De verontwaardiging was groot, toen ABS vorige maand een filmpje plaatste van proskier Aymar Navarro die ogenschijnlijk expres in een lawine terecht kwam, om zo te laten zien wat een “almachtig” product de ABS wel niet is. Althans, zo werd dat door veel mensen uitgelegd. Laat ik mijn eigen mening erover maar in het midden laten, voordat er weer een enorme discussie los barst. De reacties op Social media waren namelijk niet mals. De superlatieven tekort; Het was “Schandalig”, “Schurkerige reclame”, “Verheerlijken van lawines”, “Schaamteloze product verheerlijking” en ga zo maar door. Ik las zelfs een bericht van iemand die per direct zijn ABS te koop aanbood.
De gewraakte video
Tja, het is ABS niet in dank afgenomen, maar effectief was het wel. Ondertussen is de video namelijk meer dan 420.000 keer bekeken en het is in 1 klap een van de best bekeken “lawine video's” op internet. Sensatie doet het nou eenmaal goed, of het nou verantwoord is of niet. Maar blijkbaar is ABS toch wel een beetje geschrokken van hun ietwat hufterige filmpje en zijn ze snel aan de slag gegaan met een goedmaak filmpje. Bekijk de video zelf eerst even:
De ABS goedmaak-video
De video laat me met een beetje dubbel gevoel achter. Gelukkig hebben ze het in deze video wel duidelijker over de sonde, schep, en pieper. En bovendien word er in de video omschrijving op Youtube duidelijk gezegd dat een goede safetycursus erg belangrijk is. Maar aan de andere kant kan ik het niet laten om te denken “Was dat nou zo moeilijk?”. Waarom kon het niet gewoon in één keer op deze manier? Het blijft gissen, maar wat denken jullie?
Je kunt er nog heel veel over zeggen, maar ze hebben in ieder geval wat geleerd, zo lijkt het. En van fouten moet je leren. In de sneeuw, maar blijkbaar dus ook in het reclame kantoor van ABS.