Waarheen te gaan komend weekend?

Waarheen te gaan komend weekend?
Courchevel vanochtend
Courchevel vanochtend

Het sneeuwt als een malle in de Zuidalpen en gister begon het ook in de Franse Noordalpen te sneeuwen. De plaatjes spreken boekdelen, maar nog belangrijker is de vraag waarheen te gaan. Het is nu donderdag en wat gebeurt er nog de komende 48-96 uur waar je als poederzoeker rekening mee kunt/moet houden? In dit bericht allereerst een terugblik, dan een vooruitblik voor de korte termijn, where to go tips voor komend weekend en als afsluiter de verwachtingen voor de lange termijn.

Terugblik… 100 cm vers

En we tellen de centimeters nog steeds. In de Italiaanse Piemonte (waar poederalert#4 zich in eerste instantie op concentreerde) ligt inmiddels al tot een meter verse sneeuw. Een meter die in een kleine week viel. Vanuit la Thuile, Sestrière en Prali komen meldingen tot een meter door, En niet alleen in de Piemonte sneeuwde het. Gister arriveerde een koufront in de Franse noordalpen en het westen van Zwitserland waardoor het ook daar tot hevige sneeuwval kwam en op het moment van schrijven sneeuwt het nog steeds. Het front trekt nu door richting de Po-vlakte om daar als een nieuw lagedrukgebied verder te gaan.

Consequentie van drie poederalerts is dat er gemiddeld zo’n 50-100 cm verse sneeuw ligt boven de 1800-2300 meter. Voldoende poeder om op grashellingen al vooruit te kunnen. Maar te weinig voor menig rotsondergrond om de sharks (lees rotsen) te verbergen. Let dus op met de keuze van je gebied en de lijnen die je gaat trekken! De lawineberichten waarschuwen voor wind, Triebschnee en spontane lawines op dit moment. Lawinedienst.nlis weer in de lucht en doe er je voordeel mee als je gaat.

Korte termijn… nog meer verse sneeuw

En het blijft voorlopig nog wel even sneeuwen. Vanmiddag reactiveert het laag in de zuidalpen Het komt dan tot veel sneeuw rond de Monte Rosa, ten zuiden van de Gotthard en de gebieden in Italië ten zuiden van de Alpenhoofdkam. Tel daar weer eens 30-60 cm bij de komende 36 uur. In de loop van de vrijdag klaart het dan op en dan is het gedaan met de sneeuw in het westelijk deel van de Alpen.

Vanaf zaterdag noordstau

Hij popte de laatste dagen al regelmatig op in de kaarten, maar met de huidige drukverdeling is het altijd oppassen geblazen. Maar nu is het zeker. Vanaf zaterdag noordstau. Van Voralberg tot aan Wenen gaat het sneeuwen. En zoals gebruikelijk tijdens een noordstau vooral in de gebieden ten noorden van de Alpenhoofdkam. Tussen vrijdagnacht en maandag gaat de sneeuwgrens flink onderuit en zakt dan richting de 500 meter of lager. In 72 uur tijd valt er in de Oostenrijkse gebieden dan zo’n 40-100 cm verse sneeuw, waarbij de gebieden in het oosten van Tirol, het Salzburgerland en Steiermark de grootste hoeveelheden verse sneeuw gaan noteren.

Samenvattend

Vanaf maandag zijn de complete Alpen boven de 1800 meter voorzien van een sneeuwdek tussen 50 en 120 centimeter. Hoewel, de complete Alpen. Er is 1 uitzondering, namelijk de Franse zuidalpen. Het uitblijven van een zuidwestlage is daar de veroorzaker van, maar gelukkig ligt er bij de buren in de Piemonte al een meter. De start van de winter is tot dusverre uitzonderlijk goed.

Waarheen te gaan

De 100.000 euro vraag. Want in deze periode is er nog maar weinig open. Veel gebieden plannen hun opening de volgende week. Maar toch zijn er gebieden die al open zijn en waar er al rijkelijk sneeuw ligt. Voor komend weekend is het heel simpel. Wil je zon en verse sneeuw, dan moet je richting het westen van de Alpen. Wil je verse sneeuw tijdens je verblijf, dan moet je naar Oostenrijk. Maar waar je ook heen gaat, klik op de bestemming en je ziet direct wat opties voor onderdak. Veel makkelijker kunnen we je trip niet maken. Veel plezier.

Frankrijk

Courchevel (twee liften open, gratis skipas)

Val Thorens (goede base, wel sharks)

Tignes (prima base)

Zwitserland

Verbier (al een prima base. Was vorig weekend al goed)

Andermatt (goede base, wel sharks)

Zinal-Grimentz (prima base, grasweides zijn goed)

St. Moritz (Corviglia dit weekend open. Vandaag veel verse sneeuw)

Zermatt (veel sneeuw, let op voor de gletsjerspleten)

Saas Fee (veel sneeuw, let op voor de gletsjerspleten)

Italie

Sulden (prima base, grasweides zijn goed, vandaag nog veel sneeuw)

Passo Tonale (veel sneeuw, let op voor de gletsjerspleten)

Madesimo (nog weinig base. Vandaag veel verse sneeuw)

Prali (open op zondag)

Oostenrijk

Mölltaler gletsjer (veel sneeuw, let op voor de gletsjerspleten)

Kaunertal (veel sneeuw, let op voor de gletsjerspleten)

Sölden(veel sneeuw, let op voor de gletsjerspleten)

Stubai (veel sneeuw, let op voor de gletsjerspleten)

Hintertux(veel sneeuw, let op voor de gletsjerspleten)

Kaprun (veel sneeuw, let op voor de gletsjerspleten)

Obergurgl (goede base, wel sharks)

Lange termijn

Na maandag blijft het koud en zijn de Alpen zeker nog niet van de sneeuw verlost. Met de huidige drukverdeling blijven de Franse Zuidalpen in het verdomhoekje zitten. De rest van de Alpen hebben dan nog volop kans op nog meer verse sneeuw.

Ga je dit weekend? En zo ja… waar?

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
atlasemielAuteur21 november 2013 · 10:14

Hey Morris, ik krijg geen PA’s meer op de powfinder-app (iphone) klopt dat?

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Expert
meteomorrisAuteur21 november 2013 · 10:17

@@atlasemiel, gaan we even checken.

powfinder.com
Gevorderd
RPAuteur21 november 2013 · 12:07

Volgende week Nordstau, me like…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
bertjebertjeAuteur21 november 2013 · 12:23

in Davos hoef je voor de poeder nog niet te zijn.

Expert
meteomorrisAuteur21 november 2013 · 12:29

@@bertjebertje, thanks. Is enkel iets voor pisteridders op dit moment toch?

powfinder.com
Gevorderd
bertjebertjeAuteur21 november 2013 · 12:33

@@meteomorris, klopt, alleen bovenop weissfluhjoch zijn een paar liften open, afdalen tot in het dorp is niet aan te raden voor je belag.
Dit weekend gaat de Jakobshorn ook even open. Maar ook daar verwacht ik nog geen serieuze freeride. Allemaal nog wat te dun.

Toerist
AnoniemAuteur21 november 2013 · 12:36

Wengen - Kleine Scheidegg. Vertrek morgen vanuit Brussel !!

Beginner
Marcel_DijkgraafAuteur21 november 2013 · 12:37

Ik zou ook de wind in de gaten houden. Windguru voorspelt voor zaterdag veel wind in Zwitserland en Frankrijk. Tirol minder.

Toerist
degrrAuteur21 november 2013 · 14:05

Zaterdagochtend richting Zermatt!

Beginner
brtsAuteur21 november 2013 · 16:04

Weet iemand hier of de weg tussen Vizille (Grenoble) en La Grave écht afgesloten is. Of is deze slechts deels afgesloten en dus wel begaanbaar? Wij rijden nu nog in Nederland maar willen dit graag weten :) Tnx!

Expert
RogieradminAuteur21 november 2013 · 16:24

@@brts bij mijn weten en volgens de website van de conseil general is deze weg gewoon open. Wel wegwerkzaamheden: http://www.inforoute05.fr/wir3/circulation.html Maar daar sta je maximaal 5 minuutjes voor een stoplicht.

Expert
TimVAuteur21 november 2013 · 16:30

was vandaag in colletd’allevard, klein gebiedje tussen chambery en grenoble, 50 cm vers op 1600m … ;) wel veel windtekenen, en steilere stukken schuiven, dus oppassen geblazen!!!

Expert
RogieradminAuteur21 november 2013 · 16:32

@@meteomorris Vandaag heeft het boven verwachting gesneeuwd in de Zuid Alpen. Gebieden als Crevoux/Vars/Orcieres Merlette hebben echt de volle laag gekregen Zeker zo’n 50 cm op de berg. Alleen puy en serre che en meer zuidelijk isola 2000 lijken achter te blijven lopen ;-)

Expert
TimVAuteur21 november 2013 · 16:34

@@Rogier , gaan daar ergens liften open???

Beginner
brtsAuteur21 november 2013 · 16:35

@@rogier Bedankt! Ik en Roel wilden wel al de gok nemen, maar nu kunnen we met een gerust hart doorrijden. Top.

Expert
RogieradminAuteur21 november 2013 · 16:38

@@TimV nee, volgende week pas (montgenevre sestriere). Dus deze poeder moeten we zelf verdienen ;-)

Expert
TimVAuteur21 november 2013 · 16:54

@@Rogier , sja, na een weekje zelf verdienen kan liftje zitten wel eens ontspannend/deugdzaam worden… ;)

Toerist
AnoniemAuteur21 november 2013 · 17:01

Weet iemand een betaalbaar hostel/hotel in Zermatt?

Toerist
AnoniemAuteur21 november 2013 · 17:36

Hopen dat Fiss ook wat mee gaat pakken, het is daar nog niet heel geweldig!

Beginner
MarkieMarkAuteur21 november 2013 · 17:49

Vandaag al heerlijke poeder geskied in Hintertux, op sommige plaatsen tot ver over je knieën in de poeder. En het sneeuwt nog altijd gestaagd door.

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Expert
ijsbeerAuteur21 november 2013 · 18:07

Airolo is nog dicht komend weekend. ff overwegen aangezien haaien vangen in Andermatt me minder leuk lijkt…

Beginner
patrick3Auteur21 november 2013 · 18:45

@@MarkieMark wij waren vandaag ook op de Hintertux en dit was, naast het slechte zicht, goed te doen! Waar hebben jullie het zo diep gevonden?

Beginner
MarkieMarkAuteur21 november 2013 · 22:52

@@patrick3, ik weet niet precies waar dat was want ik volg gewoon onze gids van Epique :)

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Toerist
AnoniemAuteur22 november 2013 · 13:02

gaat st anton ook open dit weekend?

Beginner
AvdLAuteur22 november 2013 · 14:49

Als ik op de site van Ski Arlberg kijk op de interactive skimap, is de Galzig open en wat liften er omheen… http://ski3.intermaps.com/skiarlberg/stanton/skimap_touch.asp?lang=de

It's all about the turns duuuuuude!
Toerist
The_OAuteur22 november 2013 · 16:37

Fernie !!

And Also The Trees
Expert
TimVAuteur22 november 2013 · 18:34

condities momenteel:

:D

Expert
BSSKI.chAuteur22 november 2013 · 19:27

Vanaf woensdag heb ik mij app. in Kaprun weer vrij! 2-4 pers. Extra cheap for Wepowderaars. PN me even bij interesse! :)

Gevorderd
AndriesAuteur23 november 2013 · 00:24

Is dat nou een soort van ooststau!?!?!? @@meteomorris

Gevorderd
woutertichelaarAuteur25 november 2013 · 15:11

Is er iets aan te raden voor komend weekend? Zit op een tripje te broeden, maar ben een beetje op zoek naar welk gebied slim is. Nordstau die er waarschijnlijk aan komt maakt het niet makkelijker…

one way to go down
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!