PA#6: meer lichtpuntjes

PA#6: meer lichtpuntjes

Maandag schreef ik het volgende: Zie ik daar de eerste aanwijzingen voor Poederalert#6? Komt poederalert#6 dan echt? En ik presenteerde daarbij een vergelijking van de kaarten tussen GFS en ECMWF. Beide presenteerden toen vanaf de 17e een zuidwest tot zuidlage. De kaarten van nu doen dat weer. Het is zelfs zo dat je heel goed moet kijken wil je de verschillen zien tussen de kaarten van maandag en de kaarten van nu.

18 september, zw-lage
18 september, zw-lage

De eerste aanwijzingen van maandag worden onderstreept, maar ik herhaal nog maar eens: Het is nog (veel) te vroeg om het poederalert label aan deze voorspelling te hangen, maar wat hoop in bange dagen kan nooit kwaad. Voor deze forecast gelden dan ook de nodige voorbehouden, ontkenningen en er kunnen zeker geen rechten aan ontleend worden.

Daarnaast betekent een poederalert ook zeker niet dat de winter terug is. Een azorenhoog blijft gevaarlijk dicht in de buurt en een verschuiving de komende dagen is heel goed mogelijk. Toch is het zo dat de ensembles nu ook positiever zijn. Steeds meer runs zien (wat) neerslag rond de 17e en 20e december. Nog altijd ver weg en veel te vroeg, maar het gaat de goede kant op. Er gloort licht aan het einde van de tunnel en verandering zit in de kaarten.

Vrijdag meer.

Maar totdat de nieuwe sneeuw komen gaat mijn 3 tips voor poeder. De meeste kans maak je in de gebieden die nog gesloten zijn geweest, danwel de afgelopen periode nog verse sneeuw hebben gehad. Een derde optie is een goede ski- en berggids.

De volgende regio’s hebben de afgelopen dagen verse sneeuw gehad. Voralberg/Kleinwalsertal, het Salzburgerland, het noorden van Steiermark en het zuiden van Oberosterreich. Hier viel gemiddeld 20-50 cm vers. Helaas waaide het hard en zijn met name de kammen en graten van de gebieden in het oosten zo goed als kaal gewaaid. Meer naar het westen was de wind minder sterk. Poeder vind je kortom in de windbeschutte kommen en de delen lager op de berg. Vermijd daarbij de zuidhellingen, want die worden snel groen door de opwarming de komende dagen. Op de overige hellingen blijft de sneeuw poederig.

Dan zijn er nog gebieden die niet open zijn geweest. Met name in de westelijke en zuidelijke Piemonte is vorige week nog sneeuw gevallen. De lariksbossen zijn vol met poeder en met goed zoeken weet je ook daar nog poeder te vinden.

Maar een goede gids is nu de sleutel. Zij weten je veilig naar de poeder te loodsen. Juist als de poeder op raakt, bewijzen berg- en skigidsen hun nut. Met hun neus voor poeder weten ze altijd wel wat te vinden, zodat je in deze droge weken toch met een smile terugkeert op je werk.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
CPetAuteur12 december 2013 · 18:34

O o o, ik baalde al zo afgelopen vrijdag op de training. Even lekker zeggen dat er tot de kerst waarschijnlijk niks meer zou komen… Nou nu zit ik met mijn neus iedere keer in die kaartjes en begin het steeds meer te snappen. Ik denk dat het nog een kleine 1 tot 1.5 week duurt en dat er dan kan is op buitje rond Kaprun. Ik denk het zeker al omdat ik het gewoon ook graag wil. Ga er nog net niet voor bidden dat net niet!

Let the snow come!
Beginner
mhilbertsAuteur13 december 2013 · 12:24

De lichtpuntjes worden langszaam helderder…

Beginner
Tim2Auteur13 december 2013 · 13:02

Ik begin langzaam de hoop een beetje op te geven dat er in de Dolomieten voor het nieuwe jaar nog sneeuw van betekenis gaat vallen. De zuidhellingen zien er op 200o m nu al groen/bruin uit. Wordt piste knallen dan. Of misschien dat er in een noordcoloirtje nog wat sneeuw van betekenis ligt.
Maar voor Frankrijk en Zwitserland ziet het er een beetje beter uit.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!