Sonderen op de eerste poederdag

Sonderen op de eerste poederdag

Piepers om, rugzakken met schep en sonde om en na de piepercheck is daar dan de eerste poederafdaling van het seizoen. Karin en ik rijden met goed zicht door licht verspoorde maar heerlijke poeder over de Schmiedinger Gletscher naar beneden. De omstandigheden deze tijd van het seizoen zijn een stuk beter dan de afgelopen twee jaar. Helemaal super!

30 cm vers

Op de website van de Salzburger lawinedienst staat alleen nog het bericht van 4 juni 2013 te lezen. Jammer, want het heeft toch zeker zo’n 30 cm gesneeuwd en de wind waait stormachtig. Bij de Freeride Infobase op de berg staat wel een Lawinestufe 3 aangegeven. Ook was ‘s ochtends te horen dat ze met explosieven bezig waren.

Als na de pauze twee kennissen zonder safety materiaal mee off-piste willen, kijken ze raar op als ik zeg dat ik ze niet meeneem. We doen dus met zijn 4’en een rondje over de piste. In de sleeplift omhoog zien we in het off-piste terrein ten westen van de Keeslift-piste een paar groepen mensen bezig om een helling te sonderen. Ik zeg tegen Karin dat ik ga kijken en indien nodig helpen. Zelf blijft ze achter om even wat te drinken en iets tegen haar hoofdpijn in te nemen.

Sonderen

Eenmaal bij de lawinekegel schakel ik mijn lawinepieper uit en meld me bij iemand die de leiding lijkt te hebben. Ik moet m’n sonde erbij pakken en aan de buitenkant van een sondeergroep aansluiten en mee sonderen. Schouder aan schouder en op commando: “Schritt, Stich!” Even later kijk ik achterom en zie ik Karin aankomen bij de lawinekegel. Ik zeg haar haar pieper uit te zetten en haar sonde te pakken. Ze sluit zich aan bij een andere sondeergroep.

Het sonderen is zwaar, erg zwaar. Het lijkt alsof mijn sonde gewoon niet meer dan een meter diep wil, hoe hard ik hem ook met beide handen naar beneden druk. Af en toe zie ik iemand met één hand lichtjes sonderen en vraag me af wat dat voor nut heeft. Daarnaast is het voor velen moeilijk om op één lijn te blijven. Gelukkig houdt de persoon die het commando voert dit in de gaten en laat de boel af en toe weer oplijnen door een deel van de groep een of twee stappen te laten blijven staan. Om de zoveel tijd komt er ook iemand aan de buitenkant van de groep het afgezochte terrein markeren met een ski of skistok. Er ligt immers genoeg skimateriaal onderaan de kegel. Ik zie de ski’s en stokken van Karin voorbij komen en haar haar reis terug naar Wenen al mislopen. Nou ja, dat komt later wel. Ik weet nog steeds niet wat er aan de hand is, maar wel dat het sonderen prioriteit heeft boven alles.

Lawinehonden

Na een uur prikken komt ook de bergredding met twee honden. Er wordt nog een keer een groot stuk gesondeerd en daarnaast gegraven op plekken waar de honden het aangeven. Gelukkig wordt er niets gevonden en de zoekactie afgeblazen.

Achteraf bleek dat er niemand meer vermist werd en dat de sondeeractie plaatsvond omdat niet helemaal uitgesloten kon worden dat er toch iemand onder de lawine was gekomen. De lawine was immers deels op de piste terecht gekomen. Al met al heeft Karin haar ski’s en stokken nog op tijd terug gevonden en haar reis naar Wenen gehaald en ik mijn sonde, die al in de kist van de bergredding verdwenen was.

Aangezien ik vooral flarden over de toedracht heb opgevangen, vermeld ik hieronder het officiële bericht van de Oostenrijkse bergredding en het verhaal van de dame die de lawine heeft veroorzaakt. Meer informatie kan je terugvinden op de site van de Bergrettung Salzburg en van Lawine Salzburg.

Erwin

Reacties

Gevorderd
markindealpenAuteur21 november 2013 · 10:01

pff heftig begin van het seizoen!

Gevorderd
CPetAuteur21 november 2013 · 17:24

Goede inzet en zekere voor het onzekere. Best heftig inderdaad als je daar in ene staat…

Let the snow come!
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur22 november 2013 · 13:00

Goed stuk Erwin! Zulke stukken zijn best van belang aan het begin van het seizoen om de extreme stoke van ons poederhonden te kalmeren.

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
AryenAuteur22 november 2013 · 20:18

Heftig idd. Die vrouw mag dus van geluk spreken. Ik begrijp dat ze over dat rotswandje naar beneden is gestort en met de schrik en een deuk in haar helm vrij is gekomen?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!