Off-piste verzekering NKBV

Off-piste verzekering NKBV

WAT DEKT DE REISVERZEKERING PRECIES?

In de polisvoorwaarden kun je terug vinden wat er gedekt wordt door de verzekering. Deze zijn te downloaden van onze website. Zoals reeds vermeld dekt de verzekering het bergsportrisico wereldwijd, maar is het tevens een reisverzekering met werelddekking voor bijvoorbeeld een rondreis of zon/strandvakanties.

HOE MELD IK MIJ AAN VOOR DE REISVERZEKERING?

Ben je al lid? Je kunt je aanmelden voor de reisverzekering via je profiel in MijnNKBV. Ben je nog geen lid? Om een verzekering af te sluiten moet je lid zijn van de NKBV. Je kan bij de aanmelding gelijk een NKBV-reisverzekering afsluiten.

WELKE (EXTREME) SPORTEN VALLEN ONDER DE DEKKING?

Sporten die niet onder de uitsluitingen vermeld staan, vallen onder de dekking van de reisverzekering. De uitsluitingen vind je onder Artikel 1. 7 t/m 11.

VALLEN MEDISCHE KOSTEN DIE GEMAAKT ZIJN IN EEN PRIVÉ-KLINIEK ONDER DE DEKKING?

Ja, medische kosten vallen onder de dekking van de reisverzekering ongeacht waar deze zijn gemaakt. Let op: de reisverzekering is een aanvulling op je zorgverzekering, controleer eerst bij je zorgverzekeraar hoe medische kosten gedekt zijn. Zie voor dekking en maximeringen Artikel 2. Geneeskundige kosten.

WELKE WINTERSPORTEN VALLEN ONDER DE DEKKING VAN DE REISVERZEKERING?

Skiën en snowboarden on-piste en off-piste dus ook toerskiën, freeriden, heliskiën, snowkite, langlaufen, ijszeilen, schaatsen, sleetje rijden, rodelen.

HOE ZIT HET HET MET SPEED-FLYING (SKIËN MET EEN PARAPENTE)?

Speed-flying wordt primair gezien als luchtsport en niet als sneeuwsport en is dus NIET gedekt.

HOE ZIT HET MET (SNOW) KITESURFEN?

Kite-spullen zijn gedekt conform voorwaarden voor een maximum van € 350,00. Snow-kite wordt door ons gelijk gesteld aan kitesurfen en is dus gedekt.

GELDT DE DEKKING VAN DE NKBV VERZEKERING ALS IK OFF-PISTE GA?

Ja, alle off-piste afdalingen en tochten vallen onder de dekking. Daarbij maakt het niet uit of je ze zelfstandig onderneemt of onder begeleiding van een professional. De schaal van het lawinebericht is ook niet van invloed op de dekking van de verzekering. De bij catastrofaal lawinegevaar (schaal 5) geldende beperkingen/verboden moeten natuurlijk wel in acht gehouden worden. Wie in een skigebied off-piste onderweg is, moet zich ook aan de specifieke regels van het skigebied houden.

VALT REIZEN MET ALS DOEL: WERK, STAGE, OPLEIDING OF VRIJWILLIGERSWERK ONDER DE DEKKING?

Nee, dit wordt niet gezien als vakantiereis en valt buiten de dekking van de reisverzekering.

IK GA DEZE WINTER ALS SKILERAAR WERKEN IN HET BUITENLAND. BEN IK DAN VERZEKERD VIA DE NKBV?

Nee, de verzekering is alleen van toepassing op reizen en verblijven die het karakter van een vakantie hebben. Als je aan het werk bent als skileraar ben je niet verzekerd. Ben je zelf privé aan het skiën naast je werk, dan ben je wel verzekerd. Let in dat geval wel op dat de reisverzekering een dekkingsperiode heeft van 46 aaneengesloten dagen. Ben je langer op reis? Dan kan je de reisverzekering verlengen tot een periode van 180 dagen.

IK GA DEZE WINTER VEEL SKIËN IN HET BUITENLAND EN HEB OM DAT TE BEKOSTIGEN EEN TIJDELIJKE BIJBAAN ALS LIFTBOY. BEN IK VERZEKERD ALS IK NA HET WERK NOG EEN UURTJE PISTE MEE PAK?

De verzekering is allen van toepassing op reizen en verblijven die het karakter van een vakantie hebben. Als je aan het werk bent als skileraar of liftboy ben je niet verzekerd. Ben je zelf privé aan het skiën naast je werk, dan ben je wel verzekerd. Let in dat geval wel op dat de reisverzekering een dekkingsperiode heeft van 46 aaneengesloten dagen. Ben je langer op reis? Dan kan je de reisverzekering verlengen tot een periode van 180 dagen.

ZIJN MIJN SKI’S EN ANDERE MATERIALEN OOK GEDEKT?

Ja, materiaal is gewoon gedekt bij de NKBV voor een bedrag van € 2500,00

WELKE SPECIFIEKE RESTRICTIES GELDEN ER PRECIES VOOR SKIËRS OF BOARDERS?

Geen, gewoon je gezonde verstand gebruiken

TRAILRUNNEN

Doe je in Nederland aan trailrunnen en er is sprake van een ongeval, dan kan je de medische kosten verhalen op je zorgverzekering. Doe je mee aan trailrunwedstrijden in het buitenland, dan ben je verzekerd onder de NKBV-reisverzekering.

KITESURFEN

Bij het gebruik van vaartuigen buiten de binnenwateren m.u.v. kustwateren (binnen 3 mijlszone), tenzij hieraan geen bijzondere gevaren verbonden zijn. Je bent altijd gedekt op binnenwateren, aan de kust moet men de 3 zeemijl in acht nemen, want daarbuiten is er in principe geen dekking. De kans dat je in de problemen komt met een kite is natuurlijk groter dan op een boot. Kite-spullen zijn gedekt conform voorwaarden voor een maximum €350,00.

VALT MIJN AUTO/HUURAUTO/CAMPER ONDER DE DEKKING VAN DE REISVERZEKERING?

Nee, deze vallen niet onder de dekking van de reisverzekering. Als gevolg van pech wordt een enkeltje 2e klas van vakantiebestemming tot woonplaats vergoed.

VALT MIJN FIETS ONDER DE DEKKING VAN DE REISVERZEKERING?

Alleen je eigen fiets of geleende fiets (van vrienden/familie) is verzekerd voor zowel schade als diefstal tot € 350,00. Een huurfiets is niet verzekerd.

ALS IK IN DECEMBER OP REIS GA EN IN JANUARI TERUG KOM, BEN IK DAN WEL GEWOON VERZEKERD?

De verzekering kent een zogenoemde uitloopregeling (zie Artikel 17. van de polisvoorwaarden). Dit houdt in dat, indien je vorig jaar ook verzekerd was bij de NKBV en er geen sprake is van een opzegging, je gedurende de maand januari verzekerd bent, mits de premie voor 31 januari bij ons binnen is.

DE VERZEKERING DEKT EEN PERIODE VAN 46 DAGEN AANEENGESLOTEN, KAN IK DIE PERIODE VERLENGEN?

Ja, dat is mogelijk. Via de NKBV website kan je de verzekering verlengen.

IS DE VERZEKERING OOK VAN TOEPASSING ALS IK NIET IN NEDERLAND WOON?

Ja. De verzekering is geldig voor iedereen met de Nederlandse nationaliteit. Waar in de tekst van de polis geschreven staat “Nederland”, dient gelezen te worden “land van vestiging”.

KAN OOK IEMAND MET EEN NIET-NEDERLANDSE NATIONALITEIT ZICH VERZEKEREN?

Ja voor zover je wel in Nederland woonachtig en ingeschreven staat. Indien je een niet-Nederlandse nationaliteit hebt en buiten Nederland woonachtig bent en dus niet ingeschreven staat in Nederland, kan wel gebruik worden gemaakt van de NKBV-reisverzekering. Let op: De verzekering is dan echter niet geldig als zijnde reisverzekering, maar dekt uitsluitend het bergsportrisico/ klimrisico tijdens een bergsport- of klimactiviteit.

VALLEN GEMAAKTE KOSTEN TIJDENS EEN NATUURRAMP BINNEN DE DEKKING?

De kosten die je extra gemaakt hebt, worden niet gedekt bij de NKBV reis- en/of annuleringsverzekering. Je moet contact opnemen met het reisbureau, waar je de reis hebt geboekt. Het reisbureau dient het verder te regelen met ANVR en/of calamiteitenfonds.

WAT GEBEURT ER MET NEGATIEF REISADVIES?

De verzekering vergoedt geen schade veroorzaakt door molest zie Artikel 13. lid 1.

IK VIND DE VERZEKERDE BEDRAGEN TE LAAG. KAN IK DEZE VERHOGEN?

Nee, het is helaas niet mogelijk om de verzekerde bedragen te verhogen. Onze reisverzekering is specifiek ontwikkeld voor onze leden en kent een vaste dekking.

WAT MOET IK DOEN IN GEVAL VAN ZIEKTE EN ONGEVAL?

Bij ernstige gevallen van ziekte en ongeval dient u altijd in eerste instantie contact op te nemen met de alarmcentrale van uw zorgverzekeraar.

WAT MOET IK DOEN IN GEVAL VAN SCHADE OF DIEFSTAL?

Bij diefstal neem contact op met de plaatselijke politie en zorg voor een protocol nav de aangifte. Het protocol kan je samen met het schadeformulier opsturen naar Hienfeld.

HOE SLUIT IK DEZE VERZEKERING AF?

Simpel. Ga naar de site van de NKBV en word lid!

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur25 november 2013 · 19:19

Duidelijk verhaal. Dankje wel.

Gevorderd
MickoAuteur25 november 2013 · 20:44

hmm, dekking lijkt wel beter dan bij de NSKIV, alleen jammer dat je voor lidmaatschap van jonge kinderen dan weer 16 euro betaalt.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!