De snow safety crisis?

Door dr.Gear op 27 november 2013 · 3

(c) [Bomb Snow](http://bombsnow.com/archives/skier-buys-airbag-gopro-now-ready-for-the-backcountry)
(c) [Bomb Snow](http://bombsnow.com/archives/skier-buys-airbag-gopro-now-ready-for-the-backcountry)

Met flinke vertraging arriveerde dr. Gear deze week op het kantoor van de jongens van wePowder. De sneeuw van de afgelopen weken noopte dr. Gear zijn vertrek alsmaar uit te stellen. Een tourtje hier, een liftje daar. Het leek welhaast hartje winter. Maar dan anders. Nog geen stress op de parkeerplaatsen en daardoor zinnige discussies over het sneeuwdek, het actuele lawinebericht en de staat van het materiaal. Nog eventjes en dan staat de kerst voor de deur en zal dr. Gear zijn huisberg overspoeld worden met de nieuwe trends op wintersportgebied.

En een deel van deze nieuwe trends zal dr. Gear zelf gaan testen. Gister heeft dr. Gear namelijk zijn Panda 4x4 vol geladen met het nieuwste van het nieuwste. Hulde voor de jongens van wePowder. Ondanks mijn uberkritische blik zijn zij er in geslaagd bij de fabrikanten materiaal los te weken welke dr. Gear de komende maanden aan uitvoerige tests zal gaan onderwerpen. Waarvan de resultaten hier op wePowder zullen verschijnen. Dr. Gear heeft helmen, goggles, backpacks, jassen, broeken, ski's, (tour)bindingen, boards, handschoenen en nog veel meer in de Panda opgestapeld. En niet te vergeten een nieuwe set poedersnorkels. Na dr. Gear's artikel over poedersnorkels van vorige winter is dr. Gear overladen met nieuwe modelletjes. Europa lijkt de crisis de rug toe te keuren als ik zo eens in mijn Panda kijk.

Maar wat de laatste weken helemaal aan dr. Gear is voorbij gegaan is de marketingoorlog in snowsafety land. Waar wij de afgelopen weken op de parkeerplaatsen druk bezig waren met onze lawinepiepers, schepjes en sondes en we vanwege het touren vooral zo licht mogelijk onderweg wilden zijn, is de oplossing voor alle problemen aan ons voorbij gegaan. Althans aan dr. Gear. Want gister tijdens de koffie (dr. Gear moet zeggen dat de koffie er de afgelopen 10 jaar flink op vooruit is gegaan), kwam het Kolder over lawines en veiligheid buiten de pistes topic van Morris ter sprake. En daar las dr. Gear dit.

Uit een advertentie van AS Adventure
Uit een advertentie van AS Adventure

Wat een goede advertentie! Diegene die dit geschreven heeft verdiend een lintje. In een half uurtje werd ik bijgepraat door de jongens van wePowder. Dat aan de ene kant berggidsen en reddingsdiensten zich zorgen maken en dat ook duidelijk maken. Dat wePowder een paar weken geleden stelling nam tegen een campagne. Dat freeriden aan het boomen is en de consument zekerheid wil en dat de winkels en aanbieders daarop inspelen met de airbag als de oplossing voor alles. Zzzzalig, toch? Vanuit het perspectief van de branche is dit goed te begrijpen. Of zoals Allart het treffend verwoord 'Maar: zodra een niche product ineens succesvol wordt (zoals ABS) duiken de marketing jongens erop en dat zijn meestal niet de types die het meest om anderen geven.'

Denderen we af op een nieuwe crisis? Dr. Gear heeft zijn huis zelf gebouwd moet je weten. De grond is voor een appel en een ei gekocht en ik heb geen schulden bij de bank. En dus heeft dr. Gear de bankencrisis vanaf een afstand kunnen aanschouwen. Enkele experts bleken roepende in de woestijn, de consument wilde meer, groter en avontuurlijker en de banken en hypotheekverstrekkers beloofden maximale zekerheid en maximale leencapaciteiten. En zo was daar de zelfbevestigende spiraal dat het wel goed zat. Zzzzalig, toch? De consument zit met de gebakken peren, als burger betalen we eindeloos en de jongens die de zekerheid boden zijn al lang gevlogen.

Het spelletje dat dr. Gear en jij regelmatig spelen in de bergen kan dodelijk zijn. Het spelletje heet niet voor niet een risicosport. Dat weet ik, dat weet jij. Maar weten zij dat ook? Nog eventjes en dan is het weer kerst. Vijftien jaar geleden kwam men met de carve ski, 5 jaar geleden droeg opeens echt iedereen een helm en sinds een jaar of 2 heeft iedereen een kabouter op zijn helm. De trend voor dit jaar wordt dus de Airbag.

Dr. Gear begrijpt het wel. De jongens en meisjes van AS Adventure moeten ook hun hypotheek betalen. En wat nu als de consument er om vraagt? Dan geef je het ze toch. De schrijver van de advertentietekst heeft dat als geen ander begrepen. Zzzalig, toch?

Veel succes als je de komende maanden op een feestje of in de bergen moet uitleggen dat een Airbag slechts een middel is en dat het ook wel eens mis gaat. Je zult een roepende in de woestijn zijn. De geschiedenis leert dat we bedrogen willen worden.

Dr. Gear gaat weer de bergen in. Oh, en vergeet niet om ze uit te leggen dat ze hun rugzak afdoen bij het instappen in de lift. Airbag of niet, dit is veel minder Zzzalig, toch?

Reacties

• MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 27 november 2013 · 10:09
    Zal me niets verbazen als die AS advertentie aangemoedigd is door bergredders.
    In tijden van crisis is het immers wel prettig dat hulpverleners wat werk hebben.
    Job security noemen we dat...

Zal eens nadenken over een variant op een Tshirt zoals dit:
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • sanno
    Tourist
    sanno op 27 november 2013 · 11:26
    20 jaar geleden was er een advertentie in powder Mag onder de titel The Thrills of Skiing met een enorme opsomming van alle geweldige, door de natuur gegeven, omstandigheden die je mee kan maken terwijl je geniet van een afdaling. ik heb er toen een t-shirt van laten maken. Dat zou een goede basis zijn voor je tekst.
    Het laatste was 'sudden drops and sudden stops'. Dan komen meteen weer pijnlijke herinneringen boven.
    Toerisski
  • Constant
    Beginner
    Constant op 27 november 2013 · 16:08
    Volgens mij kun je beter een paar honderd Euro besteden aan een goede berggids dan aan een plofzak. In ieder geval goed voor de lokale werkgelegenheid.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro