Review: Salomon Rancho + Quantum binding

Door dr.Gear op 29 december 2013 路 4

'De een zijn dood is zijn ander zijn brood'. En nu Morris met een gescheurde enkelband nog steeds gedwongen thuis zit mocht dr. Gear wat spullen uit Morris zijn kast trekken. Het werd de Salomon Rancho 160 en de Salomon Quantum binding. Alles nog nieuw in de verpakking. Allemaal voor dr. Gear.. ;) en ontworpen door Josh Dirksen. Iemand die dr. Gear nog kent uit the old days.

Jammer genoeg zijn Morris zijn nieuwe Shadow boots iets te klein, anders had dr. Gear die ook nog meegenomen. Vers gewaxed op weg naar de Alpen. Poederalert#7 zou sneeuw brengen en wind. En dus week ik uit naar een safe spot. De lariksbossen in de Italiaanse Piemonte lagen er perfect bij. En het mooiste van alles; er was bijna niemand. Italianen vieren de kerstdagen traditiegetrouw thuis en dat bleek. In de lift was dr. Gear toch enigszins gespannen. Want die bindingen met die flexibele heelcup, zou dat wat zijn?

Shadow fit

Het klinkt een beetje als de legendarische Lucky Luke, de man die sneller schiet dan zijn schaduw. Geen idee waarom ze het shadow fit hebben genoemd, maar het heeft een naam. Het idee erachter is dat de technisch versierde rijder nog meer haalt uit zijn magistrale beheersing van zijn druk op de tenen en de hiel. Een rijder die voornamelijk stuurt vanuit zijn bovenlichaam en het duwen met de heupen heeft hier weinig aan. Ofwel, dit wordt de ultieme techniektest voor dr. Gear. Gelukkig zit er op de Quantum binding een stevige highback op van carbon. Maar toch, de toon is gezet.

Het groene is het kevlar koord
Het groene is het kevlar koord

Salomon Rancho

Een nieuw board in de collectie van Salomon. Dr. Gear had hem al eerder gezien in de splitboardversie en dus vroeg Dr. Gear zich luid en duidelijk af, waarom Morris geen splitversie in de kast heeft. 'Omdat ik meer vertrouw in de stijgski en sneeuwschoen. Mede door jouw vergelijkende test.' was de norse reactie. Morris baalt duidelijk van zijn enkel.

De [Salomon Rancho](http://www.salomon.com/nl/product/rancho.html)
De [Salomon Rancho](http://www.salomon.com/nl/product/rancho.html)

Maar goed, terug naar de Rancho. 160 cm lang, 25,1 cm breed met een taper (ofwel een bredere neus en een smallere tail), een stevige setback, camber onder de achtervoet en een flatbase in de neus. Op papier een freerider. Zeker als je naar die mooie tail kijkt en dat puntje in de neus.

En toen werd het tijd om te rijden. En dat was....; even wennen. Want dr. Gear leek zo veel losser te staan. Hebben mijn voeten nog wel controle? Eerste bocht, tweede bocht, derde bocht............. Yihaa. Het is sneeuw waar dr. Gear in staat, maar het voelt veel vrijer. Het is maar een klein verschil als je stil staat, maar als je eenmaal op snelheid bent. Het kevlar koord blijkt zoveel verfijnder de krachten door te zetten en dat zonder de gebruikelijke drukpunten. Het is wel zo dat je technisch lekker moet kunnen rijden en het heeft geen zin om deze binding bij een beginner er op te zetten. Zonde van het geld en de binding. Sterker nog, dr. Gear vraagt zich hardop af of je dergelijke bindingen wel aan iemand moet geven met een enkelblessure. Tja, dr. Gear moet toch wat bedenken hoe hij deze bindingen achterover kan drukken. Want deze wil dr. Gear niet graag meer kwijt.

Dan het board. Vergeet de Burner! Salomon stond jarenlang stil op het gebied van freeriden. Weliswaar was er jaren geleden de famueze sick stick, maar toen viel het stil. Je had de Burner voor old skool knallen en de Sick Stick om het nieuwe publiek stil te houden. En toen was salomon daar opeens de Rancho, de Derby en de Sick Stick. Een heuse freeride collectie. Ook verrkijgbaar als splitboards. Goed, de Burner is kortom exit, welcome Rancho. En niet voor niets. Dit board is om te knallen, houdt van snelheid en houdt het gas er graag op. Ook op de piste, Geen gebutter, gejib en meer van dat. Dit board doet ergens denken aan de Flagship. Stijf, langere neus, camber onder de voet en bedoelt om te knallen. Niet op de flagship in zijn vroege jaren, maar de Jones Flagship van de afgelopen seizoenen. In de dichte bossen van de Piemonte was het daardoor even zoeken voor dr. Gear. Geen gepiel op de vierkante meter, maar het spotten van corridors. En dan vlammen. En toch torsie genoeg om last minute bochten te maken. Het is nu nog stil rond de Rancho, maar dr. Gear vermoed dat de Flagship er een concurrent bij heeft in zijn klasse, waarbij de setback en kortere tail heel fijn aanvoelen.

Vanwege de vele sneeuwval geeft dr. Gear overigens geen open alpine velden gezien (en vanwege de gevaarlijke condities laat ik dat ook nog even zo), maar dr. Gear vermoed dat dit een blijvertje is. Sterker nog, dr. Gear heeft Morris vandaag gebeld; 'ze blijven nog even hier, ik ben nog niet uigetest'. Nu maar hopen dat hij vergeet dat ze bij mij liggen.

Reacties

• Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 29 december 2013 路 18:24
    Haha... leuk en informatief. Ga zo door Dr. Gear 馃槂
    Never a last run..
  • Robert-marieke
    Advanced
    Robert-marieke op 30 december 2013 路 12:01
    Vraagje,
    Ik ben 194 cm en 105 kg, hoe zal het kleine board mij kunnen houden? Dit is mijn inziens meer een board voor kleinere en lichte mensen.
    Of zien jullie dit anders?
    Gr. Robert
    Snowboarder
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 30 december 2013 路 18:01
    @R&M Als je een beetje Hollandse schoenmaat bij die 194cm/105kg hebt kom je met de genoemde 25,1 waist sowieso in de knoei schat ik.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 31 december 2013 路 13:20
    Is die shadowfit niet nagenoeg hetzelfde principe als de (oude) Relay bindingen?

Die Rancho lijkt kwa maten/outline ernstig op een Volkl Selecta trouwens (wat positief bedoeld is) benieuwd naar het verschil
    WE麓ve got the POWDER

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro