Academy: je lijn op een hoogtekaart

Academy: je lijn op een hoogtekaart
De oplossing
De oplossing

Afgelopen week gingen we in op de vraag of een bepaalde helling risicovol was. Deze week gaan we iets doen wat veel freeriders doen. Namelijk een pistekaart erbij nemen en dan een route er op tekenen. Dat doen we dat aan de hand van het pistekaartje van Tschiertschen. Het complete kaartje vind je hier, Gister was mijn vraag om onderstaand paarse ingetekende route in te tekenen op een topografische ofwel hoogtekaart.

VAN DIT

Het gaat om de paarse route
Het gaat om de paarse route

NAAR EEN LIJN OP DEZE KAART

Het gaat om dit gebied
Het gaat om dit gebied

De vraag was: Teken de paarse route in op een topografische kaart

Print of download de hoogtekaart van Tschiertschen en teken de paarse route in. Hier kon je de link naar de kaart vinden.

De uitkomst ziet er als volgt uit

Ligt jouw oplossing in het paarse gebied zoals hierboven te zien, dan heb je het goed gedaan. Dan de volgende opdracht.

Vragen voor zondag

  • welke terreinelementen kom je tegen in je afdaling?

  • met welke steilheid moet je rekening houden in deze afdaling?

Tot zondag, morgen ben ik druk en dat geeft jullie wat tijd om met de antwoorden te komen.

Deze serie is powdered by de Safety Academy

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur25 oktober 2013 · 13:31

De belangrijkste terreinelementen die ik zo direct al zie:\

  • verspreid staande bomen\
  • geulen door het bos. Lawinepaden?

Het terrein begint niet al te steil, om in het bos veel steiler te zijn, en net boven de weg vlakt het weer af.

De steilheden moet ik nog even meten

Expert
ieismAuteur25 oktober 2013 · 13:33

Ik meet twintig meter tussen de hoogtelijnen met het online tooltje. Twintig hoogtemeter over 20 meter zou dus 45• zijn ? (weer mij liniaaltje niet bij me)

En hoe je ook gaat, een gully is niet echt te vermijden. Ik zie drie mogelijkheden langs de bomen, allemaal smal en min of meer een geul. Die komen dan uit op een wat vlakker deel met links een beekje (terraintrap).

Moeilijk te beoordelen of je ook door de bomen i.p.v. de geulen zou kunnen, en zo op de hogere delen zou kunnen blijven. Anders zou ik de meest rechter lijn kiezen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
GillesAuteur25 oktober 2013 · 14:32

Terrein elementen clif net voorbij de lift, bomen, bos, rivier bedding.

Steilheid zeker 40 graden, in de middelste doorgang deels 45 graden.

Inderdaad de meest rechtse doorgang nemen. Die heeft de meest geleidelijke helling en komt niet direct uit in de rivierbedding.

Gilles is my name!!
Toerist
AnoniemAuteur25 oktober 2013 · 14:38

Terreinelementen: alpenweide, losse bomen/bos, (lawine?)geultjes, onderaan bij de weg/piste oppassen voor het geultje skiers links.
Je komt uit op een piste dus extra letten op veiligheid en andere skiers.

Steilste stuk zit in de middelste geul = 40+
Blijf je in de linker of rechter geul rekenen met 35-40 graden

Eerder al genoemd door iemand anders maar wat die rare uitschieters aan de rechterkant zijn in de 1800 lijn is me een raadsel.

Toerist
AnoniemAuteur25 oktober 2013 · 14:44

Zoals @@Gilles aangeeft ter hoogte van 1996 op de kaart zit links een cliff. Daar moet je goed skierslinks omheen.
Ik sluit me aan bij het rechter geultje. Mede omdat de linker op het beekje uitkomt

Gevorderd
49Auteur25 oktober 2013 · 16:19

meest opvallende terreinelementen:\

  • geulen\
  • flinke convex (en daaronder concaaf)\
  • boompjes

Ik denk dat ik ter hoogte van het “klifje” nog op de piste staan, die tel ik daarom niet mee.

relevante steilheid:\

  • meer dan 40gr, minder dan 45gr.
montagna bianca, ti amo
Gevorderd
nzwartsAuteur25 oktober 2013 · 18:17
  • welke terreinelementen kom je tegen in je afdaling?
    (van boven naar beneden in chronologische volgorde)
  • zwarte stippellijntje: Pas op voor sneeuwschoenwandelaars van rechts ;-)\
  • rotspartij op 1996 hm: Afstort gevaar (skierslinks omheen skiën, of enorme jump)\
  • losstaande bomen: Gevaar om tegen aan te skien (Zoals master Yoda altijd zij: “Don’t look at the trees, but at the spaces between them”) \
  • Zexnaser Wald: waarschijnlijk niet door heen te komen, tenzij je het laffe paadje op 1850 hm rechts af neemt naar de weg op punt op 1819 hm. \
  • En dan eindelijk dan het echte gevaar: de geulen vanaf 1900 hm. Alle drie zeer steil en waarschijnlijk diep. Afhankelijk van lawinegevaar en mächtigkeit der Schnee levensgevaarlijk als alle sneeuw los komt en onderaan achter in je nek komt.
    Gezien de de kom-vorm van de steile noordwand van de Gürgaletsch en de blauwe tekst “Siben Brünnen” zal er veel water hard naar beneden gestroomd zijn sinds de vorige ijstijd. Diepe geulen verwacht ik dus.\
  • S-Gelände: Geulen worden eerst steeds steiler daarna lopen ze snel vlak uit. Ik verwacht dat de geulen op gegeven moment een afgrond worden met wellicht watervallen (zomers)\
  • 4 rare gele streepjes links naast de geulen om 1800 hm: Duidt op een afgrond in lijn met het hierboven beschreven S-Gelände.\
  • Nog vreemder: een blauwe waterlijn die opeens ontstaat op 1880 hm en opeens ophoudt op 1722 hm. ?\
  • Verder verloop stroomafwaarts (veel verder ) “Sagentobel” voorspelt ook weinig goeds. Niet enkel de naam maar ook de vorm.
  • met welke steilheid moet je rekening houden in deze afdaling?\
  • Netjes tussen de hoogtelijnen gemeten in de rechter geul kom ik op ‘slechts’ 35 graden.\
  • Ook via de kaarten van Freeskiers.net (http://goo.gl/pj2uJC) lees ik max. 35 gr.\
  • Door extreme S-Gelände verwacht ik echter veel steiler terrein.\
  • 3D-beelden via Google-Earth geven daar een goed beeld van
    – Ik houd rekening met extreem steil 40+ graden
    – Ik ga zeker eerst even via de piste onderaan kijken hoe het terrein eruit zie voordat ik er überhaupt af ga.
Gevorderd
Robert1968Auteur25 oktober 2013 · 19:14

Vanaf de lift naar de 1900m is het minder stijl dan door het bos onder de 1900 m. In het bos is het al snel 40/45 graden.
Wat kom je tegen: een paar vrij staande bomen en onder de 1900 m bos met een geul van een paar meter breed, in de geul kom je een paar kleine jumps tegen.

Snowboarder 🤙
Gevorderd
evanAuteur26 oktober 2013 · 15:02

Terreinelementen (van boven naar beneden):\

  • plateau\
  • wat rotsen\
  • verspreid wat bomen\
  • geulen tussen de bomen\
  • plateau onderaan de geul

Op Google Earth lijken de rotsen niet heel dramatisch (geen steile wand), dus het gevaar zal daar meevallen. Bij wind (zeker uit zuidelijke richtingen) kan Triebschnee die van het plateau geblazen wordt zich opeenhopen op de helling richting de geulen en in de geulen zelf. De geulen zijn ideaal voor de opeenhoping van Triebschnee. Het betreft hier een noordhelling dus zwakke lagen vormen zich hier makkelijker dan elders. Door het gebrek aan winderosie in de geulen blijven oude sneeuwlagen daar ook nog eens makkelijker intact. Vermoedelijk worden de geulen ‘viel befahren’ dus zullen die lagen desondanks kapotgeskied worden. Maar het blijft oppassen, zeker aan de steilere randen en bij verse Triebschnee-ophopingen. Lawines razen makkelijk door de geulen naar beneden, wat ook op te maken is uit de afwezigheid van bomen. Onderaan de geul ligt een plateau waar een lawine zich tot grote hoogte kan ophopen. Een gevaarlijke terrain trap dus.

De helling lijkt in de geulen her en der tot boven de 40­° op te lopen. Volgens http://wepowder.nl/playgrounds/tschiertschen/routes/318 zijn de couloirs echter tot 38° steil. Ik zou afhankelijk van de weersomstandigheden (zicht!) de windrichting en het lawinebericht (Triebschnee!) zeker overwegen in plaats van door de couloirs door het ‘sprookjesbos’ Zeznaser Wald (http://wepowder.nl/playgrounds/tschiertschen/routes/128) te skiën. De helling is daar duidelijk vlakker (

Gevorderd
evanAuteur26 oktober 2013 · 15:06

hier is een gedeelte weggevallen, vermoedelijk door het gebruik van het ‘kleiner dan’ teken
tot 38°). Het zou zomaar kunnen dat de foto van Morris in deel I (http://wepowder.nl/weblog/4617/Academy-van-pistekaart-naar-routeplanning) daar is genomen.

Gevorderd
evanAuteur26 oktober 2013 · 15:08

Herstel: in het bos is de helling volgens http://wepowder.nl/playgrounds/tschiertschen/routes/128 tot 32° steil.

Gevorderd
evanAuteur26 oktober 2013 · 17:17

Op Google Earth is ook goed te zien dat er voldoende ruimte is tussen de bomen in het Zeznaser Wald. Vooral als je een lijn midden door het bos kiest. (Dit gedeelte was ook weggevallen uit mijn eerste reactie.)

Expert
meteomorrisAuteur27 oktober 2013 · 10:39

MORRIS = ZIEK, vandaag geen update van de case. Excuses.

powfinder.com
Toerist
JaapvRAuteur28 oktober 2013 · 18:50

Ergens onderin die geul ligt ook nog een stukje kruisband van ondergetekende…

Gevorderd
MarcoAuteur29 oktober 2013 · 19:48

@@meteomorris ben je weer beter? Ben wel benieuwd naar het vervolg. Interessante cases wat mij betreft.

Qua steilheid kwam ik in die geul op iets van 43 graden uit (niet met het liniaaltje, maar op basis van de website gegevens).
Terrein elementen: Een verdwaalde boom her en der, een klein bosje in het midden.
Wat alpenweide denk ik en ik heb nog steeds geen idee wat die streepjes betekenen aan de linkerkant van de geul.

Expert
meteomorrisAuteur29 oktober 2013 · 20:06

@@Marco, donderdag weer helder op de been. Dan ook een nieuwe post. Excuses.

powfinder.com
Gevorderd
MarcoAuteur30 oktober 2013 · 08:45

Oke. Top! Nog even geduld dus. :-)
Ga ik nu even webcams staren…

Toerist
AnoniemAuteur30 oktober 2013 · 13:36

Ik wilde net hetzelfde vragen. Dan maar ff happy worden van Andreas Fransson.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!