FFF Inspiratie

FFF Inspiratie

Wat was het genieten afgelopen vrijdag tijdens het FFF! Ontzettend mooi om te zien dat iets wat jaren geleden begon met chips, cola en een beamer bij de befaamde skiwinkel/schoenmaker in Bilthoven is uitgegroeid tot een uitverkocht event met de allure van de rode loper.

Toch is het eindproduct het zelfde als jaren geleden: Stoke, Stoke en nog meer Stoke! 1200 freeriders op weg naar huis met goede verhalen en enthousiast plannen voor een nieuwe winter! Als we niet4 weken geleden de eerste poederbochten van het seizoen hadden gedraaid dan was de kans aanwezig geweest dat we die avond nog doorgereden waren naar Alpen. Ben je wel onderweg, geniet dan van PA#2!

Stilte

Naast alle gezelligheid, het imposante theater, de dikke beelden en de energie van de Saucerboys was er voor mij nog iets wat dit FFF bijzonder maakte en dat waren de momenten van stilte en bezinning. Het besef dat al het mooie waarin de bergen ons keer op keer toelaten ook een keerzijde kan hebben en dat er twee lege plekken waren in de zaal.

PIEK

Freeriden is voor mij avontuur, het onbekende ontdekken: nieuwe gebieden, lijnen, maar ook nieuwe mensen en culturen. Om dat te kunnen doen maak je offers, poeder is immers een keuze: 2500km rijden in een weekend, slapen in de auto omdat het je in staat stelt langer en meer weg te gaan, maar ook het missen van verjaardagen en/of andere social events om deze banden later weer aan te halen. Voor mij is Steven altijd een voorbeeld geweest van iemand die dit alles met passie deed, een voorbeeld van iemand die durfde te leven in het NU.

Forni di Sopra

Afgelopen seizoen telde een flink aantal memorabele trips en maar deze dag in een klein Italiaans gebiedje maakte toch de meeste indruk, niet alleen de sneeuw was fantastisch, maar het was de complete ervaring.

Italiaanse droge poeder
Italiaanse droge poeder

We waren al een dag of vier op roadtrip en na een dikke Nordstau in het zuiden van Duitsland zou het weer met een tussendagje omslaan naar een Südstau die de Alpe Friuli flink zou raken. Omdat Menzo zijn ABS getrokken was door een struik bij de Hochgratbahn kampeerden we voor de deur van de enige ABS dealer van de regio in Calalzo di Cadore om er uiteindelijk achter te komen dat deze winkel op maandag gesloten was. Gelukkig kwam de eigenaar langs om de administratie te doen en konden we extra veilig op pad.

De dump zou pas in de namiddag arriveren en uiteindelijk besloten we een klein tourtje te maken op de Passo Mauria.

Tegen de lunch trok het dicht en de rest van de dag werd besteed in de thermen van Forni di Sopra om daarna eens lekker van de Italiaanse keuken te genieten. Fris, fruit en voldaan en met inmiddels al een centimeter of 20 op de auto kropen we in onze slaapzakken. De auto hadden we midden in het dorp geparkeerd en dat leverde de volgende ochtend bijzondere taferelen op.

We werden namelijk wakker met meer dan 60 centimeter vers op en rond de auto en dat op slechts 900m hoogte.

De deur ging nauwelijks open en gewapend met scheppen groeven we ons naar buiten. Een oud vrouwtje wat aan het plein woonde hield ons nauwlettend in de gaten en nodigde ons uit voor koffie. Nadat we haar padje ook schoon gegraven hadden werden we getrakteerd op een ontbijtje en verhalen over haar familie en de sneeuwval in het dorp. Leeftijd en taal vormen geen belemmering: stoke is universeel.

Alpe Friuli & Freeride

het gebied rondom Forni is nog redelijk onontgonnen als je het vergelijkt met pareltjes in de Dolomieten zoals een Arabba. Vrijwel niemand gaat hier buiten de pistes en lifties en Polizia di Montagna vinden het allemaal erg interessant wat je aan het doen bent. Verder is de koffie en het eten er fantastisch, dus hier komen we zeker nog een keer terug.

Diepste dag

Voor ons was Forni uiteindelijk de diepste dag van het seizoen en werd het daarna een maatstaf voor latere trips dat jaar. “Was het Forni diep?” hopen we dit jaar te vervangen door “Was het Hokkaido diep?”, maar daarover later meer!

Waarom deze beelden?

Vorig seizoen stonden we in de zaal te kijken naar de mooie Cuts for Glory inzendingen tijdens het FFF en ontstond de gedachte om ook meer vast te leggen. Het Sharing Secrets idee ontstond en dat seizoen werden er een paar edits gemaakt van trips waarbij we kleine pareltjes in de Alpen bezochten. Voor het FFF werd er gevraagd wat beelden aan te leveren voor de wePowder edits die tussen de films vertoond werden. Uiteindelijk zorgde het uitzoeken van deze beelden ervoor dat ik weer zin kreeg om een edit te maken en er zullen er meer volgen dit jaar. Uiteraard smaakt het ook naar meer om je eigen beelden terug te zien op het doek van Tuschinski, anyone can dream right?

Om dat mogelijk te maken ben ik ook opzoek naar jullie feedback, wat wil je zien, wat niet? welke tips heb je?

maar ook ben ik benieuwd naar jouw diepste dag van afgelopen seizoen?

Vinnie

Reacties

Beginner
AvdLAuteur14 november 2013 · 12:15

Leeftijd en taal vormen geen belemmering: stoke is universeel.

+1! :-)

It's all about the turns duuuuuude!
Beginner
SkottyAuteur14 november 2013 · 14:09

Diepste dag voor mij was 8 februari 2013 in het Kleinwalsertal. PA #19

No guts, no glory
Expert
meteomorrisAuteur14 november 2013 · 14:34

Like!

powfinder.com
Gevorderd
coenAuteur14 november 2013 · 16:09

Mooi verhaal man!:) Off the beaten path…

Earn your turns...
Beginner
dorfkeAuteur14 november 2013 · 16:59

Perfecte combinatie van poeder, nieuwe culturen en nieuwe mensen

Gevorderd
koen_djfistelAuteur14 november 2013 · 17:04

prachtig verhaal ; moet een prachtige locatie zijn !!!
@@meteomorris @@Arjen : komen die 4 tussendoor-filmkes nog ergens op de site ?

sbs roelz
Gevorderd
ArjenproadminAuteur14 november 2013 · 17:37

@@koen_djfistel Daar wordt nog aan gewerkt. Is zeker de bedoeling die op de site te zetten.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
WhistlerAuteur14 november 2013 · 22:13

@@Skotty; genoten van jullie beelden. RP ook lekker bezig.

Gevorderd
OlivierskiAuteur15 november 2013 · 01:50

dikke like!!!

no friends on powderday's, only buddy's
Beginner
Dirk77Auteur15 november 2013 · 07:52

Mooi verhaal & filmpje!

Beginner
brtsAuteur15 november 2013 · 09:57

Bregenz was het geloof ik, begin februari. Steef en ik waren nagenoeg de enige die de hellingen moesten versporen, erg vervelende taak als elk spoort weer vol sneeuwt.

https://www.dropbox.com/s/0olfgjc4fp0fa50/Schermafbeelding 2013-11-15 om 09.52.36.png

Expert
ThijsKennisAuteur15 november 2013 · 11:26

Mooi verhaal!!!

Pow!
Gevorderd
RobinNAuteur15 november 2013 · 12:37

Cool verhaal! Doet me denken aan het verhaal in de 9x9 over die poedertrip naar Italië. Zoveel passie, mooi om te zien.

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
SteefAuteur15 november 2013 · 14:33

@@brts In het kader van Safe/Sharing the Secrets wil ik dit pareltje nog wel even vrijgeven: Andelsbuch.\

Hoop niet dat we nu ruzie krijgen met die ene lokale freerider die nog zo zei: Dit mag je niet vertellen op die nederlandse site! Al wijzend naar de wePowder-sticker op mn board…

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
ArjenproadminAuteur15 november 2013 · 14:50

@@Steef Als in Andelsbuch in het Bregenzerwald? (http://wepowder.nl/playgrounds/bregenzerwald) ;)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
SteefAuteur15 november 2013 · 16:13

@@Arjen Yep. Stond al een tijdje hoog op de hitlist en vorig seizoen eindelijk gelukt. En hoe! Balls deep all day long. Omhoog met de gondel, snel eruit, sleepliftje pakken, naar beneden knallen en net op tijd terug om de volgende rit van de gondel weer omhoog te pakken. Dat op repeat de hele dag. Met een hand vol freeriders.

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Beginner
johannesAuteur22 november 2013 · 13:53

Ik denk dat dit toch ook op een of andere manier te maken heeft met die diepste dagen,

Deed me direct aan shane denken

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!