PA#5: hij komt er aan!

PA#5: hij komt er aan!
Het aftellen is begonnen
Het aftellen is begonnen

Hoewel onze snowmaps nog niets laten zien en ik dat pas op zijn vroegst op de kaarten van dinsdag verwacht, komt poederalert#5 er al weer aan. Ik kondigde het al eerder aan, maar met poederalert#5 komt alles bij elkaar deze week. Want verse sneeuw in het vooruitzicht, daarnaast de lancering van het safety boek die goed is gevallen en vrijdag 6 december geef ik de eerste Powfinder Masterclass in Rotterdam. De enige tegenvaller is een nasty enkelblessure die ik donderdag op liep. Ik loop nu al 3 dagen op krukken en de grote vraag is of de enkelbanden deels of geheel gescheurd zijn. Woensdag hoor ik daar meer over.

Heb jij al een van de Safety Academy boeken besteld?

In dit artikel het weer de komende dagen, meer over poederalert#5 en een rondje langs de wereldwijde gebergtes. Want niet alleen in de Alpen is de winter goed gestart. Ook in de andere gebergtes ligt er al een mooie pak poeder. Via de Powfinder App stromen er dagelijks verse reports binnen en bijvoorbeeld ook onderstaande vanuit Granvalira in de Pyreneeën. Meer reports vind je hier.

Granvilara gister

En niet alleen zijn het reports die binnendruppelen. We krijgen steeds vaker goede filmpjes binnen. Maandag volgt de roadtrip van Vinnie en Guy van afgelopen weekend. Maar we krijgen niet alleen filmpjes op de Nederlandse site, juist ook op de internationale site. Komende winter gaan ook daar meer bloggers aan de slag. Waarbij we als voertaal het Engels hanteren. Wil je zelf in het Engels gaan bloggen, of ken je iemand. Schroom niet en zet ze naar ons door. We hebben zelfs al een blogger uit Tsjechië.

Goed, de korte termijn voor de Alpen

Korte termijn

Het hoog Ulrike domineert het weer in de Alpen en Pyreneeën. De fronten die voor sneeuw zorgden in de Alpen en Pyreneeën zijn inmiddels weggetrokken en leeggesneeuwd. In ieder geval tot en met donderdag liggen de Alpen onder invloed van dit hoog. Tijdelijk gaat de luchttemperatuur omhoog, maar omdat de lucht droog is en de zon een lage invalshoek kent, heeft dit weinig tot geen consequenties voor de sneeuw die er nu ligt, Maar na donderdag slaat het weer om.

Het hoog Ulrike domineert
Het hoog Ulrike domineert

Want hoewel op het moment van schrijven er een sterkt westzuidwestelijke straalstroom richting Noorwegen staat en de NAO-index uitermate positief is, verandert dit de komende dagen drastisch. De NAO-index daalt naar neutraal of wie weet zelfs negatief. Er komt een noord-zuid stroming op gang en koude en vochtige lucht wordt vanaf vrijdag naar het zuiden geduwd. Tijd voor sneeuw uit het noorden.

Lange termijn

GFS en ECWMF zijn het eens dat het vanaf vrijdag winters wordt in de Alpen (en de Benelux). Heb je nog geen winterbanden gemonteerd, dan is dit de week om dat te doen. Want het gaat sneeuwen en het wordt flink kouder in de Alpen. Een zeer actief en flink uitdiepend laag zakt via de Benelux af naar het zuiden. Een kerndruk van 965 hPa is niet niets en dat gaat we aan de Nederlandse en Belgische kust merken. Gelukkig hebben we springtij dan al gehad (5 december) anders zou het spannend kunnen worden aan de kust.

965 millibar; sneeuw, wind en kou als gevolg
965 millibar; sneeuw, wind en kou als gevolg

Wat er precies na vrijdag gaat gebeuren staat nog niet in de sterren geschreven. Ging GFS uit van een zogenaamde Faeröer route van de stormdepressie, ECMWF gokt op een zogenaamde Baltische route. En daar gaat GFS nu in mee. En het is die Baltische route die veel sneeuw in het vooruitzicht stelt voor met name Oostenrijk. Zeker als depressie vertraagt en dagenlang rond blijft tollen. Dan kan het tot enorme hoeveelheden sneeuw komen. Maar zo ver is het niet. Morgen een update van de laatste ontwikkelingen. Zo lang de spaghetti-plots vanaf zaterdag er letterlijk spaghetti van maken is het nog te vroeg om te oordelen. Maar er is hoop. Poederlalert#5 biedt perspectief.

Rondje gebergtes: Pyreneeën.

Niet alleen de Alpen kennen een goede start. Ook de Pyreneeën zijn goed gestart. Met name de oostelijke en noordeljke Pyreneeën kennen heel veel sneeuw. Ook hetoosten van de zuidelijke Pyreneeën is inmiddels loaded met sneeuw en een tripje die kant op, is op dit moment niet zo’n gek plan. Vliegen op Barcelona en binnen een paar uur in de poeder. Houd er wel rekening mee dat er voor de komende 9 dagen geen significante hoeveelheden verse sneeuw op het programma staan. Daarentegen ligt er al genoeg. Op veel plekken al 120-200 cm op de hoogste toppen.

Abbruzo

Hetzelfde geldt voor de bergteken die Italië doorsnijdt. Ook daar al tussen de 100 en 200 cm verse sneeuw en daar sneeuwt het vandaag weer, waarbij de sneeuwgrens wel richting de 2200 meter gaat.

Hoge Tatra

Ook hier een goede start. Veel sneeuw de afgelopen weken en daar komt met poederalert#5 nog eens heel veel sneeuw bij. Tijd voor een tripje naar het oosten?

Noorwegen

De komende dagen veel sneeuw (maar ook veel wind). En die wind gaat het guur maken. Even wachten tot de stormen voorbij zijn.

Canada en de US

Over een maand staan we alweer in Revelstoke voor de heliweek. En ook daar een hele goede start. Op de helitoppen ligt inmiddels al tot 2 meter sneeuw en de komende dagen wordt er daar weer 30-60 cm bij verwacht.

Al met al overal een goede start van de winter dus. En een goede basis is het halve werk. Nu snel herstellen van mijn blessure en dan kan ook mijn winter beginnen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Dirk77Auteur1 december 2013 · 14:19

Verse sneeuw voor de kickoff: nice! Enkel stuk: not so nice! Beterschap, hopelijk doet ie weer in Canada…

Beginner
monkAuteur1 december 2013 · 15:13

@@meteomorris Rot van enkel. Door enkel gegaan? Dan waarschijnlijk enkeldistorsie, afhankelijk hoe dik/blauw/pijnlijk je enkel woensdag is zul je waarschijnlijk tape of softcast krijgen. Totaal meestal 4 weken. Totale genezingsduur rond 5-6 weken. Gelukkig zit enkel in boots stevig ingepakt, dus boarden zal waarschijnlijk spoedig wel weer gaan.
Beterschap.

Expert
meteomorrisAuteur1 december 2013 · 15:27

@@monk thanks… dat is ook wat me tot nu toe verteld is. Ik heb goede hoop. Van der Vaart kende ook een snelle rentree… ik dus ook ;)

powfinder.com
Expert
ieismAuteur1 december 2013 · 15:48

Enkel heb ik ook al een paar keer gehad, boarden gaat wel beter dan lopen. Na 2 tot 3 weken gaat het wel weer redelijk als je eenmaal je boots aanhebt.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
skiesterAuteur1 december 2013 · 19:13

Tja das het “voordeel” van een enkel blessure. In snowboard of skischoen zit ie vast! Uit ervaring weet ik dat je zelfs met een gebroken enkel kunt skiën zolang ie maar vast zit…

Beterschap Maurice! En idd duimen voor verse sneeuw voor de kick off!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
GPOAuteur2 december 2013 · 09:51

Meeste sneeuw lijkt meer naar het oosten te gaan vallen.

Toerist
AnoniemAuteur2 december 2013 · 13:14

‘‘Uit ervaring weet ik dat je zelfs met een gebroken enkel kunt skië’’ haha beast!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!