Hoe ski je een wedstrijd?

Hoe ski je een wedstrijd?

Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis organiseert Poederbaas een freeride wedstrijd voor skiërs en snowboarders. In het weekend van 28 februari t/m 2 maart 2014 slaan wij ons basiskamp op in het skigebied van Goldeck in Oostenrijk. Ter plaatse wordt op een van deze drie dagen de Poederbaas Freeride georganiseerd waarbij de voorkeur uitgaat naar de zaterdag.

Aangezien dit de ‘brug’ gaat vormen tussen verantwoord off -piste skiën en de Freeride World Tour neem ik jullie graag mee richting de spelregels waar op gelet gaat worden tijdens jullie individuele run. Deze criteria zijn een 5-tal punten waar de juryleden een rijder op beoordelen en waarmee dus jouw eindresultaat word beoordeeld.

Criteria

  1. De lijn die genomen wordt (makkelijk, medium of moeilijk)

  2. Air & style, alles wat in de lucht gebeurd (hoogte en aantallen sprongen die genomen worden en hoe ze geland worden)

  3. Snelheid

  4. Controle, ben je de baas over het terrein

  5. Techniek

Vorig seizoen ben ik begonnen met het rijden van Freeride World Qualifiers en heb ik ontdekt dat er grote verschillen zijn met het normale freeriden. Het van te voren ‘lezen’ van de berg en inschatten welke lijn je vervolgens zelf gaat rijden is daarin volgens mij het allerbelangrijkste…

Start en finish

Als eerste is het belangrijk om te weten wat de start en finish is. Dit lijkt soms vanzelfsprekend maar dit is zeker niet altijd zo. Soms ben je vrij om te starten waar je wilt en soms niet. Vaak is er een foto van de helling vooraf beschikbaar en kun je de afdaling thuis alvast voorbereiden en een aantal opties uitdenken. Op de foto is aangegeven waar de “restricted areas” zijn en wat de start en de finish is. Er zitten wel een aantal gevaren aan het voorbereiden aan de hand van een foto, je ziet weinig diepte en het is daarom lastig te zien hoe steil alles is. Een foto is vaak ver van te voren genomen of zelfs het seizoen ervoor, het kan dus zijn dat de sneeuw in het huidige seizoen heel anders ligt. Ik heb zelf meegemaakt dat op de wedstrijdhang-foto de start op een ander punt lag dan in de werkelijkheid. Hierdoor was ik volledig mijn oriëntatie kwijt, wat resulteerde dat ik in een heel ander couloir dan gepland terecht was gekomen. Ik kwam er tijdens mijn afdaling achter dat de landing van mijn cliff niet steil genoeg was. Als ik de hang van meerdere hoeken had bekeken had ik waarschijnlijk besloten deze niet te nemen.

Oriëntatiepunten

Om je route te bepalen is het belangrijk oriëntatiepunten te zoeken, zodat je onderweg weet of je de voorgenomen lijn gekozen hebt. Als je tegen de hang aan kijkt lijkt dit eenvoudig omdat er vaak veel rotsen en cliffs te zien zijn. Dit is heel anders als je boven staat want dan zie je meestal bijna niets meer en vallen steilere stukken van de hang volledig buiten je zicht. Het is dus belangrijk om terreinvormen en oriëntatiepunten te bedenken die vanaf bovenaf zichtbaar zijn. Ik oriënteer me vaak op boompjes of struiken omdat deze boven de sneeuw uitsteken.

Verder heb ik afgelopen seizoen een aantal keer de fout gemaakt te vroeg aan de start te verschijnen waardoor ik lang moest wachten. Hierdoor koelde ik soms erg af en dit voel je direct op het moment dat je indropt bij de start. Probeer dit dus te ‘timen’.

Als laatste wil ik kwijt aan degene die wedstrijden willen gaan rijden: zorg dat je zoveel mogelijke gecontroleerd naar beneden komt! Dit is volgens mij het belangrijkste gevoel wat je moet hebben en dat ziet de jury ook.

Poederbaas Freeride

Mocht je eens kennis willen maken met een wedstrijd, mijn vrienden van Poederbaas organiseren het eerste weekend van maart de Poederbaas Freeride in Goldeck, Oostenrijk. Deze wedstrijd is openbaar voor elke nationaliteit en elk niveau rider en zit op het moment al op 50 inschrijvingen waarbij de leeftijd varieert van 18 tot en met 58 jaar! Gaat dus goed mooi worden.

paulski

Reacties

Expert
MickeydeHaasAuteur24 november 2013 · 17:53

Leuk en zeker handig stuk! De poederbaas wedstrijd wordt mijn eerste. Dus alle tips zijn welkom!

One step at a time.
Gevorderd
Haas™Auteur28 november 2013 · 20:46

Same here!

Rex Monte - Amor Nix
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!