotAuteur29 oktober 2013 · 11:02

in Genk (belgië) heb ik ook al een paar keer een ‘pieperfestje’ georganiseerd, we hebben daar wat zandbergen die ideaal zijn om het scenario een klein beetje te benaderen!
als er nog geïnteresseerde zijn, let me know!

Dream it. Wish it. Do it.
Elite
kanskiAuteur29 oktober 2013 · 13:16

@@hotnotsgot; en je hebt weer lekker geoefend in de Biltse duinen! Goed bezig!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
twintipmafiaAuteur29 oktober 2013 · 13:36

@@hotnotsgot, als je nog eens gaat oefenen in Genk mag je dit altijd laten weten. Heb wel niet veel vrije tijd maar als het me uitkomt ben ik erbij ! Had me ook al afgevraagd of er ook Belgen gingen oefenen in ons land.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!