Raad de Plaat

Door MartijnSchell op 1 november 2013 · 19

Hoe heten de skiroutes A en B op deze prent?
Hoe heten de skiroutes A en B op deze prent?

Tijdens een reis van Wenen naar Menton passeerde ik met wat vrienden een skihut met een prachtige prent aan de muur. Allemachtig wat een berg en wat een potentieel aan freeride terrein! We werden nieuwsgierig. Vooral omdat ons werd gezegd dat deze hellingen de laatste twee decennia freeriders aantrekt en voorheen alleen wat bokken of alpinisten kwamen. Hmmm, zagen we het goed? Liepen er miniscuul te zien een paar skisporen vanaf het linker topje. En helemaal rechts, door de flank die steeds naar beneden toe steiler lijkt te worden, toch ook een paar goed gereden bochten. Of willen we zien wat we graag voor ogen houden?

Wie van jullie freeriders weet waar we hier tegenaan kijken? Is dit een massief wat in de Oost- of de Westalpen ligt. 'Hooggebergte' zover duidelijk maar is het niet gewoon een geschoten foto van lang geleden met gletsjers die tot in het dal stroomden. Ligt er tegenwoordig een skigebied in de buurt om deze flank eenvoudig te kunnen bereiken of zijn de liften er gewoon nog nooit gebouwd? Gemakkelijk is het niet.

Wat een wand.
Wat een wand.

Misschien moet je er toch even rustig de tijd voor nemen om het te zien want wellicht heb je er al eens gereden? Als je de bergen op de foto herkent dan weet je waarschijnlijk ook over welke van de twee fantastische vallijnen, die gemarkeerd zijn met Anton (A) en Bertus (B), ik het heb. Anno nu schijnen ze inmiddels legendarisch te zijn. Zo te zien niet mega extreem en daarom gelukkig voor de meeste van ons een aantal droomhellingen die vast ooit een heerlijke beleving gaan bieden. Als we goed de foto bestuderen zie je steeds meer mogelijkheden... Hulde aan het vrije rijden!

Heb je een tip nodig...?

Reacties

• ghovens
    Beginner
    ghovens op 1 november 2013 · 10:46
    La Meije N-face?
    On a cold day, nothing's gonna stop us. On a cold day, you can see forever.
  • coen
    Advanced
    coen op 1 november 2013 · 11:11
    @ghovens, als ik dit zo zie zou dat best eens kunnen!
    Earn your turns...
  • 49
    Advanced
    49 op 1 november 2013 · 11:14 montagna bianca, ti amo
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 1 november 2013 · 11:21
    Berg= La Meije/ le Rateau

A= Glacier du Tabuchet
    B= les Enfetchores
  • sanderanders
    Advanced
    sanderanders op 1 november 2013 · 11:48
    La Grave...
    poefpafpow
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 1 november 2013 · 12:27
    A is de glacier de l'homme onder de Doigt de Dieu ( links er van de Meije Orientale, rechts ervan de Grand Pic de La Meije). Beneden kom je uit aan de Romanche die je oversteekt op de plek die we hier "Pas d'Anna Falque" noemen. Stroomopwaarts ontspringt deze rivier boven de refuge de L'Alpe de Villard d'Arene. Mooie route trouwens wel zware en lange klim tot mijn geliefde refuge de l'Aigle (in verbouwing nu btw) in mei is onze lift dicht en tour je hier ook omhoog (bv voor de Meije Orientale). Klassiek is ook: lift, col de la Girose, Selle gletsjer traverse, Breche du Rateau, Promontoire hut (slapen), Breche de la Meije, Meije gletsjer tot de passage du Serret du Savon, Aigle hut en naar beneden of de Orientale nog meepikken. Prachtig tocht.
    B is de Enfetchores de droite ( de gauche bestaat ook), via de Breche de la Meije te bereiken. Maar je ziet het niet goed op deze foto.
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 1 november 2013 · 12:58
    Wanneer zijn we weg, Sven? 😉
  • MartijnSchell
    Elite
    MartijnSchell op 1 november 2013 · 13:21
    Tjonge wat zijn jullie goed zeg, niet verwacht! Of was deze plaat gewoon te gemakkelijk? 😉

Ik heb dan toch een vraag aan jullie kenners:
    - Hoe steil is de Enfetchores in de zone waar de .B in staat?

De letter.B staat nog in het brede gedeelte van het couloir vlak voor het punt waar het couloir versmalt en complexer wordt (soms erg tricky omdat er hier in de convex blank gletsjerijs ligt en met vers gevallen sneeuw is dat lastig waar te nemen).
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 1 november 2013 · 13:23
    Zorapalsmogelijk Grimm😉

@Martin, sorry is gewoon gedurende jaren mijn achtertuin en werkterrein geweest. Zie mijn profiel😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 1 november 2013 · 13:26
    @SvenD'Haeseleer 'Doigt de Dieu', dat blijft toch magisch klinken vind ik. Wie heeft er die naam eigenlijk aan gegeven?
    May the powder be with you.
  • evan
    Advanced
    evan op 1 november 2013 · 13:32
    Doigt de Dieu? Dat moet Diego Maradona zijn geweest!

@MartijnSchell
    Kunnen we dit beschouwen als deel I van de voorbereiding voor La Grave? 😃
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 1 november 2013 · 13:34
    Ik heb Gaspard "de la Meije" nooit gekend 😃 maar als je onze huisklassieker, de "Traversée des arrêtes de la Meije" in de zomer klimt vanuit de refuge de Promontoire kom je er langs. De mythische beklimming van ons massief.
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 1 november 2013 · 13:42
    Ik denk dat ik toch eerst de gletsjers van La Grave wat beter moet leren kennen, Sven!! Tenzij deze route te vergelijken valt met 'jardin secret'! Dan kunnen we daar snel wel eens gaan doorstrepen 😉 Yiiiihaaaaaa!!
  • evan
    Advanced
    evan op 1 november 2013 · 14:32
    @MartijnSchell
    De zone van Les Enfetchores waar '.B' in staat lijkt een hellingshoek van tussen 35° en 40° te hebben. Verder naar beneden is de helling steiler dan 40°.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 1 november 2013 · 14:39
    Zo op het oog zou ik de hellingrond de 40 graden geven bij de B
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 1 november 2013 · 14:57
    Grim, neen dat was het geheime plekje waar als alles gestreept is nog poeder lag. Ga eerst eens mee in La Vaute, Orcière, Girose en Chirouze. Als dessert een Pan de Rideauke en dan in de lente deze tocht. Ik zal dan bij Frédi en Nathalie in de ref. du Promontoire overnachtingen reserveren. Vanaf begin april zijn ze open.
  • evan
    Advanced
    evan op 1 november 2013 · 15:05
  • MartijnSchell
    Elite
    MartijnSchell op 1 november 2013 · 16:36
    @evan
    @Roelaano
    Hier een foto uit mijn archief met skiër Roné precies waar de letter .B staat. Dit bovenste deel van les Enfetchores is zeer continu en 35 graden. Maar het onderste gedeelte van de helling (nog eens 400 meter) neigt tot maximaal 45 graden.

Maar het interessante..., (zonder dat je internet kunt raadplegen).... hoe kun je dat nu inschatten vanaf een foto?

les Enfetchores.jpg
  • evan
    Advanced
    evan op 1 november 2013 · 16:49
    Link naar de foto:
    http://wepowder.nl/forum/topic/83219

@MartijnSchell
    In dit geval (ervan uitgaande dat de camera waterpas gehouden wordt; de skiër is mooi van de zijkant gefotografeerd; gezien de stokinzet is hij nabij de vallijn) denk ik dat ik de hellingshoek aardig benader als ik de hoek meet die de ski's met de horizontaal maken et voilà: 35°.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro